02 samara flekti anturi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Hnde

02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Hei! Eli kyseisen anturin paikan, jos joku osaisi kuvailla missä se sijatisee. Samara vm 02 Boch. Helpottaisi huomattavasti anturin ostoa :D
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja mush »

Siellä ei ole erillistä flektin anturia. ECU ohjaa flektiä oman lämpöanturinsa perusteella, joka sijaitsee siinä ilmanputsarin ja venttiilikopan välimaastossa ja siihen tulee kaksi johtoa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Hnde

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja Hnde »

Eli toisin sanoen. ECU on poissa pelistä, tai sekoilee pahasti?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tai sitten ne anturinjohdot ovat rikki, ei olisi ensimmäiset rmurentuneet johdot...
VilleHoo

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja VilleHoo »

Eikö flektin toimintaan varmasti vaikuta mikää muu anturi? uusin itekki tuon saman anturan äskettäin ja vieläki meinaa lämmöt nousta turhan ylös tyhjäkäynnillä..
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kuinka ylös? Mittarin mukaan ne nousi punasen rajaan ennen, kuin flekti käynnistyi norm. viisari oli siinä 90°kulmassa eli päälle 90°C riippuen toki autosta. Koskaan ei keittänyt tms. oiipa keli ja ajo millaista tahansa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
VilleHoo

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja VilleHoo »

Joo ei tuokaa vielä kiehunu oo, mulla ainakaa. en oo punaselle kyllä päästänykkää.. kai se sitte toimii ku on tarvis
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja audiq »

-02 Samaran flekti on alkanut käyttäytymään erikoisesti. Ensin jätti flektin pyörimään, kun virrat sammutti ja vaihdoin ensitöiksi releen, jonka jälkeen flekti edelleen pyörii välillä auton käydessä ja välillä sammutuksen jälkeen jonkin aikaa. Uudella releellä on kuitenkin tietääkseni aina sammunut kuitenkin jonkin ajan kuluttua.

Releestä alkuun sen verran, että alkuperäisessä oli jokin vastuksen kuva nastajärjestys-kuvassa releen kopassa ja uudessa ei vastusta ole. Jäi mietityttämään vastuksen tarkoitus.

Flektin käyttäytymiseen sitten. Samarassahan ei flekti pyöri juuri koskaan, niin on ihmetyttänyt se, että miksi pyörittää sitä aiempaa useammin. Lämpömittarin näyttämä on kuitenkin se normaali 90 astetta tuolloin.
Toinen, että mikä jättää flektin pyörimään ajon jälkeen, kun virrat on pois. Mielestäni vanhemmissa Samaroissa flekti sammui virtojen mukana. Vikakoodeja ei ole ollut ja viimeksi tarkistaessani moottorin lämpötilatieto vastasi ulkolämpötilaa koneen ollessa kylmä.

Kysymyksenä voisi heittää, että tuleeko flektille +30 vai +15 jännite. Jos flekti saa jäädä pyörimään ilman virtojen päällä oloa, niin ilmeisesti pitää uudemman kerran tarkistaa moottorin lämpötila-anturin kertoma lämpötila ja samoin tarkistaa anturien johtojen kunto. Erityisesti hämää tuo flektin jälkijäähdytys, kun olen ainakin pitänyt flektiä virtalukon takana olevana +15 laitteena.

Samara 2002, 1.5, 8V ja euro3.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse epäilisin sitä moottorin lämpöanturin toimintaa, mistä myös flekti lähtee lähtee tarvittaessa pyörimään. Lämpömittarihan saa tietonsa toiselta anturilta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jäi mainitsematta, että lämpötilatieto on siis tarkistettu OBD-pistokkeen kautta. Lämpömittarin kautta vaan todettu, että flekti pyörii välilllä koneen ollessa normaalilämpöinen. Vikakoodeja ei ole ollut.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kyseisen Samaran jäähdytyspuhaltimen kytkentä on täällä:

http://warister.com/arkisto/51053558-Mo ... 7-0-E3.pdf

s. 26 alareuna.

Puhallinmoottorin päävirta on jatkuva (30), releen ohjausvirta sen sijaan "sytytysplus" (15).

Ainakin osa vikamahdollisuukista lienee pääteltävissä kytkentäkaaviosta:
- relevika
- maavuoto puhaltimen ja releen välisestä johtimesta

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kiitos, kytkentäkaavio tulee tarpeeseen! Rele on tosiaan vaihdettu kertaalleen. 30A siellä on alunperin, eli ei pitäisi kovin tarkka olla korvaavasta releestä. Ainoa se vastuksen kuva vanhan releen kopassa. Onko sinulla ajatuksia, mikä sen tarkoitus on?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Onko kyse releen käämin rinnalle kytketystä vastuksesta, kuten alla olevassa kuvassa? (kuvassa myös diodi, mutta siitähän tässä ei ole kyse)

Jos on, enpä osaa sanoa syytä vastukselle. En edes tiedä, onko alkuperäisessä releessä moista; ei ole koskaan tarvinnut releeseen koskea. Palaan asiaan, jos satun siitä jotakin lisää viisastumaan.

menestystä

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tummennetulla selitystä vastukselle 8)


Joissain
tapauksissa koskettimet saattavat jäädä kokonaan avautumatta, kun hitaasti liikkuva koskettimen
varsi ei jaksa murtaa pieniä hitsautumia koskettimien välillä. Näitä hitsaumia muodostuu
normaalisti aina, kun rele kytkee suuria kuormia.
Vähiten releen toimintaan vaikuttava tapa rajoittaa jännitepiikkiä on laittaa kelan yli zener-diodi ja
lisäksi tavallinen diodi estämään virta zenerin läpi myötäsuuntaan. Zener voidaan
sijoittaa myös ohjaavan transistorin yli, jolloin ei tarvita diodia. Näissä tavoissa käämin
yli vaikuttaa koko ajan suurehko jännite, ja magneettikenttä purkautuu nopeasti.Toinen kohtuuhyvä
tapa on kytkeä vastus ja diodi sarjaan kelan yli. Vastuksen resistanssia muuttamalla
voidaan jännitepiikin suuruutta säätää, mutta jännite laskee virran myötä ja kenttä heikkenee
hitaammin kuin zenerin kanssa (zenerin kanssa jännite on koko ajan suurin kytkimen kestämä).
Diodi on ainoastaan estämässä virtaa vastuksen läpi, kun rele on vetäneenä. Se voidaan jättää pois,
jos suurempi virrankulutus ja lämmöntuotto ei haittaa.
Myös pelkkä diodi on mahdollinen, mutta se
helposti moninkertaistaa releen päästöajan ja voi aiheuttaa releen satunnaisia
jumittumisia. Se ei ole suositeltu tapa, jos releellä ohjataan suuria kuormia. Releen valmistajat
ilmoittavat releen katkaisukyvyn useimmiten ilman mitään jännitepiikin vaimennusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 02 samara flekti anturi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Niinhän se on, mutta jäi sanomatta, että kyseisessä järjestelmässä on vastus kelan rinnalla jo ikään kuin viran puolesta, siis moottorinohjaimessa. Siksi en ymmärrä, miksi vielä releenkin pitäisi olla vastuksellinen.

Ehkä rele on peruja vanhemmasta konstruktiosta, siis kaasutinmoottorista tms.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin