Lada 1300 Projekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
BFS

Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Elikkäs allekirjoittanut on nyt sitten täysin uusi tapaus tällä foorumilla, joten sen mukaisesti... :)

Nyt kuitenkin asiaan; Elikkäs tommosia kanttilamppusia ladoja olis pari kappaletta projekteina joista toinen tulee nyt talveksi jo tieliikenteeseen ensimmäiseksi autoksi ja toista rakennetaan sitten joskus jos mielenkiinto riittää. Nyt ensiksi kuitenkin tästä talvi käyttiksestä enemmän.

Aivan ensiksi liekkilada(tästä tulee kuva myöhemmin) tulee laittaa katsastuskuntoon. Se ei vaatine mahottomia punnerruksia; se kun pari vuotta sitten jätettiin melko tuoreelta leimalta seisomaan ja juuri ennen leimaa oli tehty aika isoa remppaa jarrupuolella, iskareihin ja peltitöitä jonkun verran. Jotain hitsattavaa on varmasti ilmaantunut, onhan auto kuitenkin jo parivuotta ollut koskematta.

Koneenahan tuossa on siis farmarin 1300 remmikone ja tästä koneesta kiinnostaisi tietää harrastajilta vähän enemmänkin kokekuksia, niin hyviä kuin huonojakin puolia. Tarkoitus olisi tuota konetta kuitenkin "parannella", elikkä tehoja ottaa lisää. Ihan maltillisesti kuitenkin kun muistetaan että ensimmäinen talviauto joka sais kestää ajoakin ja turbo projekti olisi suunnitteilla kunhan joskus sopiva lohko löytyy ;)

Näin aluksi on tiedettävissä jo sen verran, että vaihdelaatikko vaihtuu mirafiorin sileäkylkiseen 5-loviseen (näitä kun kaksi on jo hankittuna, toinene menee itse supermirafioriin, joten turha kysellä myynkö!). Peltipakosarja olisi myös tarkoitus vääntää alusta loppuun itse, putkimiehenä nämä hommat hoituu ja etenkin kiinnostaa! Mitoutuksessa käytetäänkin sitten kavereiden apua (kyllä luitte oikein, kutakuinkin mittojen mukaan siis, eikä vaan "suora" putki tyylisesti).

Mutta mitenkähän sitten polttoainepuoli, yksi vaakaimu Weber kenties? Itse tuplakaasarit tuntuu olevan sen verran hinnoissaan ettei ainakaan tähän hätään taida löytyä budjetille sopivia kuin yksittäis kappalein :) Moottoripyöriä rakennelleena kiinnostus olisi myös MP:n kaasareissa, ovat nimittäin huomattavasti yksinkertaisempia ja ennenkaikkea tutumpia.

Pikaisesti surffaillen puhuivat täällä, että porukka toisi ladaan kärjetöntä sytytystä venäjältä, tälläinen myös tulee jos vain on mahdollisuus joltain ostaa vielä!

Aloitusviesti on mitä on, mutta paikkailen ja jatkan sitä vielä myöhemmin. Kuviakin on tulossa, sitten myöhemmin...
Viimeksi muokannut BFS, 29.10.2010 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10423
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1300 Projekti | Moottorin ehostusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Aluksi lukee läpi kaikki viritys jutut, nopeati huomaa että 1500 tai suurempi lohko olisi kiva. Kärjetön sytty ei tee mitään vaan ehjällä kärkijakajallakin pärjää. Oma ehjä kaasutin riittää todella pitkälle (toki suuttimia voi suurentaa), halutessaan sinne voi mitä haluaa veepereitä asentaa. Viritys on aina pudjetin/taitojen asettamissa rajoissa. Perus kunto ja kohdillaan olevat säädöt on usein jo riittävä tieliikenteeseen...
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1300 Projekti | Moottorin ehostusta

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Osta isompi kone, ja rakenna sitä samalla sivussa ku ajat autolla.

Kireää nokkaa, lohkonlaskua, kannenlaskua & muokkausta + hyvä putkisto ja pensansyöttö kuntoon.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
BFS

Re: Lada 1300 Projekti | Moottorin ehostusta

Viesti Kirjoittaja BFS »

pressa kirjoitti:Aluksi lukee läpi kaikki viritys jutut, nopeati huomaa että 1500 tai suurempi lohko olisi kiva. Kärjetön sytty ei tee mitään vaan ehjällä kärkijakajallakin pärjää. Oma ehjä kaasutin riittää todella pitkälle (toki suuttimia voi suurentaa), halutessaan sinne voi mitä haluaa veepereitä asentaa. Viritys on aina pudjetin/taitojen asettamissa rajoissa. Perus kunto ja kohdillaan olevat säädöt on usein jo riittävä tieliikenteeseen...
No tämän lada foorumin viri ym. topikit kun on lukenut niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, täällä kun on niin laidasta laitaan näitä "osaan kaiken" kavereita sun muita niin tekstit on sen mukaisia... Tämänkin foorumin asialliset kaverit voi varmasti laskea yhden käden sormin.

