
|
|
LADA SAMARA 1,3 5-ovinen (VAZ-2109) ja sen muunnokset

Samara länsimaisella jäähdyttimen säleiköllä,
joka oli 5-ovisen vakiovaruste
TEKNISET TIEDOT
Malli |
1,3 5-ov |
1,5 5-ov |
1,5i 5-ov |
Tyyppi |
VAZ-2109 |
VAZ-21093 |
VAZ-21093-20 |
myyty vuosina |
1988-1995 |
1989-1995 |
1995-2003 |
MITAT JA SUORITUSARVOT |
pituus |
4006 mm |
leveys (ilman peilejä) |
1650 mm |
korkeus (ilman kuormaa) |
1402 mm |
akseliväli |
2460 mm |
raideleveys etu/taka |
1390/1360 mm |
korinylitys etu/taka |
785/761 mm |
rekisteröity |
5 henkilölle |
omapaino |
945 kg |
945 kg |
1010 kg |
kantavuus |
425 kg |
tavaratila |
330/640 litraa |
kääntösäde |
5,2 metriä |
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella
asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h |
38 metriä |
huippunopeus |
148 km/h |
156 km/h |
155 km/h |
kiihtyvyys 0-100 km/h |
16 s |
13 s |
12,5 s |
MOOTTORI |
Tyyppi |
VAZ-2108 |
VAZ-21083 |
VAZ-2111-83 |
malli, sijainti |
nelisylinterinen, nelitahtinen,
rivimoottori edessä poikittain |
sylinterin tilavuus |
1,288 litraa |
1,499 litraa |
1,499 litraa |
sylinterin halkaisija x iskunpituus |
76x71 mm |
82x71 mm |
82x71 mm |
puristus suhde |
9,9 |
venttiilejä per sylinteri |
2 |
Suurin teho |
48 kW 65 hv 5600 r/min |
55 kW 75 hv 5600 r/min |
52 kW 71 hv 4800 r/min |
suurin vääntö |
96 Nm 3500 r/min |
106 Nm 3500 r/min |
118 Nm 2800 r/min |
tyhjäkäynnin kierrosluku |
800-850 r/min |
850 +/-50 r/min |
sylinterien työjärjestys |
1-3-4-2 |
polttoainejärjestelmä |
DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin
2108-1107010 |
DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin
21083-1107010 |
GM elektroninen monipisteruiskutus |
polttoaine |
vähintään 92 oktaaninen
bensiini |
lyijytön 95 oktaaninen bensiini |
VOIMANSIIRTO |
kytkin |
kuiva, yksilevyinen |
kytkimen käyttö |
vaijerikäyttöinen |
vaihteisto |
neli tai viisivaihteinen, kaikki
eteenpäinajovaihteen synkronisoitu |
viisivaihteinen, kaikki
eteenpäinajovaihteen synkronisoitu |
vaihteiston välitykset
vaihteisto
ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde |
VAZ-2108(3)
3,636
1,95
1,357
0,941
(0,784)
3,53
|
VAZ-21083
3,636
1,95
1,357
0,941
0,784
3,53
|
vetopyörästö |
3,94 tai 4,13 |
vetotapa |
etupyöräveto |
ALUSTA |
etujousitus |
joustintuet, poikittaiset
tukivarret sekä kallistuksen vakaaja |
takajousitus |
yhdysheiluriakselisto,
joustintuet |
vanne |
teräslevypyörä |
vanne koko |
4,5J-13H2 tai 5J-13H2 |
rengas |
sisärenkaaton vyörengas |
rengas koko |
165/70R13 |
OHJAUS |
ohjausjärjestelmän kuvaus |
hammastanko-ohjaus, nivelletty
ohjausakseli |
JARRUT |
käyttöjarru, edessä |
levyt, automaattisäätöiset |
käyttöjarru, takana |
rummut, automaattisäätöiset |
käyttöjarrujärjestelmä |
hydraulinen, kaksipiirinen,
alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili |
seisontajarru |
käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen,
takajarruihin vaikuttava |
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ |
tyyppi |
12V, miinusmaadoitteinen |
akku |
6ST-55A, 55 Ah |
laturi |
37.3701 tyyppinen 55A |
94.3701 tyyppinen 80A |
käynnistin moottori |
29.3708 tyyppinen, teho
1,3 kW |
virranjakaja |
40.3706 kärjetön, keskipako
ja alipainesäätimellä |
jakajaton, GM elektroninen suorasytytys
|
KORI JA VARUSTEET |
tyyppi |
VAZ-2109 |
malli |
kokometallinen, itsekantava,
viisiovinen monikäyttöinen |
kojelauta |
2108 |
KOJELAUTA 2108
katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät
ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero,
hylly (ei GM ruiskumalleissa, hyllyn tilalla ruiskun ohjain peitettynä
levyllä), takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin,
ajovalokytkin, hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin,
lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus
ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi,
savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen
säädin.
mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, ECON- (alipaine-),
lataus-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari.
merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo, takasumuvalot,
takalasin lämmitys, varoitusvalot: öljypaine, lataus, seisontajarru,
jarrunestemäärä, polttoaineen loppuminen, hätävilkku,
rikastin (kaasutin malleissa), STOP varovalo joka palaa aina kun palaa
jokin punaisista varovaloista. Ruiskumalleissa lisäksi kojelaudan
keskikonsolissa Check Engine varoitusvalo.
KOJELAUTA 21083 "korkea"
katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät
ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero,
hylly, takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin, ajovalokytkin,
hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin,
lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus
ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi,
savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen
säädin, ajonestolaitteen tunnistin (1998 lähtien), paikka
ajotietokoneelle, kaiuttimen paikat (2 kpl)
mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, jäähdytysnesteen
lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot,
kaukovalot, suuntavalo (2 kpl), takasumuvalot, takalasin lämmitys,
varoitusvalot: öljypaine, lataus, Check Engine, seisontajarru-, polttoaineen
loppuminen, avoimen oven varoitusvalo, nestemäärien yms tarkkailujärjestelmän
varoitusvalot: STOP varovalo joka palaa aina kun palaa jokin punaisista
varovaloista, TEST-valo palaa aina kun virta on kykettynä, mutta
auto ei käy, jarrunesteen- jäähdytysnesteen-, lasinpesunesteen-,
moottorin öljyn määrien varoitusvalot sekä varoitusvalot
hajonneesta polttimosta sekä jarrupalojen kuluneisuudesta.
OHJAUSAKSELIN KYTKIMET
Vasen : suuntavalo- ja ajovalokytkin, ylöspäin vilkku
oikealle ja alaspäin vilkku vasemmalle, ylös ja alaspäin
on kytkimessä välivaihe joka ei lukitu, mutta käyttää
suuntavaloja niin kauan kuin vivusta pidetään. Työntämällä
kaukovalot (mikäli ajovalot on kytkettynä kojelaudan kytkimestä),
vetämällä kaukovalovilkku.
oikea: etulasin pyyhinpesurin kytkin, keskimmäinen asento
pyyhkimet ei kytketty, toinen asento (ylöspäin) jaksotettu pyyhintä,
kolmas asento (ylin) jatkuva pyyhintä, vetämällä sähköinen
lasinpesin ja automaattinen pyyhintä noin 3 kertaa, työntämällä
takalasin pyyhin (1. asento), takalasin pyyhin ja pesuri (2. asento),
kytkimestä ylöspäin on välivaihe joka ei lukitu, mutta
pyyhin toimii.
MUUTOKSET JA VARUSTEVAIHTOEHDOT
Heti esittelystä seuraavana vuonna 1990 tuli 1,5 version
myyntimalliksi, ensimmäinen katalysaattori malli Lada Samara 1,5
5-ov eurokat, jossa matalampi jousitus, uudistettu etupään peltien
muotoilu ja matala jäähdyttimen säleikkö. Uudella keulan muotoilulla
ennakoitiin jo tulevaa Sedan mallia. Katalysaattorin kanssa kaasutin
oli säädetty eri arvoihin, muuten alkuperäinen.
Samana vuonna kaikki Samara-mallit saivat matalamman jousituksen.
|
Keväällä 1991 tuli vuodeksi myyntiin, viralliseen hinnastoon,
Suomessa koristeltu versio Lada Samara 1,5 Carlotta 5-ov varusteluun
kuului mm. alumiinivanteet, koria kiertävä levikesarja, uudet verhoilut,
sumuvalot. |
|

5-ovinen Carlota. 5-ovisessa Carlotassa myös
euro-kat mallin etupään pellit ja jäähdyttimen säleikkö

5-ovinen Carlota sisältä.
|
Myöhemmin vuonna 1991 myös 1,3 malliin sai Suomessa katalysaattorin,
kaasutin säädettiin uusiin arvoihin. Samarat vain viisivaihteisina.
|
Vuodesta 1992 voimaan tulleet kiristyneet pakokaasupäästö
normit, muuttivat Samaran kaasuttimen sähköohjatuksi 21083-1107010-62
Axtec versioksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi.
|
|
TEKNISET TIEDOT kat-malli
Moottori 1,3: teho DIN 45 kW 61 hv 5600 r/min - suurin vääntö
96 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti
ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin
Moottori 1,5: teho DIN 49 kW 67 hv 5600 r/min - suurin vääntö
106 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti
ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin
|
Vuonna 1994 malliston ilmettä yhtenäistettiin ja myös
5-ovinen 1,3 malli sai uudet etupään pellit ja matalan jäähdyttimen
säleikön. |
Vuonna 1996 oli ruiskumallista myynnissä versio VAZ-21093-22
jossa oli Suomessa asennetut EuroSamara tyyppiset oviverhoilut ja
istuimet neljällä niskatuella. |
Vuonna 1997 mallin VAZ-21093-22 pohjalta Suomessa valmistettu
EuroSamara myyntiin |
1998 tuli valinnaiseksi varusteeksi uusi ”korkea” kojelauta
21083. |
|

Ruisku-Samaran keulan ilme sekä ns.
korkea kojelauta
|
Vuonna 2001 Suihku-Samara sai tehokkaamman ruiskumoottorin
VAZ-2111 Lada 110-sarjasta, joka täyttää Euro-3 päästövaatimukset.
Kaikissa myytävissä autoissa vakiona korkea kojelauta. |
|
TEKNISET TIEDOT Bosch ruiskulla
Moottori: tyyppi VAZ-2111 teho DIN 57 kW 78 hv 5400 r/min
- suurin vääntö 119 Nm 2800 r/min - Polttoainejärjestelmä: Bosch
elektroninen monipisteruiskutus
Sähköjärjestelmä: elektroninen Bosch suorasytytys järjestelmä
|
|
TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö 42 litraa 95E
moottori jäähdytysjärjestelmä mukaanlukien lämmityslaite
7,8 litraa jäähdytysneste
moottorin voitelujärjestelmä 3,5 litraa moottoriöljy
vaihteisto 4-vaiht. 3,1 litraa moottoriöljy
vaihteisto 5-vaiht. 3,3 litraa moottoriöljy
iskunvaimennin etujousituksessa 0,31 litraa iskunvaimennin öljy
iskunvaimennin takajousituksessa 0,25 litraa iskunvaimennin öljy
jarrujärjestelmä 0,435 litraa jarruneste DOT-4
lasin-/valojenpesunestesäiliö 4,2 litraa* vesi/lasinpesuneste
*säiliön malista riippuen
SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä moottorissa
imuventtiili 0,2 +/- 0,05
pakoventtiili 0,35 +/- 0,05
minimi kierrosluku tyhjäkäynnillä 750-800 r/min
pienin öljynpaine 5600 r/min 4,5-6,5 kp/cm2
pienin öljynpaine tyhjäkäynnillä 0,8 kp/cm2
jäähdytysnesteen pinnan korkeus paisuntasäiliössä
25-30 mm min. merkin yläpuolella
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla painettaessa 10 - 15 mm
- moniurahihna 6-7 mm
sytytystulppien kärkiväli - kaasutin malli 0,7 - 0,8 mm
sytytystulppien kärkiväli - ruisku malli 1,00 - 1,13 mm
sytytyksen ennakko 1300 moottori 1 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1500 moottori 4 +/- 1 astetta ennen ykk
kytkin polkimen kokonaisliike 125 - 135 mm
ohjauspyörän vapaaliike 5 ast
etupyörien auraus kuormitettuna 0 +/-1 mm
etupyörien camber-kulma kuormitettuna 0 ast 30'
etupyörien Caster-kulma kuormitettuna 1 ast 30' +/-30'
jarrujen kitkapinnan minimi paksuus 1,5 mm
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana 1,9-2,0
|
|