polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
FinnETS

polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja FinnETS »

Heips!

110-sarjan 8-venttiilinen 1,5litrainen, vm -05, aj. 80 000 sytytti check engine-valon eka kerran parisen viikkoa sitten. Akun kengän irroittamisen jälkeen syttyi uudelleen vajaan 100km:n ajon jälkeen. Kävin luetuttamassa vikakoodin, oli PO443/ regenerointiventtiili, pääteastevika. Oli ollut myös seuraavia:P1602/toimintajännite puuttuu ja PO372/nakutustunnistimen (lohko 1) liian alhainen signaali. Vikamuisti tyhjennettiin ja taas tänään, n.100km:n ajon jälkeen valo syttyi. Lisäksi juuri ennen kotiintuloa syttyi moottoriöljyn merkkivalo. Kun sitten myöhemmin kävin tallissa tarkastamassa öljyn määrän (hiukan minimin yläpuolella), huomasin mittatikussa pieniä vaaleita tahnamaisia aineksia. Niistä tuli mieleen vanhat ajat ja kylmyyden ansiosta tukkeutuneet huohotussysteemit. (Muuten, autoon ei koskaan ole tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä öljyä aiemmin).

No, nyt kysymyksiä: 1) Voiko tuo höyryjen kierrätyskoodi mitenkään johtua putkien/letkujen vuodoista tai tukkeista? Entä piuhojen/liitinten kontaktihäiriöistä? 2)Voivatko nuo mittatikun möhnät mitenkään olla tekemisissä höyryjen kierrätyksen onnistumisen kanssa?
3)Voiko hiilipönttö itse aiheuttaa ongelmia?
4)Voiko tuon regenerointiventtiilin toimivuuden itse tarkastaa jotenkin?
5) Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja siihen tehonneesta menettelystä?


TOVERIT, TEIHIN PANEN TOIVONI,
Timo
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

1. Kyllä, kaikkien letkujen tulee olla tiiviitä ja kaikkien liittimien yhdistää. Tarkista letkut ja liittimet sekä puhdista kaikki johto liittimet.
2. En tiedä, mutta epäilen sen olevan normaalia kylmälimaa ja sitä olevan niin vähän ettei sitä tuonne polttoainepuolen järjestelmään pääse mitenkään.
3. Voi, mutta se on epätodennäköistä.
4. En tiedä tarkistustapaa.
5. Eräässä tapauksessa oli vasemmassa takapyöräkotelossa oleva polttoainehöyryjen tiivistymissäiliö ruostunut irti ja pudonnut.

Ps. jos osia tarvitset niin idäntuojilta kanntaa kysyä ostetaanosiossa, deltassa maksaa paljon...
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Koodi P1602 on syntynyt akkukaapelin irrottamisesta, jolloin moottorinohjain jäänyt jännitteettä.

Koodin P0443 "salat" selviävät saksaksi täältä (s. 134).

http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf

Ko. opas lienee "autoasi vanhempi", mutta pätee P0443:n osalta.

Vika voi siis olla joko itse venttiilissä (virtapiiri ml) tai letkuissa yms. Pressan mainitsema pyöränkotelossa oleva tiivistymissäiliö on mahdollinen vian syy.

Itse venttiili lienee sama kuin Opel Astrassa.

GM-varaosanumero on: 1#1997199 807446.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
FinnETS

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja FinnETS »

Terve taas!

Kiitoksia neuvoista ja vihjeistä. Mainitsemani öjyvalon syttyminen lienee ollut vain satunnainen oikku. Öljyä on reilusti yli puolivälin mittatikun merkkialueesta,eikä valo enää syty.

Vielä pari ksymystä:

Pitääkö ko. venttiilin auton käydessä pitää jatkuvaa, melko suurtaajuista surinaa (surinan alkamisen ja loppumisen kuulee selvästi pistoketta irroittaen/kiinnittäen)?

Mitähän kautta sinne vasemman takapyöräkotelon säiliöön pääsisi parhaiten tutustumaan?
Timo
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja pinpate »

FinnETS kirjoitti:
Mitähän kautta sinne vasemman takapyöräkotelon säiliöön pääsisi parhaiten tutustumaan?
Timo
Vasen takapyörä pois, samoin mahdollinen sisälokari. Sieltä se löytyy, toivottavasti ehjänä. :-?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

FinnETS kirjoitti: Pitääkö ko. venttiilin auton käydessä pitää jatkuvaa, melko suurtaajuista surinaa (surinan alkamisen ja loppumisen kuulee selvästi pistoketta irroittaen/kiinnittäen)?
Venttiilin avautuminen ja sulkeutuminen synnyttää juuri sellaisen äänen. (Venttiili on kaksiasentoinen, joko auki tai kiinni. Sopiva virtaus synnytetään auki-kiinnisuhteella.) Joissakin käyttöoloissa venttiili on jatkuvasti kiinni, joten ääntä ei välttämättä synny.

