Nyrkkisääntö?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Öljynvaihto vähintään kerran vuodessa?

Onko tämä suositus Ladoihin ja melkeimpä autoon kuin autoon?
Voitto
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Melkein kaikki autonvalmistajat suosittelevat vähintään kerran vuodessa vaihtoa moottoriöljylle. Ajankohta vaihtelee, mutta mielestäni paras aika vaihdolle, jos ajetaan myös talvella, kevät jolloin talvella kosteutta ja palamis- polttoainejäämiä keränneet öljyt saadaan pois moottorista. Itse olen tehnyt näin. Syksy olisi hyvä ajankohta vaihdolle jos ajetaan vähän talvella. Toisilla on varmastikin erilaiset ajankohdat ja perustelut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Öljynvaihto syksyllä, jos auto on seisonnassa. Koneessa silloin puhtaat öljyt suojaamassa konetta. Muutoin ei niin väliä...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka
Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...

Ps. mulla olis 5 L vähän käytettyä jäähdytysnestettä, senku laskee sukkahousujen läpi niin kyllä kelpaa kaataa myllyyn. Haluaako kukaan :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä käytän kyllä noita käytettyjä öljyjä ja jäähdytin nesteitä, mutta niitä kertyy itellä jo niin paljon, ettei ole tarvista ostella muualta :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka
Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...
No ei koske pelkästään Ladaa, eikä pelkkää öljynvaihtoa. On tullu tavaksi vaan käydä ensin katsastaan ja samalla jos/kun tilaa vaihtoon määrätyt osat, niin tilaan öljyt, suodattimet yms. jotka vaihtelen siinä samalla ku muutenkin autoa rassaan. Ei vihti monta kertaa vuodessa käsiään auton vuoksi sotkea...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Ite vaihdan noin 3 kertaa vuodessa, noin 7000tkm välein.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Wapari autoissa taitaa se 10 000-15 000 olla nykyöljyillä sopiva vaihtoväli... siis kun puhutaan 90-luvun ja vanhemmista autoista. Turboissa sitten käytetään jopa 5000km vaihtoväliä.
Ite edellisellä käyttiksellä vaihdoin kerran vuodessa, mutta nyt tulee mittariin sen verran enämpi kilsoja, että saattaa joutua vähän tiuhempaan vaihtamaan.

Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jokaiseen autoon oon vaihtanu sen hankittuani.. eli n. 2kk välein :mrgreen: Ei oo tarttenu toista kertaa vaihtaa :lol: No joo, josko tää nykyinen vaikka pysyis pidempään.. uskoo ken tahtoo :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Jokke
Viestit: 105
Liittynyt: 6.10.2006 18:02
Paikkakunta: Olkkola, paikka jossa asuu villi ja vapaa kansa

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Kaks kertaa vuodessa olen noihin autoihin öljyjä vaihellu. Kilometrien perään en ole paljoo katsellut. Viime kesänä Rampeen tais tulla 500km.,mutta öljyt vaihdan ennen kun seuraavan kerran lähen liikkeelle.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kaksi kertaa vuodessa mäkin olen vaihtanut kilometreistä viis.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)
Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Yogi kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)
Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.
Tuo on kyllä ihan totta... eikä se todellakaan rahasta ole kiinni. Taitaa olla vain laiskuutta tässä kohtaa.
Eihän noilla öljyillä ole ajettu kuin jokunen tuhat kilsaa, mutta on ne yli vuoden olleet koneessa... Ja kyllä sitä öljyä on sen verran ihan näppituntumalla koitettu, että on ihan oikean tuntuista vielä :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Nyrkkisääntö?

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Itsellä ei kai sitten ole niin hienoa konetta tai huonoa öljyä ollut, että kone olisi leikannut kiinni öljyn laadun tai sen vaihtovälin takia. Aika monella (itseni mukaan lukien) auto vaihtuu sen verran usein suhteessa ajettuihin kilometreihin, että eipä siitä hyötyä taida olla, että laittaako sitä kallista vai halvempaa öljyä koneeseen ja vaihtaako miten usein. Sitä kun ei voi mitään sille, että mitä öljyä edelliset käyttäjät ovat koneeseen kaataneet ja miten usein ovat sen vaihtaneet (siis oletuksena ettei ole auton 1. omistaja), niin oman toiminnan vaikutus on vielä pienempi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin