Jämä kirjoitti:
Mietin tuossa, että jos polkimen liikettä säätää oikeaksi=pienemmäksi, niin eihän se lisää liikematkaa kytkimen päässä, vaan päin vastoin jos polkimen liikematka on liian suuri niin pohjaanpainettuna liikematkat kytkimellä on liian suuret. Ajattelenko asiaa teoreettisesti oikein?
Painelevyähän me polkemalla liikutetaan ja jos poljin on liian ylhäällä niin painelevy tulee liian ulos asetelman sisällä?
Tarkoittaako välyksetön painelaakeri että periaattessa sen liikematka ei muutu kulumisen myötä? Silloinhan polkimen liikkeenkään ei pitäisi muuttua?
Terve!
Välyksetön painelaakeri tarkoittaa sitä. että laakeri on aina kosketuksessa painejouseen, myös silloin, kun poljinta ei paineta. Laakerin liikematka riippuu sitten polkimen liikematkasta.
Päättelysi polkimen liikkeen ja kytkimen puolen liikematkasta on oikea.
Jos polkimen liikematka on liian suuri, on vaarana, että painejousi kokee väsymismurtuman ajan myötä. Ääritapauksessa painejousen kärjet voivat poljinta painettaessa ulottua kytkinlevyn napaan asti => kytkin ei irrota ja pitää melkoista ääntä.
***
Tätä etuvetojen kytkinasiaa ei kannata liikaa pohtia. Polkimen max. liikematka saa olla 160 mm, eikä kytkin saa UKK:ssa selostamassani tapauksessa jäädä luistamaan.
Korostan vielä, että etuvetoisen luistavaa kytkintä ei - vastoin yleistä luuloa - saa millään vaijerinsäätötempuilla pitämään.
***
Katsastuksen arvosteluperusteena ei pidä käyttää arviota siitä, millä polkimen liikkeellä kytkin irrottaa tai ottaa kiinni. Riittää, kun kytkin pitää, irrottaa ja on kohtuullisessa määrin luistatettavissa.
Mutta sattuuhan näitä, moneen kertaan olen joutunut selittämään katsastajalle etuvetoisen takajarrujen paineensäätöventtiilin toimintaa, kun on muka ollut "jumissa".
SvS