Nivan jouset

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
bylada

Nivan jouset

Viesti Kirjoittaja bylada »

Palikat Niva-projektissa alkaa olla kasassa ja nyt kysyisinkin kokeneemmilta rakentajilta keinoja maavaran nostossa. Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja, tai jos vaihdan ihan toisen auton jouset niin mitkä sopii ja sopiiko heittämällä?? On puhuttu Saabin jousista ja Mersun jousista mutta niitäkin on monia eri malleja.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Re: Nivan jouset

Viesti Kirjoittaja noose01 »

bylada kirjoitti:Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja
Ei ole laillista. Esim biltemassa kaupattavat korotuspalat ja jousen kiristimet ovat tieliikenteessä kiellettyä kamaa.
kenzy

Viesti Kirjoittaja kenzy »

Kiellettyä - Suomessa :P Blitemassa myydään myös niitä lintulautoja, eli vanhan kunnon takalasiritilöitä, jotka myöskin on nykyään Suomessa kiellettyä..
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ne bilhelvetin kumit on ihan suolesta, korotus minimaalinen ja auto menee ihan jäykäx.

Tuonne oon kirjotellu noita korotusvinkkejä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=4997

Pikakertaus:
Eteen:
-Saab 99/900 Combin takajousi (sisähalkasija 84mm, pituus 310mm ja langan vahvuus 15mm) tai sitten mersun etujouset 115/123/124 malleista pitäisi löytyä sopivia, ne mersun jouset on sitten liian pitkiä eli ne pitää katkasta oikeen pituseks n.31,5cm, mersun jouset on hieman löysemmät kuin saabin joten ne joustaa paremmin, mittanauha mukaan varaosaliikkeeseen ja tarkastaa mitat että on: langan vahvuus 14-15mm, sisähalkasija 84-90mm ja pituus >300mm
-Omat iskarit riittää edessä
-Sekä ulos- että sisäänjoustonrajoituskumeista voi leikata 3-4cm kärkee pois niin rupee se etupää joustaan vähän erilailla.

Taakse:
-Takapäähän ei löydy pitempiä jousia ja paksumpilankasia ei kannata laittaa koska silloin menee jäykäx, korotuspalikka jousen yläpään ja korin väliin tai sitten hitsaa akseliin korotuspalan jousilautasen alle
-Korotettuna jarruletku jää turhan lyhyex ja pitempää ei samalla kierteellä löydy varaosaliikkeistä eli taakse tuplaletku tai sitten nostaa sen t-haaran ylemmäs siitä akselilta
-Panhard tanko jää kans lyhyeks kun korottaa ja sen takia akseli siirtyy sivulle, panhardin kiinnikkeen voi tehdä uusix oikeelle kohtaa tai sitten tekee säädettävän tangon - itellä on säädettävä.
-Omat iskarit riittää jos ei haeta mitään maximaalisia ulosjoustoja, iskarin alapään kiinnike kannattaa nostaa ylemmäs akselilla niin sekin jo auttaa.
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Juuri näin... :D
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: Nivan jouset

Viesti Kirjoittaja destor »

noose01 kirjoitti:
bylada kirjoitti:Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja
Ei ole laillista. Esim biltemassa kaupattavat korotuspalat ja jousen kiristimet ovat tieliikenteessä kiellettyä kamaa.
Mulla oli katsastuksessa takajousissa sellaset kuminpalat kiinni ja hyvin kelpas, en tiedä sitten näkikö se niitä mutta tarkkana se oli kun oli rekisteröintikatsastus..
Vastaa Viestiin