Ääni on siis asiaankuuluva.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vielä noin suomeksikin siitä tavasta, jolla järjestelmä testaa höyryjen talteenottoa.

Järjestelmä testaa toimintaa ajoittain, ei siis jatkuvasti, eikä moottorin kaikissa käyntioloissa.

Testissä tuuletusventiiliä käytetään, jolloin

- ilmamassa-anturin läpimenevän virtauksen on laskettava (jos ei, on venttiili viallinen, jossakin tukos tai venttiilin ja moottorin välillä vuoto)

- seoksen rikastuttava aktiivihiilestä erkanevan bensiinin päästessä moottoriin (jos ei, on mahdollista, että yhteys polttoainesäiliön ja moottorin välillä on poikki tai vuotaa).

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
puusilmae

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

pressa kirjoitti:1. Kyllä, kaikkien letkujen tulee olla tiiviitä ja kaikkien liittimien yhdistää. Tarkista letkut ja liittimet sekä puhdista kaikki johto liittimet.
2. En tiedä, mutta epäilen sen olevan normaalia kylmälimaa ja sitä olevan niin vähän ettei sitä tuonne polttoainepuolen järjestelmään pääse mitenkään.
3. Voi, mutta se on epätodennäköistä.
4. En tiedä tarkistustapaa.
5. Eräässä tapauksessa oli vasemmassa takapyöräkotelossa oleva polttoainehöyryjen tiivistymissäiliö ruostunut irti ja pudonnut.

Ps. jos osia tarvitset niin idäntuojilta kanntaa kysyä ostetaanosiossa, deltassa maksaa paljon...
Koitin etsiä kuvaa ladan polttoaine suodattimen ympäristöstä,mutta löytyikin hyvä viesti.

Tänään oli kuskinpuolen takarengas irti ja huomasin siellä ruosteisen pellin palan roikkumassa johon meni polttoaine suodattimesta joku letku.Näytti tukitulta puolipimeässä.Siinä letkussa oli nippusiteellä kiinni toinen letku mistä oli pää auki...onko mulla siis toi kyseinen säiliö(kohta 5) hävinnyt johonkin.Ilmeisesti leimaa ei heru ilman ko säiliötä vai saanko patentoitua jotenkin ko homman kunhan pelti ei roiku irto palana
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jostain autosta josku oli myös tuo säiliö kadonnut. Korjasin sen siten että tutkin letkujärjestyksen ja laitoin säiliön (sen mikä puuttui) tilalle tavallisen muovikuorisen polttoainesuodattimen. Suodattimen kiinnitin nippusiteellä kiinnikkeen pätkään joka oli pyöräkoteloon jäänyt jäljelle. Päästin ohkaisen sumun kotelosuojaa suodattimen/letkujen päälle eli ei "loistanut kilometrien päähän". Auto on tämän korjauksen jälkeenkin muutamia kertoja katsastettu eikä katsastusmiehet ole puuttuvaa pönnttöä erikseen tienneet katsoa. Tärkeää on että letkut on oikeassa järjestyksessä ja ilma/polttoainehöyryt kiertävät oikein. Tulpattu/avonainen letku saataa aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen, kun järjestelmä tunnistaa virheen kaasujen/ilman kulussa.

Onkohan sinulla tämä letkujärjestys? (on toki hieman erilaisiakin mutta tämä on yksi versio)
Kuva
puusilmae

Re: polttoainehöyryjen kierrätyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

pressa kirjoitti:Jostain autosta josku oli myös tuo säiliö kadonnut. Korjasin sen siten että tutkin letkujärjestyksen ja laitoin säiliön (sen mikä puuttui) tilalle tavallisen muovikuorisen polttoainesuodattimen. Suodattimen kiinnitin nippusiteellä kiinnikkeen pätkään joka oli pyöräkoteloon jäänyt jäljelle. Päästin ohkaisen sumun kotelosuojaa suodattimen/letkujen päälle eli ei "loistanut kilometrien päähän". Auto on tämän korjauksen jälkeenkin muutamia kertoja katsastettu eikä katsastusmiehet ole puuttuvaa pönnttöä erikseen tienneet katsoa. Tärkeää on että letkut on oikeassa järjestyksessä ja ilma/polttoainehöyryt kiertävät oikein. Tulpattu/avonainen letku saataa aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen, kun järjestelmä tunnistaa virheen kaasujen/ilman kulussa.

Onkohan sinulla tämä letkujärjestys? (on toki hieman erilaisiakin mutta tämä on yksi versio)
Kuva
Mulla se mitä oletan tulpatuksi tulee siitä polttoaine suodattimelta ja on siinä ruosteisessa pellinpalassa kiinni/tulee läpi ja on sen jälkeen joko poikki tai tulpattu ja toinen tulee tankin edestä keskemmältä autoa ja roikkuu irtonaisena.Ilmeisesti se on se ilmaputki.

Vika valo ei ole palanut ja jonkun aikaa se irtonainen putki on siellä roikkunut ihan selvästi näkynyt.Aika pieni reikä sisähalkaisijaltaan
Vastaa Viestiin