Fiat foorumia on tullut seurattua ahkerasti, italialaisia autoja kun on tullut harrastettua, siellä on kyllä meininki aivan toinen. Mutta nyt pitää lopettaa tämä valitus, toinen viesti koko foorumilla ja jo manataan :)
'aatee' kirjoitti:Osta isompi kone, ja rakenna sitä samalla sivussa ku ajat autolla.

Kireää nokkaa, lohkonlaskua, kannenlaskua & muokkausta + hyvä putkisto ja pensansyöttö kuntoon.
Itse asiassa olen jo pitemmän aikaa kalastellut mirafiorin/lancian/croman koneita, mutta suurin osa on tuhottu/pilattu jokkiksessa. Ja sellainen moottori jos tuleekin niin se ei joudu Ladan koppaan vaan sitä varten pitäis ostaa mirafiorin koppa, kaikella kunnioituksella ladoja kohtaan, mutta mirafiori on siitä lähtien ollu oma ihastus kun veli supermirafiorin taloon osti.

Mutta tosiaan nämä ladat on nyt ensimmäisiä kokonaan omia autoviri projekteja, kuten aijemmin jo totesin mulla on taustaa enemmän kakspyörästen osalta, ehkä sitä tietotaitoa hyödynnetään auton moottoreihinkin vielä.

Vielä pitää palata tuohon kärjettömään sytytykseen. Se on kyllä puppua ettei tee mitään. En meinannut että se tuo tehoa (pressa kommentista voi ymmärtää näinkin asian) vaan sitä että käynti paranee ja käynnistyvyys kaikilla keleillä.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lada 1300 Projekti | Moottorin ehostusta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Vielä tuohon koneen kokoon palaten.

Pitääkö aina olla iso kone että saa tehoja. Voihan sitä pienemmälläkin pärjätä. Isoja koneita on tullut nähtyä monessa autossa, mutta pieniä ja teholtaan "isoja" ei kovin montaa. Itsellä onkin pienenä sivu projektina 993cc 3 pyttyinen suzuki. Katsotaan kuinka paljon tehoa siitä saa irti(vaparina tietenkin 8) )

Ja eikös noita "pikkulohkoja" pyöri vähän kenenkin nurkissa, niitä siis riittää. Isolohkot saattavat vaikka loppua :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
BFS

Re: Lada 1300 Projekti | Moottorin ehostusta

Viesti Kirjoittaja BFS »

veli samara kirjoitti:Vielä tuohon koneen kokoon palaten.

Pitääkö aina olla iso kone että saa tehoja. Voihan sitä pienemmälläkin pärjätä. Isoja koneita on tullut nähtyä monessa autossa, mutta pieniä ja teholtaan "isoja" ei kovin montaa. Itsellä onkin pienenä sivu projektina 993cc 3 pyttyinen suzuki. Katsotaan kuinka paljon tehoa siitä saa irti(vaparina tietenkin 8) )

Ja eikös noita "pikkulohkoja" pyöri vähän kenenkin nurkissa, niitä siis riittää. Isolohkot saattavat vaikka loppua :lol:
Meinasin tästä itsekkin kirjoittaa, mutta jätimpä sitten.. Nyt on kuitenkin pakko :) On tällä kylällä juurikin 1000cc turbo hiivatti ja rakentajan puheista hyvinkin pienellä budjetilla rakennettu verrattuna saman tasosiin laitteisiin; tehot on rajotettu vaatimattomasti 250hp 8)

Tästä remmikoneesta en vain viitsi tai edes nää järkeväksi rueta tekemään virikonetta, niin vähän ajettukkin kun on. Tai no ne perinteiset takapihaviritykset tähän tulee, muttei mitään suurempaa tehon nostoa. Ja kunhan kopasta tulee kuva niin ymmärrätte ettei tähän autoon rakenneta mitään turbo koneita vaan tähän kuuluu ihan toisenlaiset moottorit jo ulkonäön vuoksi ;) Kun taas sitten se toinen koppa joka odottaa vielä entisen työkaverin riihessä. Se on kaverin mukaan todella hyväkuntoinen kantta lukuunottamatta(vaihdettu rikkinäinen tilalle, joten auto ei ajokuntoinen). Siihen voisi vaikka turbo konetta rakentaakkin...

