Onko öljyissä eroja?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Martigan kirjoitti:Viimeisimmässä TM:ssä oli oikein testi Mobil 1 voitti ja Teboilin Silver oli toinen. Hintaeroa muistaakseni n. 40-50eur.

En muista oliko sama lehti, mutta testissä oli 5W-40 öljyt ja Mobil 1 voitti.
Toiseksi tuli Teboilin Diamond. Sen jälkeen alkoi eroa syntymään..
pitkästä aikaa sain käsiini TM:n(nro 1/07). Ei voi kuin ihmetellä noita noiden arvosteluperusteita. Esimerkkinä vertailu isot ja kohtuu hintaiset. Pisteitä huonoimmalle 7.5 ja parhaalle 8.4, mutta tähtiä 2 ja 4. Millä opilla nuo oikeen jaetaan ja miksi ero tähdissä on 50% ja pisteissä 10%???
Ja arvosana painotukset. Erilaisia ajo-ominaisuuksia painotetaan yhteensä suunnilleen 50%, mukavuus 20% ja kulut 20%, loput muille, noin. Mutta missä kohden esim. turvallisuus vaikuttaa(ympätty varusteiden 5% osuuteen mukaan), tai takuu? Vähän erilailla asioita arvostava pistää nuokin autot taatusti eri järjestykseen.
Oliko siinä öljytestissäkin kanisterin värillä suurempi merkitys ku korkin koolla, mutta ominaisuudet unohdettu kokonaan :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuossa combissa tuota öljyä joutuu lisäämään niin paljon ettei se ehdi mustua. 12 tkm = 16-17 litraa lisättyä öljyä! Eipä paljon Mobil ykköstä huvita käyttää. -71:ssä on synteettiset öljyt, siellä sitä ei kulukaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
eli kun audin uusi moottori kuluttaa litran tuhannella on se normaalia
kulutuksen pitäisi vähentyä muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

ihmeekseni myös uusi porsche saa viedä tosi paljon öljyä :shock:
21013 2300tic
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

pressa kirjoitti:kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
Onko noissakin pakokaasun väri kylmänä sininen? Ja jääkö liikennevaloihin liikkeelle lähtiessä sininen savupilvi?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

pressa kirjoitti:kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
eli kun audin uusi moottori kuluttaa litran tuhannella on se normaalia
kulutuksen pitäisi vähentyä muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen
Ja 500tkm:ssa ei kulutusta enään tikusta pysty toteamaan! Se on kyllä totta, että "uudet" Audin moottorit tuntuvat kuluttavan jonkin verran.

AI:lle: Kannattaisiko lyhentää vaihtoväliä? Yleensä väsynyt kone pitää öljyt ryhdikkäänä 4tkm ja sen jälkeen öljynkulutus nousee.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kylmäkäynnistys on öljylle ja moottorille totuuden hetki.Varsin vanhoissa Ladoissa jotka eivät ole säädöissään.Jos moottoria joutuu sahaamaan niin moottoriin tulviva pa/ilmaseos huuhtelee viimeisenkin öljykalvon pois.Sitten kun moottori käynnistyy niin kaasu pohjaan ja äkkiä liikkelle niin moottorille saadaan vastusta jäykistä vaihdelaatikko ja peräöljyistä.Tätä kun jatkuu vuodesta toiseen niin kone alkaa olla "valmis".
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

audiq kirjoitti: AI:lle: Kannattaisiko lyhentää vaihtoväliä? Yleensä väsynyt kone pitää öljyt ryhdikkäänä 4tkm ja sen jälkeen öljynkulutus nousee.
Vasta reilu kuukausi sitten vaihdoin ja öljynkulutus tuntuu olevan ihan sama. Edellinen vaihtoväli oli 14 tkm joka varmasti oli ihan liikaa, ainakin suodatin lienee ollut jo täysin tukossa ja öljyt pyörineet ohivirtausventtiilin kautta. Pitääkin tarkentaa edellä kirjoitettua, koneella onkin ajettu vain 278 tkm.

Ajoin mä yhdellä Ladalla yli 30 tkm samoilla öljyillä ja hyvin toimi ja toimivana se lähti Eestiin joskus vuonna -89.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

No etpä AI kovin usein öljyjä vaihda .... suosittelen 10000 km väliajoin ainakin ettei suomen vanhin lada leikkaa kiinni !! :?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

markku kirjoitti:No etpä AI kovin usein öljyjä vaihda .... suosittelen 10000 km väliajoin ainakin ettei suomen vanhin lada leikkaa kiinni !!
Siis tuo pitkä öljynvaihtoväli on vain ollut tuossa Combin öljyä syövässä koneessa ja se 30 tkm siinä muinaisessa romussa. Muissa huomattavasti lyhyempi, mineraaliöljyllä 6-7 tkm ja -71:ssä oli synteettiset öljyt melko tarkkaan vuoden ja 10 tkm.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla on vaihtovälit olleet 5 tkm olosuhteiden pakosta johtuen...ei tunnu missään :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Tota 5000km vaihtoväliä olen itekin käyttänyt kaikissa omistamissani Latoissa :)
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tärkeämpää kuin öljyn laatu, on tosiaan se että sitä on koneessa ja vaihdetaan tarpeeksi usein, vaihtoa se parempikin öljy tarvii. Itse pyrin noudattamaan Samarassa suositusten mukaista 7500 km välein öljynvaihtoa ja takavedossa 10tkm tai puolen vuoden välein. Tuo puolivuotta tulee yleensä nopeammin, kun ajoa on niin vähän.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Jebitfoi!Enpä olis uskonut,että aihe on näin populaari!Nyt jo tiedän,millä Atsteekkia voitelen!IKiitos!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos minun autoni veisi noin paljon öljyä kuin tuo AI:n kombi, niin minä en välittäisi vaihtaa niitä enää lainkaan, nehän vaihtuvat tuota tahtia ihan itsekseen. Filtterin voisi sen sijaan vaihtaa vaikka kahden pänisterin välein ettei vallan tukkeudu.
Tuollainen moottori taitaa olla jo sen verran valmista tavaraa, ettei siitä kummemmaksi muutu, vaikka sinne kaataisi kalleinta lejeerinkiä mitä kaupasta saa. Taitaa olla vähintäänkin venttiilinvarrenkumit hajonneet jauhoksi jo aikapäiviä sitten.
Vastaa Viestiin