Ajovalot ei sammu!

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Ladadii-Ladadaa

Ajovalot ei sammu!

Viesti Kirjoittaja Ladadii-Ladadaa »

Luulin, että olen jo kaiken nähnyt ja kokenut minun ja 110:n yhteisellä taipaleella, mutta olin väärässä!

Nyt on lähiaikoina käynyt niin, että vaikka moottorin sammuttaa
ja kytkee ajovalot normaalisti pois päältä, jää linssiajovalot palaa loimottamaan.
Niitä ei meinaa saada pois päältä helposti. Pitää käynnistellä autoa uudelleen ja rämpsyttää ajovalokatkaisinta, ja sitten epämääräisen ajan jälkeen ne lopulta sammuvat.
Mistä on kyse?
Jouska

Re: Ajovalot ei sammu!

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Mullahan oli vähän samanlainen valo-ongelma Samarassa, eli ajovalot jäivät välillä päälle. Oliskos vika ollut mulla lähivalojen releessä. Joka tapauksessa ensiapuna vein releen sisälle lämpiämään ja kuivamaan. Se meinaan auttoi. Myöhemmin sitten ostin kunnon länsimaisen releen kun huomasin venäläisen releen epävarmaksi. Sen jälkeen ei ongelmia ole ollut.

Voihan vika olla sinulla tietysti katkaisijassakin. Mutta jostainhan täytyy lähteä liikkeelle.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ladadii-Ladadaa kirjoitti:Luulin, että olen jo kaiken nähnyt ja kokenut minun ja 110:n yhteisellä taipaleella, mutta olin väärässä!

Nyt on lähiaikoina käynyt niin, että vaikka moottorin sammuttaa
ja kytkee ajovalot normaalisti pois päältä, jää linssiajovalot palaa loimottamaan.
Niitä ei meinaa saada pois päältä helposti. Pitää käynnistellä autoa uudelleen ja rämpsyttää ajovalokatkaisinta, ja sitten epämääräisen ajan jälkeen ne lopulta sammuvat.
Mistä on kyse?
.....kaiken kokenut :lol: :lol: :lol: -ootko jäänyt tienposkeen aina noin 10 000 kilometrin jälkeen :lol: :lol:.
Latikka

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere!

Mulle kävi alkukesästä samoin.

Releen koskettimen olivat hitsaantuneet hieman kiinni ilmeisesti liian pienen kosketuspaineen (= löysä liitos) vuoksi ja ylimenovastus kasvoi niin suureksi, että kosketinpinnat hitsautuivat kiinni. Nuukana avasin releen, hioin nystyt pois. Säädin toista kosketinta hieman kosketuspaineen lisäämiseksi. Puolisen vuotta tuo rele on pelannut kettuilematta.

Mutta vähimmällä tietenkin pääset vaihtamalla releen (n. 3-4 euroa).
Ladadii-Ladadaa

Kiitos vinkeistä!
Kyllä tuo minun 110 on tarjonnut haasteita ihan riittävästi...ei ole viimeisen kolmen vuoden aikana ollut montaa täysin viatonta (eli ei vikaa :) ) kuukautta!

Voisiko vielä joku kertoa tumpelolle, mistäpäin alan etsiä ajovalon relettä?
Tutkin motonetin Lada110:n varaosaluetteloa ja sieltä en löytänyt ko. osaa...
mistähän voin ostaa releen ja jos saan sen hankittua, onnistuuko sen vaihtaminen vähän huonommaltakin asentajalta?
Latikka

Tere!

Rele nro 4, tuolla sulakeboksissa on lähivalojen rele. Boksi on vasemmalla kojelaudan alaosassa käänytyvän kannen takana. K4 on vasemmassa yläkulmassa.

Luulisi löytyvän varaosaliikkeistä, yksi sulkeutuva kosketin, virrankesto 30A. Rele on pistokeliitännällä, ei tarvi edes työkaluja.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

No luulis sitte löytyvän...
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Latikka

Just, just!

Kyllä noita tapulitavarareleitä löytyy ainakin täältä meidän kulmilta, ei välttämättä ihan saman värisiä, vaan haitanneeko tuo väriero mitään.. jos rele sopii paikalleen ja toimii. Alentaahan tuo epäaito kampe Ladan arvoa, mutta jos vähästä ottaa vähän, niin eikö se vähästä otettu vähä ole aika vähän.

Notta sellaasta Marko
Ladadii-Ladadaa

Latikka kirjoitti:Tere!

Rele nro 4, tuolla sulakeboksissa on lähivalojen rele. Boksi on vasemmalla kojelaudan alaosassa käänytyvän kannen takana. K4 on vasemmassa yläkulmassa.

Luulisi löytyvän varaosaliikkeistä, yksi sulkeutuva kosketin, virrankesto 30A. Rele on pistokeliitännällä, ei tarvi edes työkaluja.
Kiitos tarkoista koordinaateista! Vaihdan osan, jos se vaikka siitä tokenisi!
Vastaa Viestiin