Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Noniin nyt on taas dataa:

Ensin otin tutkailuun jäähdytysnesteenlämpötila-anturin. Mittasin johdot: A-liittimen ja maan välinen resistanssi oli hieman ohmin pintaan eli se on kunnossa. Virrat päällä B-liittimeen tuli 4,97 voltin jännite eli sekin on kunnossa. Anturi näytti kylmässä kraanavedessä uitettuna muutamaa kilo-ohmia ja vedenkeittimessä lämmitettynä noin 300 ohmia ja lukema putosi koko ajan. Eli anturinkin on näin siis kunnossa. Lisäksi purin teipit pois siitä kohden mistä anturin johto menee moottorin johtosarjaan ja tutkin johdon kuntoa. Näytti olevan ihan priimaa tavaraa. Näin siis voinen todeta että lämpötila-anturi on kunnossa.

Sitten aloin tutkia ilmamassamittaria. Paikalla ollut osa oli merkiltään Bosch numeroltaan 028 0218 037. Valmistusmaa Russia. Vaihtokone oli myös bosch ja sen numero 028 0218 004 ja valmistusmaa Saksa. Vaihdoin toisen mittarin paikoilleen ja auto ei pysynyt enää sen jälkeen käynnissä ollenkaan. Nyki ja toki ja vaikka mitä ==> vanha takaisin ja taas homma toimi niinkun pitikin.

Sitten koeajolle. Auto toimi moitteettomasti ja CE-valo ei palanut. Kun palasin koeajolta tyhjäkäynti oli hyvä ja kaikin puolin tasainen. Sitten sammutin auton ja laitoin uudesta käytiin. Tyhjäkäynti seilasi väliä 200-2000rpm :? CE-valo syttyi muutaman sekunnin käynnin jälkeen... Sammutin sitten ja uudelleen laitoin auton käymään. Nyt toimi moitteettomasti. Tämä ilmeisesti viitannee kaasuläpän asentoanturiin?

---

Tutkin auton mukana tulleita papereita:

-ensimmäinen kuitti on 7.2.-05 ja silloin on vaihdettu ilmamassamittari (2108-31113001010) ja selosteena on tyhjäkäyntivian korjaus
-toinen kuitti on 2.5.-05 ja kilometrit autossa ovat silloin 81tkm. Tällöin ei lue muutakuin että yritetty korjata ja vaihdettuja osia ovat kaasuläpän asentotunnistin + edellisen I+A (mitä tämäkin sitten tarkoittaa)
-kolmas kuitti on 19.10.-05 ja tällöin kilometrit ovat 91tkm. Viety huoltoon, koska häiriövalo palaa ajoittaan. Tällöin on vaihdettu huohotinletku, ei muuta. Lisäksi on puhdistettu tk-moottori ja sen pesä (tosin nyt se on jo vaihdettu toiseen). Myös eri ilmamassamittaria on ja ohjainaskia on koitettu, mutta niistä ei ole ollut apua.
-neljäs ja viimeinen kuitti 16.8.-06 ja silloin kilometrejä on 102tkm. Tällöin on viety huoltoon CE-valon takia. Syynä ilmamassamittarihuuhteluventtiili. em. osa oli putsattu.

Olisko noista mitään apua? Rkele kun syö miestä rotan lailla...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

THI-900 kirjoitti: Sitten aloin tutkia ilmamassamittaria. Paikalla ollut osa oli merkiltään Bosch numeroltaan 028 0218 037. Valmistusmaa Russia. Vaihtokone oli myös bosch ja sen numero 028 0218 004 ja valmistusmaa Saksa. Vaihdoin toisen mittarin paikoilleen ja auto ei pysynyt enää sen jälkeen käynnissä ollenkaan. Nyki ja toki ja vaikka mitä ==> vanha takaisin ja taas homma toimi niinkun pitikin.
Terve!

004-loppuinen ja 037-loppuinen ilmamassa-anturi eivät käy "ristiin". Ovat eri tavalla kalibroituja, ts. samalla ilmavirralla eri signaalijännite.

Модель
№ по каталогу Бош № по каталогу ВАЗ
HFM5-4.7 0 280 212 004 21083-1130010-01
HFM5-4.7 0 280 212 037 21083-1130010-10
HFM5-CL 0 280 212 116 21083-1130003-20

Yllä vertailutaulukko Bosch-nro <=> Lada-nro.

0280212116 on 1,6-litraisten ilmamassa-anturi.
THI-900 kirjoitti: edellisen I+A (mitä tämäkin sitten tarkoittaa)
Irrotus ja asennus.

