110 kylmä auto

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

110 kylmä auto

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

puhaltimen kun laittaa täysille niin alkaa sisään tuleva ilma jäähtyä
vikakin löytyy paisunta säiliön letku tulee lämmppärille menevästä letkusta ei samarassa ollut tälläistä onkelmaa
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Mikähän virka sillä paisuntasäiliöstsä kiinni olevalla ohuella letkulla lienee
warre 353w sedan,
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Minulla on sellainen käsitys, että paisuntasäiliöön liittyvät ohuet letkut ovat ilmausletkuja; kun järjestelmää täytetään ilma poistuu jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennoista jotka täyttyvät.

Paisuntasäiliön kautta ei merkittävää kiertoa tapahdu. Paksu letku on varsinainen paisuntaletku jonka kautta nesteen tilavuusmuutokset siirtyvät paisuntasäiliöön.

Galleriassa kuva.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Tuntuu todella ihmeelliseltä jos 110 palelee,ei ole koskaan tänmän 7 talven aikana ollut vielä niin kylmää että olisi edes täysille laittaa lämmitys laitetta ,ihmetellä tarvii todella jos 110 ei tarkene.
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

näissä satakympeissä on suuria eroja
minulla on ns. kylmä malli
lämityslaitteesta ei tule läheskään yhtä kuumaa ilmaa kuin takavetoisesta tuli
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

pressa kirjoitti:näissä satakympeissä on suuria eroja
minulla on ns. kylmä malli
lämityslaitteesta ei tule läheskään yhtä kuumaa ilmaa kuin takavetoisesta tuli
Uteliaisuuttani kysyn, liekkö näissä erinlaiset lämmityslaitteenkennot(tilavuus) vuosimallista riippuen?
Tuttavalla 2x110, toinen lämmin, kun toinen taas ei? Vuosi ikäeroa..
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

niinhän nuo samaroistaki sanoo, että jotkut on lämpimiä, jotkut taas kylmiä, mitkähän arpajaiset siellä rajan takana lie sitten ollutkaan :roll:

Itellä kylmä... tietäneekö kukaan siihen mitään yleistä syytä, mistä heitto johtuu...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

joissain on ilmeisesti alumiini ja joissain messinki kenno??
en toki ole purkanut läppäkoteloa että sulkeutuuko kylmäpuoli kunnolla vai antaako kylmää sekaan kokoajan
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Lisäsin galleriaan kuvan sisätilan lämmitysjärjestelmän laitteista.
Voisiko olla että suurimmat ongelmat (kylmyys, kuumuus) liittyvät
noihin vempeleisiin!?

Kuparin ja messingin lämmönjohtavuusominaisuudet ovat melko samat,
joten molemmista syntynee aika samanlaiset kennot.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Tarkistin lämmönjohtavuudet, ero on suurempi kuin muistin:
Kupari 390 W/(K·m)
Alumiini 236 W/(K·m)

http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mm%C3%B6njohtavuus
Viimeksi muokannut pinpate, 10.4.2007 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kyllähän kuparilla ja messingillä on paljon parempi lämmönjohtavuus kuin alumiinillä. Mutta tuo on kustannuskysymys.
Messinki kennoja saa venäjältä ja suomessakin sellasen voi teettää. Lämmityslaitteiden erot selittyy varmaan sillä että biitä on ainakin 3 eri versiota. Kennoja on kahta mallia vakiona, molemmat alua. En tiedä meneekö tarkalleen erittely näin mutta kokemusten mukaan kyllä.

Eka versio, varustettu sisäilman kierrolla. Näissä on ilmanohjausläppä ja kotelot hiemen erilaiset kuin

Seuraavassa versiossa joissa ei ole enää sisäilman kiertoa.

Täysin uusi versio tuli ehkä samoihin aikoihin kun automaattitoiminto jäi puhaltimesta pois eli 2004 (?). Näissä on erilainen kenno ja ilman jakoläppä on paljon isompi ja muutenkin erilainen. Näissä taitaa olla vakiona kaikissa raitisilmasuodatin (ja uusi ilmanotto kaukalo). Näissäkin on kahta jakoläppä versiota: muovista jonka sarana särkyy ja metallista joka on painava ja moottori särkyy.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Termostaattikin on vaihtunut jossain välissä parempaan. Tämän johdosta moottororin lämpötila nousee nopeammin parantaen täten myös lämmitystä. Mielestäni termostaatti on ratkaisevin tässä lämpimyyskysymyksessä.

Itselläni on vuoden 2000-malli - sieltä kylmemmästä päästä. Mielestäni riittää, että tuuli- ja sivulasit peilien kohdalta pysyvät auki. Vaatteet hoitavat loput ja ei anakaan palellu, jos sattuu jäämään tien päälle mikä on tosin aika harvinaista.
Toissa talvena särkyi termostaatti ja saksalainen tarviketermostaatti on noin 5 astetta alkuperäistä kylmempi!
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Mielenkiintoista olis kattilassa keittää muutama ladan termostaatti, katsoa lämpömittarilla veden lämpö, siis tarkistaa aukeavatko noi termostaatit siinä asteluvussa mikä laatikon kupeessa lukee. Vähän olen miettinyt noita termostaatteja, aukeaako esim. 90 asteen termostaatti 82 asteessa.
warre 353w sedan,
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

pitää varmasti purkaa se systeemi kesällä katsoa josko siellä on jotain tehtävissä
Vastaa Viestiin