E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Takavuosien "kielto" käyttää jäätymisenestoainetta ruiskuvehkeissä lienee ollut eräs taannoisista lukemattomista taikauskoista, joita syntyi katalysaattorien ja bensiiniruiskutuksien yleistymisen aikoihin ("ei saa hinata käyntiin", "ei saa käyttää jäänestoa" jne.). Mitään järjellistä perustetta en keksi. Ehkä on pelätty polttoainepumppujen jurahtavan, suuttimen kirahtavan ja läppäakselien leikkaavan kiinni ;)
Käyntiin hinaaminen ei ole edelleenkään kovin hyvä asia. Vaikka ladan katalysaattorin tuntuu kestävän käsittämättömiä määriä pensaa, niin kaikki katalysaattorit tuskin kestävät.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Dieselmoottorien osalta ymmärrän alkoholien käyttökiellon sikäli, että useissa dieselpolttoainejärjestelmissä on ennen suodattimia erillinen vedenerotin, jonka toiminta saattaa estyä jäänestoaineen vuoksi.
Dieselissä polttoaine voitelee polttoaineen syöttöjärjestemää. Pumput ja suuttimet tarvitsevat voitelunsa, ja voitelua alkoholi vaikeuttaisi, koska toimii liuottimen tavoin.

Dieseleihinkin on myynnissä jäänestoa. Vedenerottimen toiminnan kannalta alkoholilla tuskin on mitään merkitystä. Tai ainakin kuulen tuommoisesta ensimmäistä kertaa.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Tosin jääneston käytöstä ei ainakaan monipisteruiskuissa ole mitään hyötyäkään. Jäänmuodostukselle altis paikka kun on kaasuläpän (ja kaasutinmoottorien venturien) seutu, minne monipisteruiskun polttoaine ei vaikuta sitä eikä tätä. Kyseinen jäänmuodostus johtuu muuten imuilman sisältämästä vedestä, ei polttoaineen.
Kaasutinautoissa jäätymiselle arat paikat ovat uimurikammion pohjalla mahdollisesti oleva vesi. Liikkeellelähtiessään vesi saattaa jäätyä myös toiminnan kannalta tärkeisiin paikkoihin, vaikkapa suuttimiin. Jääneston tarkoitus, pieninä määrinä eli 1-2%, on siirtää vesi järjestelmästä palotilojen kautta takaisin ilmaan.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Suurpainebensiinipumppujen (eli ruiskuvehjepumppujen) voitelu on pumpun käynnistymishetkeä lukuunottamatta hydrodynaaminen. Polttoainelaadulla ei ole asiaan käytännön merkitystä, jos teoriankaan.
Tuommoiset sivistyssanat saattavat tehdä johonkin vaikutuksen. Minen noista ymmärrä. Vaikka autonasentaja olen, niin en ole oikeastaan tuommoista sanaa kuullutkaan, ainakaan tässä yhteydessä.

Sen tiedän, että kovaa se pumppu siellä pyörii, joten voitelua tarvitaan.

Etanolilla pestiin muuten käsiä, kun pelättiin tautia. Ne jotka bensan kanssa ovat lätränneet, ymmärtävät, että kyse on eri aineesta, hajunkin perusteella. Etanoli puhdistaa paremmin.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nämä jutut menevät minulta aika paljon yli ymmärryksen. Tuosta jäätymisasiasta minulla on aikanaan ollut paljon kokemuksia. Minulla oli monia autoja, joiden teho katosi kokonaan yleensä ajettaessa miinus yhden ja plus kahden asteen lämpötiloissa pitempää matkaa. Kaasutinspriin lisäyksellä vika korjaantui pian. Minulla on ollut tähän päivään asti käsitys, että se jää muodostui kaasuttimen kurkkuun. Tuo uiumurikammion jäänmuodostus oli minulle uusi tieto.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Tämää menee nyt vähän offtopic.

Minulla on pari kertaa Ladasta kaasari jäätynyt. On tapahtunut kun asteita on ollut hieman plussan puolella ja ilma hyvin kosteaa. Olen ymmärtänyt että sillon imuilmassa oleva kosteus saattaa jäähtyä niin paljon että sen virrattessa kaasarin läpi se jäätyy. Kaasarin jäätyessä teho häviää ja kone voi sammua. Kun antaa koneen hetken seistä kaasari sulaa itsestään. Tämän takia kaasariautojen ilmanotossa on yleensä talvi/kesä asento. Talviasennossa kaasari imee ilmansa pakosarjan läheltä jossa ilma on lämpimämpää ja kuivempaa.
VAZ-21013

Сделано в СССР
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Pavlovits kirjoitti:Tuo uiumurikammion jäänmuodostus oli minulle uusi tieto.
Sittenhän on hyvä, että tuli esille. Kakspyöräisissä on jopa veden tyhjennysruuvi uimurikammiossa. Autoissa sitä harvemmin on, joten meidän olosuhteissa vesi hoidetaan, vai pitäisikö sanoa hoidettiin pois kaasuttimesta etanolilla. 1-2% hoiti sen mallikkaasti.

Nollakelien kurkun jäätymisongelmat on huomioitu jo autoa suunniteltaessa, ja useista kaasutinautoista löytyykin imuilman esilämmitys. Lisäksi imusarjaa lämmitetään tavalla tai toisella, ettei polttoaine pisaroituisi imusarjassa.

Lämpimät maat esimerkkinä etanolin käytöstä eivät toimi siinäkään mielessä, että meillä on nämä suuresti muuttuvat lämpötilaerot. Tänään se taas muistui mieleen, kun avasin takavedon takakontin. Luukun sisäpinnalla oli todella reilusti vettä pisaroina. Lähes samalla tavalla sitä vettä kerääntyy tankkiinkin, jos tankki ei ole täynnä.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Piti tehdä uusi ketju koska en tohtinut kysyä tätä ketjussa E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa koska jollakin oli siellä jyrkkä kanta offtopicin suhteen.
Felicia: kaikki bensiinikäyttöiset mallit, kuitenkin edellytetään polttoainejärjestelmän paineensäätimen O-rengastiivisteen vaihtoa 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -moottoreiden kohdalla
Eli tuommoinen tieto löytyi E10 bensiinin sivuilta kun varsin katselin mihin tuo varmasti käy ja mihin ei. Eli mitä kumia tuo O-rengas oikein on kun se ei kestä E10:n käyttöä? Onko kenties Ladoissa samasta kumista valmistettuja polttoainepuolen osia? Jos joku tietää kertoa vastauksen niin kiitän ja kumarran.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Siinä oli maahantuoja vaivautunut muutenkin kuin varmuuden vuoksi kieltämään kaikenlaiset viinat. Ainut mitä pitää miettiä, on että minkälainen o-rengas se sitten kestää sitä alkkohoolia vai kannattaako se rengas vain vaihtaa esim. kerran vuodessa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

E.P. kirjoitti:Ne jotka bensan kanssa ovat lätränneet, ymmärtävät, että kyse on eri aineesta, hajunkin perusteella. Etanoli puhdistaa paremmin.
hienoo, etanoli on pelkästään hyvä asia. mottona "pensalla pestään pensselit ja tiisselillä tehhään voemaa", pensselitki lähtee puhtaammiksi e10:llä... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lasolinhan pitäs olla etanolia mutta ei sillä kyllä paska lähe niin hyvin kuin pensalla tai tärpätillä.
Koitin kerran moottoria raakalla lasolilla pestä mutta ei tullu mittään. Ysiviitosta perään ni johan läks.
Mitä se etanoli sitten puhdistaa paremmin?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jusu kirjoitti: Mitä se etanoli sitten puhdistaa paremmin?
Kuten kirjoitin, niin kädet. Muistaakseni käsien desinfioimisaineet ovat etanolia. Tai ainakin mieluummin puhdistin kädet käsidesillä kuin bensalla ennen ruokailua.

Alkoholilla varmasti paljon muutakin voi puhdistaa, mutta en olisi keksinyt sitä kokeilla osien pesemiseen. Siihen kun on olemassa omat pesuaineensa.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Eihän etanoli rasvatahroja käsistä vie, mutta tappaa bakteerit oikein käytettynä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja mush »

Voihan se olla että vain pelataan varmanpäälle jos ei olla varmoja ko. osasta ja sen takia vaihto sellaiseen, joka varmasti kestää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mahdollisia haittavaikutuksia E10 bensasta. Kapeakatseisille mainittakoon, että moottorit ja polttoainejärjestelmät ovat erilaisissa kulkineissa hyvin pitkälti samanlaisia:

"Alkoholin prosenttimäärän lisääntymisestä aiheutuvat mahdolliset haittavaikutukset:

* Metalliosien korroosio: Alkoholi liukenee täysin veteen, ja ilmauskanavalla varustetuissa polttoainesäiliöissä alkoholi yleensä kerää kosteutta. Tämä voi muodostaa alkoholista ja vedestä koostuvan nesteen, joka erottuu bensiinistä ja vajoaa säiliön pohjaan. Veneille tyypilliset pitkät säilytysajat lisäävät erottumisen mahdollisuutta. Alkoholin ja veden erottuminen saattaa pidemmän ajan kuluessa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja, jotka saattavat syövyttää polttoainesäiliön osia tai polttoainejärjestelmän metallisia osia.

* Kumi- tai muoviosien rappeutuminen: Polttoainejärjestelmän ei-metalliset osat, erityisesti muovit ja elastomeerit, saattavat paisua tai niiden fyysisten ominaisuudet tai mekaaninen vahvuus saattavat heikentyä. Tämä saattaa aiheuttaa tehokkaan tiivistyskyvyn osittaisen menetyksen.

* Polttoaineen tunkeutuminen kumiletkujen läpi: Koska alkoholin molekyylit ovat bensiiniä pienempiä, alkoholi saattaa päästä läpi kumisista polttoaineletkuista, toisin kun bensiini.

* Käynnistys- ja käyntivaikeudet:

Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttoaineeseen, mistä seuraa lämpimässä sääoloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen muuttumisen nesteestä höyrymuotoon alemmissa lämpötiloissa.

Kun polttoaine kulkee polttoainesäiliöstä moottoriin, polttoaineen paine alenee polttoainepumpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että polttoaine höyryyntyy ennen moottoriin joutumista, jolloin polttoainepumpun on vaikea imeä polttoainetta kaasuttimen tai polttoaineen ruiskutusjärjestelmään.

Moottorin käydessä sylinteriryhmään ja komponentteihin syntyy lämpöä. Kun moottori on sammutettuna, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoaine muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysvaikeuksia sen ollessa vielä lämmin."


Lähde: http://www.brunswickmarine.fi/?nid=43717

Ja tämä lainaus lähinnä siksi, että en ole kaikkea ihan itse keksinyt. :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tämän jauhannan sekaan totean että tankkasin takavetoon tankin E10 eikä muutoksia ollut sen enempää kuin ysivitosella ylipäätäänkään. Kierroksia otti 6000 1-2-3-vaihteella, liekö moiselta jyrältä enempää olettakaan vakiokunnossa. Tilikin tyhjeni entiseen malliin. :lol:

Nyt sitten odottelemaan milloin letkut hajoaa ja kiihdytyspumppu sulaa kiinni. Taitaa olla paalissa jo aiemmin. 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tere!
E.P. kirjoitti:Metalliosien korroosio: Alkoholi liukenee täysin veteen
Protokraanaa odotellessa kaivoin rosterisen taskumattini esiin. Siihen oli ilmeisesti unohtunut tilkka, luultavasti vedellä lantrattua, kossua. Ja uskokoon ken tahtoo, mutta taskumatin persie oli syöpynyt puhki. Eikä se helmi siellä pohjalla ollut taatusti kuukaudenkaan ikäinen. Vastaisuudessa pitäydyn lasipullossa, sillä metallinen ei kestä lantrattua laimennettua tenua.

Varoitukseksi viinan kanssa läträäjille..
Jos joskus satutte nauttimaan jo tehtaalla laimennettua väkijuomaa esim. Kossua, niin älkää hyvät toverit lantratko sitä ainakaan Vissyllä. Vissy nimittäin imee siitä Kossusta kaikki prosentit samantien ja poksauttaa ne taivaan tuuliin.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Käyntiin hinaaminen ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Voitto »

E.P. kirjoitti:Käyntiin hinaaminen ei ole edelleenkään kovin hyvä asia. Vaikka ladan katalysaattorin tuntuu kestävän käsittämättömiä määriä pensaa, niin kaikki katalysaattorit tuskin kestävät.
Selittäisitkö että miksi katalysaattoriin menee bensaa jos moottori käynnistetään
hinaamalla mutta ei, jos moottori käynnistetään starttimoottorilla?
Voitto
Vastaa Viestiin