Lada Samara 1,3 3-ovinen (VAZ-2108)

3-ovinen

Malli 1,3 3-ov 1,1 City
Tyyppi VAZ-2108 VAZ-21081
myyty vuosina 1986-1996 1989-1991
MITAT JA SUORITUSARVOT
pituus 4006 mm
leveys (ilman peilejä) 1650 mm
korkeus (ilman kuormaa) 1402 mm
akseliväli 2460 mm
raideleveys etu/taka 1390/1360 mm
korinylitys etu/taka 785/761 mm
rekisteröity 5 henkilölle
omapaino 920 kg 920 kg
kantavuus 450 kg
tavaratila 330/640 litraa
kääntösäde 5,2 metriä
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h 38 metriä
huippunopeus 148 km/h 140 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h 16 s 20 s
MOOTTORI
Tyyppi VAZ-2108 VAZ-21081
malli, sijainti nelisylinterinen, nelitahtinen, rivimoottori edessä poikittain
sylinterin tilavuus 1,288 litraa 1,099 litraa
sylinterin halkaisija x iskunpituus 76×71 mm 76×60,6 mm
puristus suhde 9,9 9,0
venttiilejä per sylinteri 2
Suurin teho 48 kW 65 hv 5600 r/min 41 kW 56 hv 5600 r/min
suurin vääntö 96 Nm 3500 r/min 80,5 Nm 3500 r/min
tyhjäkäynnin kierrosluku 800-850 r/min
sylinterien työjärjestys 1-3-4-2
polttoainejärjestelmä DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 2108-1107010 DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 21081-1107010
polttoaine vähintään 92 oktaaninen bensiini
VOIMANSIIRTO
kytkin kuiva, yksilevyinen
kytkimen käyttö vaijerikäyttöinen
vaihteisto neli tai viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu nelivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu
vaihteiston välitykset
vaihteisto

ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde
VAZ-2108(3)
3,636
1,95
1,357
0,941
(0,784)
3,53
VAZ-2108
3,636
1,95
1,357
0,941

3,53
vetopyörästö 3,94 tai 4,13
vetotapa etupyöräveto
ALUSTA
etujousitus joustintuet, poikittaiset tukivarret sekä kallistuksen vakaaja
takajousitus yhdysheiluriakselisto, joustintuet
vanne teräslevypyörä
vanne koko 4,5J-13H2 tai 5J-13H2
rengas sisärenkaaton vyörengas
rengas koko 165/70R13
OHJAUS
ohjausjärjestelmän kuvaus hammastanko-ohjaus, nivelletty ohjausakseli
JARRUT
käyttöjarru, edessä levyt, automaattisäätöiset
käyttöjarru, takana rummut, automaattisäätöiset
käyttöjarrujärjestelmä hydraulinen, kaksipiirinen, alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili
seisontajarru käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen, takajarruihin vaikuttava
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
tyyppi 12V, miinusmaadoitteinen
akku 6ST-55A, 55 Ah
laturi 37.3701 tyyppinen 55A
käynnistin moottori 29.3708 tyyppinen, teho 1,3 kW
virranjakaja 40.3706 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä 40.3706-10 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä
KORI JA VARUSTEET
tyyppi VAZ-2108
malli kokometallinen, itsekantava, kolmiovinen monikäyttöinen
kojelauta 2108
Malli 1,5 3-ov 1,5i 3-ov
Tyyppi VAZ-21083 VAZ-21083-20
myyty vuosina 1987-1995 1995-2003
MITAT JA SUORITUSARVOT
pituus 4006 mm
leveys (ilman peilejä) 1650 mm
korkeus (ilman kuormaa) 1402 mm
akseliväli 2460 mm
raideleveys etu/taka 1390/1360 mm
korinylitys etu/taka 785/761 mm
rekisteröity 5 henkilölle
omapaino 920 kg 1010 kg
kantavuus 450 kg
tavaratila 330/640 litraa
kääntösäde 5,2 metriä
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h 38 metriä
huippunopeus 156 km/h 155 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h 13 s 12,5 s
MOOTTORI
Tyyppi VAZ-21083 VAZ-2111-83
malli, sijainti nelisylinterinen, nelitahtinen, rivimoottori edessä poikittain
sylinterin tilavuus 1,499 litraa 1,499 litraa
sylinterin halkaisija x iskunpituus 82×71 mm 82×71 mm
puristus suhde 9,9
venttiilejä per sylinteri 2
Suurin teho 55 kW 75 hv 5600 r/min 52 kW 71 hv 4800 r/min
suurin vääntö 106 Nm 3500 r/min 118 Nm 2800 r/min
tyhjäkäynnin kierrosluku 800-850 r/min 850 +/-50 r/min
sylinterien työjärjestys 1-3-4-2
polttoainejärjestelmä DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 21083-1107010 GM elektroninen monipisteruiskutus
polttoaine vähintään 92 oktaaninen bensiini lyijytön 95 oktaaninen bensiini
VOIMANSIIRTO
kytkin kuiva, yksilevyinen
kytkimen käyttö vaijerikäyttöinen
vaihteisto neli tai viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu
vaihteiston välitykset
vaihteisto

ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde
VAZ-2108(3)
3,636
1,95
1,357
0,941
(0,784)
3,53
VAZ-21083
3,636
1,95
1,357
0,941
0,784
3,53
vetopyörästö 3,94 tai 4,13
vetotapa etupyöräveto
ALUSTA
etujousitus joustintuet, poikittaiset tukivarret sekä kallistuksen vakaaja
takajousitus yhdysheiluriakselisto, joustintuet
vanne teräslevypyörä
vanne koko 4,5J-13H2 tai 5J-13H2
rengas sisärenkaaton vyörengas
rengas koko 165/70R13
OHJAUS
ohjausjärjestelmän kuvaus hammastanko-ohjaus, nivelletty ohjausakseli
JARRUT
käyttöjarru, edessä levyt, automaattisäätöiset
käyttöjarru, takana rummut, automaattisäätöiset
käyttöjarrujärjestelmä hydraulinen, kaksipiirinen, alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili
seisontajarru käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen, takajarruihin vaikuttava
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
tyyppi 12V, miinusmaadoitteinen
akku 6ST-55A, 55 Ah
laturi 37.3701 tyyppinen 55A 94.3701 tyyppinen 80A
käynnistin moottori 29.3708 tyyppinen, teho 1,3 kW
virranjakaja 40.3706 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä jakajaton, GM elektroninen suorasytytys
KORI JA VARUSTEET
tyyppi VAZ-2108
malli kokometallinen, itsekantava, kolmiovinen monikäyttöinen
kojelauta 2108

TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö 42 litraa 95E
moottori jäähdytysjärjestelmä mukaanlukien lämmityslaite 7,8 litraa jäähdytysneste
moottorin voitelujärjestelmä 3,5 litraa moottoriöljy
vaihteisto 4-vaiht. 3,1 litraa moottoriöljy
vaihteisto 5-vaiht. 3,3 litraa moottoriöljy
iskunvaimennin etujousituksessa 0,31 litraa iskunvaimennin öljy
iskunvaimennin takajousituksessa 0,25 litraa iskunvaimennin öljy
jarrujärjestelmä 0,435 litraa jarruneste DOT-4
lasin-/valojenpesunestesäiliö 4,2 litraa* vesi/lasinpesuneste
*säiliön malista riippuen

SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä moottorissa
imuventtiili 0,2 +/- 0,05
pakoventtiili 0,35 +/- 0,05
minimi kierrosluku tyhjäkäynnillä 750-800 r/min
pienin öljynpaine 5600 r/min 4,5-6,5 kp/cm2
pienin öljynpaine tyhjäkäynnillä 0,8 kp/cm2
jäähdytysnesteen pinnan korkeus paisuntasäiliössä 25-30 mm min. merkin yläpuolella
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla painettaessa 10 – 15 mm
– moniurahihna 6-7 mm
sytytystulppien kärkiväli – kaasutin malli 0,7 – 0,8 mm
sytytystulppien kärkiväli – ruisku malli 1,00 – 1,13 mm
sytytyksen ennakko 1100 moottori 6 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1300 moottori 1 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1500 moottori 4 +/- 1 astetta ennen ykk
kytkin polkimen kokonaisliike 125 – 135 mm
ohjauspyörän vapaaliike 5 ast
etupyörien auraus kuormitettuna 0 +/-1 mm
etupyörien camber-kulma kuormitettuna 0 ast 30′
etupyörien Caster-kulma kuormitettuna 1 ast 30′ +/-30′
jarrujen kitkapinnan minimi paksuus 1,5 mm
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana 1,9-2,0