Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jämä kirjoitti:
mikko853 kirjoitti: Kyllähän munkin ex-samara liikkui vielä vaikka kytkin oli ihan finaalissa, 1.3l koneella kulutus 13-15l/100km :lol:
Jopas kelpasi kakku Sammylle! Miten se kytkimeen liittyy vai oliko jo luistokytkytin?
Juu luisti niin pirusti ettei yli 70km/h päässyt :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Etuvetoisten Ladojen kytkimistä ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100

Takavetojen kokemukset/ohjeet eivät välttämättä päde etuvetoisiin lainkaan.

Etuvetoisen "vaijerin pidentäminen", jos sillä tarkoitetaan säätömutterin hölläämistä, kun kytkin kuluu, on virheellinen toimi ja saattaa pahimmilllaan johtaa kytkinvaurioon (painejousen murtuminen tai jousen kärkien hankautuminen levyn napaan).

Se, että etuvetoisen kytkin irrottaa pienellä polkimen liikkeellä ja vastaavasti "ottaa ylhäällä kiinni" ei ole välttämättä minkään vian oire.

menestystä

SvS
Mietin tuossa, että jos polkimen liikettä säätää oikeaksi=pienemmäksi, niin eihän se lisää liikematkaa kytkimen päässä, vaan päin vastoin jos polkimen liikematka on liian suuri niin pohjaanpainettuna liikematkat kytkimellä on liian suuret. Ajattelenko asiaa teoreettisesti oikein? :?
Painelevyähän me polkemalla liikutetaan ja jos poljin on liian ylhäällä niin painelevy tulee liian ulos asetelman sisällä?
Tarkoittaako välyksetön painelaakeri että periaattessa sen liikematka ei muutu kulumisen myötä? Silloinhan polkimen liikkeenkään ei pitäisi muuttua?

Metsästin värikoodia ohjekirjan osoittamista paikoista mutta ei tärpänny, onko kellään aavistusta tämän ikäisten väreistä?
Syvän punainen väri on pinnassa...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Uskoisin sen värinumeron olevan 127 вишня - eli kirsikan/tumma viininpunainen. Tota väriä on ollut itselläkin yksi Samara ja näyttää olevan aika yleinen väri Ladoissa muutenkin.

http://www.avtosreda.ru/new/colplan.php ... &order=kod
tuohon sävyyn ei kannata tuossa taulukossa liikaa tuijottaa, se ei ole mielestäni täsmää (näyttää siinä violetilta), kuten ei tuo 110 рубин rubin punainenkaan, mikä on todellisuudessa kirkkaamman punainen "luonnossa".

Kytkin otti pitkään itselläkin Samarassa aivan ylhäällä ja lopulta alkoi hieman luistaa. Katsastusmiehen mukaan kytkin otti liian ylhäältä ja kirjoitti siitä viime syksynä korjauskehotuksen. Avasin sen vaijerisäädön aivan loppuun eikä sillä ollut vaikutusta, joten uusi levyhän se oli laitettava.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Kiitosta, väri voi sattua hyvin lähelle. Täytyy testata miltä todellisuudessa näyttää. Toinen mietinnän aihe on kuinka korjata Trim-linen teippaukset kun pintatöitä tekee, on niin Race-henkiset nuo ralliraidat ettei niistä kyllä viittis luopua. :D

Onpas ollu tarkka katsuri ku kytkimeen puuttuu jos muuten toimii eli ei luista jne. Jos säätö ei kerta auta niin Toveri Sdelano oli oikeassa kytkimen toimintaperiaatteen suhteen eli vaikuttaa vain polkimen liikkeeseen. Minäki sai korjauskehotuksen Sitikan kuivasta iskunvaimentajan yläpäänlaakerista jota ei ole olemassa... Ja pakoputkessa täytyy olla reikä, sehän on muuten pakotanko!
:lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jämä kirjoitti:
Mietin tuossa, että jos polkimen liikettä säätää oikeaksi=pienemmäksi, niin eihän se lisää liikematkaa kytkimen päässä, vaan päin vastoin jos polkimen liikematka on liian suuri niin pohjaanpainettuna liikematkat kytkimellä on liian suuret. Ajattelenko asiaa teoreettisesti oikein? :?
Painelevyähän me polkemalla liikutetaan ja jos poljin on liian ylhäällä niin painelevy tulee liian ulos asetelman sisällä?
Tarkoittaako välyksetön painelaakeri että periaattessa sen liikematka ei muutu kulumisen myötä? Silloinhan polkimen liikkeenkään ei pitäisi muuttua?
Terve!

Välyksetön painelaakeri tarkoittaa sitä. että laakeri on aina kosketuksessa painejouseen, myös silloin, kun poljinta ei paineta. Laakerin liikematka riippuu sitten polkimen liikematkasta.

Päättelysi polkimen liikkeen ja kytkimen puolen liikematkasta on oikea.

Jos polkimen liikematka on liian suuri, on vaarana, että painejousi kokee väsymismurtuman ajan myötä. Ääritapauksessa painejousen kärjet voivat poljinta painettaessa ulottua kytkinlevyn napaan asti => kytkin ei irrota ja pitää melkoista ääntä.

***

Tätä etuvetojen kytkinasiaa ei kannata liikaa pohtia. Polkimen max. liikematka saa olla 160 mm, eikä kytkin saa UKK:ssa selostamassani tapauksessa jäädä luistamaan.

Korostan vielä, että etuvetoisen luistavaa kytkintä ei - vastoin yleistä luuloa - saa millään vaijerinsäätötempuilla pitämään.

***

Katsastuksen arvosteluperusteena ei pidä käyttää arviota siitä, millä polkimen liikkeellä kytkin irrottaa tai ottaa kiinni. Riittää, kun kytkin pitää, irrottaa ja on kohtuullisessa määrin luistatettavissa.

Mutta sattuuhan näitä, moneen kertaan olen joutunut selittämään katsastajalle etuvetoisen takajarrujen paineensäätöventtiilin toimintaa, kun on muka ollut "jumissa".

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Taas Ladailtu päivällä useaan otteeseen. Tuli testattua jopa paljon puhuttu ajovalojen korkeudensäädin joka toimii kuin unelma(toistaiseksi). Tietääksen ko. kamppeelle ei ole koskaan tehty mitään joten on alkuperäisessä kunnossa. Kyllä tuo kytkinpoljin täytyy säätää pikimmiten ja käsijarru on kiristettävien listalla.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuten edellä todettu, niin jos se jo luistaa niin ei sitä säätämällä saa pitämään. Ennen käsijarrun säätöä kannattaa tarkistaa ensiokenkien kunto, että niissä on vielä pintaa. Molemmat kengät on samanlaiset, joten ne voi vaihtaa ne keskenään, se toisiokenkähän ei kulu juuri yhtään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Ei se luista, polkimen liikematka on vain pitkähkö. Takajarrut pitäisi olla tikissä, isäukko oli laittanu kevään katsastukseen kun automaattisäätö oli ollut jumissa. Käytön puutteesta noita jarruongelmia tahtoo tulla, ukin käytössä niitä on huoltohistorian mukaan herkistelty joka vuosi.
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Nyt tuli kytkimen säätö ajankohtaseksi ku paukahti vaijeri poikki! :? Huomenna uutta paikalleen ja säädetään se sitte. Kässärin vois säätää samalla ja käyttää konttorilla. Lämppäri tiputtelee hieman nestettä vänkärin matolle, täytynee sinnekki kurkistaa ku kerta hallilla käy. Muuten kaikki rokkaa ja Sammy pelaa. Lämmitys näin kovilla pakkasilla hieman hengetön ku vertaa entisiin Ladoihin vai kultaakohan aika muistoja...
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja manni »

Jämä kirjoitti:Lämmitys näin kovilla pakkasilla hieman hengetön ku vertaa entisiin Ladoihin vai kultaakohan aika muistoja...
Käyttäjien mukaan "uusissa" on alumiininen kenno hoitamassa lämmön siirtoa sisäilmaan, vanhoissa kuparinen. Ei mullakaan Samara liian nopeasti lämpeä eikä liian kuumaa anna, mutta hyvin sillä pärjää -10 - -20 pakkasilla, juuri kylmempää ilmaa ei onneksi tänne länsirannikolle usein tule. Kuitenkin lämpömittarin mukaan jäähdytysneste lämpeää suht nopeasti ja kone pysyy kelillä kun kelillä normilämmöissä.
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Näin se mahtaa olla. No pääasia, että ikkunat pysyy sulana. Italialainen tarvikevaijeri on sitte muovisella kiinnikkeellä, kuinkahan kestää Kainuun välimerellisessä ilmastossa. Vois äkkiä kuvitella, että tuohon vaijerin päähän kohdistuu jonkunmoinen rasitus. Samoten vaijerin kiinnikeiden kumipuslien sijaan Manolito on kehittäny jonku peltiratkaisun. No pakko kai sitä on sovittaa paikalleen illan päälle...
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Uusi kytkinvaijeri taiteiltu paikalleen ja säädöt kohillaan. Käyttömukavuus koheni kummasti, on kevyt ja ottaa sopivasti. Melko hempulin näkönen oli vain uuden vaijerin muovipää, noinkohan on pitkäikänen.
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Apparin matolle tihkuu hieman nestettä. Vielä ei vuotoa ole paikallistettu, mutta epäilen lämppärin letkuliitoksia. Onkos Samaran lämppäri hanan ja kennon osalta herkkiä vuotamaan? Vanhojen Ladojen lämppärin hanoja tuli poikasena ropattua vuotojen takia.

Sammyn keula nyt kokonaan tukossa ku virittelin kumimatosta suojan puskurin alahelmassa olevien reikien peitoksi.

Uuden Alpinen myötä ilmennyt akun purkautuminen on ratkaistu erillisellä herätevirtakatkaisijalla. Helkkarinmoinen virrankulutus jos heräte on koko ajan päällä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko tässäkin siis kone niin huonosti lämpiävä, että tarvitsee peitellä koko keula?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jämä

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Jämä »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko tässäkin siis kone niin huonosti lämpiävä, että tarvitsee peitellä koko keula?
Keulassa on alkuperäinen apinannahkainen maski ja nyt virittelin alas lisää. Pata lämpenee mittarin mukaan nykyisillä pakkasilla (-25) jonnekki max 80 asteeseen. Tuleepahan kokeiltua nopeuttaako tuo lämpenemistä ja millasella alueella lämmöt alkaa pysymään. Kesäkelillä lämmöt nätisti 85-90 mittarin mukaan. Ellen väärin muista niin Ukki peitti koko keulan talvisin tuosta vehkeestä.
Vastaa Viestiin