***

Koko homma haiskahtaa ilmamassa-anturivialta. Mutta kaukodiagnoosit aina hankalia.

Mikä muuten on mainitsemasi "ilmamassamittarihuuhteluventtiili"?

Jos osaat vähänkin lukea saksaa, etsi UKK-osiosta moottorinohjausjärjestelmän korjausohje.

Onko käytössäsi sattumalta oskilloskooppia? Siitä saattaisi olla hyvä apu im-anturin tarkistuksesssa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:004-loppuinen ja 037-loppuinen ilmamassa-anturi eivät käy "ristiin". Ovat eri tavalla kalibroituja, ts. samalla ilmavirralla eri signaalijännite.
ilmeisesti sitten tämä 037-loppuinen palikka on sitten tällä kertaa oikea osa, kun sillä toimii? Vai onko sekin väärä. Ainakin sillä toisella, kuten jo edellä mainitsin, auto kävi niin kun niittokone...

Onko sitten Bosch aina ns. Bosch laatua, vaikka valmistumaa olisikin venäjä? Meinaan, suolaiset 204€ oli osa maksanu edelliselle omistajalle. Eikä ollu edes Teltta mistä osa oli ostettu.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Mikä muuten on mainitsemasi "ilmamassamittarihuuhteluventtiili"?
No en todella tiedä, mutta näin luin siitä työ selosteesta... Siinä luki jotenkin tähän malliin: "poltteli CE-valoo(ilmamassamittari)huuhteluventtiili puhdistettiin" Mikä huuhteluventtiili voi olla kyseessä? Joku aktiivihiilisäiliöjutskajutskako?
Sdelano v SSSR kirjoitti:Jos osaat vähänkin lukea saksaa, etsi UKK-osiosta moottorinohjausjärjestelmän korjausohje.
Ei oo pelkoa. Paljon oli kivoja kuvia korjauskäsikirjassa. En osaa siis saksaa. Suomi, ruotsi, lontoo ja etelä-pohjanmaa taittuu, mutta sitten ei paljo muuta taitukaan.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Onko käytössäsi sattumalta oskilloskooppia? Siitä saattaisi olla hyvä apu im-anturin tarkistuksesssa.
Tarvittaessa löytyy...

---

Huomenna mahdollisesti tulee ajotietokone. Katsotaan onko siitä värkistä mitään apua...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Mikä ilmamassa-anturi autoosi kuuluu selviää parhaiten lukemalla tämä http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=23715 ja katsomalla sitten varaosakirjasta - varustelutietoja apuna käyttäen - anturin numero.

Edellisen viestini taulukosta näkyy sitten Bosch-nro.

Jos autosi on toiminut hyvin 037:lla, lienee se oikea osa.

***

Aktiivihiilisäiliön huuhteluventtiili ei ymmärtääkseni ole kohtuudella avattavissa, vaihdetaan jos rikki.

***

Seuraavat kannattaa tarkistaa:

Im-anturin johtosarjan puoleisesta liittimestä (kun liitin irti ja virta päällä)
- nasta 2:ssa oltava käytännössä akkujännite
- nasta 3, resistanssi maahan alle yksi ohmi
- nasta 4, jännite 5 volttia

Kun virta on pois, on nastan 5 ja maan resistanssin oltava 4...6 kOhmia.

Sitten liitin kiinni ja virta päälle. Nuppineula tms nastaan 5 tulevan johtimen läpi.

Kun moottori ei käy, on nastassa 5 oltava 1 (+/- 0,02) voltin jännite. (Jos jotain muuta, on mahdollista, että anturiin on päässyt likaa, kuten vettä, öljyä tai pölyä.) HUOM! Jännitemittarin on syytä olla tarkkuuspeli.

Kun moottori käy tyhjäkäyntiä n. 800 r/min, on nastassa 5 oltava noin 1,2...1,3 voltin jännite.

Kun moottorin kaasuläppä äkkiä avataan, on jännitteen ns. kauniisti ja nopeasti noustava maksimissaan noin 4,6 volttiin.

Dokumentissa http://www.motodok.com/Measure/Images/P ... -Meter.pdf on sivulla kolme esimerkkikuva jännitteen käyttäytymisestä, kun kaasu äkillisesti avataan.

TÄYDENNYS 26.3.2009

Sivun neljä kuvissa on signaalijännitteen käyttäytyminen, kun sytytysvirta kytketään päälle (moottoria ei käynnistetä).

