Megasquirt 1.7i:hin?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Turbiini kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:Semmosta tuolla finsquirtin sivuilla tosiaan puhuttiin, että myös nuita vanhimpia vähäpäästösiä saapi muutella vaikka 4piste ruiskuiksi, kunhan laittaa sen katalysaattorin ja päästöt on katastuksessa lain sallimissa rajoissa.
ei auta vaikka toisen katalysaattorin lisäisikin silti päästöt joutuu todistamaan, mikä tarkoittaa vtt tai tct tai jotain muuta kohtuu hintavaa tukimuslaitosta. viimeisiä ei vähäpäästöisiä 1.7.87-> alkaen sai ilman tuota mittausta muuttaa koska päästöjen katsotaan täyttyvän jos konttorilla mitattavat arvot on kelvolliset ja putkeen on asennettu katalysaattori, mutta jos on vähäpäästöinen niin oikotietä ei ole.
Ja tosiaan, GM:määhän nuokin anturit ovat, niin toimivat megan kanssa :? Mutta mielestäni silti tässä on tuo TPS sensori väärä, joka pitää vaihtaa megan kanssa pelaavaksi? siis kaasunasento tunnistin.
Tps on ladassa potentiometri tyyppinen eli juuri oikea esim bosch L-jetronikissä on pelkkä joutokäynti/täyskaasukytkin paketti joka ei käy.
Selkis tällä, eli tais olla paskapuhetta tuolla finsquirtin sivuilla :shock: Vai tarkottikohan tuolla sitten sitä, että ohojain poksin saapi vaihtaa, kunhan päästöt kohillaan? mene ja tiedä.


Tuo TPS anturi on myös sillä selvä, lähes kaikissa ruiskuautoissa kun tuntuu olevan nuita jotka eivät toimi megan kanssa :shock:
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

micco kirjoitti:
toktornivako kirjoitti:Niinpä! mutta oma auto säädettiin ja teho-mitattiin ensi jonka jälkeen oli helppo mennä testiin! ja alla 2000 luvun autoilla on niin löysät rajat että ei mitään ongelmia!
Minkä härvelin käytit mittauksessa?
Focuksen!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja sasu »

Nyt taas on projekti hieman edennyt ja sain jopa tilattua megasquirtin.

Mistäköhän lähtisin etsimään ton gm:n ecu:n kytkentäkaaviota?

-Sasu
rotsi4

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Osaako muuten mega käyttää hyväkseen kolmitoimikattia, eli siis että lambda-jännite vaihtelee välillä 0-800mv ainakin päästömittauskierroksilla..?
Jos se tähän pystyy niin pelkällä pakokaasumittauksella ei huomaa mitään muutoksia.
Megamanuaalista en ainakaan löytynyt tietoa.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Eikai megaa kiinnosta onko katti koneessa on.
Ja kattia kiinnostaa vaan että seos on sopiva ettei mee tukkoon tai pala.

Mega korjaa seosta lambdan jännitteen mukaan. kapeakaistalla 0.45v= stokiometrinen seos. 0.2v laihalla ja 0.9v rikkaalla.
Laajakaistalambdalla jännite 0-5v.

Katti sitten puhdistaa (hapettaa) hään ja hiilivedyt hiilidioksidiksi ja typen oksidit pelkistyvät typeksi.

Päästömittaus on tuskin ongelma ohjelmoitavassa ruiskussa.


Minkä megan tilasit? Meinaatko myös sytytystä ohjata megalla?
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

sasu kirjoitti:Nyt taas on projekti hieman edennyt ja sain jopa tilattua megasquirtin.

Mistäköhän lähtisin etsimään ton gm:n ecu:n kytkentäkaaviota?

-Sasu
ladat.org ==> GM yksipisteruiskumanuaali tjsp.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja sasu »

ihkulainen kirjoitti:Minkä megan tilasit? Meinaatko myös sytytystä ohjata megalla?
Tilasin megan kaverin kaverin kautta jolla sattui olemaan yks ylimääränen megasquirtti jääny jostain. Ajattelin nyt ihan ensin laittaa megasquirtin ohjaamaan vain polttoaineensyöttöä, sillä en näe sytytyksenohjauksen olevan vielä tarpeellista pikkuviritteisessä moottorissa.

Ladat.orgista tuli tuo manuaali ladattua ja on aika hyvin kattava.
rotsi4

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Jotta kolmitoimikatin saa toimimaan niin että se alentaa päästöjä täydellä teholla on lambda-jännitteen hypittävä 0-800mV ja siis samalla seossuhteen vaihdeltava rikas-laiha. Sitten myös katsastusaseman mittarin mittaama pakokaasujen keskimääräinen lambda-arvo katin jälkeen on rajoissa, olisiko 0,97-1,03 kierroksilla,ja suurella varmuudella muutkin arvot.
Täysteholla ei seoksen hyppelyä esiinny, mutta silloin ei päästöjäkään mitata.

