Seuraava ongelma?
Re: Seuraava ongelma?
Mielestäni johtoa ei pitäisi missään vaiheessa irrottaa. Onko todellakin niin että kiehuu jos johtoa ei irrota (siis ettei vaan mittari näytä korkeaa lukemaa)? Missäpäin maailmaa auto on, jos sitä joku harrastaja vilkaisisi ettei vain kalliit (ladaa tuntemattomat) korjaamot sitä isolla rahalla tutkisi.
Re: Seuraava ongelma?
Todella omituiselta kuulostaa jos korjaamolla on neuvottu lämpöanturin johto irroittamaan.
Joitakin mieleen tulleita muita mahdollisia vikoja pressan mainitseman lisäksi:
-Jäähdytysjärjestelmä ei pidä painetta (jolloin kiehumispiste ja puhaltimen käyntiinlähtölämpötilat ovat hyvin lähellä toisiaan). Viallinen paisuntasäiliön korkki, rikkinäinen säiliö, jne.
-Termostaatti ei toimi oikein
-Vesipumppu viallinen
-Väärä lämpöanturi (tulihan se varmasti vaihdettua?)
...
Meidän autossa (jossa on siis sama moottori) olen kuullut jäähdyttimen puhaltimen toimivan viimeksi kuukausia sitten, vielä lämpimillä keleillä. Se ei oikein toimiessaan nosta lämpöjä kovinkaan helposti, edes ruuhkassa seisomisella.
Joitakin mieleen tulleita muita mahdollisia vikoja pressan mainitseman lisäksi:
-Jäähdytysjärjestelmä ei pidä painetta (jolloin kiehumispiste ja puhaltimen käyntiinlähtölämpötilat ovat hyvin lähellä toisiaan). Viallinen paisuntasäiliön korkki, rikkinäinen säiliö, jne.
-Termostaatti ei toimi oikein
-Vesipumppu viallinen
-Väärä lämpöanturi (tulihan se varmasti vaihdettua?)
...
Meidän autossa (jossa on siis sama moottori) olen kuullut jäähdyttimen puhaltimen toimivan viimeksi kuukausia sitten, vielä lämpimillä keleillä. Se ei oikein toimiessaan nosta lämpöjä kovinkaan helposti, edes ruuhkassa seisomisella.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Seuraava ongelma?
Uusi vesipumppu ja merkkikorjaamon vaihtamana, kuten myös lämpötila anturi. En jaksa uskoa, että olisi väärää mallia, mutta eihän sitä tietenkään varmuudella voi tietää. Olisin ERITTÄIN kiitollinen jos joku Lada harrastaja voisi Samaraamme vähän tutkia, mistä pätkiminen johtuu ja muutenkin.
Lämpötilat on muuten mittarin mukaan nyt ollut pitkän aikaa taas ok ja en ole irrottanut ko. piuhaa kertaakaan, idän ihme....
Lämpötilat on muuten mittarin mukaan nyt ollut pitkän aikaa taas ok ja en ole irrottanut ko. piuhaa kertaakaan, idän ihme....
Re: Seuraava ongelma?
Jos paikkakunnan kertoisi niin olisi varmaan harrastajien helpompi mahdollisesti autoa katsoa. Itse en ainakaan lupaudu koska selvitin paikakunnan joka ei ole Seinäjoen lähellä.
Ei se että on joku merkkikorjaamo takaa vielä mitään, asentajan (eli sen työntekijän) ammattitaito ja asiantuntemus sen lopputuloksen tekee. Minä pystyn illallakin pätevästi korjaamaan laitteita vaikkei ole firman takki päällä, eli ammattitaito ja osaaminen ei ole vaatteissa eikä hallissa...
Ei se että on joku merkkikorjaamo takaa vielä mitään, asentajan (eli sen työntekijän) ammattitaito ja asiantuntemus sen lopputuloksen tekee. Minä pystyn illallakin pätevästi korjaamaan laitteita vaikkei ole firman takki päällä, eli ammattitaito ja osaaminen ei ole vaatteissa eikä hallissa...
