E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kun sitä elää vain kansantarujen mukaan, niin eikös bensa ole sivutuote öljynjalostuksesta? Jäikö sinne sekaan jotain öljystä, vaikka jotain voitelevaa? Samoin kuin sen lyijyn kanssa, vanhat moottorit sitä kaipaa venttiiliensä takia. Toimivat varmaan ilman lyijyä sen 5000km, mutta entä pidempään?

Itse tykkään perustella asioita kovastikin teoriapohjalta, mutta ehkä sittenkin enemmän käytännön kannalta kuin "sdelano".

Tämä ei siis ollut hyökkäys, vaan keskustelun herätys, yksinpuhelun sekaan. :wink:
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pinpate »

E.P. kirjoitti: Itse tykkään perustella asioita kovastikin teoriapohjalta, mutta ehkä sittenkin enemmän käytännön kannalta kuin "sdelano".
Kaikella kunnioituksella: Eipä sille vaikuta!
Olen ollut kerhossa yli neljä vuotta ja seurannut kirjoituksia aktiivisesti.
Kirjoittajista juuri Sdelano nousee esille nimenomaan asiantuntemuksellaan
ja käytännön läheisyydellään.

"E.P." , tutustu hänen kirjoituksiinsa lähemmin! Voit oppia jotakin.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Sattui silmiin Gates'in taulukko eri letkujen ja kemikaalien yhteensopivuuksista.
http://www.gates.com/downloads/files/ca ... cal_04.pdf
Kaikki mikä sietää bensiiniä, sietää etanolia vielä paremmin.
Etanoli on englanniksi ethanol ja bensiini amerikanenglanniksi gasoline. Luettelossa esiintyvä gasohol on etanoli-bensiiniseos.
SvS
E.P. kirjoitti:Luin ketjun eilen läpi. Jäin kaipailemaan tarkempia perusteluja sille, että etanoli ei olisi pahempi liuotin kuin bensa...
E.P. kirjoitti:Tämä ei siis ollut hyökkäys, vaan keskustelun herätys...
Eli jos ep olisi lukenut (kuten väittää) hän ei alkaisi tälläistä kirjoittamaan! Toki jos hän on lukenut niin ymmärrystä pitäisi harjoitella. Minä ainakin henkilökohtaisesti meinaan E10 bensaan siirtyä kun sitä alkaa täältä lakeuksilta saamaan.
ep ei ole siististi gool...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Höh. Eikös nettikeskusteluun kuulu juuri se, että asioita voidaan kyseenalaistaa, ja niistä keskustellaan? Siis tämän asian suhteen tyhmä (minä), voi kysyä, että ovatko varmasti asiat niin kuin yksi ihminen ne kirjoittaa olevan? Olen toisella foorumilla saanut "sdelanolta" erittäin hyvin perustellun näkökannan asiaan, josta olin eri mieltä. Niin kauan kun ei tunne keskustelijoita, on mielestäni tervettä kyseenalaista asioita. Minä en ainakaan tiedä mistä hän tietonsa ammentaa, netistäkö?

Hiukan uskottavuutta mielestäni söi myös ihmettely siitä, miten nopeasti auto sopeutui etanoliin. Kyllä nykyaikaisen ruiskun käsittääkseni pitäisikin pystyä sopeutumaan. On kaikki nakutuksentunnistimet ym.

En siis todellakaan halua loukata ketään tyhmällä kysymykselläni.

Eikös alkoholilla pestäkin kaikenlaista? Bensa ei tietääkseni ole pesuaineena kovin yleinen.

Miten tuo Gates:in lista liittyy tähän? Kun se on väärällä kielellä, niin en jaksa lukea sitä läpi. Onko se todiste siitä, että Gates tekee letkunsa kestämään sekä bensaa, että etanolia? Miten se todistaa, että kaikki muut valmistajat tekee samoin?

Lupaako kaikki polttoainepumppujen tekijät pumppujensa kestävän alkoholia?
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

E.P. kirjoitti:Eikös alkoholilla pestäkin kaikenlaista? Bensa ei tietääkseni ole pesuaineena kovin yleinen.
Puhdistettua bensaa käytetään monesti puhdistusaineena.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Besin just 95 bensalla raktorin hydraulpumpun imusihdin, tuli hyvä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tiedän joidenkin pesevän erilaisia osia bensalla. On siihen silti paremmin sopiviakin aineita olemassa, vaikkapa erilaiset liotinpesuaineet. Puhdistettu bensa on kai oma lukunsa, eikä verrattavissa moottoreissa käytettäviin bensoihin?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jos ihminenkin kestää etanolia niin miksei autot sitten! Niin p*rkeleesti ihmiset viinaa vetää ja ovat elossa, tosin eivät kaikki.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mielenkiintoinen vertauskuva. :)

Säilyykö ihminen hengissä juotuaan 95E:tä? Kyse on juuri siitä, että 95E ja etanoli ovat erilaisia aineita. Bensapumppu on tehty kestämään bensaa, mutta kestääkö se etanolia?

