Täällä ollaankin jo useesti todettu, että toi pösön (ja citikan?) XUD9 (1.9td moottori, mm. peugeot 306/309) on ollut joskus Nivan keulilla, tosin ilman ahdinta. On tosin pari ongelmaa.
- Paino. Kukaan ei oikein tiedä paljon toi XUD9 painaa, ja unohtu kautta profeetan parran vie kysyä, että otetaanko se paino+20% vertailumoottorista (1.7) vai vakio moottorista (1.2). Kellään tästä mitään faktaa.. Tai ees essonbaarijuttua?
-Vaihdelaatikko. Joojoo, mikävaan menee kiinni ku on mielikuvitusta ja MIG. Mig löytyy, mutta mielikuvitusta ei. Eiku tä?
Eli tosiaankin, minkäköhän näköstä vaihdelaatikkoa tonne kannattais alkaa upottamaan? Semmonen kutkutus olis persiissä, että takapotkun laatikko vois mahdollisesti mennä pienellä modauksella siihen kiinni, jos kerran Nivankin koneeseen menee (ja eikös tää XUD9 oo vähänniinkun nivan kiisselikone)? Ideoita tähän? Vai kannattaako hankkia jonkun takavetodieselin moottori+voimansiirto? Ja tästä päästäänkin sitten istuvuuteen...
Eli toi XUD menee varmasti pienellä lekan näyttämisellä tonne moottoritilaan. Tätä en pidä ongelmana, rälläkkä pysyy jotenkuten kumminkin kädessä. Mutta jos haluaisi päästä helpommalla ja laittelis jostain muusta autosta dieselkonetta, niin voi olla taas se ongelma, että se ei istu sit sinne päinkään ja joutuu tekeen tulipeltien siirrot ynnä muut, jo vähän "isommat" operaatiot..
Mietteitä ja hitsi otetaan vastaan.

E: Näitä takavetosia pikkudieseleitä tulee mieleen ainakin:
Nissan Vanette, 2l diesel (keskimoottorilla taitaa tosin olla)
VW Transportter, 1.6l diesel (Tää vois olla kohtuullisen pieni?)
Mersulta löytyy 2l
Volvolta löytyy 2l
Ooppelilta löytyy 2l, mutta sitten tommonen 2l kone on kumminkin kohtalaisen iso, eli varmaan kannattaa alkaa pienempää sinne sovittaan?
Sierrassa on ainakin ollu tota 1,8td konetta.. Vähän harvinainen tosin tuntuu olevan, mutta pidän sitä hyvänä vaihtoehtona.
Mitäs muita sitten löytyykään....
E2: Vissiin toi sierran dieselkone (ainakin isommat) on pösön tuotteita, mutta toi 1.8 on kuulemma ihan Fordin tekoa. Pitäis upota fordin keulille kytkinkopan ja pakoputkiston vaihdolla. Onkos kukaan laittanut Sierran moottoria+voimansiirtoa Ladaan, jos on niin YVeellä tai tässä olisi mukava tietää istuvuuden kannalta tulevia ongelmia. Tietenkin vaihtoehtona on istuttaa Sierran voimansiirto esim. mondeon/escortin dieselmoottoriin.. Tämäkin varmaan vaatii vaihdelaatikkosovituspalaa ja muuta mukavaa