Ylempi kuva on virheettömästä anturista. Signaalijännite nousee nollasta yhteen volttiin alle 0,5 millisekunnissa.

Alemmmassa kuvassa on likaantunut anturi. Jännitteen vakiintuminen kestää yli satakertaisesti, 70 ms.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Yritin tänään käydä koululla tekemässä oskilloskooppimittauksia, mutta kaveri jolta olisin koneen saanut ei ollut paikalla... Eli menee ensi viikkoon sitten. Kerrotko sdelano vielä, mitä käytännön vaikutuksia tuolla jännitepiikin vakioitusajan kasvamisella on? Koitan nuo muut arvot mitata flukella tänään kotona, kun sinne ehdin.

Kävin muuten pakokaasutestissä, kun katsastus painaa päälle kulman takana jo uhkaavasti. Arvot oli loistavat!

tyhjäkäynti:
rpm 820
CO 0,000
HC 8
O2 0,74
C02 15,02

kierroksilla:
rpm 2100
CO 0,005
HC 3
O2 0,23
CO2 15,16
lambda 1,010

Toki testin arvot antavat vain viitteellisen kuvan auton toiminnasta, mutta kyllä se että HC ja CO ovat noinkin alhaisia kertoo, että järjestelmän täytyy toimia melko hyvin.

---

BK-16 saapui. Asensin koneen ja se toimi heti! Mitään vikakoodeja ei ole vielä löytynyt (no tiesti katkos päävirtapiirissä löytyi heti kun otin akun irti kytkentöjä tehdessä, mutta sitä ei lasketa). Sinällään se on harmi, mutta toisaalta hyvä. Niitä odotellessa.

---

Kulutus oli muuten tänään tankatessa 9,5l/100km (mittarivirhe huomioitu). Eli pienenee, mutta sais pienetä vielä lisää...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

THI-900 kirjoitti:Kerrotko sdelano vielä, mitä käytännön vaikutuksia tuolla jännitepiikin vakioitusajan kasvamisella on?
Terve!

Sehän sillä on käytännön merkitys, että ilmamassa-anturi reagoi hitaammiin ilmavirtauksen muutoksiin.

Eli hidas reagointi esimerkiksi kaasun painallukseen sekä käytännössä olematon reagointi edestakaiseen pulssimaiseen virtaukseen (virtaus moottorista ilmansuodattimeen päin).

Suurempi merkitys on kuitenkin sillä, että vasteajan kasvu on useimmiten merkki anturin likaantumisesta, joka johtaa virheelliseen tietoon ilmavirtauksen määrästä.

Mittaushan perustuu siihen, että mittapää lämmitetään (muistaakseni) 75 astetta imuilmaa lämpimämmäksi. Ilmavirta sitten jäähdyttää mittapäätä. Mittapää jäähtyy enemmän ilman tulopuolelta, ja sitä enemmän, mitä suurempi ilmavirta on. Ilmavirtauksen suuruus saadaan sitten selville mittapään etu- ja takareunan lämpötilaerojen perusteella.

Jos mittapää on likainen, toimii likakerros myös lämpöeristeenä ja mittaustulos on virheellinen (todellinen virtaus tavallisesti suurempi kuin mitattu => laiha seos nykimisineen jne.).

menestystä opettavaisessa ja toivottavasti hyödyllisessä hommassa

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

nasta 2:ssa oltava käytännössä akkujännite ==> OK
nasta 3, resistanssi maahan alle yksi ohmi ==> 1,7 ohmia
nasta 4, jännite 5 volttia ==> OK

Kun virta on pois, on nastan 5 ja maan resistanssin oltava 4...6 kOhmia ==> OK

Kun moottori ei käy, on nastassa 5 oltava 1 (+/- 0,02) voltin jännite. (Jos jotain muuta, on mahdollista, että anturiin on päässyt likaa, kuten vettä, öljyä tai pölyä.) HUOM! Jännitemittarin on syytä olla tarkkuuspeli. ==> 1,04 V

Kun moottori käy tyhjäkäyntiä n. 800 r/min, on nastassa 5 oltava noin 1,2...1,3 voltin jännite. ==> 1,5 @ 900rpm 1,44 @ 840 rpm

Fluke oli jossain hävöksessä, mittasin tuolla pajamittarilla. Miten tarkka sitten lienee, en osaa sanoa, mutta ei se mikään halvin päristinkään kuitenkaan oo... Onko näistä jotain apua. Vielä kun ens viikolla pääsee sen skoopin kimppuun, niin tiedetään lisää...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ihan tolkun arvoja, joskin se nollavirtauksen 1,04 volttia on suuri. Mutta voi mennä mittarivirheen piikkiiin.

Tyhjäkäyntiarvo riippuu paljon siitä, mikä on 1) moottorin ja vaihteiston sisäinen kitka (öljyn lämpötila) 2) generaattorin kuormitus 3) sytytysennakko 4) sytytys/palamiskatkojen vuoksi pois jäävät teholliset työkierrot yms.

Kaikki em seikat vaikuttavat siihen, miten paljon moottorinohjaus joutuu antamaan lisää palamisilmaa tyhjäkäynnin säätömoottorin kautta, jotta tyhjäkäyntinopeus pysyisi kohdallaan 800 r/min:ssa.

Lue myös esimerkiksi http://aa.bosch.de/advastaboschaa/Categ ... lication=1 Huom. navigointivalikko oikealla.

ja

http://www.guzzimental.com/documents/al ... ensors.pdf

037-anturi on ominaisuuksiltaan lähellä 0 280 218 019:ää

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

Aika kovalta kuulostaa kulutus, itellä GM ruiskulla meni mikkelin reissulla (n. 250km sivunsa) kaupunki ajoa ehkä 5% matkasta. Yli 500km siis tuli ajeltua, ja tankki ei ollut edes täynnä kun lähdin (vajaus ainakin 5l) Ja kun kottiin pääs oli vielä jäljellä n. 5-10l. hmmm.. nuo on noin- arvoja, mutta tosta voi päätellä että huonoimmassakin tapauksessa, kulutus oli jtn 6.5l/100km. Itse sanoisin että se on jtn 5.5l-6.5l sataselle, lähempänä 6l.

Tämä siis matkaa, ja oli vielä vanhat tulpat/likainen ilmanputsari. Vaihdoin putsarin ja tulpat (ite ajanu melkein 60tkm, ei tietoa onko millon sitä ennen vaihdettu) ja persdynolla vääntöä tuli takasi kivasti, kun oli alkanut tuntua että se on hukassa. Varmaan tulpanjohtojenkin vaihto olis paikallaan.


Paljo pitäs olla johtojen resistanssi muuten ruiskusamarassa? Olis kaasarisamaran uudet johdot, mut ne ei tietenkään käy varmaan :(

Myös muita huoltovinkkejä voi antaa. Sorry kun tungen teidän euro2topicciin :?
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Samara87/88 kirjoitti:Paljo pitäs olla johtojen resistanssi muuten ruiskusamarassa? Olis kaasarisamaran uudet johdot, mut ne ei tietenkään käy varmaan.
Terve!

Johtimien resistanssin pitäisi olla noin 15 kilo-ohmia johdinmetriä kohti.

30 cm pitkässä johtimessa siis noin 5 kOhm.

Vanhat tai paljon ajetut johtimet kannattaa vaihtaa enempiä ihmettelemättä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Paljon puhutaan tulpanjohdoista, mutta harvoin olen saanut lukea, että mikä on vaikutus näihin uusiin sytytys-/polttaineensuihkutusjärjestelmiin ns. metallisilla sytysjohtimilla. Jos ei olisi mitään erikoista, niin silloinhan olisi johdinvauriot melkein nolla käytettäessä metallijohtimia ja häiriösuojattuja tulppia/tulpanhattuja. Mitä tapahtuu jos 112 8v:n laittaisin metallijohtimet tulpanjohdoiksi? Omat tiedot näistä uusista systeemeistä on niinkin runsasta, että ainut mitä voin tehdä, on katsella sujuvasti kädet seläntakana, kun joku muu käyttää käsiään ja työkaluja.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt olisi skooppikuvaa tarjolla:

Kuva

Eli ennen ensimmäistä pystyviivaa kone käy tyhjäkäyntiä, ja sitten näpäytin kaasun pohjaan niin nopeasti, että kone ei korvakuulolta ehtinyt ottaa kierroksia yli 4000rpm. X markkerien välinen aika on 64,4ms ja maksimijännite 3,575V. Otin useammankin kuvan, mutta samaa sortimenttia ne oli kaikki. Tästä voidaan ilmeisesti sanoa, että vikaa on? Olisko tässä nyt sitten se syy kovalle kulutukselle?

Mittasin myös tarkkuutta vaatineet arvot skoopilla. Agilent antoi koneen seisoessa ilmamassamittarin vitosnastalta arvon 1,045V ja tyhjäkäyntijännite näkyy skooppikuvassa vasemmalla. Se on siinä 1,375V.

---

Mielenkiinnoksi katsoin vielä kaasuläpän asentoja ajossa. Näytti olevan vitosessa ajettaessa 80km/h nopeutta noin 10 astetta auki ja 100km/h:n vauhti vaati noin 13-14 astetta. Onko muilla mitään lukemia tästä? Se mihin enemmän kiinnitin huomioita oli maksimiaukeama? Mulla tuntui olevan 76 astetta. Miten se on muilla. Eikö sen kuuluis aueta enemmän.
Viimeksi muokannut THI-900, 2.7.2010 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Nollavirtauksen jännite, 1,045 V, on selvästi sallitun toleranssialueen (0,98...1,02 V) ulkopuolella. Samoin tyhjäkäyntijännite, lähes 1,4 V, on suurehko. Viittaisi äkikseltä siihen, että anturi väittää moottorin kuluttavan enemmän ilmaa kuin se todellisuudessa vie.

Oskilloskooppikuvasta ei muuten osaa sanoa ihmeempää. Käyvän moottorin im-anturin jännitteen nousunopeus on suuresti riippuvainen moottorin käyntinopeuden muutosnopeudesta.

Enemmän päätelmiä voisi tehdä, jos moottoria ryntäyttää rajoitinta vasten avaamalla kaasun äkillisesti. Tällöin maksimijännitteen pitäisi käydä yli 4,5 voltissa.

Signaalijännitteen nousu- ja tasaantumisnopeuden voi parhaiten selvittää sammutetulla moottorilla tarkkailemalla signaalijännitteen nousua nollavirtauksen jännitteeseen, kun anturille kytketään syöttövirta.

***

Kaasuläpän avaumalukema ei ole asteita, vaan prosentteja. Prosentit lasketaan siten, että "kaasu kiinni" saa arvon nolla ja maksimiprosentit lasketaan signaalijännitteen suhteesta syöttöjännitteeseen (5 V). "Täyden kaasun" normaalilukema on 76...81 prosenttia.

***

En ole aiemmin muistanut kysyä, onko matkamittarivirhe (lähes 10 %) varmasti oikein. Virhelukema on nimittäin poikkeuksellisen suuri, ainakin jos autossa on alkuperäinen vetopyörästövälitys ja mittarinpyörittäjän ruuvipyörä sekä normaalikokoiset renkaat.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Enemmän päätelmiä voisi tehdä, jos moottoria ryntäyttää rajoitinta vasten avaamalla kaasun äkillisesti. Tällöin maksimijännitteen pitäisi käydä yli 4,5 voltissa.
Tätä en kyllä tee, kovat kierrokset tyhjäkäynnillä on itse pääperkeleen keksintö.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Signaalijännitteen nousu- ja tasaantumisnopeuden voi parhaiten selvittää sammutetulla moottorilla tarkkailemalla signaalijännitteen nousua nollavirtauksen jännitteeseen, kun anturille kytketään syöttövirta.
Eli skoopin mittapää kiinni ja sitten triggaus nousevalle portaalle ja niin alas kun saa. Sitten virrat päälle ja siitä syntyvä kuva?
Sdelano v SSSR kirjoitti:En ole aiemmin muistanut kysyä, onko matkamittarivirhe (lähes 10 %) varmasti oikein. Virhelukema on nimittäin poikkeuksellisen suuri, ainakin jos autossa on alkuperäinen vetopyörästövälitys ja mittarinpyörittäjän ruuvipyörä sekä normaalikokoiset renkaat.
Mittarivirhe on mitattu GPS-paikantimella. Peräkkäin ajettuna Samaralle näytti virheeksi 9,7% ja Pololle 0,7%. Samarassa on alla 155/70R13 renkaat eli pienemmät kuin vakiot. Siitä johtuu myös matkamittarin virhe. Jos niitä vertaa vaikka 155/80R13 renkaisiin tulee mittarivirhettä laskennallisesti noin 6km. Tosin onko Samaran mittari sitten kalibroitu mille renkaille. Samaran orggiskokohan on 165/70R13 eli se lienee myös kalibrointiarvo?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Sain etuisasti hankittua toisen ilmamassa-anturin. Koitan päästä huomenna skoopin ääreen ja mittaan ensin "virheellisesti" mitatut arvot uudelleen. Sitten vaihden uuden-vanhan anturin paikoilleen ja mittaan mitä se sanoo...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin