110 16v kannentiivisteen vaihto
110 16v kannentiivisteen vaihto
Morjens!
Pahoittelen jos aiheesta olisi jo olemassa threadi, mutta en sitä haulla heti löytänyt.
Naapurillani siis olisi tuollainen 16v 110 Lada vuosimallia 2001 tai 2002, ajettu 11tkm. Jäähdytysnestesäiliö on täynnä ruskeaa mönjää ja öljytikussa on tuplasti yli ylärajan nestettä, eli kansipahvin vaihto olisi edessä.
En ole ikinä tuollaisen autoon minkäänlaista remonttia tehnyt, jotenka neuvot olisivat tarpeen. Onko jossakin kenties ohjeet tuota operaatiota varten valmiina?
1. Mitä kaikkea pitää purkaa?
2. Ajoitusmerkit?
3. Pitääkö nokat irroittaa kun irroittaa kannen?
4. Mitä tiivisteitä pitää ostella?
5. Millainen homma ajallisesti?
6. Jotain "hyvä tietää"-asioita?
Tiivisteet ja nesteet pitää ostella, onko jotain muuta vielä kenties?
Pahoittelen jos aiheesta olisi jo olemassa threadi, mutta en sitä haulla heti löytänyt.
Naapurillani siis olisi tuollainen 16v 110 Lada vuosimallia 2001 tai 2002, ajettu 11tkm. Jäähdytysnestesäiliö on täynnä ruskeaa mönjää ja öljytikussa on tuplasti yli ylärajan nestettä, eli kansipahvin vaihto olisi edessä.
En ole ikinä tuollaisen autoon minkäänlaista remonttia tehnyt, jotenka neuvot olisivat tarpeen. Onko jossakin kenties ohjeet tuota operaatiota varten valmiina?
1. Mitä kaikkea pitää purkaa?
2. Ajoitusmerkit?
3. Pitääkö nokat irroittaa kun irroittaa kannen?
4. Mitä tiivisteitä pitää ostella?
5. Millainen homma ajallisesti?
6. Jotain "hyvä tietää"-asioita?
Tiivisteet ja nesteet pitää ostella, onko jotain muuta vielä kenties?
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Toivottavasti selviätte kansipahvin vaihdolla. On siinäkin tarpeeksi hommaa. Toinen pahempi vaihtoehto on hiushalkeama kannessa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Tuolta löytyy jotain kuvitettuja ohjeita venäjäksi: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -2112.html Sivun voi yrittää kääntää vaikka tuolla kääntäjällä http://translate.google.com/translate_t?hl=fi#. Tuosta saksankielisestä korjauskäsikirjasta voi myös olla apua: http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... A_2110.pdf
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Onko tuossa saksankielisessä sivustossa vastaavaa Samaran korjausopasta. Minä en löytänyt.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Missäpäin mahtaa kaalimaan ihmeessä olla ajoitusmerkit?
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Aika usein tuossa saksankielisessä nettikorjausoppaassa lukiACHTUNG!,sen minä tiedän että niitä ei silloin ole sinne turhaan laitettu.Ainakin minulla tehtiin 16V kanteen taso-oikaisu.Aika huono sitä jossakin ruuvipenkissä kulahtaneella kampaviilalla taskulamppu hampaissa tehdä.START kirjoitti:ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Sieltähän ne merkit löytyvät rattaista ja niiden taustamuovista. Tuon korjauskäsikirjan sivulta 53 löytyy kuva, jossa siis toisiaan vastaavat merkit ovat AB, CD ja EF. Myös vauhtipyörän päältä löytyy kumitulpalla suljettu kolo, mistä voi lukea kampiakselin ajoitushetken.
Sieltä venäjänkieliseltä sivustolta löytyy ohjeita moneen lähtöön mm jakohihnan vaihtoon. Koko sivusto kannattaa kyllä kääntää tuolla googlen kääntäjällä englanniksi, jos sitä osaa paremmin.
Sieltä venäjänkieliseltä sivustolta löytyy ohjeita moneen lähtöön mm jakohihnan vaihtoon. Koko sivusto kannattaa kyllä kääntää tuolla googlen kääntäjällä englanniksi, jos sitä osaa paremmin.
Minäkään en oo tuota siellä nähnyt.Pavlovits kirjoitti:Onko tuossa saksankielisessä sivustossa vastaavaa Samaran korjausopasta. Minä en löytänyt.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
tottakai tasopinnan suoruuden tarkistus/ oikasu (koneistamolla) pitää tehä. ja samalla tietysti muutenkin silmäillä. ja jos se menee siihen että taskulamppu hampaissa jossain purukasassa joutuu tekeen niin kannattaa miettiä että alkaako ollenkaan. helpoiten kaikki ajotus merkit löytää kun purkaa ja kattoo ihan iteJaska HKI kirjoitti:Aika usein tuossa saksankielisessä nettikorjausoppaassa lukiACHTUNG!,sen minä tiedän että niitä ei silloin ole sinne turhaan laitettu.Ainakin minulla tehtiin 16V kanteen taso-oikaisu.Aika huono sitä jossakin ruuvipenkissä kulahtaneella kampaviilalla taskulamppu hampaissa tehdä.START kirjoitti:ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Muuten tuo 16v kone on ihan perinteinen korjattava mutta siinä pitää muistaa että kannen öljykanavassa on jousi ja kuula tyylinen öljynvitrtauksen takaiskuventtiili ja tämä kannattaa ottaa auki tasohöyläyksen jälkeen tai jo ennen ja puhdistaa koneistuslastuista. Se lähtee kun tekee siihen kierteen 4mm ja vetää pois liukuvasaralla. Muuten kohta n¨venttiili vuskaa ja öljyt valuua pois kannesta ja uusiks menee. Ei puhistu paineilmalla.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto
Kiitoksia vastauksista. Eiköhän tuo sitten suju, jos ei mitään ihmeellisyyksiä ole.