Lada Samara Suomessa 1986-2003

3-ovinen

1986 Lada Samara 1,3 3-ov (2108/1986-1996) myynti alkaa. Tässä ensimmäisessä etuvetoisessa Ladassa on uudenlainen moottori edessä poikittain, polttoainetta syöttää Solex-lisenssillä valmistettu kaasutin ja sytytysjärjestelmä on kärjetön. Ohjausjärjestelmä on hammastanko ja etujousitus mallia ”McPherson”. Vaihteisto joko neli tai viisivaihteinen. Korimalli on kolmeovinen monikäyttöinen.

1987 Vuoden lopulla Lada Samara 1,5 3-ov (21083/1987-1995) markkinoille.

1988 esiteltiin uusi takaovilla varustettu Lada Samara 1,3 5-ov (2109/1988-1994) ovien määrän lisäksi viisiovisen Samaran tunnusmerkkeihin kuuluu kokopeittävät koristekapselit, heijastintakapaneeli sekä länsimainen musta jäähdyttimen säleikkö.

1989 Uusia malleja Lada Samara 1,5 5-ov (21093/1989-1995), vain viisivaihteisena sekä Lada Samara City (21081/1989-1991), joka on 3-ovinen versio 1,1 litran moottorilla ja vain 4-vaihteisena.

1990 5-ovisesta 1,5 litraisesta Samarasta tulee myyntiin ”EuroKat” versio. Autossa on uudenlaiset etupään pellit sekä jäähdyttimen säleikkö, uudenlainen verhoilu, sekä katalysaattori. Vuodesta 90 lähtien kaikissa Samara malleissa länsimainen musta jäähdyttimen säleikkö sekä matalampi jousitus.

1991 keväällä esiteltiin Samaran 1,5 litran 3-oviseen ja 5-oviseen malleihin perustuvat erikoisvarustellut Carlotta mallit. Autossa oli erikoisverhoilu, levikkeet, sumuvalot, alumiinivanteet. Carlotta mallit oli myynnissä 1991 vuoden.

1992 Heti vuoden alusta esitellään ostavalle yleisölle mallit Lada Samara 1,3 Sedan (210993/1992-1994) sekä Lada Samara 1,5 Sedan (21099/1992-1996), joissa etupään muotoilu kuten aiemmin esitellyssä ”EuroKat” Samarassa, kiristyneiden pakokaasupäästö määräyksien vuoksi Sedan malleissa oli sähköinen kaasutin ja katalysaattori. Sedan mallit vain viisivaihteisina. Myös kaikkiin muihin 1,3 ja 1,5 litran Samaroihin vähäpäästöiset moottorit ja vain viisivaihteisina.

1994 Vuodesta 94 lähtien kaikissa myynnissä olevissa Samara malleissa (1,3 3-ov, 1,3 5-ov, 1,5 3-ov, 1,5 5-ov ja 1,5 Sedan) ns. pitkät lokasuojat ja matala jäähdyttimen säleikkö sekä uudempi konepelti.

1995 vuoden uutuus oli Samaran versiot varustettuna GM:n monipisteruisku moottorilla, mallit Lada Samara 1,5i 3-ov (21083-20/1995-2003), Lada Samara 1,5i 5-ov (21093-20/1995-2003) sekä Lada Samara 1,5i Sedan (21099-20/1995-1999), ruisku versioissa erilainen korinvärinen jäähdyttimen säleikkö. Sedan malliin saa lisähintaan myös uuden ”korkean” kojelaudan, jossa mm. kierrosluku mittari.

1996 Ruisku Samarasta neli- ja viisioviset versiot, joissa on Suomessa asennetut Euro-Samara malliset oviverhoilut ja istuimet neljällä niskatuella. Näitä versioita oli saatavilla noin vuoden ajan. Yhdessä jälleenmyyjän hinnastossa ”kummittelee” myös Samaran 3-ovinen 1,3 litran ruiskutus moottorilla, onko niitä myyty on eri asia. Kaasutin versiot jää pois myynnistä.

1997 esitellään Suomessa valmistettu Euro-Samara joka perustuu VAZ-21093-20 malliin joka sisustetaan ja kasataan Uudessa kaupungissa, autossa myös mm. uudenlaiset puskurit, uusi kojelauta. Lada EuroSamara 1,5i GL mallia turvatyynyllä tai ilman saatavilla ”virallisesti” noin vuoden ajan.

1998 Viimeisiä ajamattomia, mutta käyttöönotettuja Euro-Samaroita myydään poisto myynnissä alennettuun hintaan. Kaikissa venäläisissä Samara malleissa uudempi ”korkea” kojelauta. 1.8.1998 tuli pakolliseksi varusteeksi käynnistyksenestolaite.

1999 Uusi Lada 110 korvaa Suomen markkinoilla Samara Sedanin.

2001 Samara 1,5i mallit sekä kolme että viisioviset varustettuna VAZ-2111 moottorilla, jossa Bosch ruisku, tehoa 78 hv ja täyttää Euro-3 päästönormit, sekä ”korkealla” kojelaudalla.

2003 Syksyllä loppui Samaran maahantuonti.