Lada 110 Öljyä sytytys tulpissa

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
bensko

Lada 110 Öljyä sytytys tulpissa

Viesti Kirjoittaja bensko »

Halusin tietää jos kellään on joku idea missä ongelma on tai vois olla. Tänään aamulla ku olin menossa töihin niin moottori ei käynistyny ja Starttikone vaan pyörii. Sit aukesin yhen syttytys tulpan ja se oli peitetty öljyssä. putsasin sen ja aukesin ne muut neljät jotka myös oli öljyssä. Auto on 2000 luvun vuosmalli ja kone on 1.5 l 16 V. Onko kelään ideoita missä viko on ja mitä siihen vois tehdä. olen kerran täyttäny se liian täynä öljyä jotain 2 kk sitten ja ajoin sileen ehkä 100 km ja sit otin pois ylimääräiset öljyt. Olen juuri vaihtanu öljyä ja suodatinta autossa ja öljytikkun öljy oli uuden värinenn mutta ne mitä oli sytytys tulpissa oli musta väristä. Voiko tämä öljy tulla siit kun täytin se liian täyteks ja ajoin sen kans silloin? Auton tulpat vaihdetiin 133 tkm kohalla ja itse ostin auton kun se oli ajettu 141 tkm että en tiedä jos se öljy on tullu aikaisemmin sinne vai ei kun en ole auennut ne tulppat ajemmin.

Vastausta odottaen :)
pressa

Re: Lada 110 Öljyä sytytys tulpissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Venttiilikopassa on nuo tulppien putket ja niissä on o-renkaat (8kpl) joista yksi tai useampi on murtunut. Vaihda o-renkaat uusiin hyvälaatuisiin silikonikumirenkaisiin ja ongelma poistuu. Öljyn ylitäytöllä ei ole osuutta asiaan (kun ei sitä kuitenkaan litratokulla liikaa ollut).

kuva linkki: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 2112-1.jpg
bensko

Siis onko se noissa mustissa putkessa joka tulee sytytystulppan päälle missä päässä oleva tiiviste joka pitäis vaihtaa? Eli toi mikä on kuvassa vai mikä tiiviste tarkoitit?

https://picasaweb.google.com/1062534492 ... YTVrLelhQE
bensko

Vai tarkotatko ne joka pitäis olla siin putkessa minne laitetaan sytyttystulppa eli moottorin sisällä et niihin putkiin pohjassa kaks olevat renkaat et niit pitäis vaihtaa? jos ne on ne niin ne on aika pohjassa et vaikee saada ne ylös ja sit takas tungettu, ideoita tässä miten tekis se helpoiten? eli ne mikä on kuvassasi joka laitoit itse linkillä?
pressa

Eli minun laittamassa kuvassa näet sytytystulpan vieressä pienet vihreät pisteet jotka ovat halkileikkaukset noista o-renkaista. Ylhäällä nokka-akselien korkeudella näet toiset. O-renkaiden vaihtamiseksi pitää venttiilikoppa irrottaa eli purkamatta et saa vaihdettua.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ja sitten kun ollaa niin pitkällä,et ne putkenpäät näkyy,niin kannattaa varovast kaivaa niitä ylös.Itessää ne putkenpäät kun voi rikkoutuu kovasti väännellessä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
bensko

Okei. Kiitoksia vastauksista :) pitää katoo isän kans mitää voidan/osataan tehdä itse :) Palailen jos tulee ongelmia tai lisää kysymyksiä :)
bensko

Voisitteko viel kertoa että onko iso homma vaihtaa ne o-renkaita. Eli onko hankalaa saada irti ja laitaa takas toi venttiilikoppa? Jotain erityistä mitä pitää ajatella ja muistaa kun teke tätä?
pressa

Tai antaa vuotaa ja parin viikon välein aina trasselilla imeyttää öljyn pois.
bensko

Miten mä saan se imetty ölyn pois siit? kuivaa sytytys tulppat vaan ja laitaa ne takas vai?
bensko

Eiks olis parempi korjaa vika eikä antaa se olla :D
mush
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuolta samalta saitilta mistä tuo eka kuva oli löytyy vähän lisääkin kuvamateriaalia, niin tietää vähän mitä on edessä:

Tuolta ekasta kohdat suurinpiirtein kutoseen asti tarvitsee tehdä:
Linkki 1

Ja tuolta sitten eteenpäin tarpeellinen määrä:
Linkki 2

Käänsin nuo englantiin googlella, kun suomen käännökset ovat lähinnä koomisia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
pressa

Parasta on aina korjata vika, mutta aina ei ehdi... Öljyn saa imeytettyä pois siten että nostat tulpanhatun ja sitten ruuvimensseliä apuna käyttäen painelet trasselia sinne putkeen, hetken kuluttua nostat trasselin pois. Toista muutaman kerrsn kunnes pohjalla ei ole enää öljyä, tulppia ei tarvitse irrottaa, tulpan irrottaessahan se öljy valuu sinne sylinteriin.
virtain

Viesti Kirjoittaja virtain »

No sillä nyt ei ole mitään merkitystä,vaikka se öljy valuiskin sinne sylinteriin tulpan irroituksen yhteydessä...eli tulpat vaan kylmästi irti,ja loput öljynjämät rätillä pois...Öljyt kyllä palaa sylintereistä pois kun laitat koneen käyntiin.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottoriöljy on kyllä niin hyvä eriste, ettei se tulpan poterossa oleva öljy vaikuta sytytykseen juuri sitä eikä tätä.

Öljy ei lisäänny määrättömyyteen asti, vaan sylinterikannen yläpinnan tasolle, noin suurin piirtein.

Korjausta voi hyvin lykätä esim. seuraavaan nokkahihnan vaihtoon.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin