Jäähd.tuulettimenanturi samara-96

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ei kukaan

Jäähd.tuulettimenanturi samara-96

Viesti Kirjoittaja ei kukaan »

Voisiko joku kertoa,millä tarkistaisin anturin toiminnan ja mitä eroa on tavallisen/ruiskun anturilla.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ei kukaan

Viesti Kirjoittaja ei kukaan »

samarai kirjoitti:jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.
Ruiskusamarassa anturi sijaitsee termostaatin vieressä, mutta millä tarkistaa anturin toimivuuden ilman koneen "keittämistä".Ja minulla on samarasta todennäköisesti kannentiiviste palanut (lämmöt eivät nouse tarpeeksi) yritän vain välttyä turhalta anturin ostolta, jos vika löytyykin muualta. PS. Ruiskuun anturi ei ole ihan halpa (yli 30 E).
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Ohita termostaatti oikokytkemällä sen johdot, jos tuuletin käynnistyy niin vika on termostaatissa.
Kyllä lähtee..!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ei kukaan kirjoitti:
samarai kirjoitti:jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.
Ruiskusamarassa anturi sijaitsee termostaatin vieressä, mutta millä tarkistaa anturin toimivuuden ilman koneen "keittämistä".Ja minulla on samarasta todennäköisesti kannentiiviste palanut (lämmöt eivät nouse tarpeeksi) yritän vain välttyä turhalta anturin ostolta, jos vika löytyykin muualta. PS. Ruiskuun anturi ei ole ihan halpa (yli 30 E).
joo ruiskusamarassahan anturi on siinä termostaattikotelossa, kaasarissa se on syylärissä. Ruiskussa syylärin anturissa on pelkkä tyhjä roppu. Itselläkin toi sama 96 ruisku, lähimuisti vaan alkaa jo itsellä pätkimään. Voisko sitä roppua testata irtonaisena jossain vesiastiassa lämmittämällä / ohmimittarilla? Hankala sitä on tosiaan testata kun se pitäis varmaan olla jossain 90 astetta, ennenkuin kytkeytyy.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ronkoteus

Viesti Kirjoittaja Ronkoteus »

Anturien eroista...

Satakympissä kun nyppäsit lämpöanturin liittimen irti moottorin käydessä, lähti flekti pyörimään.

Siis kun vastus kasvoi äärettömäksi honaa ohjain tietsikka jotain olevan pielessä ja flekti pärähtää käymään.
Anturi olisi siis jonkimoinen PTC-vastus.

EI-ruisku samarialaisessa mielestäni anturi toimii päivastoin, eli tietyllä
lämpötilalla se muuttuu johtavaksi (NTC-vastus), ja flektin rele vetää
kiinni.

Mielestäni EI-ruisku samarialaisen autonominen systeemi olisi parempi.
Ronkoteus

Viesti Kirjoittaja Ronkoteus »

Anturien eroista...

Satakympissä kun nyppäsit lämpöanturin liittimen irti moottorin käydessä, lähti flekti pyörimään.

Siis kun vastus kasvoi äärettömäksi honaa ohjain tietsikka jotain olevan pielessä ja flekti pärähtää käymään.
Anturi olisi siis jonkimoinen PTC-vastus.

EI-ruisku samarialaisessa mielestäni anturi toimii päivastoin, eli tietyllä
lämpötilalla se muuttuu johtavaksi (NTC-vastus), ja flektin rele vetää
kiinni.

Mielestäni EI-ruisku samarialaisen autonominen systeemi olisi parempi.
rotsi4

No

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Oman Bosch-samarani flektiä en ole saanut toimimaan automaattisesti, anturi ja hanskalokeron alla oleva rele on ehjiä, mutta ei toimi. Vika on ilmeisesti johdoissa tai ohjainlaitteessa.
Bosch-samarassa anturi taitaa kanssa olla samanlainen kuin satakympissä.
Anturin vastus pakkasessa on n.10megaohmia, ja käyntilämmössä n.100ohmia, eli taitaa olla ntc-vastus.
Käsittääkseni tuo anturi ohjaa myös seoksia, mutta niiden säätö taitaa kyllä toimia vaikkakin auto savuttaa aika lailla ennen kuin lämmöt nousee yli 90asteen.

Minulla ei flekti ala pyöriä vaikka pistokkeen ottaa irti, mutta jos koelampulla yhdistää anturin pistokkeen johdot niin jostain päin moottoria kuuluu pientä hurinaa.
Vastaa Viestiin