Kerran uusi tällä foorumilla olen, on ehkä paikallaan mainita etten ole näitä tuninki kavereita. Eniten kunnioitan alkuperäisyyttä, ja jos konetta viritetään niin silloinkin ulkonäkö on sleeperi henkinen! Kun taas tämä tuleva käyttis on hyvällä huumorin tajulla maustettu ja täten varma katseiden kääntäjä :) Kaikille uusille asioille pitää kuitenkin sopivalla tavalla olla avoin, siksi en rupea enempää mitään haukkumaan tai arvostelemaan.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Tuning saattaa sopia japskeihin ym euroihin, mutta itä autoon taas jotenkin ei 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Tänään olisi tarkoitus laittaa lada käymään. Bensapumppu tuosta on muistaakseni lainattu nappikseen joten se pitää lainata toisesta ladasta taas takasin tuohon. Katsotaan siis saanko largen käymään niin sais niitä kuviakin napsittua ;) Joten palaillaan toivottavasti kuvien kera...
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

No eihän se tietenkään käyntiin lähtenyt. Kipinä on hukassa, mutta vika on ilmeisesti jo löytynyt. Tai oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa enään: puola tai kondensaattori rikki(tai molemmat). Puolankin itseasiassa vaihdoin, näytti olevan melkeen uuden veroinen, mutta just paljastui että sekin voi olla rikkinäinen. Kytketty vissiin väärin joskus ja hajottanut, täytynee mitata sitäkin. No onhan niitä vaihtoehtoja tietysti vielä paljon, mutta noi nyt ensiksi vaihtoon ja katsotaan sitten lisää.

Saa nähä kerkeekö tänään kummempia enään tekemään, iltapäivä menee muissa hommissa. Viimeistään huomenna sitten...

Jakohihnasta heräs pieni kysymys. Sillä on ajettu vaihdon jälkeen vaan muutama sata kilometri, mutta auto on seisonut käyttämättömänä jo 4-5 vuotta. Haurastuukohan ne seisoessa sitten miten vai kärsiikö tuolla nyt talven ainakin ajella? Päällisinpuolin kun ei ainakaan näyttäs olevan mitään vikaa...

Jaa pitäisikö tuosta vielä kuva nappasta, vaikkakin kuusen alla vielä on ja äärettömän paskanen. Havut sentään siitä harjasin pois, mutta kyllä se parusteellista pesua ja puhdistusta vaatii!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä se hihna kannattaa vaihtaa kun vuodet on jo menneet yli, ei se maksa juuri mitään eikä vaihdossa kauaa mene. Ja kun ei siellä edes vesipumppu pyöri jakohihnan avustamana niin on vielä helpompi ja siistimpi homma.

Tietysti kohta joku tulee perinteiseen tapaan nillittämään että hihnan voi ajaa katki kun venttiilit ei yletä mäntiin. Vapaaehtoinen tiellejäänti on niin haluttavaa.... :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Jokari kirjoitti:Kyllä se hihna kannattaa vaihtaa kun vuodet on jo menneet yli, ei se maksa juuri mitään eikä vaihdossa kauaa mene. Ja kun ei siellä edes vesipumppu pyöri jakohihnan avustamana niin on vielä helpompi ja siistimpi homma.
Joo näin itsekkin ajattelin, mutta faijan kanssa meinas olla erimielisyyksiä :)

Jos menis jatkamaan osien etsimistä ja tutkimaan sytkäpuolen vikaa lisää. Kiinnostais saada tuo romu katon alle, tiaisentallissa ei ole sateella kovin mielekästä laitella...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noihin sytkäpuolen juttuihin liittyen esimerkki omasta takaa; kyllästyin joskus 2006 lopussa oikuttelevaan kärkijakajaan, kärkisilta väljä, ja jostain ihmeen syystä kärkiäkin meni tuon tosta. Tuntui myös ihmeellisesti reagoivan esim. sadekelillä kosteuteen. Päivitin sytkäosat aika lailla kokonaan mutta ongelmat jatkuivat.

Ostin sitten 2007 alussa käytetyn kärjettömän sytkäsajan johon päivitin vain sytkäyksikön uuteen (vanha ehjänä varaboksiksi) ja ostin uuden puolan kympillä (ei kuulunut kauppaan) ja niillä osilla on menty tähän päivään saakka. Yli 50 tuhatta kilsaa vuoden ympäri. Kaikissa keleissä.

- 0 vikaa
- 0 huoltotarve
- 100% luotettavuus
- samalla parani käynnistyvyys ja veto.

Onhan näitä koitettu lytätä tällä foorumilla mm. "tarpeettomina", "turhina", "herkästi rikkoutuvina" yms. skeidaa. Mutta jos haluaa takoa päätä seinään niin ei se taatusti ole minulta pois. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Jokari kirjoitti:Noihin sytkäpuolen juttuihin liittyen esimerkki omasta takaa; kyllästyin joskus 2006 lopussa oikuttelevaan kärkijakajaan, kärkisilta väljä, ja jostain ihmeen syystä kärkiäkin meni tuon tosta. Tuntui myös ihmeellisesti reagoivan esim. sadekelillä kosteuteen. Päivitin sytkäosat aika lailla kokonaan mutta ongelmat jatkuivat.

Ostin sitten 2007 alussa käytetyn kärjettömän sytkäsajan johon päivitin vain sytkäyksikön uuteen (vanha ehjänä varaboksiksi) ja ostin uuden puolan kympillä (ei kuulunut kauppaan) ja niillä osilla on menty tähän päivään saakka. Yli 50 tuhatta kilsaa vuoden ympäri. Kaikissa keleissä.

- 0 vikaa
- 0 huoltotarve
- 100% luotettavuus
- samalla parani käynnistyvyys ja veto.

Onhan näitä koitettu lytätä tällä foorumilla mm. "tarpeettomina", "turhina", "herkästi rikkoutuvina" yms. skeidaa. Mutta jos haluaa takoa päätä seinään niin ei se taatusti ole minulta pois. :lol:
Tuo touhuhan on kuullostanut ihan samalta kuin veljellä, aikoinaan kun ladoilla ajoi. Virranjakajaa sai aina hiustenkuivaajalla kuivailla jos ilmassa vähänkin kosteutta jne. Ja siinäkin oli vaihhettu vaikka sun mitkä osat eikä tuntunu auttavan.

Ja sen verran mitä moottoripyörien kanssa oon pelannut niin ei oo kärjettömästä sytytyksestä paljo hyvää sanottavaa jäänyt. Joo, onhan ne moottoripyörissä vähän erilaisia mutta perseestä ne jokatapauksessa on, piste! :)

Pitääkin ottaa yhteyttä noihin tyyppeihin foorumilla jotka niitä kärjettömiä sytkiä venäjältä on tuonut, jos sellainen jotakin kautta itsellekkin piakkoin saapuisi.
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Keli on ollu niin kosteeta ettei oo vieläkään saanu aikaseks laitettua ladaa käyntikuntoon. Eikähän se tietysti noin kosteella muutenkaan suostuis käyntiin lähtemään :lol:

Jotain ostoksia on tullut tehtyä, jotain pientä vaan :) Weber IDF 36 pystytuplat+imutorvikäyrät+vivusto, Ladaan tc:n peltipakosarja, 131 Mirafiorin peltipakosarja(kuin uus) ja foorumilaisen kautta venäjän tilaukseen kärjetön sytty.

Edit:

Nyt pitäisikin miettiä mitä konetta ja koria tässä alkaa rakentamaan. Jos pitäisi tuon liekkiladan+remmikoneen tuollaisenaan ajossa ja kävisi nykäsemässä työkaverilta sen paremman kopan pihaan johon hommaisi esim. 1600 lohkon. Eihän sitä millään saa tuota talvikäyttistä ajoon kun joskus joulukuussa vasta, sen verran olisi hommaa istutella vaihteistot, pakosarjoja ja imusarjoja vääntää yms. Viikot nimittäin olen opiskelemassa eri paikkakunnalla ja silloin ei voi kuin koulussa rakennella jotain pientä(pakosarjojen ja imusarjojen hitsauksethan on niitä putkihommia? :lol: ), eikä sitäkään paljoa kun jakso vaihtuu... Tällaisella ilmalla on hyvä pohtia näitä asioita...Katsotaan katsotaan...
BFS

Re: Lada 1300 Projekti

Viesti Kirjoittaja BFS »

Löytyihän koneelta pari vanhaa pikkukuvaa liakkiladasta :)

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... kilada.jpg Joskus näinkinpäin!

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... trhead.jpg Asiallisempaa konepeltiä saa hakea!! 8)

(prkl, ei näköjään suoraan osaa sovittaa tämä foorumi kuvia näyttöön, että voisi vähän isommankin kuvan tähän näkyville laittaa!!!)

No oli mulla näköjään lootistakin pari kuvaa, heitetään ne nyt tähän aluks kun ei enempää tähän hätään ole.

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... stettu.jpg Siina molemmat ostetut Fiatin 5v. sileäkylkiset

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... stettu.jpg Kytkinkoppia multa löytyy kahta mallia(startin paikat eripuolilla)

Jos jollain on ylimääräisenä myydä Supermirafiorin/racing mirafiorin vaihteiston vaihdekepin siirtomekanismia, niin ottaa ystävällisesti yhteyttä muhun yv:llä. Sellainen nimittäin kovasti kiinnostaisi kun noissa kummassakaan ei ollut...!!
Vastaa Viestiin