Katti kyllä vähentää päästöjä vaikka seossuhde ei vaihtelekaan, mutta jostain syystä kaikissa euroautoissa joissa on lambda niin seossuhte vaihtelee, näin tapahtuu ainakin päästömittauksessa käytettävillä kierroslukuarvoilla ja uudessa koneessa..ja jos ei auto näin tee niin katsastuksen päästötesteistä on tietääkseni tullut hylky..olen koittanutkin ;) aina on jokin arvo väärä..syytä voi lukea autoalan oppikirjasta, itse en tajua kemiasta.

Moottorin, tehon ja ohjausjärjestelmän kannalta tämä on turhaa, mutta päästöjen kannalta ei. Ja jos mittauksessa päästöt on liian isot niin on turha haaveillä läpimenosta, jos taas asia on kunnossa niin tuskin inssiä kiinnostaa ohjaako moottoria gm-tekniikka vai megaruutta..
Joku korjaamo voi kyllä puijata testeristä oikeat arvot ulos ja lapulle..mutta inssi voi tehdä tarkastusmittauksen..
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja micco »

Mutua:

Se on lambdasäädön ominaisuus että seokset vaeltaa laidasta laitaan. Katalysaattorin kannalta on parasta että seos on tasan 14.7. Jos seokset eivät heittele katsastuksen päästömittauksessa päättelee inssi että lambdasäätö on rikki ja hylky tulee. Omassa datsunissa seokset pysyy tyhjäkäynnillä tasan lambda 1. Putkista tulee tällöin vuoristoilmaa ja inssi on tyytyväinen.
500whp.net
rotsi4

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lain mukaan vähäpäästöinen auto jossa Megasqruutta toimii moottorinohjauksena, ja menee päästöistä läpi niin kuin pitääkin.

Taitaa olla tekemistä tehdä sellainen säätöjärjestelmä joka pitää seokset stoikiometrisenä tasan 14.7 arvossa, varsinkaan jos lambda ei säädä sitä kokoaikaa, vaan muutokset ohjelmoidaan johonkin tiedostoon josta niitä sitten käytetään. Tälläinen säätökartta ei ota huomioon ilmanpaineen muutoksia, karstaa, ilmankosteutta, bensiinin eroja ym.ominaisuuksia jos sitä ei koko aikaa säädetä jotenkin. Lambda-säätöhän hoitaa tämän normaalisti takaisinkytkennällä ihan puolihuomaamatta..

Tavallisen lambdan ominaisuuksiin kuuluu myös että se on suunniteltu toimimaan kuin kaksitilainen kytkin..rikas laiha rikas laiha..välimuodot on enempi tai vähempi epätarkkoja lämpötilan, anturin kunnon ym.mukaan. Ehkä jossain testioloissa sillä pystyy välimuotoja mittaamaan, mutta kun aika kuluu niin voi olla vähemmän tarkkaa..

Tyhjäkäynnin lambda-arvoa ei muuten oteta katsastusmittauksessa lukuun ollenkaan..sehän voi hyvin olla laihallakin silloin. Mutta kierroksilla otetaan, euro 2-koneissa siis.
Muutekin se lambda-arvon huojunta pysähtyy kattiin, sen jälkeen arvo on tasaista aika pitkälle kun sitä mittaa joka 2.anturilla katin jälkeen tai pakokaasutesterilla. Jotain se katti pakokaasuille tekee..
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja micco »

rotsi4 kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lain mukaan vähäpäästöinen auto jossa Megasqruutta toimii moottorinohjauksena, ja menee päästöistä läpi niin kuin pitääkin.
Paremminhan MS:llä saa päästöt kohdalleen kun siinä pystyy lambdasäädön arvot itse määrittämään. Eli sen mihin lambda-arvoon tähdätään, kuinka isoilla askelilla korjataan ja min/max arvot. Sitten kun vielä kytkee squirttiin ohjelmoitavalla ulostulolla varustetun laajakaistaseosmittarin niin päästään eroon kapeakaistalambdan aiheuttamista epätarkkuuksista. Voihan sen laajakaistalambdan tietty kytkeä vakioonkin ruiskunohjausyksikköön...
500whp.net
rotsi4

Re: Megasquirt 1.7i:hin?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Eihän siinä sitten pitäisi mitään ongelmaa olla saada päästöjä kohdalleen..sen saa säätämään seosta tarvittaessa samanlailla kuin auton alkuperäinen systeemi.
Vastaa Viestiin