Samaran lämmitys
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samaran lämmitys
Taisin tuolla mainita niistä ilman sinäänottokanavien tukoksista.
Ja ottivatko ne siellä huollossa ne keskikonsolin alla olevat muovit ja niiden alla olevat takajalkatilakanavat pois? Vain nämä pois ottamalla voidaan tarkastaa se, ovatko käyttövaijerit alapäistään kiinni ja miten ne toimivat.
Lisäksi jos sinulla menee ne putket takajalkatilaan, niin sinne menee aika paljon ns. hukkalämpöä, vaikka tietenkin lämpö menee taakse edestä kuitenkin. Mutta kun sanoit, että itse ajelet ja sinulla on kylmä niin miksipä antaisit osan lämmöstä mennä takajalkatilaan?
Ja jos sisääntulokanava on ollut tukossa, niin sitten ovat sivu- ja keskisuulakekanavatkin ainakin jonkin verran. Kurkistelepa niistä suulakereijistä. Jos siellä näkyy lehtiä, niin niitä on sitten siellä kanavissa lisää.
Kanavat voidaan irrottaa ja ovat kohtuullisen helpot laittaa takaisin. Ainakin sivukanavat.
Myös ne suulakkeet lie saa pois, mutta itse en keksinyt keinoa, enkä jaksanut lukea ohjeesta. Sorkin pois ne lehdet, neulaset ja mitä kaikkea siemankamaa olikaan, ruuvarilla. Kyllä sitä kamaa tuli.
Olin sen kanavan imuroinut ylhäältäkäsin, ja silti tuli kolme kertaa ohjaamo niin törkyiseen kuntoon, että piti imuroidan se suulakkeista tullut mössä pois. Siis 3kertaa. Tämä kertoo kaman määrän.
Ja ottivatko ne siellä huollossa ne keskikonsolin alla olevat muovit ja niiden alla olevat takajalkatilakanavat pois? Vain nämä pois ottamalla voidaan tarkastaa se, ovatko käyttövaijerit alapäistään kiinni ja miten ne toimivat.
Lisäksi jos sinulla menee ne putket takajalkatilaan, niin sinne menee aika paljon ns. hukkalämpöä, vaikka tietenkin lämpö menee taakse edestä kuitenkin. Mutta kun sanoit, että itse ajelet ja sinulla on kylmä niin miksipä antaisit osan lämmöstä mennä takajalkatilaan?
Ja jos sisääntulokanava on ollut tukossa, niin sitten ovat sivu- ja keskisuulakekanavatkin ainakin jonkin verran. Kurkistelepa niistä suulakereijistä. Jos siellä näkyy lehtiä, niin niitä on sitten siellä kanavissa lisää.
Kanavat voidaan irrottaa ja ovat kohtuullisen helpot laittaa takaisin. Ainakin sivukanavat.
Myös ne suulakkeet lie saa pois, mutta itse en keksinyt keinoa, enkä jaksanut lukea ohjeesta. Sorkin pois ne lehdet, neulaset ja mitä kaikkea siemankamaa olikaan, ruuvarilla. Kyllä sitä kamaa tuli.
Olin sen kanavan imuroinut ylhäältäkäsin, ja silti tuli kolme kertaa ohjaamo niin törkyiseen kuntoon, että piti imuroidan se suulakkeista tullut mössä pois. Siis 3kertaa. Tämä kertoo kaman määrän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samaran lämmitys
Huoltomies väitti, että kun irroitti puhaltimen moottorin, niin nuo vaijerit yms olisivat näkyneet ja olleet kunnossa. Mene ja tiedä. Pölynimuria voisi kokeilla sivusuulakkeisiin. Onhan Samara saattanut seistä kauankin Togliattin varastoalueella ja aron pölyt, sateet ja akaasiat ovat varistaneet kaikenlaista siitepölyä ja muuta kuonaa.
Ainakin tuulilasin pyyhkijöiden varret olivat aivan ruosteessa, kuplat näkyivät uutena, oli vain vedetty musta maali päälle. Puolen vuoden päästä ruoste tuli läpi kaikkialla. Ovatpahan siinä ruosteessaan kauneuspilkkuna hyvänvärisessä autossa.
Ainakin tuulilasin pyyhkijöiden varret olivat aivan ruosteessa, kuplat näkyivät uutena, oli vain vedetty musta maali päälle. Puolen vuoden päästä ruoste tuli läpi kaikkialla. Ovatpahan siinä ruosteessaan kauneuspilkkuna hyvänvärisessä autossa.

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samaran lämmitys
Puhaltimen moottorin irroitus ei kylläkään avaa mitään muuta näkymiä kuin kennon päälisen. Eikä sitäkään näe ihan helpolla sieltä ylhäältä.
Huoltomies on tehnyt sitä valohoitoa. Vaijereita ja niiden kiinnityksiä säätyviin läppiin ja luukkuihin ei näe kuin sisäkautta. Tai on melkoinen akropaatti, joka tunkee silmän sieltä yläkautta sitä kapeaa käytävää pitkin sinne kennolle ja sen ohi.
Ja mitenkähän Huoltomies tarkasti sen, ettei siellä ole lämmitysvesikierrossa ilmalukkoja?
Huoltomies on tehnyt sitä valohoitoa. Vaijereita ja niiden kiinnityksiä säätyviin läppiin ja luukkuihin ei näe kuin sisäkautta. Tai on melkoinen akropaatti, joka tunkee silmän sieltä yläkautta sitä kapeaa käytävää pitkin sinne kennolle ja sen ohi.
Ja mitenkähän Huoltomies tarkasti sen, ettei siellä ole lämmitysvesikierrossa ilmalukkoja?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samaran lämmitys
samaran (kuten takavedonkin) jäähdytysjärjestelmän ilmaamista helpottaa kun keulan nostaa ylös. Mahtavin suoritus on ollut siten että auto oli käynnissä ja pilarinosturilla etupäätä nostettiin niin että takapuskuri koitti maahan. Auton laskemisen jälkeen oli paisuntasäiliö taas tyhjä, kaksi kertaa operaatio suoritettiin ja järjestelmä oli ilmattu.
Re: Samaran lämmitys
Pitänee palata huoltomiehen kanssa asiaan.
Asetan kysymyksen nyt näin: onko kenelläkään tämän vuosituhannen alussa rakennettua Samaraa, jossa sivusuulakkeista tulee kunnolla kuumaa ilmaa pakkaskelillä?
Asetan kysymyksen nyt näin: onko kenelläkään tämän vuosituhannen alussa rakennettua Samaraa, jossa sivusuulakkeista tulee kunnolla kuumaa ilmaa pakkaskelillä?

Re: Samaran lämmitys
Kyllä isäukko ainakin sanoo, että on 2000 vuosimallin Samarassaan tarjennut. Joskin ei kuulemma oli niin lämmin kuin vuoden 1990 Samara oli.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Samaran lämmitys
Näin joskus kuvalliset ohjeet miten Samaran sivusuulakkeita pystyi tehostamaan. Muistaakseni niiden putket kulkevat kojetaulun sisällä niin että ilma pääsee jäähtymään, ohjeessa nämä kohdat oli korvattu rehellisellä putkella.
Omassani korjasin säätövaijereiden alkupään kiinnityksen, se auttoi reilusti, mutta tein vielä laiskan miehen ratkaisun ja tukin kylmää puhaltavat sivusuulakkeet pois. Keski-ja lattiasuulakkeista tulee lämpöä, tuulilasille puhallus on edelleen heikkoa sohjosäällä. Kuulin kyllä jutun että veli venäläinen oli näin halunnut koska tuulilaseja oli haljennut lämmön vaikutuksesta.
Myös termostaatin vaihto sai auton lämpenemään nopeammin.
Ilmeisesti lämmitysongelmat koskevat ns.korkealla kojetaululla varustettuja samaroita, vanha-tauluisissa tarkenee useimmiten.
Omassani korjasin säätövaijereiden alkupään kiinnityksen, se auttoi reilusti, mutta tein vielä laiskan miehen ratkaisun ja tukin kylmää puhaltavat sivusuulakkeet pois. Keski-ja lattiasuulakkeista tulee lämpöä, tuulilasille puhallus on edelleen heikkoa sohjosäällä. Kuulin kyllä jutun että veli venäläinen oli näin halunnut koska tuulilaseja oli haljennut lämmön vaikutuksesta.
Myös termostaatin vaihto sai auton lämpenemään nopeammin.
Ilmeisesti lämmitysongelmat koskevat ns.korkealla kojetaululla varustettuja samaroita, vanha-tauluisissa tarkenee useimmiten.
Re: Samaran lämmitys
Edellinen ysikuusmalli oli matalalautainen ja tämä nollakolmonen korkea ja samanlainen lehmän henkäys niille sivulaseille tulee.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samaran lämmitys
Minä saan SÄMPYstä sivusuuttimiinkin ihan hyvän tehon. Johtuneeko siitä, etten ota lattialle mitään.
Ajelen nimittään pääosan vuodesta kengät jalassa. Kesällä tosin väliin vaihtelen kesken ajon kengät pois
Talvella tulee harvemmin tykitettyä paljasjaloin tai pelkissä sukissa. 
Ajelen nimittään pääosan vuodesta kengät jalassa. Kesällä tosin väliin vaihtelen kesken ajon kengät pois


Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samaran lämmitys
Ei taida tuo "lehmän henkäys" niin mahdottoman polttava olla vaikka olisi kiimassa. Omassa Samarassani tulee sivusuulakkeista pakkasella vain viileä hauen huokaus. Vas polvea vilustaa, kun oikea pärjää hyvin, keskisuulakkeista tulee oikeasti kuumaa. Samoin kohtuullisesti jalkatilaan.
Mielikuvissani vain edelliset Samarani, 1300 vm 86 ja 1500 92 tarkeni, sivusuulakkeista tuli selkeästi kuumaa ja jalatkin tarkenivat. Joko muistot kultaavan menneisyyden tai mies ei tarkene missään tai lämmitysjärjestelmää on selkeästi huononnettu. Näin sanottiin aikanaan Deltan huollossa, kun valittelin asiasta. Kuulemma joku kennostojärjestelmä oli muutettu.
Mielikuvissani vain edelliset Samarani, 1300 vm 86 ja 1500 92 tarkeni, sivusuulakkeista tuli selkeästi kuumaa ja jalatkin tarkenivat. Joko muistot kultaavan menneisyyden tai mies ei tarkene missään tai lämmitysjärjestelmää on selkeästi huononnettu. Näin sanottiin aikanaan Deltan huollossa, kun valittelin asiasta. Kuulemma joku kennostojärjestelmä oli muutettu.
Re: Samaran lämmitys
Vanhassa vara parempi.
Ei itellänikään tule noista sivusuulakkeista kanssa kun haaleaa lähinnä vain viilentävä vaikutus ajossa.
Keskeltä ja jalkatilaan tulee kuumaa sekä tuulilasille. keskeltä liiaksikin kun sulkijat ei pysy kiinni kylmänä ja lämpimänä eivät liiku
Kaasujalkaan on vaarana tulla palovamma hönkii sen verta kuumaa sinne kuitenkin.
Oisiko kennon materiaali vaihtunut jossain vaiheessa vai tullut tuo kylmän ilman "sekoitus"
Ps.varaosa samurassa v.88 1.3 tarkenee hyvin
Ai mikä varaosa auto jos pystyy vielä ajamaan no ei ole tarvinnut osia (ja kaikki ei käykkään) 
Ei itellänikään tule noista sivusuulakkeista kanssa kun haaleaa lähinnä vain viilentävä vaikutus ajossa.
Keskeltä ja jalkatilaan tulee kuumaa sekä tuulilasille. keskeltä liiaksikin kun sulkijat ei pysy kiinni kylmänä ja lämpimänä eivät liiku

Kaasujalkaan on vaarana tulla palovamma hönkii sen verta kuumaa sinne kuitenkin.
Oisiko kennon materiaali vaihtunut jossain vaiheessa vai tullut tuo kylmän ilman "sekoitus"

Ps.varaosa samurassa v.88 1.3 tarkenee hyvin


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samaran lämmitys
Miettikääs tätä: Eihän puhallus voi tulla sivusuulakkeille, koska niille on pisin matka.
Jalkatila vie kaikkein eniten ilmavirrasta. Toiseksi tulevat etulasi ja keskisulakkeet, koska niille on seuraavaksi lyhin matka.
Ja TakaJalkatilaputket tärväävät melkoisen määrän paineesta. Ei sinne paljon hönkyä riitä, mutta ne laskevat varmasti painetta.
Jalkatila vie kaikkein eniten ilmavirrasta. Toiseksi tulevat etulasi ja keskisulakkeet, koska niille on seuraavaksi lyhin matka.
Ja TakaJalkatilaputket tärväävät melkoisen määrän paineesta. Ei sinne paljon hönkyä riitä, mutta ne laskevat varmasti painetta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samaran lämmitys
Nykyisessä Euro Samarassani oli termostaattina Ranskalainen Vernet ,85 asteinen. Tietääkö joku,saako muualta kuumempia termostaatteja?
Re: Samaran lämmitys
Toivottavasti tästä on apua:
Meillä on GM-ruisku Samara -95:nen, mutta ongelma lienee sama uusimmissakin: Paikanna se venttiili siellä konehuoneen ja ohjaamon välisessä seinässä (alhaalla keskikonsolin takana, meidän autossa näkyy jos tunkee pään jalkatilaan ja kurkkii lampulla). Meidän Samarassa vaijeri oli lukittu runkoon liian lähelle venttiiliä, jolloin se ei vetänyt lämmin asennossa venttiiliä tarpeeksi auki, lisäksi oli säädinpäästä muovit haljenneet niin että koko vaijeri liikkui suojineen päivineen kun vipua väänsi. Se lämmitysvipu säätää, ainakin tossa -95:sessa kahta vaijeria, toinen siis menee alas venttiilille ja toinen säätää läppää joka käsittääkseni päästää ilman menemään kennoston läpi, sekin voi olla jumissa, tai vaijeri irti, näin oli meillä. Nyt on vaimo ajellut kuumalla Samaralla ekaa talvea ja on onnellinen.
Minäkin kerkesin jo vaihtelemaan termostaattia ja huuhtelemaan lämmitysjärjestelmää jne jne, vika olikin kuitenkin varsin yksinkertainen.
Vanhemmissa Ladoissa se hana menee jumiin ja siksi vaijeri irtoaa ja kun sitä hanaa yrittää herkistämään se rupeaa vuotamaan. Nivassani ja 2105:sessa oli molemmissa käynyt näin. Ikkunat auki, pää jäässä, jalat ja munat tulessa kun jonkun aikaa ajelee niin alkaa se venttiilin vaihto tuntua pikku hommalta...
Meillä on GM-ruisku Samara -95:nen, mutta ongelma lienee sama uusimmissakin: Paikanna se venttiili siellä konehuoneen ja ohjaamon välisessä seinässä (alhaalla keskikonsolin takana, meidän autossa näkyy jos tunkee pään jalkatilaan ja kurkkii lampulla). Meidän Samarassa vaijeri oli lukittu runkoon liian lähelle venttiiliä, jolloin se ei vetänyt lämmin asennossa venttiiliä tarpeeksi auki, lisäksi oli säädinpäästä muovit haljenneet niin että koko vaijeri liikkui suojineen päivineen kun vipua väänsi. Se lämmitysvipu säätää, ainakin tossa -95:sessa kahta vaijeria, toinen siis menee alas venttiilille ja toinen säätää läppää joka käsittääkseni päästää ilman menemään kennoston läpi, sekin voi olla jumissa, tai vaijeri irti, näin oli meillä. Nyt on vaimo ajellut kuumalla Samaralla ekaa talvea ja on onnellinen.
Minäkin kerkesin jo vaihtelemaan termostaattia ja huuhtelemaan lämmitysjärjestelmää jne jne, vika olikin kuitenkin varsin yksinkertainen.
Vanhemmissa Ladoissa se hana menee jumiin ja siksi vaijeri irtoaa ja kun sitä hanaa yrittää herkistämään se rupeaa vuotamaan. Nivassani ja 2105:sessa oli molemmissa käynyt näin. Ikkunat auki, pää jäässä, jalat ja munat tulessa kun jonkun aikaa ajelee niin alkaa se venttiilin vaihto tuntua pikku hommalta...
Re: Samaran lämmitys
Heipä hei.
Talvi on tullut, ja sen myötä kasa perinteikkäitä talvipuuhia niin Samaran kuin 111:n lämmityslaitteiden kanssa.
Samara ei lämpene. Termostaatin kuskinpuoleinen pääty oli kylmä, vaihdoin tilalle uuden, jolloin koko termostaatti lämpeni auton saavutettua mittarin mukaisen "normaalin" käyntilämpötilan.
Kuitenkin, lämmintä ei kabiinin puolelle tule. Lämppärin kennostolle tulevista letkuista toinen on lähes tulikuuma, ja toinen taskulämmin. Liekö se paljonpuhuttu ilmakupla siellä kennostossa...
111:n flekti taasen pyörii lähes koko ajan, ei lämpene sisältä sen takia, varmaankaan. On vaihdettu termostaatin välittömässä läheisyydessä oleva lämpöanturi, mutta sillä ei flektin kurittomuuten ollut vaikutusta. Nopeasti katsellessani en ole löytänyt jäähdyttimestä vastaavanlaista flektinohjausanturia kuin Samarassa, mutta jos siinä sellainen on, niin kait siitä voisi vian syytä seuraavaksi katsoa. Check engine valo palaa myös. Ans kattoa miten käy...
I.A.
Talvi on tullut, ja sen myötä kasa perinteikkäitä talvipuuhia niin Samaran kuin 111:n lämmityslaitteiden kanssa.
Samara ei lämpene. Termostaatin kuskinpuoleinen pääty oli kylmä, vaihdoin tilalle uuden, jolloin koko termostaatti lämpeni auton saavutettua mittarin mukaisen "normaalin" käyntilämpötilan.
Kuitenkin, lämmintä ei kabiinin puolelle tule. Lämppärin kennostolle tulevista letkuista toinen on lähes tulikuuma, ja toinen taskulämmin. Liekö se paljonpuhuttu ilmakupla siellä kennostossa...
111:n flekti taasen pyörii lähes koko ajan, ei lämpene sisältä sen takia, varmaankaan. On vaihdettu termostaatin välittömässä läheisyydessä oleva lämpöanturi, mutta sillä ei flektin kurittomuuten ollut vaikutusta. Nopeasti katsellessani en ole löytänyt jäähdyttimestä vastaavanlaista flektinohjausanturia kuin Samarassa, mutta jos siinä sellainen on, niin kait siitä voisi vian syytä seuraavaksi katsoa. Check engine valo palaa myös. Ans kattoa miten käy...
I.A.