Ensin otin tutkailuun jäähdytysnesteenlämpötila-anturin. Mittasin johdot: A-liittimen ja maan välinen resistanssi oli hieman ohmin pintaan eli se on kunnossa. Virrat päällä B-liittimeen tuli 4,97 voltin jännite eli sekin on kunnossa. Anturi näytti kylmässä kraanavedessä uitettuna muutamaa kilo-ohmia ja vedenkeittimessä lämmitettynä noin 300 ohmia ja lukema putosi koko ajan. Eli anturinkin on näin siis kunnossa. Lisäksi purin teipit pois siitä kohden mistä anturin johto menee moottorin johtosarjaan ja tutkin johdon kuntoa. Näytti olevan ihan priimaa tavaraa. Näin siis voinen todeta että lämpötila-anturi on kunnossa.
Sitten aloin tutkia ilmamassamittaria. Paikalla ollut osa oli merkiltään Bosch numeroltaan 028 0218 037. Valmistusmaa Russia. Vaihtokone oli myös bosch ja sen numero 028 0218 004 ja valmistusmaa Saksa. Vaihdoin toisen mittarin paikoilleen ja auto ei pysynyt enää sen jälkeen käynnissä ollenkaan. Nyki ja toki ja vaikka mitä ==> vanha takaisin ja taas homma toimi niinkun pitikin.
Sitten koeajolle. Auto toimi moitteettomasti ja CE-valo ei palanut. Kun palasin koeajolta tyhjäkäynti oli hyvä ja kaikin puolin tasainen. Sitten sammutin auton ja laitoin uudesta käytiin. Tyhjäkäynti seilasi väliä 200-2000rpm

---
Tutkin auton mukana tulleita papereita:
-ensimmäinen kuitti on 7.2.-05 ja silloin on vaihdettu ilmamassamittari (2108-31113001010) ja selosteena on tyhjäkäyntivian korjaus
-toinen kuitti on 2.5.-05 ja kilometrit autossa ovat silloin 81tkm. Tällöin ei lue muutakuin että yritetty korjata ja vaihdettuja osia ovat kaasuläpän asentotunnistin + edellisen I+A (mitä tämäkin sitten tarkoittaa)
-kolmas kuitti on 19.10.-05 ja tällöin kilometrit ovat 91tkm. Viety huoltoon, koska häiriövalo palaa ajoittaan. Tällöin on vaihdettu huohotinletku, ei muuta. Lisäksi on puhdistettu tk-moottori ja sen pesä (tosin nyt se on jo vaihdettu toiseen). Myös eri ilmamassamittaria on ja ohjainaskia on koitettu, mutta niistä ei ole ollut apua.
-neljäs ja viimeinen kuitti 16.8.-06 ja silloin kilometrejä on 102tkm. Tällöin on viety huoltoon CE-valon takia. Syynä ilmamassamittarihuuhteluventtiili. em. osa oli putsattu.
Olisko noista mitään apua? Rkele kun syö miestä rotan lailla...