
Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takaveto)
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takaveto)
Siis mikä hemmetin juttu tää on, että vaihteet toisensa jälkeen lakkaa pysymästä päällä? Nelonen on pomppinut jo pitkän aikaa. Pysyy päällä, jos on veto päällä, mutta moottorijarrutuksessa tippuu välittömästi pois päältä. Nyt muija raportoi, että kakkonen on alkanut tehdä samaa. Ottaa päähän ihan vitusti, kun toi laatikon vaihto ei Nivassa ole ihan yhtä helppo mitä takatuupparissa yleensä. 

Viimeksi muokannut NesteHukka, 19.10.2004 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä siellä taitaa olla nyt vaihteensiirtäjissä jotakin vikaa. Mutta mahdollisesti jotakin muuta kuin tuo kuulahomma?
Nimittäin kun itse kokeilin, niin kolmoselta kakkoselle vaihtaessa kakkonen ei mene edes päälle. Se jää ikäänkuin puoleenväliin, ja rataskosketusta ei synny. Ei pysty vetämään väkisinkään päälle, on pakko käyttää ykkösellä tms. ennenkuin menee päälle, ja sittenkin pysyy huonosti päällä.
Joskus 15 vuotta sitten meillä oli peltoladassa vähän samantapainen juttu, että kakkosta ei saanut päälle, ja lopulta se lakkasi menemästä päälle kokonaan.
Harmi ettei tullut silloin tutkittua, että mikä siellä vika oli, kun vaihdettiin vaan toinen laatikko tilalle.
Pääseekös Nivassa yläkautta tutkiskelemaan tuota siirtomekanismia vaihdekepin irrottamalla?
Nimittäin kun itse kokeilin, niin kolmoselta kakkoselle vaihtaessa kakkonen ei mene edes päälle. Se jää ikäänkuin puoleenväliin, ja rataskosketusta ei synny. Ei pysty vetämään väkisinkään päälle, on pakko käyttää ykkösellä tms. ennenkuin menee päälle, ja sittenkin pysyy huonosti päällä.
Joskus 15 vuotta sitten meillä oli peltoladassa vähän samantapainen juttu, että kakkosta ei saanut päälle, ja lopulta se lakkasi menemästä päälle kokonaan.
Harmi ettei tullut silloin tutkittua, että mikä siellä vika oli, kun vaihdettiin vaan toinen laatikko tilalle.
Pääseekös Nivassa yläkautta tutkiskelemaan tuota siirtomekanismia vaihdekepin irrottamalla?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Niin, ei kellään olisi mitään ideaa, että onko edes pientä mahdollisuutta saada korjattua tota lootaa yläkautta, tai yleensäottaen laatikon ollessa paikallaan autossa? Voiko vika olla vaihdekepissä, vai onko se väkisin syvemmällä?
Hajoamisprosentti on meikäläisellä tällä hetkellä 210%
Hajoamisprosentti on meikäläisellä tällä hetkellä 210%
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Yläkautta ei oikeastaan näe paljon mitään, mutta jos sieltä on vaikka keppijutut irti lootasta niin se voi tehdä tuollasta kun se antaa löysää siihen palloon eikä työnnä vaihteita perille.
Mutta alaluukusta näkee jo paljon enemmän että onko siirtäjät väärässä miltä tuo paljon kuullostaa...
Lisäksi alapuolelta voi tarkastaa noi lukitusjouset että onko paikallaan, löytyy laatikon sivusta latan alta mikä kiinni kahdella 8mm pultilla.
Mutta alaluukusta näkee jo paljon enemmän että onko siirtäjät väärässä miltä tuo paljon kuullostaa...
Lisäksi alapuolelta voi tarkastaa noi lukitusjouset että onko paikallaan, löytyy laatikon sivusta latan alta mikä kiinni kahdella 8mm pultilla.
Re: Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takav
Jeps, sama ongelma munkin loodassa, joskaan ei ole vielä pahentunut. Voi olla että on tullut jotain värinöitäkin lisää.NesteHukka kirjoitti:Siis mikä hemmetin juttu tää on, että vaihteet toisensa jälkeen lakkaa pysymästä päällä? Nelonen on pomppinut jo pitkän aikaa. Pysyy päällä, jos on veto päällä, mutta moottorijarrutuksessa tippuu välittömästi pois päältä.
Mä veikkaisin että synkrossa se ongelma.
Villi arvaus tuo.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Itse olen vähän kallistumassa sen lukitusjousen kannalle. Kakkonen menee kyllä päälle, mutta tuntuu kuin se ei menisi, kun se puskee itsensä vapaalle ennenkuin ehtii huomata.
Onko noita lukitusjousia joka vaihteelle erikseen? Se vaan selittäisi että minkätakia vaihteita katoaa yksi kerrallaan.
Laatikossa oli muuten tosi paskat öljyt. Jakolaatikosta tuleva oli vielä ihan öljyn väristä, samaten etuperästä. Takaperästä tulikin sitten hopeanväristä öljyä
Noh, takaperä onkin huutanut jonkin verran koko ajan mitä olen auton omistanut. Ehkä aavistuksen verran on pahentunut.
Onko noita lukitusjousia joka vaihteelle erikseen? Se vaan selittäisi että minkätakia vaihteita katoaa yksi kerrallaan.
Laatikossa oli muuten tosi paskat öljyt. Jakolaatikosta tuleva oli vielä ihan öljyn väristä, samaten etuperästä. Takaperästä tulikin sitten hopeanväristä öljyä

Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Hajoituskuvan mukaan perinteisessä Ladassa lukituskuulia ja jousia on kolme,koska ykkös- ja kakkosvaihdetta ohjaa oma siirtotanko haarukkansa välityksellä,kolmos ja nelosvaihteella on oma siirtotanko ja sen haarukka ja pakilla omansa.Lukituskuulat ja jouset kait sijaitsevat vaihteiston kuoren yhteydessä laipan alla.Vaihteistoa ei käsittääkseni tarvitse purkaa koska kuulien paine jousen avustuksella on 90 asteen kulmassa siirtotankojen liikesuuntaan nähden.Tämä ei ole kokemusperäistä tietoa,koska enpä ole vaihdelaatikoita juuri rassannut.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Eli jos tuosta nyt oikein ymmärrän, niin jos kakkonen ei pysy päällä, ei ykkösenkään pitäisi pysyä päällä, ja sama resepti kolmosella ja nelosella?Jaska HKI kirjoitti:Hajoituskuvan mukaan perinteisessä Ladassa lukituskuulia ja jousia on kolme,koska ykkös- ja kakkosvaihdetta ohjaa oma siirtotanko haarukkansa välityksellä,kolmos ja nelosvaihteella on oma siirtotanko ja sen haarukka ja pakilla omansa.Lukituskuulat ja jouset kait sijaitsevat vaihteiston kuoren yhteydessä laipan alla.Vaihteistoa ei käsittääkseni tarvitse purkaa koska kuulien paine jousen avustuksella on 90 asteen kulmassa siirtotankojen liikesuuntaan nähden.Tämä ei ole kokemusperäistä tietoa,koska enpä ole vaihdelaatikoita juuri rassannut.
Siinä tapauksessa jousijuttu ei voi olla syypää vikaan?
Autolla muuten on SAINT-tausta, joten luulen että siellä on kyllä autohalleilla huollettu aina kun ei ole keksitty mitään oikeaa korjaamista. Siltäosin en usko, että perässä olisi alkuperäiset öljyt, ja se kyllä huutaa sen verran, että alkaa olla ehtoopuolella, ja selittää ihan hyvin metallihiukkasten määrän. Hiljainen toivomus on, että nyt ainakin tämän talven pääsisi tuolla perällä.
BTW, jos ei perää rääkkää, sillä voi vielä päästä eteenpäin joitakin viikkoja siinäkin vaiheessa, kun kabiinissa täytyy pitää kuppiPeltoreita korvilla

Kun ostin tämän hetkisen harrasteMirafiorini, sen perä kuulosti aivan klapisirkkeliltä sahauksen aikana, sillä erotuksella, että ääni oli huomattavasti kovempi

Syy, miksi perä sitten oli mennyt siihen kuntoon (ja osittain syy äänen voluumiin), löytyi perää vaihtaessa. Sieltä ei tullut pisaraakaan öljyä. Koska vuotojälkiä ei ollut, uskon että perään oli unohtunut laittaa öljyt, kun autoa oli koottu useammasta eri tavoin rikki olleesta autosta!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Oli hyvä,että kirjoitin kait .Siirtotangossa täytyy olla kolo ykköselle ja kakkoselle.Koska siirtotanko on eri asennossa,niin jokaisella vaihteella täytyy olla kuulansa ja jousensa.Mikä tahansa voi mennä rikki.Kun jousi on poikki niin vaihteesta häviää se Ladan vaihdekepin liikkeeseen kuuluva hyvä "tuntuma".
Jokaista siirtotankoa kohti on yksi jousi ja kuula. Eli kolme jousta ja kolme kuulaa. Tangoissa taas on kolme koloa jokaisessa: edessä(vaihde päällä), keskellä(vapaalla), takana(vaihde päällä).
Eniten vaikuttaa että olisi tuo keppisysteemi löysässä niistä kolmesta kiinnitysmutteristansa kuten jo kirjoitin.
Muovit ja kumit auki sisältä ja kurkkaamaan onko kiinni.
Just tuli mieleen, yksi vaihtoehto on että vaihdelaatikon pääakselin takamutteri on löysä ja silloin pääsee pääakseli eteen/taakse vedosta riippuen. Eli tuo mutteri on siellä kumin sisäpuolella pääakselin viimeisenä osana sen sakaran keskellä mihin se kumi tulee kiinni. Suorakytkykin alkaa heitteleen vaihdetta pois jos tuo on löysä vakio nyt aivan varmasti.
http://www.autodealer.ru/acat-online/?s ... %3D16_1600
Tuossa kuvassa se näkyy 2121-1701244 numerolla.
Eniten vaikuttaa että olisi tuo keppisysteemi löysässä niistä kolmesta kiinnitysmutteristansa kuten jo kirjoitin.
Muovit ja kumit auki sisältä ja kurkkaamaan onko kiinni.
Just tuli mieleen, yksi vaihtoehto on että vaihdelaatikon pääakselin takamutteri on löysä ja silloin pääsee pääakseli eteen/taakse vedosta riippuen. Eli tuo mutteri on siellä kumin sisäpuolella pääakselin viimeisenä osana sen sakaran keskellä mihin se kumi tulee kiinni. Suorakytkykin alkaa heitteleen vaihdetta pois jos tuo on löysä vakio nyt aivan varmasti.
http://www.autodealer.ru/acat-online/?s ... %3D16_1600
Tuossa kuvassa se näkyy 2121-1701244 numerolla.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Ahaa, tuota joo. En huomannut ensimmäisellä kerralla, että pidit sen kepin ruuvien aukeamista oikein todennäköisenä vikana... Sitten pitää tarkistaa.
Se pääakselin mutteri OLI löysällä sillon kun vaihdoin sen kuminivelen, mutta kiristin sitä, ja löin sen lukkolevyn kyllä takaisin niin, että ei pitäisi itsellään aueta.
Tarkistettava tuokin on sitten, jos kepin suunnalta ei mitään löydy.
Se pääakselin mutteri OLI löysällä sillon kun vaihdoin sen kuminivelen, mutta kiristin sitä, ja löin sen lukkolevyn kyllä takaisin niin, että ei pitäisi itsellään aueta.
Tarkistettava tuokin on sitten, jos kepin suunnalta ei mitään löydy.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Juu vaikeeta on neuvoa kirjoittamalla niin että vastapuolikin ymmärtäisi ja varsinkin kun on laiska niin koittaa neuvoa kolmella sanalla 
Tuo peltilukitus ei välttämättä pidä sitä takapään mutteria lukittuna, koska kiristäessä sen lukituksen paikoillaan pitävä peltilipare menee usein poikki tai väärään niin että pelti pyörii mutterin mukana.

Tuo peltilukitus ei välttämättä pidä sitä takapään mutteria lukittuna, koska kiristäessä sen lukituksen paikoillaan pitävä peltilipare menee usein poikki tai väärään niin että pelti pyörii mutterin mukana.