joo, yks kaveri vaan arveli että ois helppo homma, mutta mitenkähän on? tolla automaattiryypyllä tuntuu ottavan sellaset kierrokset, että kone pomppaa pihalle. paikka sille käsiryypylle kyllä näyttäs olevan, mutta missähän päin konehuonetta se koko automaattiryyppy vekotin on? hyvä ku sais edes säädettyä niitä kierroksia vähemmäks viittisköhän taas joku jelppiä uusavutonta
Se on siinä kaasarin kyljessä sellainen 35 - 40 mm halkaisijainen patti johon menee kaksi vesiletkua... Se sitten kääntää ryyppyläppää lämpötilan mukaan. Tuon saa paremmin esille kun ottaa ilmanputsarin kotelon pois kaasarin päältä...
Siis ton lämpömutikan saa kyllä pois ja korvattua käsivaijerilla. Muista vain että vaijeria vetäessäsi polje kaasua ennen ryypyn vetoa. Tällöin kaasarin vivusto toimii ok.
Tai sitten tekee muutoksen niin että se ei vaikuta kaasuläpän asentoon ja pitää jalkaa kaasulla sopivan kierroksen säätöön.
mulla kanssa alakeepi mennä pikku hilijaa hermot ton automat.ryypin kanssa. ku kesähelteellä huutaa enempiku anoppi. vois kokeilla viritellä ton käsi hässäkän. kuhan aikaa vaan olisi
no joo nyt on automaattiryyppy pois päältä, mut sen käsiryypyn veto onkin sit helpommin sanottu ku tehty.. siihen ei tavallinen motonet mallinen ryyppyvaijeri(ehdin jo moisen ostaa ) käy ja sille pitäs vissiin porata reikä jos sen pään meinaa sisätiloihin saaha. mutta olkoon ny noin ja kattoo lähteekö se kaasua pumppaamalla käyntiin pakkasella.
Eikös se nyt olisi vaan ollut helpompaa laittaa automaattiryyppy toimintakuntoon? Sen automaattisuus kun on vähän niin ja näin, kyse on ennemminkin mekaanisesta toiminnosta joka on kyllä ihan luotettava homma kunhan sen saattaa toimintoon.
Ite kokeilin joskus asentaa käsiryyppyä tuon automaattiryypyn tilalle.. Eihän siitä mitään sitten tullu.. Sitten säädin tuota automaattiryyppyä pienemmälle vääntelemällä sitä ryypyn sisällä olevaan "kerää" siis sitä mikä näyttää samanlaiselta ku saunanmittareissa oleva metallinen kerä. Eikös se lämpötilan vaikutuksesta kierry kasaan tai sitten laajene? Ja siten vääntää sen ryyppyläpän auki? En tiiä. Mutta itellä sen fiksaaminen auttoi. Niin ja kannattaa olla varovainen, ite katkaisin yhden sellasen härvelin
Mahtaako vikaa olla myös käynnistystavassa.
Käyttöohjeen mukaan kylmää moottoria käynnistettäessä pitää kaasupoljin painaa pohjaan ja päästää ylös rauhallisesti ennen kuin käynnistää. Lämpimällä moottorilla kaasupoljin painetaan puoleenväliin ja pidetään siinä käynnistettäessä.
Kaikenlainen pumppaaminen ja muu polkeminen aiheutti pelkkää harmia omassa asteekissa.
Piti vielä mainita ettei vähäpäästöiseen autoon saa laittaa käsiryyppyä. Kaasarin kunnostaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi, jos oikea käynnistystapakaan ei auta.
Muistini/kokemukseni mukaan paras tapa axtekki ladan kaynnistamiseen oli se, etta alkuun polkaisi kerran kaasun pohjaan etta ryyppy kytkeytyi paalle ja sen jalkeen starttausta ja kaikista virallisista ohjeista poiketen viela starttauksen aikana kannatti 1 - 2 kertaa polkaista kaasu nopeasti pohjaan ja paastaa se samantien ylos. Kovilla pakkasilla ilman lohkolammitinta kaynnistettaessa mielestani nain toimien oli paras todennakoisyys saada Lada kayntiin.
On helppo sanoa:Vaihdetaan ryyppy. Jos ei ole kyseiseen kaasariin tarkoitettua muutossarjaa, niin en suosittele. Kyllä sen saa toimimaan, mutta huomattavasti helpommalla pääsee, kun kunnostaa vanhan systeemin. Kahden auton kanssa olen leikkinyt ryypyillä, mutta ite sai ryyppyä eniten. Kylällä kanat muni nahkamunia, lapset näki painajaisia ja naiset synnytti ennen aikojaan. Oli muuten melua ilmassa jakoavainten ja vasaroiden keralla. Hermot meinasi mennä. Lopulta uusi kaasari kehään ja pelaa, kun mummon kissa. Ei tarvitse iten olla kiukkuinen ja punainen naamaltaan kun hillonuija.
En tiiä saako sähköllä toimivaa ryypytintä Ladaan, mutta minusta se on toiminnaltaan mukavin. Eli lamppu lämmittää jousen, joka liikuttaa ryyppyläppää.
Viime talvena oli 360 kakskurkkunen Hollikka ilman ryyppyläppiä moparin 318 koneessa. Lipsuttamalla käyntiin ja pitäminen käynnissä. Bensaa sai kuskata vesikelkalla auton tarpaseen. Siihen yritin vaikka minkälaisia kommervenkkejä ja sitten löytyi se oikea. Uusi 500 Edelbrockki ja RPM imukansi, niin nyt toimii. On käsiryyppy ja lähtee käyntiin. Heti käynnistyksen jälkeen ryyppy puoliksi pois ja hyvin pelaa.
Saabin kajakki oli kahdella sivuimuweberillä ja risti-imusarjalla. Ryyppyä ei tarvittu lainkaan. Kolmenkymmenen asteen pakkasella pari painallusta ja starttia. Hyvin kävi.
Toinen leikkikalu ryypynkanssa oli Motorgraftin nelikurkkunen kaasutin. Kaasutin tarkoittaa tässä asiassa verkonpainoa.
Sen vaan sanon, että elkää räpeltäkö vaan laittakaa sellaset vahkeet, että auto tulee toimivaksi. Itse ainakin menetin ison osan omasta taivasosakkeesta tuossa touhussa.
Kun polkaiset kerran kaasupolkimesta, niin ryyppy kytkeytyy päälle. Yleensä kylmä auto käynnistetään tässä asennossa. Kun auto on käynyt jonkin aikaa painastaan nopeasti kaasupolinta. Tällöin auto jää nopealle tyhjäkäynnille, Ryyppy osittain päällä. Tästä asennosta ryyppy lähtee pois automaattisesti. Jos et koske kaasuun, niin ryyppy on päällä ja auto käy kovaa, kunnes kaasun painallus tiputtaa kierrokset alas.
Automaattiryyppy ei lisää kulutusta ollessaan konnossa. Myös rikkinäinen käsiryyppy nostaa samalla tavalla kulutuksen ylös, kun automaattikin.
Joissakin autoissa on lepattava ryyppyläppä. Kun auto käy se lepattaa alipaineen voimasta. On kiva saada lepatus oikeaksi, jolloin kylmäkäynti on parasta mahdollista A-luokkaa.
Ryypyn kiukutellessa on paras puhdistaa kaikki nivelet ja tarkastaa automaattiryypyn läpän toiminta. Alipainevuodot saattavat aiheuttaa myös käntiin vikaa etenkin kylmänä. Myös kaasarin kuntotesti on yksinkertainen tehdä. Ruiskutetaan kaasarin ulkopinnalle jarrujenpuhdistusmoivetta ja kuunnellaan muuttuuko käyntiääni. Jos muuttuu, niin läppäakselissa on välystä tai jostain muusta tulee ilmaa kaasariin.
Jos neuvoista huolimatta teet itse käsiryypyn, niin ota millimetripaperi ja piirrä vaijerin liikevara, vipujen pituus ym. millimetripaperille. Näin saat toimivan vivuston aikaiseksi. Sen jälkeen varaa päivä aikaa ja katsele ja mittaile miten saat ne romppeet paikoilleen. Älä pura isommin mitään, ennenkuin olet varma, että saat uudesta asennuksesta toimivan.
Suomalainen ajatustapa: Kun tyhmä hiljaa olla möllöttää, se hijaselta viisaalta vaikuttaa. Tähän hiljasuuteen älä lankea ja ajattele ennemmin:
Kysyvä ei tieltä eksy.
On turha tehdä sellaisia virheitä, jotka muut on jo tehneet.