Nyrkkisääntö?
Nyrkkisääntö?
Öljynvaihto vähintään kerran vuodessa?
Onko tämä suositus Ladoihin ja melkeimpä autoon kuin autoon?
Onko tämä suositus Ladoihin ja melkeimpä autoon kuin autoon?
Voitto
Re: Nyrkkisääntö?
Tervehdykset toivottelen.
Melkein kaikki autonvalmistajat suosittelevat vähintään kerran vuodessa vaihtoa moottoriöljylle. Ajankohta vaihtelee, mutta mielestäni paras aika vaihdolle, jos ajetaan myös talvella, kevät jolloin talvella kosteutta ja palamis- polttoainejäämiä keränneet öljyt saadaan pois moottorista. Itse olen tehnyt näin. Syksy olisi hyvä ajankohta vaihdolle jos ajetaan vähän talvella. Toisilla on varmastikin erilaiset ajankohdat ja perustelut.
Melkein kaikki autonvalmistajat suosittelevat vähintään kerran vuodessa vaihtoa moottoriöljylle. Ajankohta vaihtelee, mutta mielestäni paras aika vaihdolle, jos ajetaan myös talvella, kevät jolloin talvella kosteutta ja palamis- polttoainejäämiä keränneet öljyt saadaan pois moottorista. Itse olen tehnyt näin. Syksy olisi hyvä ajankohta vaihdolle jos ajetaan vähän talvella. Toisilla on varmastikin erilaiset ajankohdat ja perustelut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Nyrkkisääntö?
Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Nyrkkisääntö?
Öljynvaihto syksyllä, jos auto on seisonnassa. Koneessa silloin puhtaat öljyt suojaamassa konetta. Muutoin ei niin väliä...
Re: Nyrkkisääntö?
Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.
,_,/ukka
Ps. mulla olis 5 L vähän käytettyä jäähdytysnestettä, senku laskee sukkahousujen läpi niin kyllä kelpaa kaataa myllyyn. Haluaako kukaan

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nyrkkisääntö?
mä käytän kyllä noita käytettyjä öljyjä ja jäähdytin nesteitä, mutta niitä kertyy itellä jo niin paljon, ettei ole tarvista ostella muualta 


Re: Nyrkkisääntö?
No ei koske pelkästään Ladaa, eikä pelkkää öljynvaihtoa. On tullu tavaksi vaan käydä ensin katsastaan ja samalla jos/kun tilaa vaihtoon määrätyt osat, niin tilaan öljyt, suodattimet yms. jotka vaihtelen siinä samalla ku muutenkin autoa rassaan. Ei vihti monta kertaa vuodessa käsiään auton vuoksi sotkea...Jokari kirjoitti:Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Nyrkkisääntö?
Ite vaihdan noin 3 kertaa vuodessa, noin 7000tkm välein.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Nyrkkisääntö?
Wapari autoissa taitaa se 10 000-15 000 olla nykyöljyillä sopiva vaihtoväli... siis kun puhutaan 90-luvun ja vanhemmista autoista. Turboissa sitten käytetään jopa 5000km vaihtoväliä.
Ite edellisellä käyttiksellä vaihdoin kerran vuodessa, mutta nyt tulee mittariin sen verran enämpi kilsoja, että saattaa joutua vähän tiuhempaan vaihtamaan.
Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle
Ite edellisellä käyttiksellä vaihdoin kerran vuodessa, mutta nyt tulee mittariin sen verran enämpi kilsoja, että saattaa joutua vähän tiuhempaan vaihtamaan.
Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Re: Nyrkkisääntö?
Jokaiseen autoon oon vaihtanu sen hankittuani.. eli n. 2kk välein
Ei oo tarttenu toista kertaa vaihtaa
No joo, josko tää nykyinen vaikka pysyis pidempään.. uskoo ken tahtoo 



Njet problem, normal katastroof 

-
- Viestit: 105
- Liittynyt: 6.10.2006 18:02
- Paikkakunta: Olkkola, paikka jossa asuu villi ja vapaa kansa
Re: Nyrkkisääntö?
Kaks kertaa vuodessa olen noihin autoihin öljyjä vaihellu. Kilometrien perään en ole paljoo katsellut. Viime kesänä Rampeen tais tulla 500km.,mutta öljyt vaihdan ennen kun seuraavan kerran lähen liikkeelle.
Re: Nyrkkisääntö?
Kaksi kertaa vuodessa mäkin olen vaihtanut kilometreistä viis.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Nyrkkisääntö?
Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Nyrkkisääntö?
Tuo on kyllä ihan totta... eikä se todellakaan rahasta ole kiinni. Taitaa olla vain laiskuutta tässä kohtaa.Yogi kirjoitti:Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle
Eihän noilla öljyillä ole ajettu kuin jokunen tuhat kilsaa, mutta on ne yli vuoden olleet koneessa... Ja kyllä sitä öljyä on sen verran ihan näppituntumalla koitettu, että on ihan oikean tuntuista vielä

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Nyrkkisääntö?
Itsellä ei kai sitten ole niin hienoa konetta tai huonoa öljyä ollut, että kone olisi leikannut kiinni öljyn laadun tai sen vaihtovälin takia. Aika monella (itseni mukaan lukien) auto vaihtuu sen verran usein suhteessa ajettuihin kilometreihin, että eipä siitä hyötyä taida olla, että laittaako sitä kallista vai halvempaa öljyä koneeseen ja vaihtaako miten usein. Sitä kun ei voi mitään sille, että mitä öljyä edelliset käyttäjät ovat koneeseen kaataneet ja miten usein ovat sen vaihtaneet (siis oletuksena ettei ole auton 1. omistaja), niin oman toiminnan vaikutus on vielä pienempi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.