lada 2.0

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.

Miten tuossa noiden ahtimien kytkeminen suoritettaisiin, ahdetaanko vuorotellen vai sarjassa? Fiksuinhan tuohon olisi magneettikytkimellä oleva nopeaksi välitetty remari jota ajettaisiin matalilla kierroksilla, ja sitten korkeilla ohitus tuosta kokonaan ja ahto pelkällä turbolla. Tuo remmihän ei korkeilla kierroksilla "hyödytä" oikein muuten kuin lämmittämällä ilmaa ja aiheuttamalla mekaanista häviötä.

Laittelehan ihmeessä kuvia.
Vauhdin tae - alamäki
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

http://www.carsfromitaly.com/lancia/pop ... stem.htmll
leimaaminen on vasta sen ajan "murhe" :)
nyt on ongelma rootsin ja kiristnlaakerin kiinnitys. :(
pakosarja on plaanattavana nyt. ja moottoriohjauxen tekijä viuhuu jossain päin japania... viikon päästä projekti edistyy.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Stefa kirjoitti:Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.
Ei ole kielletty, pitää vain olla selvitettynä miten tehot on saatu tippumaan ja kaikki merkitään rekisteriotteeseen ja lisäksi konetila tulee täyteen sinettejä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Turbiini kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Antivirittäminen on kyllä kielletty, omavalmisteena voisi varmaan jotenkin mennäkkin. Muttei sen enempää jutun lakipuolesta.
Ei ole kielletty, pitää vain olla selvitettynä miten tehot on saatu tippumaan ja kaikki merkitään rekisteriotteeseen ja lisäksi konetila tulee täyteen sinettejä.
Ei ole kielletty eikä sallittu eli käytännössä menee katsastusmiehen tai -konttorin politiikan mukaan. Luulisin...
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

hougan kirjoitti:eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
No mulla ainakin meni välitykset ihan pieleen ekalla kerralla. Lopulta välityksillä 2:1 nousi ahdot vähän yli kilon koneen kiertäessä 6500 rpm. Ahtimena M62 ja koneen koko 1.5 litraa.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

hougan kirjoitti:eli lyhyesti...
järjestys. turbo, cooleri, roots, cooleri, kaasuläppään.
bybass ohittamaan rootsin ja ennen kaasuläppää bybass/dump turbon ahtoputkeen.
eaton45 max rpm oli muistaaxeni 14500. eli 1:2 siivapyörillä koneen max rpm n.7000 eli 1bar paine. korjatkaa jos oon väärässä...
tämän hetkisil välityxil pitäis ahtaa n. 0.5bar.
Miksi pitää olla kaksi cooleria? Eikö yksi riittäisi kun se sijaitsisi rootsin jälkeen?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muistelin jostain tuota lukeneeni, ettei koneen teho saa ahdettaessa pudota, mutten tuota löydä taas mistään...

Laskeskelin tuota tuottoa, niin M45 antaa 300cfm huippukierroksilla, eli noin 21 lb/min mikä riittää välijäähdytettynä noin puoleen bariin 2-litraisessa (123cuin) koneessa 7krpm. Eli kovin on pieni.

Micco: yksi jäähdyttää, ja toinen jäähdyttää lisää :wink: Eipä tuolle muuta selitystä.
Vauhdin tae - alamäki
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

eatoni kuumenee jo itessään ni jos turbolta vielä kuumaa ilmaa ni käy tzikiboot.. :)
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

eikös tohon tule hirmu prosentit. kun vaihetaan moottori ja laitetaan vielä turbo + mekaaninen ahdin?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

miksu kirjoitti:eikös tohon tule hirmu prosentit. kun vaihetaan moottori ja laitetaan vielä turbo + mekaaninen ahdin?
No eihän pelkästä moottorista apulaitteineen paljoa mene, vaihteistona pystyy käyttämään ladan omaa ja jarrut on vakiona jo samat ku mallisarjan tehokkaimmassa niin niistäkään ei mene.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

laatikko on fiatin lyhytkeppinen ja jarrut cromasta. jarruista ei mene prosentteja. mistään turvalllisuutta edistävistä jutuista ei mene. niin sanottiin.
esim. turvakaarista ja kuppipenkeistäkään.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Tuo on totta, että "turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Vastaa Viestiin