Tahtoo veivin!
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tahtoo veivin!
Mistäs sais tuon käynnistinkammen ladalle? olis se monessakin mielessä kätevä, ja nyt varsinkin käy mielessä kun startti on rikki. Ostaisin heti.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Juu, kyllä veivi on varmasti aika helppo tehdä itse - ei siinä ole mikroprofessoreita taikka muita hömpötyksiä. Mullakin on sellainen veivi (1200L -88), niin että mallia voi ottaa vaikka siitä.
Mutta olen luullut, että veivi on vain sitä varten, että alle -25 asteen lämpötiloissa voi pyöräyttää moottoria, niin että öljyt vähän käännähtävät ennen käynnistämistä. Ei kai sillä veivillä nyt käynnistämistä ole tarkoituskaan yrittää? Tosin muistelen, että lapsuuskotonassani joskus erittäin kauan sitten käynnistettiin Datsun Bluebird -66 veivillä kokeilumielessä, ja Luupäähän hörähti. Mutta se onkin ihan eri asia.
Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
Mutta olen luullut, että veivi on vain sitä varten, että alle -25 asteen lämpötiloissa voi pyöräyttää moottoria, niin että öljyt vähän käännähtävät ennen käynnistämistä. Ei kai sillä veivillä nyt käynnistämistä ole tarkoituskaan yrittää? Tosin muistelen, että lapsuuskotonassani joskus erittäin kauan sitten käynnistettiin Datsun Bluebird -66 veivillä kokeilumielessä, ja Luupäähän hörähti. Mutta se onkin ihan eri asia.
Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
En pitäisi sitä mitenkään ihmeellisenä, olihan 70-luvun 1000cc nelipyttyisissä moottoripyörissäkin polkukäynnistysoptio, ja harrikoissa.
Polkaisemalla tietenkin on hieman helpompi käynnistää, mitä veivillä.
Kyselin oikeastaan sen takia, että olisi ihan hienoa omistaa se ihan aito ja alkuperäinen Ladan kampi.
Polkaisemalla tietenkin on hieman helpompi käynnistää, mitä veivillä.
Kyselin oikeastaan sen takia, että olisi ihan hienoa omistaa se ihan aito ja alkuperäinen Ladan kampi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Kyllä uskoisin niin!Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?
Me ainakin intissä käynnisteltii useimminkin ZIL- maastokuorma autoja veiveillä talvella kun akku oli niin finalissa ettei jaksanu niillä lähtee käyntiin

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Kyllä se veivi on kätevä. On sillä joskus käynnistetty kun akku on hyyttynyt ja mm. venttiilien säädössä kätevä koneen pyöritykseen. Kesällä Idän Ihmeet tapahtumassa Kamaz piti oikein näytöstä veivin käytöstä, tosin ei käynnistellyt Ladaa vaan Mossea.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Siinähän pitää olla oikea tekniikka, ettei riko itteänsä, jos sattuu vaikka potkaseen takasin.
Haetaan puristus kohdalleen johonkin pyttyyn, ja sitten ripeä rykäsy puristuksen yli, ja toisto tarvittaessa.
Nelarissa on se rasitteena, että venttiilikoneisto mm. tekee ihan kivasti vastusta siihen koneen pyörittämiseen hartiavoimin...
Haetaan puristus kohdalleen johonkin pyttyyn, ja sitten ripeä rykäsy puristuksen yli, ja toisto tarvittaessa.
Nelarissa on se rasitteena, että venttiilikoneisto mm. tekee ihan kivasti vastusta siihen koneen pyörittämiseen hartiavoimin...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Armeijassa käynnistettiin jopa ZIL-131 veivillä. Tuntuisi uskomattomalta ajatukselta, että isoa V8-moottoria saisi edes pyörähtämään, mutta ainakaan tässä yksilössä ei ollut yhtään puristuksia vastassa. ZIL ei siis nykinyt yhtään vastaan vaan alkoi käydä hörskyttämään. Veivikäynnistyksessä riittää yleensä starttimoottorikäynnistystä vähäisempi pyörittäminen, koska kipinä on vahvempi kun startti ei syö virtaa.
Taiteilin toissa kesänä itse suorasta terästangosta veivin erään työkaverin Ladan veiviä mallina käyttäen. Se oli kuitenkin mosseen 10 senttiä liian lyhyt, joten tein siihen uuden. Viime kesänä löysin eräästä romukuormasta laatikollisen Ladan ja Mossen originaaleja veivejä. Osassa on kädensijana vanhempi pellistä prässätty ja uudemmissa mustasta muovista tehty. Missähän vuosimallissa nämä vaihtuivat?
Taiteilin toissa kesänä itse suorasta terästangosta veivin erään työkaverin Ladan veiviä mallina käyttäen. Se oli kuitenkin mosseen 10 senttiä liian lyhyt, joten tein siihen uuden. Viime kesänä löysin eräästä romukuormasta laatikollisen Ladan ja Mossen originaaleja veivejä. Osassa on kädensijana vanhempi pellistä prässätty ja uudemmissa mustasta muovista tehty. Missähän vuosimallissa nämä vaihtuivat?
Omistin aikoinani -64 Skoda Octavian, joka toimi kesät talvet käyttöautonani. Kotona sitä tuli pidettyä tolpassa, mutta talvella kovalla pakkasella työpaikalta lähdettäessä aina aamyöstä "nöyrrytin" Skodaa kammella veivaamalla aina pari minuttia, niin hörähti joutuisasti startilla käyntiin oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Ja laitettiinhan aina tapahtumaa katselevien työkaverien riemuksi välillä Skoda kammella käyntiinkin ja helposti lähti...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Joo
[quote=Kymysys kuuluu siis, että onko joku yleensä joskus oikeasti käynnistänyt Ladan veivillä?[/quote]
opiskeluaikoina omistamastani 1200:sta hajosi akku. Tiesin meilllä kotona olevan yhden joutavan akun joten kun raha oli tiukalla niin en ostanut uutta. Ajelin pari viikkoa laittamalla auton aina kammella käyntiin.
Kerran kun olin kaupan pihalla käynnistyspuuhissa niin ohikulkija kysyi: "pittääkö se vettee ennen ku lähtöö ajelemmaan ?" Opiskelin Savonlinnassa.
opiskeluaikoina omistamastani 1200:sta hajosi akku. Tiesin meilllä kotona olevan yhden joutavan akun joten kun raha oli tiukalla niin en ostanut uutta. Ajelin pari viikkoa laittamalla auton aina kammella käyntiin.
Kerran kun olin kaupan pihalla käynnistyspuuhissa niin ohikulkija kysyi: "pittääkö se vettee ennen ku lähtöö ajelemmaan ?" Opiskelin Savonlinnassa.
Tärkeintä on se, että peukalot ovat samalla puolelle veiviä kuin muutkin sormet, jotta veivi ei luiskahtaessaan nyrjäytä peukaloita nurin. Kampeaminen aloitetaan mieluummin nostamalla kuin painamalla. Ideaalitapauksessa auto on lähtenyt käyntiin nykäisemällä ylöspäin, mutta välillä joutuu heittämään enemmänkin. Se ei pyöri ihan kevyesti vaan kyllä siinä joutuu käyttämään raakaa voimaa.