Halusin tietää jos kellään on joku idea missä ongelma on tai vois olla. Tänään aamulla ku olin menossa töihin niin moottori ei käynistyny ja Starttikone vaan pyörii. Sit aukesin yhen syttytys tulpan ja se oli peitetty öljyssä. putsasin sen ja aukesin ne muut neljät jotka myös oli öljyssä. Auto on 2000 luvun vuosmalli ja kone on 1.5 l 16 V. Onko kelään ideoita missä viko on ja mitä siihen vois tehdä. olen kerran täyttäny se liian täynä öljyä jotain 2 kk sitten ja ajoin sileen ehkä 100 km ja sit otin pois ylimääräiset öljyt. Olen juuri vaihtanu öljyä ja suodatinta autossa ja öljytikkun öljy oli uuden värinenn mutta ne mitä oli sytytys tulpissa oli musta väristä. Voiko tämä öljy tulla siit kun täytin se liian täyteks ja ajoin sen kans silloin? Auton tulpat vaihdetiin 133 tkm kohalla ja itse ostin auton kun se oli ajettu 141 tkm että en tiedä jos se öljy on tullu aikaisemmin sinne vai ei kun en ole auennut ne tulppat ajemmin.
Venttiilikopassa on nuo tulppien putket ja niissä on o-renkaat (8kpl) joista yksi tai useampi on murtunut. Vaihda o-renkaat uusiin hyvälaatuisiin silikonikumirenkaisiin ja ongelma poistuu. Öljyn ylitäytöllä ei ole osuutta asiaan (kun ei sitä kuitenkaan litratokulla liikaa ollut).
Siis onko se noissa mustissa putkessa joka tulee sytytystulppan päälle missä päässä oleva tiiviste joka pitäis vaihtaa? Eli toi mikä on kuvassa vai mikä tiiviste tarkoitit?
Vai tarkotatko ne joka pitäis olla siin putkessa minne laitetaan sytyttystulppa eli moottorin sisällä et niihin putkiin pohjassa kaks olevat renkaat et niit pitäis vaihtaa? jos ne on ne niin ne on aika pohjassa et vaikee saada ne ylös ja sit takas tungettu, ideoita tässä miten tekis se helpoiten? eli ne mikä on kuvassasi joka laitoit itse linkillä?
Eli minun laittamassa kuvassa näet sytytystulpan vieressä pienet vihreät pisteet jotka ovat halkileikkaukset noista o-renkaista. Ylhäällä nokka-akselien korkeudella näet toiset. O-renkaiden vaihtamiseksi pitää venttiilikoppa irrottaa eli purkamatta et saa vaihdettua.
Ja sitten kun ollaa niin pitkällä,et ne putkenpäät näkyy,niin kannattaa varovast kaivaa niitä ylös.Itessää ne putkenpäät kun voi rikkoutuu kovasti väännellessä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Voisitteko viel kertoa että onko iso homma vaihtaa ne o-renkaita. Eli onko hankalaa saada irti ja laitaa takas toi venttiilikoppa? Jotain erityistä mitä pitää ajatella ja muistaa kun teke tätä?
Parasta on aina korjata vika, mutta aina ei ehdi... Öljyn saa imeytettyä pois siten että nostat tulpanhatun ja sitten ruuvimensseliä apuna käyttäen painelet trasselia sinne putkeen, hetken kuluttua nostat trasselin pois. Toista muutaman kerrsn kunnes pohjalla ei ole enää öljyä, tulppia ei tarvitse irrottaa, tulpan irrottaessahan se öljy valuu sinne sylinteriin.
No sillä nyt ei ole mitään merkitystä,vaikka se öljy valuiskin sinne sylinteriin tulpan irroituksen yhteydessä...eli tulpat vaan kylmästi irti,ja loput öljynjämät rätillä pois...Öljyt kyllä palaa sylintereistä pois kun laitat koneen käyntiin.