Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takaveto)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takaveto)

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Siis mikä hemmetin juttu tää on, että vaihteet toisensa jälkeen lakkaa pysymästä päällä? Nelonen on pomppinut jo pitkän aikaa. Pysyy päällä, jos on veto päällä, mutta moottorijarrutuksessa tippuu välittömästi pois päältä. Nyt muija raportoi, että kakkonen on alkanut tehdä samaa. Ottaa päähän ihan vitusti, kun toi laatikon vaihto ei Nivassa ole ihan yhtä helppo mitä takatuupparissa yleensä. :evil:
Viimeksi muokannut NesteHukka, 19.10.2004 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Kummaa... Meidän Nivan laatikko on pelannut moitteettomasti jo 4 vuotta, eli niin kauan kuin se on ollut meillä. Ollaan ajeltu sillä 15 000km. Oliskohan tossa sun laatikossa kyseessä valmistusviasta? :shock:
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Oliskohan siinäkin se ongelma,että vaihteen siirtäjän lukituskuulaa työntävä jousi on poikki ja niinpä se ei työnnä kuulaa siirtäjässä olevaan koloon--vaihde lipsuu pois päältä :( .
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kyllä siellä taitaa olla nyt vaihteensiirtäjissä jotakin vikaa. Mutta mahdollisesti jotakin muuta kuin tuo kuulahomma?
Nimittäin kun itse kokeilin, niin kolmoselta kakkoselle vaihtaessa kakkonen ei mene edes päälle. Se jää ikäänkuin puoleenväliin, ja rataskosketusta ei synny. Ei pysty vetämään väkisinkään päälle, on pakko käyttää ykkösellä tms. ennenkuin menee päälle, ja sittenkin pysyy huonosti päällä.

Joskus 15 vuotta sitten meillä oli peltoladassa vähän samantapainen juttu, että kakkosta ei saanut päälle, ja lopulta se lakkasi menemästä päälle kokonaan.
Harmi ettei tullut silloin tutkittua, että mikä siellä vika oli, kun vaihdettiin vaan toinen laatikko tilalle.

Pääseekös Nivassa yläkautta tutkiskelemaan tuota siirtomekanismia vaihdekepin irrottamalla?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin, ei kellään olisi mitään ideaa, että onko edes pientä mahdollisuutta saada korjattua tota lootaa yläkautta, tai yleensäottaen laatikon ollessa paikallaan autossa? Voiko vika olla vaihdekepissä, vai onko se väkisin syvemmällä?

Hajoamisprosentti on meikäläisellä tällä hetkellä 210%
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Yläkautta ei oikeastaan näe paljon mitään, mutta jos sieltä on vaikka keppijutut irti lootasta niin se voi tehdä tuollasta kun se antaa löysää siihen palloon eikä työnnä vaihteita perille.

Mutta alaluukusta näkee jo paljon enemmän että onko siirtäjät väärässä miltä tuo paljon kuullostaa...

Lisäksi alapuolelta voi tarkastaa noi lukitusjouset että onko paikallaan, löytyy laatikon sivusta latan alta mikä kiinni kahdella 8mm pultilla.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Re: Nivan laatikko levii käsiin (viislovinen, sama kun takav

Viesti Kirjoittaja Misha »

NesteHukka kirjoitti:Siis mikä hemmetin juttu tää on, että vaihteet toisensa jälkeen lakkaa pysymästä päällä? Nelonen on pomppinut jo pitkän aikaa. Pysyy päällä, jos on veto päällä, mutta moottorijarrutuksessa tippuu välittömästi pois päältä. :evil:
Jeps, sama ongelma munkin loodassa, joskaan ei ole vielä pahentunut. Voi olla että on tullut jotain värinöitäkin lisää.

Mä veikkaisin että synkrossa se ongelma.

Villi arvaus tuo.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itse olen vähän kallistumassa sen lukitusjousen kannalle. Kakkonen menee kyllä päälle, mutta tuntuu kuin se ei menisi, kun se puskee itsensä vapaalle ennenkuin ehtii huomata.

Onko noita lukitusjousia joka vaihteelle erikseen? Se vaan selittäisi että minkätakia vaihteita katoaa yksi kerrallaan.

Laatikossa oli muuten tosi paskat öljyt. Jakolaatikosta tuleva oli vielä ihan öljyn väristä, samaten etuperästä. Takaperästä tulikin sitten hopeanväristä öljyä :evil: Noh, takaperä onkin huutanut jonkin verran koko ajan mitä olen auton omistanut. Ehkä aavistuksen verran on pahentunut.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Hajoituskuvan mukaan perinteisessä Ladassa lukituskuulia ja jousia on kolme,koska ykkös- ja kakkosvaihdetta ohjaa oma siirtotanko haarukkansa välityksellä,kolmos ja nelosvaihteella on oma siirtotanko ja sen haarukka ja pakilla omansa.Lukituskuulat ja jouset kait sijaitsevat vaihteiston kuoren yhteydessä laipan alla.Vaihteistoa ei käsittääkseni tarvitse purkaa koska kuulien paine jousen avustuksella on 90 asteen kulmassa siirtotankojen liikesuuntaan nähden.Tämä ei ole kokemusperäistä tietoa,koska enpä ole vaihdelaatikoita juuri rassannut.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos öljyt ovat hopean väriset,niin epäilen että ne ovat alkuperäiset ja yli 100 000km ajettu!
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Hajoituskuvan mukaan perinteisessä Ladassa lukituskuulia ja jousia on kolme,koska ykkös- ja kakkosvaihdetta ohjaa oma siirtotanko haarukkansa välityksellä,kolmos ja nelosvaihteella on oma siirtotanko ja sen haarukka ja pakilla omansa.Lukituskuulat ja jouset kait sijaitsevat vaihteiston kuoren yhteydessä laipan alla.Vaihteistoa ei käsittääkseni tarvitse purkaa koska kuulien paine jousen avustuksella on 90 asteen kulmassa siirtotankojen liikesuuntaan nähden.Tämä ei ole kokemusperäistä tietoa,koska enpä ole vaihdelaatikoita juuri rassannut.
Eli jos tuosta nyt oikein ymmärrän, niin jos kakkonen ei pysy päällä, ei ykkösenkään pitäisi pysyä päällä, ja sama resepti kolmosella ja nelosella?

Siinä tapauksessa jousijuttu ei voi olla syypää vikaan?

Autolla muuten on SAINT-tausta, joten luulen että siellä on kyllä autohalleilla huollettu aina kun ei ole keksitty mitään oikeaa korjaamista. Siltäosin en usko, että perässä olisi alkuperäiset öljyt, ja se kyllä huutaa sen verran, että alkaa olla ehtoopuolella, ja selittää ihan hyvin metallihiukkasten määrän. Hiljainen toivomus on, että nyt ainakin tämän talven pääsisi tuolla perällä.

BTW, jos ei perää rääkkää, sillä voi vielä päästä eteenpäin joitakin viikkoja siinäkin vaiheessa, kun kabiinissa täytyy pitää kuppiPeltoreita korvilla :wink:
Kun ostin tämän hetkisen harrasteMirafiorini, sen perä kuulosti aivan klapisirkkeliltä sahauksen aikana, sillä erotuksella, että ääni oli huomattavasti kovempi :lol: Yli kuudenkympin ajaminen vaati kuljettajalta jo rautaisia hermoja ja kuulonsuojausta.
Syy, miksi perä sitten oli mennyt siihen kuntoon (ja osittain syy äänen voluumiin), löytyi perää vaihtaessa. Sieltä ei tullut pisaraakaan öljyä. Koska vuotojälkiä ei ollut, uskon että perään oli unohtunut laittaa öljyt, kun autoa oli koottu useammasta eri tavoin rikki olleesta autosta!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Oli hyvä,että kirjoitin kait .Siirtotangossa täytyy olla kolo ykköselle ja kakkoselle.Koska siirtotanko on eri asennossa,niin jokaisella vaihteella täytyy olla kuulansa ja jousensa.Mikä tahansa voi mennä rikki.Kun jousi on poikki niin vaihteesta häviää se Ladan vaihdekepin liikkeeseen kuuluva hyvä "tuntuma".
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jokaista siirtotankoa kohti on yksi jousi ja kuula. Eli kolme jousta ja kolme kuulaa. Tangoissa taas on kolme koloa jokaisessa: edessä(vaihde päällä), keskellä(vapaalla), takana(vaihde päällä).

Eniten vaikuttaa että olisi tuo keppisysteemi löysässä niistä kolmesta kiinnitysmutteristansa kuten jo kirjoitin.

Muovit ja kumit auki sisältä ja kurkkaamaan onko kiinni.

Just tuli mieleen, yksi vaihtoehto on että vaihdelaatikon pääakselin takamutteri on löysä ja silloin pääsee pääakseli eteen/taakse vedosta riippuen. Eli tuo mutteri on siellä kumin sisäpuolella pääakselin viimeisenä osana sen sakaran keskellä mihin se kumi tulee kiinni. Suorakytkykin alkaa heitteleen vaihdetta pois jos tuo on löysä vakio nyt aivan varmasti.

http://www.autodealer.ru/acat-online/?s ... %3D16_1600

Tuossa kuvassa se näkyy 2121-1701244 numerolla.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ahaa, tuota joo. En huomannut ensimmäisellä kerralla, että pidit sen kepin ruuvien aukeamista oikein todennäköisenä vikana... Sitten pitää tarkistaa.

Se pääakselin mutteri OLI löysällä sillon kun vaihdoin sen kuminivelen, mutta kiristin sitä, ja löin sen lukkolevyn kyllä takaisin niin, että ei pitäisi itsellään aueta.
Tarkistettava tuokin on sitten, jos kepin suunnalta ei mitään löydy.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Juu vaikeeta on neuvoa kirjoittamalla niin että vastapuolikin ymmärtäisi ja varsinkin kun on laiska niin koittaa neuvoa kolmella sanalla :)

Tuo peltilukitus ei välttämättä pidä sitä takapään mutteria lukittuna, koska kiristäessä sen lukituksen paikoillaan pitävä peltilipare menee usein poikki tai väärään niin että pelti pyörii mutterin mukana.
Vastaa Viestiin