E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

E.P. kirjoitti: Olen myös sitä mieltä, että nykyaikaisessa autossa tyhjäkäyntiä säädellään tyhjäkäynnin säätämiseen tarkoitetulla askelmoottorilla -> yleensä kaasuläpän rinnalla on kanava, jonka läpimittaa säätömoottorilla säädellään tarpeen mukaan. Sen avulla tyhjäkäynti saadaan pidettyä vakiona rasituksen muutoksista riippumatta, nopeasti.
Terve!

Tk-säätömoottori on kertaluokkaa hitaampi kuin ennakon muuttaminen.

Jos esimerkiksi generaattorikuorma muuttuu, muuttuu ensin sytytysennakko, sitten ennakko palautuu "taulukkoarvoon" samalla, kun tk-moottori säätää ilmamäärän vastaamaan uutta kuormitustilannetta.

Kaikkein uusimmissa moottorimalleissa, joissa on sähköinen kaasuläppä, ei tk-säätömoottoria tietenkään tarvita.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Olet varmasti oikeassa. Uusissa autoissahan vakionopeudensäätökin toimii sähköisen kaasuläpän avulla. Se tyhjäkäynninsäätömoottori taitaa olla niissä vehkeissä, joissa kaasuläppää vielä käännellään vaijerin välityksellä.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jusu »

E.P. kirjoitti:Onko 95E:n seassa siis ollut etanolia 5% siitä lähtien, kun se katalysaattorien tulon myötä tuli myyntiin? Siis silloin vuonna puukko ja miekka. "Ainahan sitä eppäillä soppii".
Tuskinpa tuossa silloin vielä viinaa oli, se E tuli aikoinaan sanasta Eurograde.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja se vähäinenkin lasku on jo kompensoitu sillä kun bensanhinta on taas noussu jotain n.4 senttiä.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

esitronicilla ja oskilloskoopillahan tuon äkkiä pystys tarkastamaan mistä tahaan autosta, tuon nakutusanturin ja sytkäennakon korrelaation käynnistyksen jälkeen... eipä oo tullu mieleen kokeillakkaan, pitäs joskus huvikseen tutkia...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

95E10:llä siis tehot laskee ja kulutus kasvaa, mitenkäs jos siirryn Samaralla käyttämään 98E:tä, nouseeko teho ja pientyykö kulutus? Eli tajuaako Euro3 sammy säätää sytytyksen ennakkoa suuremmaksi vai onko se jo 95E:llä maksimissa?

Pitää alkaa puntaroimaan kumpaa siirryn käyttämään.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

mikko853 kirjoitti:95E10:llä siis tehot laskee ja kulutus kasvaa, mitenkäs jos siirryn Samaralla käyttämään 98E:tä, nouseeko teho ja pientyykö kulutus?
Tiijä tuota :? :roll: Toisaalta maksaahan tuo tekipä miten päin tahansa :? kyllä ne stana näköjään tuon rahastamisen osaa...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

95E10 on niin lähellä nykyseosta, että tuskin on odotettavissa kovinkaan suurta merkitystä kulutukseen tai tehoon. Ajotavalla on moninkertainen vaikutus kulutukseen.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

mikko853 kirjoitti:95E10:llä siis tehot laskee ja kulutus kasvaa, mitenkäs jos siirryn Samaralla käyttämään 98E:tä, nouseeko teho ja pientyykö kulutus? Eli tajuaako Euro3 sammy säätää sytytyksen ennakkoa suuremmaksi vai onko se jo 95E:llä maksimissa?
Terve!

95E10:n ja nykyisen 95E5:n energiasisällössä on noin 2 %:n ero, joten teho- ja kulutusmuutokset ovat vähäisempiä kuin esimerkiksi säästä (lämpötila, ilmanpaine) aiheutuvat muutokset.

Toisaalta teho saattaa 95E10:llä jopa kasvaa ja kulutus pienentyä, sillä etanoli palaa bensiiniä nopeammin. Joka tapauksessa erot ovat niin pieniä, ettei niitä voi käytännössä huomata.

Eroa ei käytännössä tule mihinkään päin 98E:täkään käytettäessä.

Mikään Samara ei säädä sytytysennakkoa polttoainemuutosten myötä, paitsi hyvin matalaoktaanisen polttoaineen aiheuttaman nakutuksen takia, jolloin moottorinohjausjärjestelmä pienentää sytytysennakkoa.

Samaran oktaanilukuvaatimus on 91.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minä osaan just ja just valuttaa bensaa tankkiin, muuta en ymmärrä. Autobilt lehdessä ja e10 bensa sivuilla todetaan, e10 bensiini ei sovellu Lada autoihin. Ihminen voi käyttää joskus ommooki piätä omissa asioissaan.
warre 353w sedan,
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Monissa paikoissa lukee, että etanolia ei Ladan tankkiin laiteta. Ladan maahantuojaa ei kiinnosta sentin vertaa selvitellä asiaa, joten maahantuojan on yksinkertaisinta kieltää etanolin käyttö. Tässä ketjussa pohditaan sitä, että voiko sittenkin laittaa. Ilmeisesti en ole ainoa, joka ei aio etanolia tankata yhtään enempää kuin on pakko. Se 5% sinne menee väkisin, vaikka siirtyy 98E:n käyttäjäksi.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Tervehdys!

Takuuta on vielä jäljellä melkein vuosi, joten ellei Delta
muuta kantaansa olen sidottu tuoksi ajaksi 98E:n käyttäjäksi.
Aika näyttää mitä sen jälkeen...
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kiinalaiset ajopelit (mopot ja mönkijät) eivät tykkää tästä nykyisestäkään bensasta. Bensaletkut ja kaasuttimien kalvot kovettuvat todella nopeasti. Letkuista tulee putkia, kalvot repeilevät. Luulin sen johtuvan lisäaineista, mutta voihan se olla tämä etanolikin. Tämän takia hirvittää ainakin takaveto ladan bensapumpun kestävyys, ja kiihdytyspumpun kestävyys. Ilman jälkimmäistä pääsisi kotiin, mutta ilman bensapumppua on vaikeampaa.

En nyt silti tarkoita, että muutos 5%:sta 10%:iin olisi ratkaiseva ero. Sylettää muuten vaan. Vahinko kun on jo todennäköisesti tapahtunut. :?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

E.P. kirjoitti:Tämän takia hirvittää ainakin takaveto ladan bensapumpun kestävyys, ja kiihdytyspumpun kestävyys. Ilman jälkimmäistä pääsisi kotiin, mutta ilman bensapumppua on vaikeampaa.
Tämä nyt on lähinnä veitsen kääntöä lihassa, mutta mulla on ladalla kuljettaessa pitempää reissua ainakin aina myös vara bensapumppu messissä. Se kun on tienpäällä tosi helppo vaihtaa, jos se feilaa...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin