moottoriöljystä
moottoriöljystä
Oletteko käyttäneet mitä moottoriöljyä näissä takavetosten koneissa....Laitoin kansi/jakopäärempan yhteydessä moottoriin teboilin 10w/30 öljyä...Ja tänää huomasin kun seisahduttiin liikennevaloihin (kone siis kunnolla lämmin)...Alkoi tyhjäkäynnillä vilahdella öljynpainevalo ...Autolla ajettu nyt sen remontin jälkeen aika tarkkaan 1000 kilometriä...Ja tänään siis vilahteli ekan kerran ....Ajattelin vaan että onkohan tuo öljy jota laitoin,niin liian lirua näihin moottoreihin ...Tarkistin öljyt ja mittatikun mukaan ylärajan tuntumassa pinta on....Ja öljy on ihan kirkasta. Niin tämä kyseinen auto on -97 mallinen 1700i 2104. Täytyskös mun hommata jotain "paksumpaa" öljyä.? Tällä on ajettu 153tkm...(ei voi olla kone harva)
Re: moottoriöljystä
Ohjekirjan mukaan (vm. -94) 10w-30 öljyä voi käyttää lämpötiloissa -20 - +20 astetta. Eli sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa.
Mulla koneessa 5W-40 Teboil synteettinen.
Mulla koneessa 5W-40 Teboil synteettinen.
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: moottoriöljystä
Itsellä kaikissa autoissa täysisynteettiset 5W-50 öljyt (vaihdan 2x vuodessa), jopa UAZin maamoottorissa (UAZiin tulee vaihdeltua useammin öljyjä kovan käytön takia)...
En ymmärrä nykypäivänä näitä mineraaliöljyjen käyttäjiä
En ymmärrä nykypäivänä näitä mineraaliöljyjen käyttäjiä
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: moottoriöljystä
Mineraaliöljy voi olla jopa pätevämpää kuin 5w-50 öljy.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa. Tuommoista öljyä ei taida juuri mikään autovalmistaja suosittaa moottoriinsa, ainakaan nykyään.
Syy 2: Jos vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa, ei synteettisen öljyn pidempi käyttöikä (=korkeampi hinta) pääse hyödyttämään mitään. Silloin on halvempi laittaa mineraaliöljyä, tai ainakin halvempaa synteettistä. Vaikka ei kai tuo 5w-50 nykyään kallista ole? Oli se kova juttu silloin 15 vuotta sitten, muttei nykyään.
Sanoisin, etten ymmärrä mineraaliöljyn väheksymistä.
Ladan ohjekirja ei suosittele käyttämään 5w-50 öljyä.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa. Tuommoista öljyä ei taida juuri mikään autovalmistaja suosittaa moottoriinsa, ainakaan nykyään.
Syy 2: Jos vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa, ei synteettisen öljyn pidempi käyttöikä (=korkeampi hinta) pääse hyödyttämään mitään. Silloin on halvempi laittaa mineraaliöljyä, tai ainakin halvempaa synteettistä. Vaikka ei kai tuo 5w-50 nykyään kallista ole? Oli se kova juttu silloin 15 vuotta sitten, muttei nykyään.
Sanoisin, etten ymmärrä mineraaliöljyn väheksymistä.
Ladan ohjekirja ei suosittele käyttämään 5w-50 öljyä.
Re: moottoriöljystä
Mulla on useampia vanhoja autoja 60-70 luvun...Ja olen niissä käyttänyt suurimmaksi osaksi mineraaliöljyjä (eihän silloin kun nämä olivat uusia...ollut kaiketi täysisynteettisiä vielä,ja näiden mootoreissa välyksetkin soveltuvat paremmin mineraaliöljyille) Eli meinasin,kun nämä takavetosten koneet on suunniteltu jo 60-luvulla...Niin sillä meinasin että pitäskö laittaa jotain "paksumpaa" öljyä.Tatu Waloranta kirjoitti:Itsellä kaikissa autoissa täysisynteettiset 5W-50 öljyt (vaihdan 2x vuodessa), jopa UAZin maamoottorissa (UAZiin tulee vaihdeltua useammin öljyjä kovan käytön takia)...
En ymmärrä nykypäivänä näitä mineraaliöljyjen käyttäjiä
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: moottoriöljystä
Kunnolliset huolto-osat/huollot ovat niitä pienimpiä investointeja auto harrastuksessa, ainakin minun mielestä...E.P. kirjoitti:Mineraaliöljy voi olla jopa pätevämpää kuin 5w-50 öljy.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa. Tuommoista öljyä ei taida juuri mikään autovalmistaja suosittaa moottoriinsa, ainakaan nykyään.
Syy 2: Jos vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa, ei synteettisen öljyn pidempi käyttöikä (=korkeampi hinta) pääse hyödyttämään mitään. Silloin on halvempi laittaa mineraaliöljyä, tai ainakin halvempaa synteettistä. Vaikka ei kai tuo 5w-50 nykyään kallista ole? Oli se kova juttu silloin 15 vuotta sitten, muttei nykyään.
Sanoisin, etten ymmärrä mineraaliöljyn väheksymistä.
Ladan ohjekirja ei suosittele käyttämään 5w-50 öljyä.
Mutta joo, käytetään kaikki semmoisia öljyjä mistä tykätään...
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: moottoriöljystä
Onko sulla se pienempi öljyfiltteri siellä? Se voi sivuoireena tehdä tuota vilkkumista tyhjäkäynnillä. Siitä on täällä ollut puhetta ja tiedän omasta kaveripiiristänikin tapauksen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: moottoriöljystä
Meinaatko, ettei se 10W-30 menetä ominaisuuksistaan mitään kilometrien karttuessa? Täyssynteettinen öljyhän on tavallaan siivilöity mineraaliöljy, josta on parhaat aineet valikoitu. Siinä on jo luonnostaan laajempi viskositeettialue kuin mineraaliöljyssä.E.P. kirjoitti:Mineraaliöljy voi olla jopa pätevämpää kuin 5w-50 öljy.
Peruste 1: 5w-50 öljy ei pysy kovin kauaa 5w-50:senä. Mitä isompi ero kylmän ja lämpimän viskositeetin välillä on, sitä herkemmin öljy menettää ominaisuutensa.
Jos halpa mineraali on ominaisuuksiltaan huonoa, niin ei siinä auta tiheämmät vaihtovälit. Esimerkiksi virtain kirjoitus, "ja öljy on ihan kirkasta". Ajappa hyvälaatuisella täyssynteettisellä moottoriöljyllä Ladan koneessa 1000km, niin ei varmana ole enää kirkasta. Ja tuo on vain yksi esimerkki.
Jos siellä on uudesta asti ollut halpoja mineraalilitkuja, niin kyllä se voi olla tunnit täynnä koneella jo noilla kilometreillä. Ennen kun ajettiin huonolaatuisemmilla öljyillä, niin koneitakin vaihdettiin paljon useammin kuin nykyään. Kunnostettuja vaihtokoneita mainostettiin autolehdissä. Synteettisen öljyn käytön yleistyminen myötä nuo mainokset katosivat lehtien sivuilta.virtain kirjoitti:...Ja öljy on ihan kirkasta. Täytyskös mun hommata jotain "paksumpaa" öljyä.? Tällä on ajettu 153tkm...(ei voi olla kone harva)
Nykyaikaista öljyä ei voi käyttää, mutta netistä voi kuitenkin kaivaa tietoja niiden 60- 70-luvun vehkeitten korjaukseen ja juottaa vanhoille koneille nykyaikaista viinabensaa?virtain kirjoitti: Mulla on useampia vanhoja autoja 60-70 luvun...Ja olen niissä käyttänyt suurimmaksi osaksi mineraaliöljyjä (eihän silloin kun nämä olivat uusia...ollut kaiketi täysisynteettisiä vielä,ja näiden mootoreissa välyksetkin soveltuvat paremmin mineraaliöljyille)
Re: moottoriöljystä
Lukekaa "Kannattako Ladassa käyttää täyssynteettistä"
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: moottoriöljystä
Ei se koko vaan merkki.Yogi kirjoitti:Onko sulla se pienempi öljyfiltteri siellä? Se voi sivuoireena tehdä tuota vilkkumista tyhjäkäynnillä. Siitä on täällä ollut puhetta ja tiedän omasta kaveripiiristänikin tapauksen.
Eräässä tapauksessa mekaanisella öljynpainemittarilla oli havaittavissa 1,2 bar öljynpaineen lisäys kierroksilla kun vaihtoi sen kotimaisen tekeleen ns. merkkimerkkiin. Kaupan päälle startissa kalkattava kone kun takaiskuventtiili ei toimi niissä tänäkään päivänä. Hintaeroa alle kaksi euroa suodattimeen jolla paineet pysyy korkealla ja kone nostaa paineet startissa heti. Lisäksi suodatuskyky ilmiömäisesti parempi kuin tässä halvemmassa tekeleessä.
Sitä kannattaa miettiä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: moottoriöljystä
10w-30 pysyy pidempään 10w-30:senä, kuin 5w-50 pysyy 5w-50:senä, sitä tarkoitin. 5w-50 on niin laaja viskositeetti alue, että siihen on pitänyt käyttää paljon lisäaineita. Itse käyttäisin 5w-50 öljyjä korkeintaa moottorisahan teräketjun voiteluun, mutta moottorisahaa mulla ei ole. Laaja viskositeettialue ei kerro mitään öljyn laadusta, oikeastaan päinvastoin.audiq kirjoitti:Meinaatko, ettei se 10W-30 menetä ominaisuuksistaan mitään kilometrien karttuessa? Täyssynteettinen öljyhän on tavallaan siivilöity mineraaliöljy, josta on parhaat aineet valikoitu. Siinä on jo luonnostaan laajempi viskositeettialue kuin mineraaliöljyssä.
Jokin yhteenveto, mitä aiheen aloittaja voisi tehdä seuraavaksi? Ehkä vaihtaa öljynpaineanturin. Tai mitata todelliset öljynpaineet. Tai vaihtaa öljyt 10w-40, tai 5w-40 öljyyn. Tai kokeilla toisen merkkistä suodatinta. Tossa nyt jotain, mitä mieleen tuli.
Niistä suodattimista? Tarkoititko jokari kotimaisella tekeleellä m-filteriä? En ole alan asiantuntija, mutta ehkä juuri siksi haluankin uskoa, että suomalainen suodatin on laatutuote. Mistä sen tietää, että missä maassa muut ns. kansainväliset tuotemerkit on valmistettu? Kun Bosch:in tulpatkin tulee Intiasta. M-Filter ei ole ehkä kovin hienossa paketissa, eikä siinä ole hienoa tuotemerkkiä maalattuna pintaan, mutta kertooko se laadusta. Mutta mitenkäs M-Filter on testeissä pärjännyt, kun en nyt muista yhtään.
Kysytään nyt vielä, että mikä olisi hyvä suodatin ladaan? Ja mistä sen tietää, että se on hyvä? Yleensähän sitä tulee ostettua se suodatin, jota ensimmäiseksi tarjotaan. Sen ihmeempiä miettimättä.
Re: moottoriöljystä
Minä en käytä Ladassa muita kuin Volvon orkkissuodattimia tai sitten Fram/Mann/Fiaam-linjalta jos ei satu Volvolaista olemaan juuri silloin hyppysissä. Pyydän yleensä Ford Taunuksen suodattimen, jossa onkin yleensä kyljessä sopivuus suoraan Ladaan, ainakin Framin tapauksessa.
Testivoittajakärkeä ja hinnat samat kuin selvästi huonommissa tuotteissa.
Mitähän ihmeen merkitystä sillä valmistusmaalla on nykyaikana? Kovin vanhanaikaista ajattelua. Kotimaisuus ei valitettavasti aina ole laadun tae.
Tietysti jos haluaa uskoa tähän kotimaiseen ihmeeseen ja kuunnella startissa kolisevaa konetta, niin ei se kyllä minulta ole pois.
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Tosta kattomaan TM:n tekemää suodatintestiä.
Meillä mineraali 10W-30 tippakannussa, siellä se toimii parhaiten. 10W-30 olisi viskositeettialueena erinomainen moneen käyttöön, mutta vain synteettisenä. Esim. jenkeistä löytyy monelta valmistajalta. Euroopasta ei.
Ladailijan valinta on tietenkin TB Moniaste 10W-30 ja M-filterin Ladaan tarkoitettu. Hienosti kuulee kuinka nokat tekee työtään, se kai kertoo että ne on tallella mutta kuinka kauan.
Jos on pakko ostaa 10W-30 mineraalia niin ostakaa raskaan kaluston tuotteita missä bensaluokitukset. On "hieman" eri tuotteita noinniinkuin laadullisesti ja litrahintakin jää monesti hyvin edulliseksi.
Testivoittajakärkeä ja hinnat samat kuin selvästi huonommissa tuotteissa.
Mitähän ihmeen merkitystä sillä valmistusmaalla on nykyaikana? Kovin vanhanaikaista ajattelua. Kotimaisuus ei valitettavasti aina ole laadun tae.
Tietysti jos haluaa uskoa tähän kotimaiseen ihmeeseen ja kuunnella startissa kolisevaa konetta, niin ei se kyllä minulta ole pois.
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Tosta kattomaan TM:n tekemää suodatintestiä.
Meillä mineraali 10W-30 tippakannussa, siellä se toimii parhaiten. 10W-30 olisi viskositeettialueena erinomainen moneen käyttöön, mutta vain synteettisenä. Esim. jenkeistä löytyy monelta valmistajalta. Euroopasta ei.
Ladailijan valinta on tietenkin TB Moniaste 10W-30 ja M-filterin Ladaan tarkoitettu. Hienosti kuulee kuinka nokat tekee työtään, se kai kertoo että ne on tallella mutta kuinka kauan.
Jos on pakko ostaa 10W-30 mineraalia niin ostakaa raskaan kaluston tuotteita missä bensaluokitukset. On "hieman" eri tuotteita noinniinkuin laadullisesti ja litrahintakin jää monesti hyvin edulliseksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: moottoriöljystä
Niin kuin kerroin, että perus 10W-30 on tehty huonolaatuisemmasta perusöljystä ja mineraaliöljynä sitä joudutaan lisäaineistamaan voimakkaasti.E.P. kirjoitti:
10w-30 pysyy pidempään 10w-30:senä, kuin 5w-50 pysyy 5w-50:senä, sitä tarkoitin. 5w-50 on niin laaja viskositeetti alue, että siihen on pitänyt käyttää paljon lisäaineita. Itse käyttäisin 5w-50 öljyjä korkeintaa moottorisahan teräketjun voiteluun, mutta moottorisahaa mulla ei ole. Laaja viskositeettialue ei kerro mitään öljyn laadusta, oikeastaan päinvastoin.
Kun taas synteettisen 5W-50:n viskositeettialue on luonnostaan mineraaliöljyä laajempi, jolloin lisäaineistusta ei niin paljon tarvita. On toki totta, että laaja viskositeettialue vaatii sitten lisäaineistusta.
Mutta lähtökohtaisesti synteettinen ei tarvitse niin voimakasta lisäaineistusta kuin mineraali.
Ja tiedän kyllä, että samoilla viskositeettiarvoilla on hyvää ja huonoa öljyä saatavana.
Re: moottoriöljystä
Valmistusmaalla on merkitystä laatuun. Kaukoidästä saa kaiken halvalla, mutta laaduntarkkailu on jätetty kuluttajalle.Jokari kirjoitti:Mitähän ihmeen merkitystä sillä valmistusmaalla on nykyaikana? Kovin vanhanaikaista ajattelua. Kotimaisuus ei valitettavasti aina ole laadun tae.
Tietysti jos haluaa uskoa tähän kotimaiseen ihmeeseen ja kuunnella startissa kolisevaa konetta, niin ei se kyllä minulta ole pois.
Sitten voidaan tietysti ajatella sitä, että mihin se raha menee? Suomeen, Eurooppaan, vai kaukoitään? Luulisi tämmöisiä jokaisen miettivän edes joskus, jos Suomessa asuu. Tekee sitten töitä, on työttömänä vastoin tahtoaan, tai omasta tahdostaan. Siinä ei ole mitään vanhanaikaista, että edes joskus miettii mitä mistäkin seuraa, eli tapahtuu.
Mulla oli M-Filter, koska semmoinen sattui motonetin hyllyssä olemaan. En kuullut mitään erityisiä kolinoita käynnistettäessä. Tänään hankin Fram:in, ja se on jo vaihdettunakin. Eipä noista päällepäin osannut suuria eroja löytää.
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: moottoriöljystä
Itse olen joutunut koti oloissa siirtymään synteettisiin tippakannu öljyihin, koska kylmässä varastossa 10W-30 mineraali öljy ajaa jo pikku pakkasilla vaseliinin virkaaJokari kirjoitti:Meillä mineraali 10W-30 tippakannussa, siellä se toimii parhaiten.