Päästöt liian korkeat, ajokielto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
hniskanen

Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja hniskanen »

Hei
Kuopiolainen katsastusmies muisti ajokiellolla (hätävarjelun liioittelua, koska muuta vikaa ei ollut), koska päästöarvot olivat korkeat. Mutta miksi? Alla arvot:
joutokäynti:
Malli: Lada Samara 1500 i, 1998
co 9,61
hc 793
lambda -
co2 9,05
o2 0,25
Yli 2000 1/min:
co 10
hc 508
lambda 0,72
co2 8,61
02 0,1
Pahasti pielessä siis. Ensimmäiseksi ajattelimme tuttava mekaanikon kanssa vaihtaa lambda-anturin, katsoa tai uusia tulpat, uusia ilmanpuhdistin. Olisikohan hyvä idea samalla vaihtaa jakohihna, voisiko vaikuttaa?
Arvot oli otettu lämpimällä moottorilla (kunnolla lämmitetty).
Olenko oikeilla jäljillä, mikä kaikki voisi vaikuttaa ko, hommiin. Muuten auto todella hyvässä kunnossa.

T: H
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Mitatut päästöt ovat todella suuret.

Äkikseltä vaikuttaisi, että kyse on hyvin rikkaasta seoksesta, sytytyspuolen viat tuntuisivat epätodennäköisemmiltä (happipitoisuus alhainen).

Mahdollisia syitä:

Viallinen happianturi tai sen virtapiiri.
Viallinen moottorin lämpötila-anturi tai sen virtapiiri (antaa ohjausyksikölle tiedon, että moottori hyvin kylmä => kylmäkäyntirikastus jatkuvasti päällä).
Viallinen ilmamassa-anturi tai sen virtapiiri.

Muutkin syyt ovat toki mahdollisia, mutta näistä aloittaisin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10430
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Viallinen moottorin lämpötila-anturi tai sen virtapiiri (antaa ohjausyksikölle tiedon, että moottori hyvin kylmä => kylmäkäyntirikastus jatkuvasti päällä).
Kannattaa todella tarkistaa anturille tulevat johdot, eli rohkeasti poista sitä kangas sukkaa johtonipun päältä. Useita tapauksia tiedossa joissa n. 15cm päästä anturilta on johtojen eristeet rapisseet, siis siellä kangas sukan alla. Jostain syystä johtimen eristeet kovettuvat lämmössä ja moottorin tärinä murentaa ne. Tästä minä aloittaisin.
hniskanen

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja hniskanen »

Hei

Lämpötila anturi kävisi järkeen, "check engine" palaa ja elää omaa elämäänsä, mutta yleensä räpsähtää päälle kun moottori on tarpeeksi kuuma. Rikkaan seoksen teoria on myös mahdollinen, koska välillä samurai suorastaan lentää paikasta a paikkaan c. Mutta, -missäs se pötikkä nyt sitten olikaan ?

-H
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lt-anturi on termostaatin lähellä.

Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941

Moottorinohjausjärjestemän vikakoodit kannattaa lukea heti alkuun:

Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=27955

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Oman tietämättömyyteni tuon tässä taas ilmi, mutta onkos näistä Bochin ruiskutusjärjestelmällä varustetuista 110 sarjalaisista mahdollista lukea vika koodeja muulla kikalla kuin OBD pistokkeeseen tökättävällä lukijalla tai ajotietokoneella?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja mush »

Boschista ei saa koodeja ulos ilman erillistä laitetta (lukija, ajotietokone...). Meidän Euro-2 ei viitsi jutella edes tuollaiselle läppäriin liitettävälle ELM327-boksille, vaikka ajotietokone koodit näyttää lukevankin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
hniskanen

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja hniskanen »

Hei
Löytyi vihdoin delta-auton ajotietokone koodi (ensimmäinen oire) koodi oli 49, eli ilmeisesti:

Koodi "49 Vacuum leak diagnostic, ilmavuoto ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä (jarrutehostin, aktiivihiilisäiliö, kampikammion tuuletusjärjestelmä mahdollisia vian aiheuttajia)"

Vika tuli ilmi,( "check engine" valo alkoi palamaan), heti jarrunesteiden vaihdon jälkeen (ad-varaosat, huoltamo). Kuinka voin tarkistaa kotikonstein sen, että olisiko kyseessä jarrutehostimeen liittyvä vika ? (Jarrut tosin toimivat moitteettomasti.) Ja miten tämä voisi vaikuttaa korkeisiin päästöarvoihin?

T: Heikki
hniskanen

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja hniskanen »

Kiitokset neuvoista

Idän samurai palaa puhtailla arvoilla länsivoittoiseen liikennevirtaan. Päästöt kuriin lambda-anturin vaihdolla, uusilla tulpilla ja ilmansuodattimella.

T: H
jyrivainio

Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto

Viesti Kirjoittaja jyrivainio »

Mulla oli päästöt sekaisin ja kierrokset soutivat kun aktiivihiili suodattimen venttiili jäi auki. Letkut tulpattiin delta-autossa niin oli ok.
Vastaa Viestiin