Neuvostoliittolaista laatutyötä... =)

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Ladanist1

Neuvostoliittolaista laatutyötä... =)

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Vaihdoin uudet tulpat, öljyt, ilmansuodattimen ja putsasin virranjakajan. Akun saa sahata tyhjäksi kerrasta toiseen ja ei käynnisty ja ulkonakin on enää -10c pakkasta.
Oiskohan se tämän auton tarina sitten tässä: http://www.youtube.com/watch?v=Gty8IScGUCs Vai osattaisiinko täällä antaa asiantuntevia neuvoja? Olen ajanut nyt viimeiset 100km ihan puhtaalla 95 polttoaineella, eli siinä ei pitäisi olla probleemia. Kulutus 12l/100km bensiiniä nyt kun olen sen kerinnyt laskemaan ja järjettömät käynnistysvaikeudet vaivanneet alusta lähtien, etanolilla lähti paremmin käyntiin. :D


Kaikki ongelmat korjattu ja auto on nyt täysin RE85 kelpoinen. Luettelen tässä nyt kaiken mitä tein, että alkoi pelittää täysin ongelmitta, tehot tallella ja käynnistyy ongelmitta.

Uutta osaa: Virranjakajan kansi + pyörijä, Bosch 4-kärki tulpat, sytytysjohdot, puola, SznajderSilver akku 70Ah ja bensaletkut.

Säätöä: Kaasuttimen kiristys ja kaasuttimen liittimien kiristys, ryyppy aavistuksen päälle ja seosruuvi täysin kiinni.

Ja voila Lada Samarasta tuli täysiverinen RE85 kiesi. Kaupunkikulutus 9L/100km, maantiekulutus 7.5L/100km. Suosittelen 80-luvun samaran omistajille samaa, pakokaasukin väheni helkkaristi ja se jopa tuoksuu mielyttävältä. 1500Km tässä jo taittunut Bioetanolilla. =)
Viimeksi muokannut Ladanist1, 22.2.2012 3:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja virtain »

Ruisku vai kaasari versio...Tuleeko bensaa...Tuleeko kipinää...Meinaako edes lähteä käyntiin,vai starttoittaako vaan? Onkohan jakopää kunnossa? Ja sitten vielä,jos on ruiskumallin,niin onko GM vai Bosch järjestelmällä,ja onko vikakoodit luettu?Onkos mahdollisesti ajonestolla varustettu versio.jos on...Lähteekö ajonesto varmasti pois päältä?
Ladanist1

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

1.3l kaasari, vuosimalli -89 ja manuaali ryypyllä. Välillä kerran pari rykäisee kun minuutteja sahaa. Bensa haiseepi,tulpat ja virranjakaja ok.
Ladanist1

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Tässäpä kuva 100km ajetuista boschin super 4 tulpista: http://tampereentietokonepalvelu.com/ku ... tulpat.jpg Sitten vain miettimään mikä on vialla, tulpat kyllä sen näköiset läheltä tarkasteltuna, ettei nuista ainakaan kipinää voi tulla. Lisäksi olivat aivan läpimärät bensasta, mutta se varmaankin tapahtunut kipininän loppumisen jälkeen.

Tässä vielä kuva pikaisen putsauksen jälkeen, kuvissa vain kolme tulppaa, koska yksi tippui konehuoneen uumeniin ja en pimeässä sitä jaksa tonkia: http://tampereentietokonepalvelu.com/ku ... utsaus.jpg
Ladanist1

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Putsasin tulpat ja laitoin paikalleen -> ykkösellä käyntiin. Nyt pitäisi vain selvittää miksi tulpat menevät noin ruotoiseen kuntoon vain 100km jälkeen. Nähdäkseni säädin seosta huomattavasti laihemmalle(auttaisiko?), eli siis ruuvasin seosruuvia sisäänpäin 0.5cm. Tyhjäkäyntiä sai nostaa aika korkealle, että käy tasaisesti, mutta ei 1500rpm vielä paha ole. Olisikohan ongelmat olleet tässä vai mättääkö tässä vielä jokin? =)
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Ajoin takavuosina juuri tuollaisella samaralla jotakin 130000 km, huoleton peli. Sulla on siis sytytysennakko ja katkojan kärkiväli säädetty oikein? Joskus nuo katkojan kärkien "kipinäpinnatkin" oikutteli, jotakin nukkaa kai niissä oli...Enpä osaa, muista kaasutinsäätöä neuvoa tähän hätään, vaikuttaisi ainakin vähintään tarpeeksi polttoainetta saavan. Virranjakajan kansikin yksi mahdollinen ongelmakohde.
warre 353w sedan,
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja pressa »

