Lada lataa ylijännitettä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Wxillex

Lada lataa ylijännitettä

Viesti Kirjoittaja Wxillex »

Mikäs avuksi kun laturi innostuu yhtäkkiä ja rupeaa heittämään jotain 16v. Toimii välilllä normaaleilla arvoilla mutta sitten muuttuu aivan hulluksi. Tilannetta helpottaa jos heitän popin täysille ja takalasin lämmittimen päälle. Silloin kulutus kasvaa eikä laturi jaksa enää ladata ylijännitettä mutta ei sitä aina viitsisi huudattaa vehkeitä täysillä. Toinen mikä tepsii niin kytkin pohjaan niin laturi tasaantuu, mutta silloin on vähän vaikeampi ajaa kun ei pääse eteenpäin. On käynnyt jo korjauksessakin mutta ei ne tanoaivot osanneet mutta tehdä kun heitää releen laturin väliin. Nyt vilkkuu valot mukavasti kun rele katkaisee laturin virran kun se ylitää 15v. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa. Näyttäisi laturissa ainakin potkua riittävän. Polttelee vaan turhaan noita sumuvaloja ylijännitteellä ja tietysti muitakin valoja. Malli 2107 vm88....
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Vaihda polttimot 24v. :P
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

mulla oli..

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Mulla oli juurikin samalainen ongelma joskus. Ajattelin seurailla tilannetta ja odottaa räjähtääkö akku tai hajoaako jotain muuta. Mitään radikaalia ei kuitenkaan tapahtunut ja suunnilleen vuoden pituinen odotus päättyi siihen, että laturi lopetti lataamisen kokonaan. Uuden laturin myötä tilanne normalisoitui.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

Laduri

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Samaa vikaa oli myös Venäjän Verrarissa. Ostin siihen uuden laturinkin Hämeen autosähköstä. Mulla paloi muistaakseni 2 tai 3 alkup. jännitteensäädintä ja aikaisemmin ostamani Hugo-merkkinen kapistus vasta pelitti. Olisikohan noissa venakkosäätimissä joku vika? Vai eikö ne kestä kuormitusta tai jotain muuta pielessä? Aikaisemmista latureista paloivat/oli palanut diodit, mutta ne olinkin saanut kylkiäisenä.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
PJL

lataus

Viesti Kirjoittaja PJL »

epäilen maadoitus vikaa moottorin ja korin välissä,entisessä fiatissa teki just tota
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Joo moottorin maadoitus saattaa olla poikki.

Kävi eilen nimittäin niin että aamulla lada starttas laiskasti ja mun "ajotietokone" lämpömittari/jännitemittari yhdistelmä näytti latauksen olevan vain jotain 12,8V, kun se normaalisti näyttää noin 14V..
Paripäivää aiemmin se yhtäkkiä välillä latas 14,8V:llakin, joten rupesin jo
sillon epäilemään että kohta joku laturi varmaan hajoaa..
Noh, yritin sitten päivällä startata ja startin solenoidi vaan naksahti, muttei startti pyörittänyt.. sitten yhtäkkiä kapiini tuli savua täyteen..
Hädissäni rupesin repimään akunkenkää irti ja huomasin että savua tulee myös konepellin alta... Ryyppyvaijerista!!!!

Hokasin heti että sehän maadoittaa moottorin Ryyppyvaijerin kautta ja sentakia se kävi kuumana ja muovit vaijerinpäällä savus.

Heitin 30cm pätkän 16 neliön kuparikaapelia imusarjan ruuvin alta siihen samaan paikkaan mihin akun maadoitus on kiinnitetty korissa..

Ja rupes taas lataamaan normaalisti ja starttikin pyöritti taas niinkuin kaffimylly.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Mulla teki just noin ku pesin moottorin. Sit ku kuivu, lakkas tekemästä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Wxillex

Viesti Kirjoittaja Wxillex »

Kiitti....Täytyy kokeilla tuota moottorin maadoitusta jos vaikka auttais... Ei välttämättää tee akulle hyvää tuollainen virran heittely....
JouniS

Samantapaista ongelmaa, epäilen mittariston maadoitusta.

Viesti Kirjoittaja JouniS »

(Koko Samarahan on täynnä huonoja maadoituksia.)
Nimittäin vilkuttaessa menee latausmittari samaan tahtiin n. 3V. Aluksi meni aina niin että kytkin pohjassa oli n. 14V, siis mittarin mukaan, ajettaessa n. 16,5V. Kokeilin maadottaa, kävin läpi kaapeloinnin ja lopuksi irrotin laturin ja siitä jännitteensäätimen, huomasin siinä samassa että laturin pultitus koneeseen ei ollut tiukalla ja että kaapelikengät laturissa olivat huonosti kii.
Laitoin laturin takas ja kiristin kunnolla ja tiukkasin kaapeliliitoksia, nyt on enää tuo vilkun tuoma 3 voltin heitto, mutta laturista tai akusta mitattuna jännite on koko ajan 14,5 V eikä ajovalotkaan enää himmene samaan tahtiin.
Jos ei pahene niin en koske! :lol:
Vastaa Viestiin