Re: Seuraava ongelma?
Moi,
Sori, en lukenut koko ketjua huolellisesti läpi, mutta ei samara sentään näin huono auto ole.
Mutta jotain tuttua noissa vika oireissa on. Omassa Samarassa oli vuosia sitten rikkinäinen lämpöanturi ja se myös alkoi keittämään kun moottori kävi ja auto seisoi paikallansa.
Minusta vika vaikuttaa siltä, että lämpöanturi antaa väärää lämpötilatietoa (rikki, tai väärä anturi). Minulla rikkinäinen anturi väitti jäähdytysnesteen lämpötílaksi -40 astetta. Silloin jäähdytyspuhallin ei luonnollisestikaan toimi ja moottori alkaa keittämään kun auto seisoo paikallansa.
Sori, en lukenut koko ketjua huolellisesti läpi, mutta ei samara sentään näin huono auto ole.

Minusta vika vaikuttaa siltä, että lämpöanturi antaa väärää lämpötilatietoa (rikki, tai väärä anturi). Minulla rikkinäinen anturi väitti jäähdytysnesteen lämpötílaksi -40 astetta. Silloin jäähdytyspuhallin ei luonnollisestikaan toimi ja moottori alkaa keittämään kun auto seisoo paikallansa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Seuraava ongelma?
Päällimmäinen ongelma on tällähetkellä pienellä vaihteella etenkin ajettaessa nykiminen. Tulpatjohdot ja tulpat vaihdettu, kuten myös akku ja generaattori, lämpötila-anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten ad autokorjaamossa. Näistä nykiminen ei siis ainakaan johdu, bensansuodatinkin on kesällä vaihdettu.
Sytytyspuolassa vai missähän voisi vika piileä tässä nykimis / pätkimis ongelmassa? Vai bensapuolella jollain tavalla...
Sytytyspuolassa vai missähän voisi vika piileä tässä nykimis / pätkimis ongelmassa? Vai bensapuolella jollain tavalla...
Re: Seuraava ongelma?
Ennen kuin alkaa muita vikoja etsiä, pitäisi selvittää tämä anturiasia, kaikki voi olla siitä kiinni. Vie takaisin korjaamoon ja pyydä että kokeilevat saada testerillä moottorin lämpötilatiedon ulos, onko lähelläkään oikeaa.
Jos on asiaa tänne idemmäs, niin täältä saa varmasti ehjän lämpöanturin lainaan.
EDIT: myös puola ja muita ruiskun osia löytyy kokeiltavaksi tarpeen mukaan.
Jos on asiaa tänne idemmäs, niin täältä saa varmasti ehjän lämpöanturin lainaan.
EDIT: myös puola ja muita ruiskun osia löytyy kokeiltavaksi tarpeen mukaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Seuraava ongelma?
Sanoivat silloin kun laittoivat uuden lämpötila-anturin selvästi, että vanha oli rikki ja vaihtoivat uuden, mutta eivät pystyneet korjaamaan ko. vikaa silti koska se maksaisi minulle enemmän kuin Samarani arvo on.
Oikeastaan pätkimisongelmaa pidän pahempana koska ainoastaan kerran on käynyt niin, että lämpötilat nousi lähestulkoon ( mittarin mukaan ) 130 ja jouduin välittömästi sammuttamaan auton ja ottaa puhutun piuhan irti, se auttoi välittömästi, toimenpidettä en ole joutunut uusimaan.
Väitän, että olisivat AD:lla huomanneet jos paisuntakammio olisi haljennut tahi korkki olisi rikki, näin ainakin olettaisin....
Oikeastaan pätkimisongelmaa pidän pahempana koska ainoastaan kerran on käynyt niin, että lämpötilat nousi lähestulkoon ( mittarin mukaan ) 130 ja jouduin välittömästi sammuttamaan auton ja ottaa puhutun piuhan irti, se auttoi välittömästi, toimenpidettä en ole joutunut uusimaan.