Koho alkaa uppoamaan ja siksi kaasutin yrittää tulvia ja seos liian rikkaalla?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kipinäpuoli kannattanee tarkastaa ensin. Vapaassa ilmassa pitäisi tulla noin 20 mm pitkä kipinä vaivatta.

Jos ei tule, ovat ensimmäisiä epäiltyjä sytytysjärjestelmän ohjausyksikkö (kuvassa jokseenkin keskellä jäähdytyslevyssä) sekä sytytyspuola.

Seuraava epäilty olisi sitten virranjakajan hall-anturi. Nämä nyt tietysti olettaen, että johtimet yms. ovat kunnollisia.

Katkojan kärjissä ei liene vikaa, sillä autossasi ei ole sellaisia.

menestystä

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Ladanist1

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Ongelmat vähenivät, mutta kulutus lähentelee 15l/100km vaikka keli lämpeni. Tyhjäkäynti heijaa, välillä röklättää matalilla kierroksilla ja välillä huutaa 1500rpm. En ilmeisesti vain osaa säätää tätä vehjasta kuosiin. Kyllä tuolla virranjakajan kannen alla näyttäisi olevan pyörijä ja kärjet, eli siis katjojan kärjet vai olenko sekoittanut jotakin? Juuri ne putsasin huolella, kuin myös itse pyörijän. Keksitäänkö vielä mitään pienen budjetin noppaneuvoja. Miten saisin kaasarin ns. tehdassäädöille esimerkiksi? Toimisi varmasti paremmin ainakin. :D
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Samarassa ei ole katkojan kärkiä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
jta
Viestit: 4427
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja jta »

Kokeileppas ihan tavallisilla tulpilla. Meinaan itekkin joskus nuo nelikärki tulpat ostin niin ei Daada pelannu niillä ollenkaan. Kokoontumisissa kuullut muiltakin että nuo ei sovellu kuin noille suorasytkä vehkeille missä on vahvempi kipinä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tulppamallin vaihto ei kyllä tätä asiaa ratkaise.

Ja noin yleensä ottaen: nelikärkitulpat soveltuvat hyvin myös perinteisille sytytysjärjestelmille, mukaan lukien nykyisin jo historialliset katkojalaitesysteemit.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kärjetön vehjehän tuo samara on( tilpäisessä/jatkuvassamielenhäiriössä) eilen kärkipeliksi tuon totesin. Pahoitinkohan jonkun mielen neuvoillani? Möin samarani kotikonnuilleen viime vuosituhannen lopulla, silloin ladasta vielä maksettiin rahaa...
warre 353w sedan,
Ladanist1

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Eli teillä ei ole kenelläkään hajuakaan samaran kaasarin säädöistä? =)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nyt pimeni koko samara, toista viikkoahan tuo kerkesi ol

Viesti Kirjoittaja mush »

Seosruuvi löytyy kaasarin jalasta, vaikka tuskin tuo säädöstä on kiinni, jollei se ruuvi nyt totaalisesti ole hävinnyt sieltä. Ota ainakin muistiin mihin suuntaan pyörittelet ja kuinka paljon jos tuohon kajoat.

Kuva

Jos rikastin lähtee kunnolla pois päältä, niin eipä tuossa oikein muita säätöjä ole, varsinkaan sellaisia mihin pitäisi kajota tässä tilanteessa.

Todennäköisempänä pidän, että kaasutin tulvii jostain syystä (roska neulaventtiilissä, pressan mainitsema koho-ongelma, jne.).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin