Tahtoo veivin!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Tahtoo veivin!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mistäs sais tuon käynnistinkammen ladalle? olis se monessakin mielessä kätevä, ja nyt varsinkin käy mielessä kun startti on rikki. Ostaisin heti.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ja minä ostaisin veivin reiän se kun on unohtun tuosta mun 2107 korisesta. Veivi onneksi löytyy ;)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

no sehän nyt on vielä helpompi käännellä pyöreästä tangosta kuin Ladaperheen "puskuri". Pieni reikä päähän ja pultti läpi ja siinähän sulla on veivi. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Masse-setä

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Juu, kyllä veivi on varmasti aika helppo tehdä itse - ei siinä ole mikroprofessoreita taikka muita hömpötyksiä. Mullakin on sellainen veivi (1200L -88), niin että mallia voi ottaa vaikka siitä.

Mutta olen luullut, että veivi on vain sitä varten, että alle -25 asteen lämpötiloissa voi pyöräyttää moottoria, niin että öljyt vähän käännähtävät ennen käynnistämistä. Ei kai sillä veivillä nyt käynnistämistä ole tarkoituskaan yrittää? Tosin muistelen, että lapsuuskotonassani joskus erittäin kauan sitten käynnistettiin Datsun Bluebird -66 veivillä kokeilumielessä, ja Luupäähän hörähti. Mutta se onkin ihan eri asia.

Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

En pitäisi sitä mitenkään ihmeellisenä, olihan 70-luvun 1000cc nelipyttyisissä moottoripyörissäkin polkukäynnistysoptio, ja harrikoissa.
Polkaisemalla tietenkin on hieman helpompi käynnistää, mitä veivillä.

Kyselin oikeastaan sen takia, että olisi ihan hienoa omistaa se ihan aito ja alkuperäinen Ladan kampi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
HP

Viesti Kirjoittaja HP »

Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
Kyllä uskoisin niin!
Me ainakin intissä käynnisteltii useimminkin ZIL- maastokuorma autoja veiveillä talvella kun akku oli niin finalissa ettei jaksanu niillä lähtee käyntiin :D . joten se veivi olis ladassakin hyvä olla kiperän tilanteen sattuessa.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Masse-setä kirjoitti:Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
Vanhan nappikseni muutaman kerran huvikseni veivillä käynnistin. Ihan helppo homma kun sen oppii. Nykyistä en ole edes vielä kokeillut, kun kesä saapuu, niin täytyy sekin tehdä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kyllä se veivi on kätevä. On sillä joskus käynnistetty kun akku on hyyttynyt ja mm. venttiilien säädössä kätevä koneen pyöritykseen. Kesällä Idän Ihmeet tapahtumassa Kamaz piti oikein näytöstä veivin käytöstä, tosin ei käynnistellyt Ladaa vaan Mossea.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Siinähän pitää olla oikea tekniikka, ettei riko itteänsä, jos sattuu vaikka potkaseen takasin.
Haetaan puristus kohdalleen johonkin pyttyyn, ja sitten ripeä rykäsy puristuksen yli, ja toisto tarvittaessa.
Nelarissa on se rasitteena, että venttiilikoneisto mm. tekee ihan kivasti vastusta siihen koneen pyörittämiseen hartiavoimin...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Armeijassa käynnistettiin jopa ZIL-131 veivillä. Tuntuisi uskomattomalta ajatukselta, että isoa V8-moottoria saisi edes pyörähtämään, mutta ainakaan tässä yksilössä ei ollut yhtään puristuksia vastassa. ZIL ei siis nykinyt yhtään vastaan vaan alkoi käydä hörskyttämään. Veivikäynnistyksessä riittää yleensä starttimoottorikäynnistystä vähäisempi pyörittäminen, koska kipinä on vahvempi kun startti ei syö virtaa.

Taiteilin toissa kesänä itse suorasta terästangosta veivin erään työkaverin Ladan veiviä mallina käyttäen. Se oli kuitenkin mosseen 10 senttiä liian lyhyt, joten tein siihen uuden. Viime kesänä löysin eräästä romukuormasta laatikollisen Ladan ja Mossen originaaleja veivejä. Osassa on kädensijana vanhempi pellistä prässätty ja uudemmissa mustasta muovista tehty. Missähän vuosimallissa nämä vaihtuivat?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Omistin aikoinani -64 Skoda Octavian, joka toimi kesät talvet käyttöautonani. Kotona sitä tuli pidettyä tolpassa, mutta talvella kovalla pakkasella työpaikalta lähdettäessä aina aamyöstä "nöyrrytin" Skodaa kammella veivaamalla aina pari minuttia, niin hörähti joutuisasti startilla käyntiin oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Ja laitettiinhan aina tapahtumaa katselevien työkaverien riemuksi välillä Skoda kammella käyntiinkin ja helposti lähti...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

"uudessa" nappiksessani tuli mukana veivi jota heti kokeilin ja hyvin lada sillä käyntiin hörähti -19 asteessa. :D
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Joo

Viesti Kirjoittaja Toveri »

[quote=Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?[/quote]

opiskeluaikoina omistamastani 1200:sta hajosi akku. Tiesin meilllä kotona olevan yhden joutavan akun joten kun raha oli tiukalla niin en ostanut uutta. Ajelin pari viikkoa laittamalla auton aina kammella käyntiin.
Kerran kun olin kaupan pihalla käynnistyspuuhissa niin ohikulkija kysyi: "pittääkö se vettee ennen ku lähtöö ajelemmaan ?" Opiskelin Savonlinnassa.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

NesteHukka kirjoitti:Siinähän pitää olla oikea tekniikka, ettei riko itteänsä, jos sattuu vaikka potkaseen takasin.
Mikähän tuo tekniikka mahtaa olla? Kertokaa miten saa veivaamalla käyntiin, en ole itse vielä uskaltanut kokeilla kun en tiedä miten se tapahtuu.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tärkeintä on se, että peukalot ovat samalla puolelle veiviä kuin muutkin sormet, jotta veivi ei luiskahtaessaan nyrjäytä peukaloita nurin. Kampeaminen aloitetaan mieluummin nostamalla kuin painamalla. Ideaalitapauksessa auto on lähtenyt käyntiin nykäisemällä ylöspäin, mutta välillä joutuu heittämään enemmänkin. Se ei pyöri ihan kevyesti vaan kyllä siinä joutuu käyttämään raakaa voimaa.
Vastaa Viestiin