110 16v kannentiivisteen vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
jeroo

110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jeroo »

Morjens!
Pahoittelen jos aiheesta olisi jo olemassa threadi, mutta en sitä haulla heti löytänyt.
Naapurillani siis olisi tuollainen 16v 110 Lada vuosimallia 2001 tai 2002, ajettu 11tkm. Jäähdytysnestesäiliö on täynnä ruskeaa mönjää ja öljytikussa on tuplasti yli ylärajan nestettä, eli kansipahvin vaihto olisi edessä.
En ole ikinä tuollaisen autoon minkäänlaista remonttia tehnyt, jotenka neuvot olisivat tarpeen. Onko jossakin kenties ohjeet tuota operaatiota varten valmiina?
1. Mitä kaikkea pitää purkaa?
2. Ajoitusmerkit?
3. Pitääkö nokat irroittaa kun irroittaa kannen?
4. Mitä tiivisteitä pitää ostella?
5. Millainen homma ajallisesti?
6. Jotain "hyvä tietää"-asioita?

Tiivisteet ja nesteet pitää ostella, onko jotain muuta vielä kenties?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Toivottavasti selviätte kansipahvin vaihdolla. On siinäkin tarpeeksi hommaa. Toinen pahempi vaihtoehto on hiushalkeama kannessa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tuolta löytyy jotain kuvitettuja ohjeita venäjäksi: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -2112.html Sivun voi yrittää kääntää vaikka tuolla kääntäjällä http://translate.google.com/translate_t?hl=fi#. Tuosta saksankielisestä korjauskäsikirjasta voi myös olla apua: http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... A_2110.pdf
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Onko tuossa saksankielisessä sivustossa vastaavaa Samaran korjausopasta. Minä en löytänyt.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja START »

ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
jeroo

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jeroo »

Missäpäin mahtaa kaalimaan ihmeessä olla ajoitusmerkit?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

START kirjoitti:ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
Aika usein tuossa saksankielisessä nettikorjausoppaassa lukiACHTUNG!,sen minä tiedän että niitä ei silloin ole sinne turhaan laitettu.Ainakin minulla tehtiin 16V kanteen taso-oikaisu.Aika huono sitä jossakin ruuvipenkissä kulahtaneella kampaviilalla taskulamppu hampaissa tehdä.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Sieltähän ne merkit löytyvät rattaista ja niiden taustamuovista. Tuon korjauskäsikirjan sivulta 53 löytyy kuva, jossa siis toisiaan vastaavat merkit ovat AB, CD ja EF. Myös vauhtipyörän päältä löytyy kumitulpalla suljettu kolo, mistä voi lukea kampiakselin ajoitushetken.
Sieltä venäjänkieliseltä sivustolta löytyy ohjeita moneen lähtöön mm jakohihnan vaihtoon. Koko sivusto kannattaa kyllä kääntää tuolla googlen kääntäjällä englanniksi, jos sitä osaa paremmin.
Pavlovits kirjoitti:Onko tuossa saksankielisessä sivustossa vastaavaa Samaran korjausopasta. Minä en löytänyt.
Minäkään en oo tuota siellä nähnyt.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja START »

Jaska HKI kirjoitti:
START kirjoitti:ei kai siinä ole muuta kun kansi pois, ja kaikki mitä siitä tieltä tarvii ottaa pois. ja sitten vaan uusilla tiivisteillä kasaan ja kattoo nokkien ajotus merkit vaan kohalle. ei taida selkokielellä kummosia ohjeita olla, mutta ei siinä pitäs mitään sen kummempaa kun missään muussakaan koneessa olla
Aika usein tuossa saksankielisessä nettikorjausoppaassa lukiACHTUNG!,sen minä tiedän että niitä ei silloin ole sinne turhaan laitettu.Ainakin minulla tehtiin 16V kanteen taso-oikaisu.Aika huono sitä jossakin ruuvipenkissä kulahtaneella kampaviilalla taskulamppu hampaissa tehdä.
tottakai tasopinnan suoruuden tarkistus/ oikasu (koneistamolla) pitää tehä. ja samalla tietysti muutenkin silmäillä. ja jos se menee siihen että taskulamppu hampaissa jossain purukasassa joutuu tekeen niin kannattaa miettiä että alkaako ollenkaan. helpoiten kaikki ajotus merkit löytää kun purkaa ja kattoo ihan ite
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Muuten tuo 16v kone on ihan perinteinen korjattava mutta siinä pitää muistaa että kannen öljykanavassa on jousi ja kuula tyylinen öljynvitrtauksen takaiskuventtiili ja tämä kannattaa ottaa auki tasohöyläyksen jälkeen tai jo ennen ja puhdistaa koneistuslastuista. Se lähtee kun tekee siihen kierteen 4mm ja vetää pois liukuvasaralla. Muuten kohta n¨venttiili vuskaa ja öljyt valuua pois kannesta ja uusiks menee. Ei puhistu paineilmalla.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
jeroo

Re: 110 16v kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jeroo »

Kiitoksia vastauksista. Eiköhän tuo sitten suju, jos ei mitään ihmeellisyyksiä ole.
Vastaa Viestiin