Mietiskelin tota takavetoa tossa pihalla, ja sitä mitkä kohdat voisivat olla ongelma vääränlaista polttoainetta käytettäessä. Ensimmäisenä tulee mieleen bensapumpun ja kiihdytyspumpun kalvot. Saattaisivat tulla tiensä päähän ennenaikaisesti. Lisäksi askarruttaa etanolin vaikutukset sylinterin seinämillä kylmäkäynnistyksessä. Tai mitä etanoli tekee jouduttuaan moottoriöljyn sekaan. Ja kenelle riittää tässä kohtaa vastaukseksi, että "semmoisia ongelmia ei ole". Ei minulle ainakaan. Ongelman kieltäminen ei ole sama kuin sen poistaminen.

Kertokaa mikä on se syy, että etanolia/Masinolia on aina käytetty varoen, tai mieluummin ei ollenkaan? Purkin kyljessä on tarkat sekoitussuhteet, joita ei pidä ylittää.

Mulle tämä asia näyttää samanlaiselta kuin öljykeskustelut monesti. Sanotaan, että olen käyttänyt sitä ja sitä öljyä, eikä ole ollut mitään ongelmia. Ei ne ongelmat näy heti, vaan ehkä pidemmällä aikavälillä. Hiukan kärjistäen, voi sitä hypoidiöljyä laittaa moottoriin, ja se kone saattaa kestää ihan hyvin, jonkin aikaa. Kyse siis lisäaineistuksista, tai niiden puutteista.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Onkohan tästä viinabensasta tehty vähän liian iso ongelma.
Kahenlaesta ilimoo, niinkuin meillä Savossa sanotaan, näyttää olevan.
Kun noita perusteluja katselee, niin niistä on helppo valita mieleisensä vaihtoehto.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyse voi monesti olla siitäkin, että miten uskottavasti osaa asiansa esittää tekstin muodossa. Toiset ovat siinä taitavampia kuin toiset. Kansantaruilla tarkoitin ns. essonbaarin juttuja. Nykypäivänä essobaarin jutut käydään usein internetissä. Onhan olemassa semmoinenkin sanonta, että jos on jostain vähänkin epäselvyyttä, niin kannattaa tarkistaa suomi24:stä. :)

Tietääkseni nakutuksentunnistin on kuitenkin yksi aktiivisimmista moottorin tunnistimista. Se seurailee jatkuvasti nakutusrajaa, ja moottorinohjausjärjestelmä säätää sen mukaan sytytysennakkoa. Joissakin autoissa sen jopa huomaa, kun auton käynnistää. Tyhjäkäynnin ääni muuttuilee hetken aikaa, kunnes vakiintuu. Tästä olen päätellyt, että nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä tunnustelee aika tarkkaan ja nopeastikin mitä sille on syötetty. Täysin vääränlainen polttoaine saattaa jopa aiheuttaa moottorin sammuttamisen moottorinohjausjärjestelmän toimesta, jolla voidaan välttää suuremmat vahingot. (Esim. dieselautoon tankattu bensa.)

Pyydän anteeksi vähän kulmikasta sanavalintaani: "söi uskottavuutta". Parempi olisi ollut vaikkapa: "ylitti kysymisen kynnyksen". :)

Mielenkiintoinen aihe jokatapauksessa.

Korjaus klo 13.07, korjasin kirjoitusvihreen.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Lisää juttua E15, E20...http://www.iltalehti.fi/autot/2010112812748072_au.shtml
Pistää iäkkäät todella iäkkäät autot ahtaalle :? jo E10 pakottaa jne. "yksi uudistuksen tavoitteista onkin juuri pakottaa autokantaa nuorentumaan nykyistä ympäristöystävällisemmäksi ja taloudellisemmaksi." Tätähän ne on tavoitelleet, mutta mitä jos kulutus kasvaa onko se niin, kuin + - nolla tilanne sillä erotukslla, että työnnät laina-tai sukanvarsi rahasi uuteen (korjaamon onni tikitaali) peltilehmään? :?
Paljoko kusessa on muuten etänolia? Tuntuu, että sitä tulee silmille joissain asioissa vähän väliä millon milläkin verukkeella :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tuo että polttoaineen jakelumittaritkin tarvitsee muutoksia, luulisi aiheuttavan epäluuloa etanolia kohtaan autoilijassa. Siis ainakin vanhempien autojen kohdalla. No, vanhaa autoa on halpa korjailla. Mutta uudemman auton sähköinen ruiskupumppu, joka saa voitelunsa bensiinistä. Kestääkö se, vai eikö kukaan ole asiaa edes miettinyt? Eikä se pumppu kotikulmilla hajoa, vaan silloin kun on jo kiire lomanviettoon. :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pressa »

E.P. kirjoitti:Tuo että polttoaineen jakelumittaritkin tarvitsee muutoksia, luulisi aiheuttavan epäluuloa etanolia kohtaan autoilijassa...
Sdelano v SSSR kirjoitti:VTT:n raportti mm. biodieselin ja etanolibensiinin jakelusta ja jakelulaitteista on täällä:
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/20 ... 049-08.pdfSvS
Ainakaan VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan mitään muutoksia ei tarvita?? Mikäli tämän viestiketjun lukee ja kaikki faktatiedot mitä linkeissä on huomaa ettei E10 aiheuta mitään...
Vastaa Viestiin