Nivan jouset
Nivan jouset
Palikat Niva-projektissa alkaa olla kasassa ja nyt kysyisinkin kokeneemmilta rakentajilta keinoja maavaran nostossa. Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja, tai jos vaihdan ihan toisen auton jouset niin mitkä sopii ja sopiiko heittämällä?? On puhuttu Saabin jousista ja Mersun jousista mutta niitäkin on monia eri malleja.
Re: Nivan jouset
Ei ole laillista. Esim biltemassa kaupattavat korotuspalat ja jousen kiristimet ovat tieliikenteessä kiellettyä kamaa.bylada kirjoitti:Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Ne bilhelvetin kumit on ihan suolesta, korotus minimaalinen ja auto menee ihan jäykäx.
Tuonne oon kirjotellu noita korotusvinkkejä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=4997
Pikakertaus:
Eteen:
-Saab 99/900 Combin takajousi (sisähalkasija 84mm, pituus 310mm ja langan vahvuus 15mm) tai sitten mersun etujouset 115/123/124 malleista pitäisi löytyä sopivia, ne mersun jouset on sitten liian pitkiä eli ne pitää katkasta oikeen pituseks n.31,5cm, mersun jouset on hieman löysemmät kuin saabin joten ne joustaa paremmin, mittanauha mukaan varaosaliikkeeseen ja tarkastaa mitat että on: langan vahvuus 14-15mm, sisähalkasija 84-90mm ja pituus >300mm
-Omat iskarit riittää edessä
-Sekä ulos- että sisäänjoustonrajoituskumeista voi leikata 3-4cm kärkee pois niin rupee se etupää joustaan vähän erilailla.
Taakse:
-Takapäähän ei löydy pitempiä jousia ja paksumpilankasia ei kannata laittaa koska silloin menee jäykäx, korotuspalikka jousen yläpään ja korin väliin tai sitten hitsaa akseliin korotuspalan jousilautasen alle
-Korotettuna jarruletku jää turhan lyhyex ja pitempää ei samalla kierteellä löydy varaosaliikkeistä eli taakse tuplaletku tai sitten nostaa sen t-haaran ylemmäs siitä akselilta
-Panhard tanko jää kans lyhyeks kun korottaa ja sen takia akseli siirtyy sivulle, panhardin kiinnikkeen voi tehdä uusix oikeelle kohtaa tai sitten tekee säädettävän tangon - itellä on säädettävä.
-Omat iskarit riittää jos ei haeta mitään maximaalisia ulosjoustoja, iskarin alapään kiinnike kannattaa nostaa ylemmäs akselilla niin sekin jo auttaa.
Tuonne oon kirjotellu noita korotusvinkkejä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=4997
Pikakertaus:
Eteen:
-Saab 99/900 Combin takajousi (sisähalkasija 84mm, pituus 310mm ja langan vahvuus 15mm) tai sitten mersun etujouset 115/123/124 malleista pitäisi löytyä sopivia, ne mersun jouset on sitten liian pitkiä eli ne pitää katkasta oikeen pituseks n.31,5cm, mersun jouset on hieman löysemmät kuin saabin joten ne joustaa paremmin, mittanauha mukaan varaosaliikkeeseen ja tarkastaa mitat että on: langan vahvuus 14-15mm, sisähalkasija 84-90mm ja pituus >300mm
-Omat iskarit riittää edessä
-Sekä ulos- että sisäänjoustonrajoituskumeista voi leikata 3-4cm kärkee pois niin rupee se etupää joustaan vähän erilailla.
Taakse:
-Takapäähän ei löydy pitempiä jousia ja paksumpilankasia ei kannata laittaa koska silloin menee jäykäx, korotuspalikka jousen yläpään ja korin väliin tai sitten hitsaa akseliin korotuspalan jousilautasen alle
-Korotettuna jarruletku jää turhan lyhyex ja pitempää ei samalla kierteellä löydy varaosaliikkeistä eli taakse tuplaletku tai sitten nostaa sen t-haaran ylemmäs siitä akselilta
-Panhard tanko jää kans lyhyeks kun korottaa ja sen takia akseli siirtyy sivulle, panhardin kiinnikkeen voi tehdä uusix oikeelle kohtaa tai sitten tekee säädettävän tangon - itellä on säädettävä.
-Omat iskarit riittää jos ei haeta mitään maximaalisia ulosjoustoja, iskarin alapään kiinnike kannattaa nostaa ylemmäs akselilla niin sekin jo auttaa.
Re: Nivan jouset
Mulla oli katsastuksessa takajousissa sellaset kuminpalat kiinni ja hyvin kelpas, en tiedä sitten näkikö se niitä mutta tarkkana se oli kun oli rekisteröintikatsastus..noose01 kirjoitti:Ei ole laillista. Esim biltemassa kaupattavat korotuspalat ja jousen kiristimet ovat tieliikenteessä kiellettyä kamaa.bylada kirjoitti:Onko laillista, siis meneekö katsastuksesta läpi, laittaa kierrejosen väliin ns kumiholkkeja