



Mulla on useampia vanhoja autoja 60-70 luvun...Ja olen niissä käyttänyt suurimmaksi osaksi mineraaliöljyjä (eihän silloin kun nämä olivat uusia...ollut kaiketi täysisynteettisiä vielä,ja näiden mootoreissa välyksetkin soveltuvat paremmin mineraaliöljyille) Eli meinasin,kun nämä takavetosten koneet on suunniteltu jo 60-luvulla...Niin sillä meinasin että pitäskö laittaa jotain "paksumpaa" öljyä.Tatu Waloranta kirjoitti:Itsellä kaikissa autoissa täysisynteettiset 5W-50 öljyt (vaihdan 2x vuodessa), jopa UAZin maamoottorissa (UAZiin tulee vaihdeltua useammin öljyjä kovan käytön takia)...
En ymmärrä nykypäivänä näitä mineraaliöljyjen käyttäjiä
Kunnolliset huolto-osat/huollot ovat niitä pienimpiä investointeja auto harrastuksessa, ainakin minun mielestä...E.P. kirjoitti:Mineraaliöljy voi olla jopa pätevämpää kuin 5w-50 öljy.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa. Tuommoista öljyä ei taida juuri mikään autovalmistaja suosittaa moottoriinsa, ainakaan nykyään.
Syy 2: Jos vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa, ei synteettisen öljyn pidempi käyttöikä (=korkeampi hinta) pääse hyödyttämään mitään. Silloin on halvempi laittaa mineraaliöljyä, tai ainakin halvempaa synteettistä. Vaikka ei kai tuo 5w-50 nykyään kallista ole? Oli se kova juttu silloin 15 vuotta sitten, muttei nykyään.
Sanoisin, etten ymmärrä mineraaliöljyn väheksymistä.![]()
Ladan ohjekirja ei suosittele käyttämään 5w-50 öljyä.
Meinaatko, ettei se 10W-30 menetä ominaisuuksistaan mitään kilometrien karttuessa? Täyssynteettinen öljyhän on tavallaan siivilöity mineraaliöljy, josta on parhaat aineet valikoitu. Siinä on jo luonnostaan laajempi viskositeettialue kuin mineraaliöljyssä.E.P. kirjoitti:Mineraaliöljy voi olla jopa pätevämpää kuin 5w-50 öljy.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa.
Jos siellä on uudesta asti ollut halpoja mineraalilitkuja, niin kyllä se voi olla tunnit täynnä koneella jo noilla kilometreillä. Ennen kun ajettiin huonolaatuisemmilla öljyillä, niin koneitakin vaihdettiin paljon useammin kuin nykyään. Kunnostettuja vaihtokoneita mainostettiin autolehdissä. Synteettisen öljyn käytön yleistyminen myötä nuo mainokset katosivat lehtien sivuilta.virtain kirjoitti:...Ja öljy on ihan kirkasta. Täytyskös mun hommata jotain "paksumpaa" öljyä.? Tällä on ajettu 153tkm...(ei voi olla kone harva)
Nykyaikaista öljyä ei voi käyttää, mutta netistä voi kuitenkin kaivaa tietoja niiden 60- 70-luvun vehkeitten korjaukseen ja juottaa vanhoille koneille nykyaikaista viinabensaa?virtain kirjoitti: Mulla on useampia vanhoja autoja 60-70 luvun...Ja olen niissä käyttänyt suurimmaksi osaksi mineraaliöljyjä (eihän silloin kun nämä olivat uusia...ollut kaiketi täysisynteettisiä vielä,ja näiden mootoreissa välyksetkin soveltuvat paremmin mineraaliöljyille)
Ei se koko vaan merkki.Yogi kirjoitti:Onko sulla se pienempi öljyfiltteri siellä? Se voi sivuoireena tehdä tuota vilkkumista tyhjäkäynnillä. Siitä on täällä ollut puhetta ja tiedän omasta kaveripiiristänikin tapauksen.
10w-30 pysyy pidempään 10w-30:senä, kuin 5w-50 pysyy 5w-50:senä, sitä tarkoitin. 5w-50 on niin laaja viskositeetti alue, että siihen on pitänyt käyttää paljon lisäaineita. Itse käyttäisin 5w-50 öljyjä korkeintaa moottorisahan teräketjun voiteluun, mutta moottorisahaa mulla ei ole. Laaja viskositeettialue ei kerro mitään öljyn laadusta, oikeastaan päinvastoin.audiq kirjoitti:Meinaatko, ettei se 10W-30 menetä ominaisuuksistaan mitään kilometrien karttuessa? Täyssynteettinen öljyhän on tavallaan siivilöity mineraaliöljy, josta on parhaat aineet valikoitu. Siinä on jo luonnostaan laajempi viskositeettialue kuin mineraaliöljyssä.
Niin kuin kerroin, että perus 10W-30 on tehty huonolaatuisemmasta perusöljystä ja mineraaliöljynä sitä joudutaan lisäaineistamaan voimakkaasti.E.P. kirjoitti:
10w-30 pysyy pidempään 10w-30:senä, kuin 5w-50 pysyy 5w-50:senä, sitä tarkoitin. 5w-50 on niin laaja viskositeetti alue, että siihen on pitänyt käyttää paljon lisäaineita. Itse käyttäisin 5w-50 öljyjä korkeintaa moottorisahan teräketjun voiteluun, mutta moottorisahaa mulla ei ole. Laaja viskositeettialue ei kerro mitään öljyn laadusta, oikeastaan päinvastoin.
Valmistusmaalla on merkitystä laatuun. Kaukoidästä saa kaiken halvalla, mutta laaduntarkkailu on jätetty kuluttajalle.Jokari kirjoitti:Mitähän ihmeen merkitystä sillä valmistusmaalla on nykyaikana? Kovin vanhanaikaista ajattelua. Kotimaisuus ei valitettavasti aina ole laadun tae.
Tietysti jos haluaa uskoa tähän kotimaiseen ihmeeseen ja kuunnella startissa kolisevaa konetta, niin ei se kyllä minulta ole pois.
Itse olen joutunut koti oloissa siirtymään synteettisiin tippakannu öljyihin, koska kylmässä varastossa 10W-30 mineraali öljy ajaa jo pikku pakkasilla vaseliinin virkaaJokari kirjoitti:Meillä mineraali 10W-30 tippakannussa, siellä se toimii parhaiten.