Väitän, että olisivat AD:lla huomanneet jos paisuntakammio olisi haljennut tahi korkki olisi rikki, näin ainakin olettaisin....
Re: Seuraava ongelma?
Eivät sitten kertoneet mikä on tuo vika, jonka korjaaminen maksaa enemmän kuin Samaran arvo.
Vähän epäilyttää.
Vähän epäilyttää.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Seuraava ongelma?
Lisäyksenä vielä että tuo ruiskun lämpötilatunnistimen vika ei tietääkseni jätä mitään vikakoodia, ainakaan GM versiossa. Tästä syystä on vaikea vikaa löytääkään.
Anturithan "aina" syöttävät muka oikeaa tietoa moottorinohjausjärjestelmälle. Moottorinohjausjärjestelmä sitten toimii sen mukaan mitä tietoa se saa.
Siinähän sitä minullekkin tuli autoon nykimistä kun moottori sai liikaa poltto-ainetta. Jos osaat katsoa sytytystulppia vielä, minkälaiselta ne nyt näyttävät? Jos ne ovat kovin mustat, nokiset ja tervaiset on kyse nimenomaan lämpötilantunnistinmen viasta jonka johdosta moottori saa liikaa poltto-ainetta. Eli anturivika aiheuttaa kaksi oiretta.
Ainakin minulla vika paheni jatkuvasti ja sitten autolla ei enää päässyt mihinkään koska moottori tukehtui bensiiniin. Mitenkäs on auto startannut??
Anturithan "aina" syöttävät muka oikeaa tietoa moottorinohjausjärjestelmälle. Moottorinohjausjärjestelmä sitten toimii sen mukaan mitä tietoa se saa.
Siinähän sitä minullekkin tuli autoon nykimistä kun moottori sai liikaa poltto-ainetta. Jos osaat katsoa sytytystulppia vielä, minkälaiselta ne nyt näyttävät? Jos ne ovat kovin mustat, nokiset ja tervaiset on kyse nimenomaan lämpötilantunnistinmen viasta jonka johdosta moottori saa liikaa poltto-ainetta. Eli anturivika aiheuttaa kaksi oiretta.
Ainakin minulla vika paheni jatkuvasti ja sitten autolla ei enää päässyt mihinkään koska moottori tukehtui bensiiniin. Mitenkäs on auto startannut??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Seuraava ongelma?
Voisiko nyt vika olla niissä lämpötilatunnistimen johdoissa? Purkaa sitä kangas-sukkaa siitä johtojen päältä 10cm matkalta ja tarkistaa johdot, usein ollut poikki siitä alkupäästä kun johtimen eriste on lämmöstä kovettunut. Oireet nimittäin sopivat erittäin hyvin väärään/vaihtelevaan lämpötilatietoon. Lämpötilatieto vaihtelee kun johdon päät koskettavat välillä ja välillä taas ei...
Re: Seuraava ongelma?
Ok, voipi olla. Missä ne johdot tarkkaan ottaen sijaitsee. Osaako amatööri vaihtaa ne itse?
Re: Seuraava ongelma?
Olen samaa mieltä että tuo lämpöanturiasia pitäisi selvittää ennen kuin alkaa muita vikoja epäilemään. Lisäksi tuon autokorjaamon ammattitaito vaikuttaa erittäin epämääräiseltä jos asiakkaalle kerrotaan vain että "kallis vika, nyhdä johtoa irti".
Jos autossa on joku mekaaninen vika kuten vuotava jäähdytysjärjestelmä, on melkoisen vastuutonta kiertää sitä johtoa nyppimällä. Jos (ja kun) vika taas ilmeisesti on vain sähköinen anturivika tms, kuulostaa tuo lähinnä siltä ettei vikaa ole osattu/haluttu etsiä. Testerillä pitäisi olla helppo katsoa mitä lämpöanturi näyttää ja onko se lähelläkään totuutta.
Asiaatuntevammat, mitenkäs Samaran lämpöanturointi toimii, onko mittaristolle ja ruiskuaivolle omat lämpöanturit vai käyttävätkö samaa? Ohjaako moottorinohjainlaite flektiä lämpötilatietonsa mukaan vai onko sillä oma lämpökytkimensä? Eikun katsos, Sdelanohan asian jo kertoikin ja uskoisin tiedon pitävän paikkansa.
Minusta tämä vaikuttaisi nyt siltä että moottorinohjainlaite saa epämääräistä ja väärää tietoa lämpötilasta. Näin ollen auto nykii, kulkee huonosti ja veikkaan että kulutuskin on kohonnut. Sytytystulpat näyttävät varmaan vähän huonoilta. Koska moottorinohjainlaite saa väärää tietoa lämpötilasta, se ei aina ymmärrä käynnistää flektiä vaikka moottori olisikin pirun kuuma, koska se ei sitä tiedä. Kun moottorinohjainlaitteelta anturille menevän johdon irrottaa, tajuaa ohjainlaite että lämpötilasta ei ole mitään tietoa ja käynnistää varmuuden vuoksi flektin, jolloin lämpötila laskee.
Joku hiukan autosähköjen kanssa pelannut korjaamo tai näppäräkätinen tuttava pystyisi varmaan suht helposti ja halvalla vetämään anturilta uudet johdot ohjainlaitteelle. Jos kerran lämpöanturi on vaihdettu jo, veikkaisin että kyseessä on johtovika.
Toivottavasti tästä viestistä oli enemmän hyötyä kuin haittaa.
Jos autossa on joku mekaaninen vika kuten vuotava jäähdytysjärjestelmä, on melkoisen vastuutonta kiertää sitä johtoa nyppimällä. Jos (ja kun) vika taas ilmeisesti on vain sähköinen anturivika tms, kuulostaa tuo lähinnä siltä ettei vikaa ole osattu/haluttu etsiä. Testerillä pitäisi olla helppo katsoa mitä lämpöanturi näyttää ja onko se lähelläkään totuutta.
Asiaatuntevammat, mitenkäs Samaran lämpöanturointi toimii, onko mittaristolle ja ruiskuaivolle omat lämpöanturit vai käyttävätkö samaa? Ohjaako moottorinohjainlaite flektiä lämpötilatietonsa mukaan vai onko sillä oma lämpökytkimensä? Eikun katsos, Sdelanohan asian jo kertoikin ja uskoisin tiedon pitävän paikkansa.
Minusta tämä vaikuttaisi nyt siltä että moottorinohjainlaite saa epämääräistä ja väärää tietoa lämpötilasta. Näin ollen auto nykii, kulkee huonosti ja veikkaan että kulutuskin on kohonnut. Sytytystulpat näyttävät varmaan vähän huonoilta. Koska moottorinohjainlaite saa väärää tietoa lämpötilasta, se ei aina ymmärrä käynnistää flektiä vaikka moottori olisikin pirun kuuma, koska se ei sitä tiedä. Kun moottorinohjainlaitteelta anturille menevän johdon irrottaa, tajuaa ohjainlaite että lämpötilasta ei ole mitään tietoa ja käynnistää varmuuden vuoksi flektin, jolloin lämpötila laskee.
Joku hiukan autosähköjen kanssa pelannut korjaamo tai näppäräkätinen tuttava pystyisi varmaan suht helposti ja halvalla vetämään anturilta uudet johdot ohjainlaitteelle. Jos kerran lämpöanturi on vaihdettu jo, veikkaisin että kyseessä on johtovika.
Toivottavasti tästä viestistä oli enemmän hyötyä kuin haittaa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Re: Seuraava ongelma?
Kiitos vastauksesta, hyötyä oli. Löytyykö tältä palstalta ketään joka voisi sovitusta maksusta tämän " Jonirin " kuvaileman johtojen vetämisen tehdä???