Lada 110:n nokkahihnan vaihtoväli?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Lada 110:n nokkahihnan vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos se on 60 000km,niin miten aika siihen vaikuttaa kun tällä tahdilla tulisi em. kilometrimäärä täyteen vasta auton ollessa 6-vuotias?
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

No eiköhän se tuon 6 vuotta kestä ihan kivuttomasti.. Jos sen kunto alkaa arveluttaa niin ota koppa auki ja katso, näkyykö mitään mekaanisia vaurioita. Jos ei näy -> jatka ajoa :) Meilläkin ollaan tuohon vanhempaan corollaan vaihdettu melko laiskasti tuota hihnaa, kun nykyisillä ajomäärillä se valmistajan suosittelema 100 th tulee täyteen n. 10 vuodessa :roll:
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Eikös vaihtoväli ole neljä vuotta tai 60 000 km. Tuskin 110:ssä kannattaa hihnan vaihdossa paljon säästellä, ei paljoa kustanna.

Tietysti jos vaihdon teettää merkkiliikkeessä on homma jostain syystä kovin arvokasta.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse ostin osat deltalta ja työn teki osaset korjaamo
hintaa hommalle kertyi 145e
osat alkuperämaasta ja itse vaihtaen = huomattavasti edullisempi
itselläni vain ei ollut aikaa odottaa osia ja työ kiireitä niin siksi teetin
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onkohan 8-ja 16-venttiilisisssä autoissa eri vaihtovälit?

16-venttiilisen tarvikeosat taitavat olla kiven alla, mutta 8-venttiiliseen käyvät samaran osat joita kyllä löytyy.
Uudempiin jakohihnan kiristinpyörä on vaikea saada tarvikkeena, mutta pikku tempulla ja pienillä kustannuksilla sinne saa vanhan mallin kiristinpyörän.

Missä kohdin olette uusineet vesipumpun? sitä ei mainita ainakaan samaran ohjekirjassa missään.
TopSecret

Viesti Kirjoittaja TopSecret »

rotsi4 kirjoitti:Onkohan 8-ja 16-venttiilisisssä autoissa eri vaihtovälit?

16-venttiilisen tarvikeosat taitavat olla kiven alla, mutta 8-venttiiliseen käyvät samaran osat joita kyllä löytyy.
Uudempiin jakohihnan kiristinpyörä on vaikea saada tarvikkeena, mutta pikku tempulla ja pienillä kustannuksilla sinne saa vanhan mallin kiristinpyörän.

Missä kohdin olette uusineet vesipumpun? sitä ei mainita ainakaan samaran ohjekirjassa missään.
Itsekin kyselin aikoinaan, kun hihnan vaihto oli edessä varaosaliikkeistä ja myös motonetistä tuohon 16-venttiiliseen jakopään kiristinpyörää ja ohjainpyörää ja mistään sitä ei saanut silloin.

Oli pakko viedä sitten auto deltaan ja työ+osat (hihna+kiristin ja ohjainpyörä) oli ~227€. Deltan silloisten "huolto-ohjelmien" mukaan sitä ohjainpyörää ei olisi vaihdettu ollenkaan, mutta ainakin itselläni se oli laakeriviallinen ja piti ääntä hieman yli 4 vuotta ja 59600km takanaan(sain tingattua senkin samaan hintaan, muuten se olisi maksanut n. 72€ lisää). Muutama kuukausi hihnan vaihdon jälkeen tuo kiristin ja ohjainpyörä 16-venttiiliseen ilmestyi myös motonetin listoille ja harmitti kun olis säästänyt paljon kun osat olis saanut sieltä halvalla ja olis voinut sitten itte vaihtaa.
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Hyvä että noita 16-v osia on alkanut ilmaantua..täytyypä alkaa harkita 16V ladan ostamista..
Meidän kaikista samaroista vesipumppu on lauennut ennen kuin 130 tuhatta kilometriä on tullut mittariin. Ehkä näissä 16-tappisissa kestää paremmin.

Siitä vaan huono että vesipumpun lauetessa vedet tulee ulos, ja kannentiivisteen meno alkaa olla lähellä jos ajo jatkuu kolmea sekuntia pidempään. Jakoremmikin voi lentää mäkeen samassa rytäkässä, ja kylläpä hitsit työntää lada korjaamoon.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

velipojan 110:ssä 16-venttiilisessä meni joskun 50 tkm ajettuna vesipumppu
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

rotsi4 kirjoitti:Hyvä että noita 16-v osia on alkanut ilmaantua..täytyypä alkaa harkita 16V ladan ostamista..
Meidän kaikista samaroista vesipumppu on lauennut ennen kuin 130 tuhatta kilometriä on tullut mittariin. Ehkä näissä 16-tappisissa kestää paremmin.

Siitä vaan huono että vesipumpun lauetessa vedet tulee ulos, ja kannentiivisteen meno alkaa olla lähellä jos ajo jatkuu kolmea sekuntia pidempään. Jakoremmikin voi lentää mäkeen samassa rytäkässä, ja kylläpä peput työntää lada korjaamoon.
Miun sarana sylki vedet pihalle 150000 ajettuna kun pumppu hajos mutta sen jälkeen sillä ajettiin vielä yli 7 kilsaa korjaamolle.

Kannattaa kyllä tuo hihnanvaihto tehdä ajallaan kaikkiin autoihin. Oon nähny livenä yli 120000km ajetun satakympin josta oli hihna menny poikki ja 67000km ajetun josta myös oli poikki. Molemmissa eka hihna menossa. Kannattaa ottaa myös se huomioon että hihna ei ostopäivänä ole uusi! Auto on voinut seistä ennen myyntiä jo kauan.

Vespumppu kestää yleensä hyvin sen 120000km mutta toisessa hihnanvaihdossa kannattaa vaihtaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Korjaillessani toissa syksynä keskuslukitusta löysin kuljettajan oven sisältä manuaalin jonka mukaan autoni oli ollut liukuhihnalla 17.12 2002.Minä ostin sen 30.8.2003,joten se oli 8kk vanha myyntihetkellä.Mitenkähän se vaikuttaa nokkahihnan kuntoon?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kauankohan se hihna on maannut varastossa ennen ku se on autoon päätynyt? Ja onko varasto ollut sisällä vai ulkona aurinkoisella paikalla tehdashallin seinustalla :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin