15w-40 liian paksua?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Misha

15w-40 liian paksua?

Viesti Kirjoittaja Misha »

Onkohan tuo 15w-40 liian paksua öljyä Suomen talveen?

Olis halvalla lidlissä.

Eipä täällä Turussa kauheen alas toi lämpötila talvellakaan laske.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

Olen käyttänyt tuota 15W40 öljyä ja pelannut on. Toisaalta autolla kun ajetaan joka päivä.
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

tahko kirjoitti:Olen käyttänyt tuota 15W40 öljyä ja pelannut on. Toisaalta autolla kun ajetaan joka päivä.
Okei, no eiköhän se pelitä ainakin etelässä, taisi olla viime talvena vain pari -20 päivää. Pitäis kai olla talveks tolppapaikkakin vapaa mulle.

Munkin autolla ajetaan ihan joka päivä.
Viimeksi muokannut Misha, 13.8.2005 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
tahko

Ei kun öljyä hamstraamaan. BBC kertoi että raakaöljy olisi noussut uusiin ennätyshintoihin ja USD67 per tynnyri olisi jo rikottu jollain raakaöljylaadulla.
rotsi4

Öljy

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Moottoriöljy on kaikista helpoin ja haitattomin kohde jos haluaa säästää autoilussa. :D
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllähän huonolla oljyllä saa koneen nopeasti hajoamaan
päästää muuten pahan äänen kun nokka-akseli leikkaa kiinni ja silleen
tahko

Minulla huutaa ohjekirja takavetoisessa:

SC-SF luokittuksen vaatimukset täyttävä
yli +5 C: SAE 30, SAE 10W/30, SAE 10/W40, SAE 20W/50
alle 5 C: SAE 10, SAE 10W/30, SAE 5W/30

Olen käyttänyt tuota Agro-oilia. Olisikohan niin että viskositeetin ohella tuo API luokitus välillä SC - SF olisi kriittinen öljyä valittaessa. Mikäs se on siinä Lidlin öljyssä ja onko ratkaisevaa hinnaneroa muihin öljyihin?

Korjaus: Löytyipäs öljytarjous kun koneen ja GSM:n boottasi:

http://www.lidl.fi/fi/index.nsf/pages/c ... ljy_15W_40

Kukas tietäisi sitten tuosta pöntön kyljessä olevasta luokituksesta API SJ/CF-4/CF

Äkkiä näyttäisi siltä että merkintöjen puolesta ainakin teoriassa tuo takavetoiseen Ladaan kävisi, jos tuo SJ luokitus olisi parempi kuin SF. Kuis on?
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

tahko kirjoitti: Olen käyttänyt tuota Agro-oilia. Olisikohan niin että viskositeetin ohella tuo API luokitus välillä SC - SF olisi kriittinen öljyä valittaessa. Mikäs se on siinä Lidlin öljyssä ja onko ratkaisevaa hinnaneroa muihin öljyihin?

Korjaus: Löytyipäs öljytarjous kun koneen ja GSM:n boottasi:

http://www.lidl.fi/fi/index.nsf/pages/c ... ljy_15W_40

Kukas tietäisi sitten tuosta pöntön kyljessä olevasta luokituksesta API SJ/CF-4/CF

Äkkiä näyttäisi siltä että merkintöjen puolesta ainakin teoriassa tuo takavetoiseen Ladaan kävisi, jos tuo SJ luokitus olisi parempi kuin SF. Kuis on?
Mistään et löydä moottoriöljyä nykypäivänä, jonka api-luokitus ei ladaan riittäisi. Bensiinimoottoreihin SA on huonointa, SB sitten SC jne jne, eli SJ on vielä parempaa kuin SF. Vastaavat diiseleiden api:t CA, CB, CC jne jne...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
tahko

Hyvin on ollut moottoriöljyn hintakehitys kohdallaan sitten v. 1999 kun Anttilasta sai Castrol 10W/30 SF/CC öljyä 4 litraa (kannuissa) 35 mk. Se oli muka halvempaa kuin tuo Agro-oil tynnyrissä kun ei siihen hätiin kerennyt heti kun se tynnyri oli taas halvennuksessa. Raahasin niitä öljykannuja ostoskärrytolkulla ja niitä on käytetty ihan tähän päivaan saakka. Vielä riittänee pariksi vuodeksi. Tosin oli autojakin mutama enemmän.

Uskalsin aikoinaan ostaa öljyä tynnyreissä ja kannuttaa itse kun näin töllöstä että liittoutuneiden pommikone oli ammuttu alas Hollannin edustalla mereen ja se nostettiin ylös joskus 1980-luvulla. Sen koneissa ollut öljy tutkittiin ja sen todettiin täyttävän vielä tuolloinkin v. 1943 laatuvaatimukset. Siksipä uskalsin säilyttää öljykannuja vakiolämpötilassa ettei tule kondenssivettä.

Siis jos tuo Lidl yhtiön kauppaama Superformel Winergy öljy täyttää (takaveto) Ladan vaatimukset ja öljy todella säilyy (kuten se näyttäisi säilyvän) niin silloinhan sitä jo kannattaisi hankkia tuohon hintaan vaikkapa pari ostoskärryllistä jemmaan, varsinkin jos pihassa on parikin kulkupeliä.
rotsi4

Lada

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Taisi vaan olla että sillon joskus 70-80 luvulla kun sae 10w30 api sf oli huippuöljyä niin 5000km oli pitkä öljynvaihtoväli, ja oli harvinaista jos moottori kesti yli 100tkm. Varsinkin ladoilla.
Meilläkin taisi olla muutaman vuoden vanha lada joka maksoi pari tuhatta markkaa.
Nykyaikana taitaa olla vähä eri vaatimukset.
Mutta eihän noista ihme-öljyistä tiedä mitä tavaraa ovat, voivat olla hyvää tai sitten ei.
Biltema 10w30-litkua en ainakaan laita kuin pyöränketjuihin.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Teboilin 10W-30 on ollut jo vuosia tarjouksessa Halpa-Hallissa, sitä olen käyttänyt osaan autoista ja ihan mukavasti sillä on pärjännyt. Varsinkin Lada saa sitä osakseen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

takaveto ladoissa olen itse käyttänyt mobilin unifarmia
vaihtovälinä olen pitänyt sitä viittä tonnia
satakympissä rallivormulaa ja kympin vaihtoväli tai jotain
olavi2101

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

8) 110 mobil rally formelia ajan noin 15000th/km kerran vaihdan suotimen välissä
takatuupparissa teboilin 10w-30 ja 15w-40
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

En kyllä käsitä miksi porukka säästää öljyissä :shock:

Varsinkin takavedon koneessa pitäisi käyttää hyvää öljyä kun paineet ei muutenkaan meinaa riittää ja kone pyörii isoilla kierroksilla verrattuna uudempiin.

Eli laskekaa nyt ihan piruuttaan kuinka paljon siihen öljyyn vuodessa menee rahaa...

Esim. Teboilin synteettinen gold 5w-40 maksaa 4l purkissa 16-18e paikasta riippuen ja on oikeasti parempi öljy kuin nuo halvat. Öljynpaineet pysyy lämpimässäkin koneessa ja ei tarvii talvella tapella kun kone pyörii iloisesti.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

En tiiä, toi tuntuu hukkaavan Mobil rally formulaa vähän liikaa, niin aattelin kokeilla josko TB:n silver pysyis paremmin sisässä.

Edellisessä 1500S:ssä (ajettu 150 tkm) käytin TB:n diamondia ja hyvin pysyi sisällä, tällä taas on ajettu 60 tkm ja silti hukkuu :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin