Terve!E.P. kirjoitti: Olen myös sitä mieltä, että nykyaikaisessa autossa tyhjäkäyntiä säädellään tyhjäkäynnin säätämiseen tarkoitetulla askelmoottorilla -> yleensä kaasuläpän rinnalla on kanava, jonka läpimittaa säätömoottorilla säädellään tarpeen mukaan. Sen avulla tyhjäkäynti saadaan pidettyä vakiona rasituksen muutoksista riippumatta, nopeasti.
Tk-säätömoottori on kertaluokkaa hitaampi kuin ennakon muuttaminen.
Jos esimerkiksi generaattorikuorma muuttuu, muuttuu ensin sytytysennakko, sitten ennakko palautuu "taulukkoarvoon" samalla, kun tk-moottori säätää ilmamäärän vastaamaan uutta kuormitustilannetta.
Kaikkein uusimmissa moottorimalleissa, joissa on sähköinen kaasuläppä, ei tk-säätömoottoria tietenkään tarvita.
SvS