Lada lataa ylijännitettä
Lada lataa ylijännitettä
Mikäs avuksi kun laturi innostuu yhtäkkiä ja rupeaa heittämään jotain 16v. Toimii välilllä normaaleilla arvoilla mutta sitten muuttuu aivan hulluksi. Tilannetta helpottaa jos heitän popin täysille ja takalasin lämmittimen päälle. Silloin kulutus kasvaa eikä laturi jaksa enää ladata ylijännitettä mutta ei sitä aina viitsisi huudattaa vehkeitä täysillä. Toinen mikä tepsii niin kytkin pohjaan niin laturi tasaantuu, mutta silloin on vähän vaikeampi ajaa kun ei pääse eteenpäin. On käynnyt jo korjauksessakin mutta ei ne tanoaivot osanneet mutta tehdä kun heitää releen laturin väliin. Nyt vilkkuu valot mukavasti kun rele katkaisee laturin virran kun se ylitää 15v. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa. Näyttäisi laturissa ainakin potkua riittävän. Polttelee vaan turhaan noita sumuvaloja ylijännitteellä ja tietysti muitakin valoja. Malli 2107 vm88....
mulla oli..
Mulla oli juurikin samalainen ongelma joskus. Ajattelin seurailla tilannetta ja odottaa räjähtääkö akku tai hajoaako jotain muuta. Mitään radikaalia ei kuitenkaan tapahtunut ja suunnilleen vuoden pituinen odotus päättyi siihen, että laturi lopetti lataamisen kokonaan. Uuden laturin myötä tilanne normalisoitui.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
-
- Viesti:
Laduri
Samaa vikaa oli myös Venäjän Verrarissa. Ostin siihen uuden laturinkin Hämeen autosähköstä. Mulla paloi muistaakseni 2 tai 3 alkup. jännitteensäädintä ja aikaisemmin ostamani Hugo-merkkinen kapistus vasta pelitti. Olisikohan noissa venakkosäätimissä joku vika? Vai eikö ne kestä kuormitusta tai jotain muuta pielessä? Aikaisemmista latureista paloivat/oli palanut diodit, mutta ne olinkin saanut kylkiäisenä.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Joo moottorin maadoitus saattaa olla poikki.
Kävi eilen nimittäin niin että aamulla lada starttas laiskasti ja mun "ajotietokone" lämpömittari/jännitemittari yhdistelmä näytti latauksen olevan vain jotain 12,8V, kun se normaalisti näyttää noin 14V..
Paripäivää aiemmin se yhtäkkiä välillä latas 14,8V:llakin, joten rupesin jo
sillon epäilemään että kohta joku laturi varmaan hajoaa..
Noh, yritin sitten päivällä startata ja startin solenoidi vaan naksahti, muttei startti pyörittänyt.. sitten yhtäkkiä kapiini tuli savua täyteen..
Hädissäni rupesin repimään akunkenkää irti ja huomasin että savua tulee myös konepellin alta... Ryyppyvaijerista!!!!
Hokasin heti että sehän maadoittaa moottorin Ryyppyvaijerin kautta ja sentakia se kävi kuumana ja muovit vaijerinpäällä savus.
Heitin 30cm pätkän 16 neliön kuparikaapelia imusarjan ruuvin alta siihen samaan paikkaan mihin akun maadoitus on kiinnitetty korissa..
Ja rupes taas lataamaan normaalisti ja starttikin pyöritti taas niinkuin kaffimylly.
Kävi eilen nimittäin niin että aamulla lada starttas laiskasti ja mun "ajotietokone" lämpömittari/jännitemittari yhdistelmä näytti latauksen olevan vain jotain 12,8V, kun se normaalisti näyttää noin 14V..
Paripäivää aiemmin se yhtäkkiä välillä latas 14,8V:llakin, joten rupesin jo
sillon epäilemään että kohta joku laturi varmaan hajoaa..
Noh, yritin sitten päivällä startata ja startin solenoidi vaan naksahti, muttei startti pyörittänyt.. sitten yhtäkkiä kapiini tuli savua täyteen..
Hädissäni rupesin repimään akunkenkää irti ja huomasin että savua tulee myös konepellin alta... Ryyppyvaijerista!!!!
Hokasin heti että sehän maadoittaa moottorin Ryyppyvaijerin kautta ja sentakia se kävi kuumana ja muovit vaijerinpäällä savus.
Heitin 30cm pätkän 16 neliön kuparikaapelia imusarjan ruuvin alta siihen samaan paikkaan mihin akun maadoitus on kiinnitetty korissa..
Ja rupes taas lataamaan normaalisti ja starttikin pyöritti taas niinkuin kaffimylly.
Samantapaista ongelmaa, epäilen mittariston maadoitusta.
(Koko Samarahan on täynnä huonoja maadoituksia.)
Nimittäin vilkuttaessa menee latausmittari samaan tahtiin n. 3V. Aluksi meni aina niin että kytkin pohjassa oli n. 14V, siis mittarin mukaan, ajettaessa n. 16,5V. Kokeilin maadottaa, kävin läpi kaapeloinnin ja lopuksi irrotin laturin ja siitä jännitteensäätimen, huomasin siinä samassa että laturin pultitus koneeseen ei ollut tiukalla ja että kaapelikengät laturissa olivat huonosti kii.
Laitoin laturin takas ja kiristin kunnolla ja tiukkasin kaapeliliitoksia, nyt on enää tuo vilkun tuoma 3 voltin heitto, mutta laturista tai akusta mitattuna jännite on koko ajan 14,5 V eikä ajovalotkaan enää himmene samaan tahtiin.
Jos ei pahene niin en koske!
Nimittäin vilkuttaessa menee latausmittari samaan tahtiin n. 3V. Aluksi meni aina niin että kytkin pohjassa oli n. 14V, siis mittarin mukaan, ajettaessa n. 16,5V. Kokeilin maadottaa, kävin läpi kaapeloinnin ja lopuksi irrotin laturin ja siitä jännitteensäätimen, huomasin siinä samassa että laturin pultitus koneeseen ei ollut tiukalla ja että kaapelikengät laturissa olivat huonosti kii.
Laitoin laturin takas ja kiristin kunnolla ja tiukkasin kaapeliliitoksia, nyt on enää tuo vilkun tuoma 3 voltin heitto, mutta laturista tai akusta mitattuna jännite on koko ajan 14,5 V eikä ajovalotkaan enää himmene samaan tahtiin.
Jos ei pahene niin en koske!