Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Ladanist1

Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Lada Samara -89 1.3l
Polttoaine: RE85

Kylmäkäynnistys tapahtuu moitteettomasti -20c pakkasessa, tyhjäkäynti vähän seilaa tasaisesti kokoajan +-200rpm ja matalilla kierroksilla "tukehtuu" ja +90km/h on erittäin vaikea saavuttaa. Ykkös ja kakkos vaihteella kovilla kierroksilla toimii erittäin hyvin ja economy mittari näyttää hyvin alhaisia lukemia(hyvä). Tukehtumaisillaan economy mittari näyttää aivan tappia siis esim. kolmos vaihteella, kun yrittää kaasua painaa vähäkään enemmän. Kaikenkaikkiaan toimii tosiaan ok, mutta vinkkejä Ladamiehiltä, että millä saisi viilailtua auton täysin E85 sopivaksi? Ongelmat vaikuttavat olevan erittäin pienestä kiinni, koska välillä niitä ei juurikaan ole ja välillä on enempi. Niin joo mainitsen vielä, ettei lientä poikkeuksellisen paljoa kuitenkaan maistu 10l/100km, mutta luulen, jos saisi vähän viilailtua niin saisi tippumaan ja toimimaan. Vielä vähän voisin selkeyttää ja tarkentaa, että kyseessä on aikalailla niin sanottu "kengurubensa" efekti, mitä on jossain autoissa liian matala oktaanisella polttoaineella, vaikka RE85 onkin korkeaoktaanista.

Kaasarille ilmeisesti pitäisi jotain tehdä, voiko seosta säätää jotenkin tai suuttimen vaihtaa sopivammaksi tms.?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oireet - ja tietysti polttoaineen ominaisuudet - viittaavat polttoainepulaan.

Ihan summahuntturassa vaihtaisin pääsuuttimet 15 numeroa suuremmiksi ja tyhjäkäyntisuuttimen 5...10 numeroa isommaksi.

Imuilman lämmityksen termostaattisäätö pois ja imuilman täysi lämmitys koko ajan päälle, näin siis talvella, kesäksi voi termostaattisäädön kytkeä takaisin.

Jäähdyttimen eteen pahvia tms, jotta moottoritilan lämpö nousee.

Ja mitä paremmassa kunnossa sytytyslaitteet ovat, sen paremmin syttyy laihakin seos.

menestystä

SvS

PS. Kenguruominaisuus ei aiheudu oktaaniluvun puutteesta, vaan muista syistä.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja mush »

Mikähän kokoero on 1500 koneen ja 1300 koneen suuttimissa? Tuli vain mieleen jos löytyisi 1500:n kaasutin, niin se voisi olla helppo tie ja jäisi alkuperäinen kaasutin koskematta bensakäyttöä silmällä pitäen.

Jos alat osia haalimaan ja kaasutinta muuttamaan, niin samalla vaivalla saat pahamaineisesta Axtec-kaasuttimesta automaattiryypyn vaihtamalla koko yläosan siitä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Äkikseltä katsottuna 2108 (1300) pääsuuttimet 97,5/97,5 ja 21083 (1500) pääsuuttimet 95/97,5 tai 80/100. Tyhjäkäyntisuuttimet käytännössä saman kokoiset.

Ks. http://issuu.com/sepptiming/docs/karbyuratory-solex, tablitsa 1 sivulla 6.

AxTec-järjestelmä olisi tähän etanolikäyttöön ilmeisen hyvä, sillä se pystyisi sopeutumaan ainakin jossain määrin eri etanoli-bensiiniseoksille.

Mutta AxTecin käyttöhän vaatii kahden asian - sähkön ja kaasuttimen - ymmärtämistä yhtäaikaa, joten se voitaneen tällä foorumilla unohtaa ;)

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Ladanist1

Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Olen viimeksi mopoon suuttimia vaihtanut, eli siitä on aikaa. Sattuisiko löytymään kuvia tai peräti kuvallisia ohjeita suuttimien vaihtoon? Toinen on tuo imuilman lämmitys, missä kohtaa se on vai onko se mun mallista riisuttu kokonaan, koska ilmanputsarin kotelosta törröttää vain 10cm pitkä ontto putki? Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Tulpat vaihdoin Boschin parhaisiin mitä ladaan löytyy ja sillä sain kylmäkäynnistyksen moitteettomaksi, mutta muut ongelmat jäivät.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kaasuttimen kuva:

http://www.kadett-club.by/_fr/4/3995413.jpg

Kakkoskurkun pääsuutin on nro 38, ensimmäisen kurkun suutin vastaavalla paikalla kakkosen pääsuuttimen rinnalla.

Tyhjäkäyntisuutin on nro 11.

***

Autostasi lienee poistettu imuilman äänenvaimennus ja termostaattikotelo, joka ohjaa kylmän ja lämpimän ilman määriä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin