Lada Samara -89 1.3l
Polttoaine: RE85
Kylmäkäynnistys tapahtuu moitteettomasti -20c pakkasessa, tyhjäkäynti vähän seilaa tasaisesti kokoajan +-200rpm ja matalilla kierroksilla "tukehtuu" ja +90km/h on erittäin vaikea saavuttaa. Ykkös ja kakkos vaihteella kovilla kierroksilla toimii erittäin hyvin ja economy mittari näyttää hyvin alhaisia lukemia(hyvä). Tukehtumaisillaan economy mittari näyttää aivan tappia siis esim. kolmos vaihteella, kun yrittää kaasua painaa vähäkään enemmän. Kaikenkaikkiaan toimii tosiaan ok, mutta vinkkejä Ladamiehiltä, että millä saisi viilailtua auton täysin E85 sopivaksi? Ongelmat vaikuttavat olevan erittäin pienestä kiinni, koska välillä niitä ei juurikaan ole ja välillä on enempi. Niin joo mainitsen vielä, ettei lientä poikkeuksellisen paljoa kuitenkaan maistu 10l/100km, mutta luulen, jos saisi vähän viilailtua niin saisi tippumaan ja toimimaan. Vielä vähän voisin selkeyttää ja tarkentaa, että kyseessä on aikalailla niin sanottu "kengurubensa" efekti, mitä on jossain autoissa liian matala oktaanisella polttoaineella, vaikka RE85 onkin korkeaoktaanista.
Kaasarille ilmeisesti pitäisi jotain tehdä, voiko seosta säätää jotenkin tai suuttimen vaihtaa sopivammaksi tms.?
Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
Terve!
Oireet - ja tietysti polttoaineen ominaisuudet - viittaavat polttoainepulaan.
Ihan summahuntturassa vaihtaisin pääsuuttimet 15 numeroa suuremmiksi ja tyhjäkäyntisuuttimen 5...10 numeroa isommaksi.
Imuilman lämmityksen termostaattisäätö pois ja imuilman täysi lämmitys koko ajan päälle, näin siis talvella, kesäksi voi termostaattisäädön kytkeä takaisin.
Jäähdyttimen eteen pahvia tms, jotta moottoritilan lämpö nousee.
Ja mitä paremmassa kunnossa sytytyslaitteet ovat, sen paremmin syttyy laihakin seos.
menestystä
SvS
PS. Kenguruominaisuus ei aiheudu oktaaniluvun puutteesta, vaan muista syistä.
Oireet - ja tietysti polttoaineen ominaisuudet - viittaavat polttoainepulaan.
Ihan summahuntturassa vaihtaisin pääsuuttimet 15 numeroa suuremmiksi ja tyhjäkäyntisuuttimen 5...10 numeroa isommaksi.
Imuilman lämmityksen termostaattisäätö pois ja imuilman täysi lämmitys koko ajan päälle, näin siis talvella, kesäksi voi termostaattisäädön kytkeä takaisin.
Jäähdyttimen eteen pahvia tms, jotta moottoritilan lämpö nousee.
Ja mitä paremmassa kunnossa sytytyslaitteet ovat, sen paremmin syttyy laihakin seos.
menestystä
SvS
PS. Kenguruominaisuus ei aiheudu oktaaniluvun puutteesta, vaan muista syistä.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
Mikähän kokoero on 1500 koneen ja 1300 koneen suuttimissa? Tuli vain mieleen jos löytyisi 1500:n kaasutin, niin se voisi olla helppo tie ja jäisi alkuperäinen kaasutin koskematta bensakäyttöä silmällä pitäen.
Jos alat osia haalimaan ja kaasutinta muuttamaan, niin samalla vaivalla saat pahamaineisesta Axtec-kaasuttimesta automaattiryypyn vaihtamalla koko yläosan siitä.
Jos alat osia haalimaan ja kaasutinta muuttamaan, niin samalla vaivalla saat pahamaineisesta Axtec-kaasuttimesta automaattiryypyn vaihtamalla koko yläosan siitä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
Terve!
Äkikseltä katsottuna 2108 (1300) pääsuuttimet 97,5/97,5 ja 21083 (1500) pääsuuttimet 95/97,5 tai 80/100. Tyhjäkäyntisuuttimet käytännössä saman kokoiset.
Ks. http://issuu.com/sepptiming/docs/karbyuratory-solex, tablitsa 1 sivulla 6.
AxTec-järjestelmä olisi tähän etanolikäyttöön ilmeisen hyvä, sillä se pystyisi sopeutumaan ainakin jossain määrin eri etanoli-bensiiniseoksille.
Mutta AxTecin käyttöhän vaatii kahden asian - sähkön ja kaasuttimen - ymmärtämistä yhtäaikaa, joten se voitaneen tällä foorumilla unohtaa
menestystä
SvS
Äkikseltä katsottuna 2108 (1300) pääsuuttimet 97,5/97,5 ja 21083 (1500) pääsuuttimet 95/97,5 tai 80/100. Tyhjäkäyntisuuttimet käytännössä saman kokoiset.
Ks. http://issuu.com/sepptiming/docs/karbyuratory-solex, tablitsa 1 sivulla 6.
AxTec-järjestelmä olisi tähän etanolikäyttöön ilmeisen hyvä, sillä se pystyisi sopeutumaan ainakin jossain määrin eri etanoli-bensiiniseoksille.
Mutta AxTecin käyttöhän vaatii kahden asian - sähkön ja kaasuttimen - ymmärtämistä yhtäaikaa, joten se voitaneen tällä foorumilla unohtaa

menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
Olen viimeksi mopoon suuttimia vaihtanut, eli siitä on aikaa. Sattuisiko löytymään kuvia tai peräti kuvallisia ohjeita suuttimien vaihtoon? Toinen on tuo imuilman lämmitys, missä kohtaa se on vai onko se mun mallista riisuttu kokonaan, koska ilmanputsarin kotelosta törröttää vain 10cm pitkä ontto putki? Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Tulpat vaihdoin Boschin parhaisiin mitä ladaan löytyy ja sillä sain kylmäkäynnistyksen moitteettomaksi, mutta muut ongelmat jäivät.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada Samara RE85 polttoaine, pieniä ongelmia. helppiä?
Terve!
Kaasuttimen kuva:
http://www.kadett-club.by/_fr/4/3995413.jpg
Kakkoskurkun pääsuutin on nro 38, ensimmäisen kurkun suutin vastaavalla paikalla kakkosen pääsuuttimen rinnalla.
Tyhjäkäyntisuutin on nro 11.
***
Autostasi lienee poistettu imuilman äänenvaimennus ja termostaattikotelo, joka ohjaa kylmän ja lämpimän ilman määriä.
menestystä
SvS
Kaasuttimen kuva:
http://www.kadett-club.by/_fr/4/3995413.jpg
Kakkoskurkun pääsuutin on nro 38, ensimmäisen kurkun suutin vastaavalla paikalla kakkosen pääsuuttimen rinnalla.
Tyhjäkäyntisuutin on nro 11.
***
Autostasi lienee poistettu imuilman äänenvaimennus ja termostaattikotelo, joka ohjaa kylmän ja lämpimän ilman määriä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!