Moottorin lämpö??

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Moottorin lämpö??

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Mulla nivassa moottorin lämpömittari on 90 asteen ja punaisen alueen puolessa välissä.Käyköhän Lenny turhan kuumana,vai heittääkö mittari,vai onko ihan normaalia.
:?: Missäs muilla toi lämpömittarin neula on :?:
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kahden hengen Garibian risteily!!! :lol:

Eli missä se lämpömittarin neula LADASSA muilla on?
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lämpömittarin neula sijaitsee yleensä lämpömittarissa, mikäli laite on tehtäviensä tasalla. Neulan voi toki laittaa muuallekin, mutta silloin se ei välttämättä enää osoita lämpötilaa... :roll:
Saako palkinnon muuttaa rahaksi? :lol:

No mutta asiaan: Kombissa (2103-mittaristo, erillinen pyöreä mittari) se on normaali käyntilämpöisenä aika tasan 90 astetta. Kapineessa on pakkoflekti ja joku vanha, mutta ilmeisen hyvin toimiva termari. Yli puolenvälin mittari ei ole noussut missään olosuhteissa sitten sen kerran, kun vedet karkasivat järjestelmästä.
1300Superissa (2107, ei astelukuja) se töröttää ajossa aika tasan puolessa (pystysuorassa), pitemmällä tyhjäkäynnillä se kallistuu vähän oikealle jolloin sähköflekti tärähtää päälle.
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

melkolailla tarkkaan 90 viivalla se niveassa kummittelee, eikä juuri eroa ajeleeko kylillä ,maantiellä vaiko metsässä...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jos se on melkein punasella niin vois koittaa kattilakiven poistoa koneesta ja syyläristä, eli liuotat veteen konetiskijauhetta ja laitat sitä syyläriin vanhan liemen tilalle. Koneen käyttö lämpöiseksi (auton sisältä lämmityslaite täysin kuumalle) ja huuhtelu muutaman kerran vedellä, veden kanssa aina vähän käyttäen, jonka jälkeen uudet pakkasnesteet. Itellä kun otin vanhat nesteet pois niin sieltä tuli ruosteista, vihertävän mustaa tököttiä ulos, oli ilmeisesti jo aika vaihtaa nesteet.. Vielä pitäs tehdä toi pesu kunhan sais ensin pakoputken kiinni niin kehtais käytellä lämpöseksi.
peurajussi

Viesti Kirjoittaja peurajussi »

noh eiks kannattas ottaa termostaati pois laittaa tukko siihen vesletkuun et vesi kiertää vain koneen kautta
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

peurajussi kirjoitti:noh eiks kannattas ottaa termostaati pois laittaa tukko siihen vesletkuun et vesi kiertää vain koneen kautta
tota ajattelin,että termostaatti pois.

Tiimin huoltopäällikkö,syylärispesialisti Toveri niva on koittanut saada mua peseen järjestelmä konepesu aineella.Mut laiskottaa ja mitä jos sen jälkeen syyläri alkaa vuotaa kuin seula :( .
Ajattelin vaan vähän kuulostella,jos vaikka olis normaalia,ei tarttis tehrä mitään..

Risteily arvotaan välittömästi,kun vastauksia on tullut riittävästi :D 8)
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

on aikas tukkoisen näköinen tuo sun nokkamaski verraten vakiomalliin, pientä verkkoa + vinssi ja kilpikin siinä edessä, ookko testannu ilman maskia?
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Oletko vaihtanu nrsteet koska viimeks?Suositus vaihtoväli 5vuotta!
-73 eka Lada,heti koukkuun
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

liero kirjoitti:on aikas tukkoisen näköinen tuo sun nokkamaski verraten vakiomalliin, pientä verkkoa + vinssi ja kilpikin siinä edessä, ookko testannu ilman maskia?
jeps,onhan se vähän tukkonen.Mut tossa ajelin viikkoja ilman vinssiä,ni ei se ainakaan vaikuttanut.
Ja nesteet on vaihdettu pari kk sitten.
Kait sitä täytyy vaan pistää konetiskiaineet pyöriin ja pestä jäähdytysjärjestelmä :( .tiä mikä siinä niin vastustaa,onhan sitä tehty paljon paljon isompiakin hommia Nivaan.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Minulla on vähän ehkä vastaava ongelma. Kone lämpenee, kun 80km/t ajaa, noin puoleen väliin (suorakulmainen mittaristo, 1200L), mutta sitten kun nopeutta nostaa vaikka sataseen, aletaan lähestyä punaista (eli muutaman millin päässä on neula) ja 120 kun on lasissa, neula on noin millin päässä punaisesta.. Kokeilin pestä järjestelmää tuolla konetiskiainesysteemillä, ei auttanut. Vettä ei kulu. Lämpöä tulee kun haluaa eli ilmeisesti ei ole jäänyt ilmataskuakaan. Koneessa on talvitermari, mutta ei senkään pitäisi noin korkealle kai päästää lämpötilaa. Yksi letkuista (moottori->termari) on vähän lommolla kun se on hiukan liian pitkä haitariletku. Pitäisiköhän se vaihtaa muotoletkuun. Toimiiko muuten pelkkä vesi huonommin, yhtä hyvin vai paremmin jäähdyttimessä kuin jäähdytinnestesekoitus? Toki se pitää vaihtaa ennen talvea, mutta kesällä säätämisen kannalta on jotenkin helpompaa ettei tarvitse ottaa nesteitä talteen.
Larzan

Viesti Kirjoittaja Larzan »

Pelkkä vesi jäähdyttää paremmin kuin pakkasneste.
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Meinaan tässä rakentaa tuon turbokoneen Ladaan alusta loppuun syksyllä ja aion jättää sen mekaanisen termostaatin pois. Eli siis systeemi muuttuu siten että syylärin tuuletin muuttuu sähköiseksi joka toimii termostaatilla jolloin koko vesikierto käy syylärin kautta jatkuvasti. Täten tuuletin pyörii vain silloin kuin on tarvis ja systeemi on oikeastaan yksinkertaisempi kuin alunperin. Periaatteessa myös vesivirtaus paranee.

Huono puoli että moottorin lämpiäminen kestää kauemmin. Uskoisin kuitenkin että tuo mekaaninen termostaatti on jäänyt autoihin niiltä ajoilta kun syylärin flekti pyöri kampiakselin mukana niin kuin tässä ladassa alunperin. Täten systeemin jäähdytysteho voi olla liian suuri jolloin kone käy liian kylmänä -> vähemmän vesikiertoa syylärin kautta mekaanisella termostaatilla.

Pistän sitten kokemuksia jos saan tuon koneen nippuun ja toimintaan joskus. Joo ja tosiaan toistaiseksi vielä mutulla pelataan.. lähinnä tietokoneiden vesijäähdytyssysteemien kanssa tullut pelattua :wink: Noh... energiatekniikkaa ollaan lähdössä opiskelemaan niin ehkä joskus tietää paremmin.
estate

Viesti Kirjoittaja estate »

Termostaattia ei saa jättää kokonaan pois, seurauksena saattaa olla pahimmassa tapauksessa konerikko. Ilman termostaattia koneen vesikierto häiriintyy ja saattaa tapahtua paikallisia kiehumisia jolloin kansi tai lohko vaurioituu. Vesikiertoa voi koittaa parantaa poraamalla pieniä reikiä termostaatin laippaan.
jamppa110
Viestit: 201
Liittynyt: 30.5.2005 20:15
Paikkakunta: KARHULA

Viesti Kirjoittaja jamppa110 »

jep kyl ennemmin lähtisin vaikka poramaa reikää ku jättämää termarii pois
ja
en kyl lähtis laittelee pelkkää vettä!
siin käypi aika helposti sillee että se unohtuu ja pakkanen ehtii ennen pakkasnestettä] :shock:
eikös kaikki ladat pidä lämpöjä siellä 90kohilla?
kyllä meitinkin molemmissa neula sojottelee siin 90 tai karvan yli eikä se siitä taho nousta ja hyvä niin :D
Vastaa Viestiin