Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Kun vaimo äsken ajeli Ladalla kotiin (kävi vain tuossa 10 km päässä, eilen ajoimme reilun 400 km lenkin ilman mitään ongelmia), niin auto alkoi nykiä. Menin itse testailemaan, ja tottahan tuo on. Kun ihan pihassa annoin kierroksia, niin moottori alkaa katkomaan ja kierrokset putoavat tuolta yli viidestä tuhannestakin yhtäkkiä takaisin tyhjäkäynnille. MIL-valo ei pala, vikakoodeja en osaa vielä venäjänkielisellä ajotietokoneella lukea. Voisiko jokin alipainevuoto aiheuttaa tällaista ja pitäisikö ensimmäisenä alkaa etsimään vikaa polttoainejärjestelmästä? Auto tosiaan on nyt vasta 18 000 km ajettu, eli voi olla kyseessä "uutuuden vika", kuten vaikka löystynyt alipaineletkun liitos. Nopeasti silmäiltynä en sellaista tosin löytänyt. Hyviä vinkkejä vianetsintään otetaan siis vastaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Tilannepäivitys: MIL-valo syttyikin nyt kolmannella käynnistyksellä eli kun osaisi vikakoodit lukea, niin varmaan helpottaisi paljon diagnoosia. Eilen ajelimme kotiin satakunta kilometriä kovassa vesisateessa, voisiko olla myös Opel-tyypillinen vika, eli kampiakselin asentotunnistin saanut kosteutta ja sekoittaa sytytyksen? Opelissa kuulemma kanssa tyhjäkäynti tämän vian kanssa ok, mutta kierrosten kanssa heti kovaa nykimistä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Vikakoodi luettu, P033G kampiakselinasentutunnistin, virtapiiri A. Nyt taas moottori kävi ja otti kierroksia normaalisti. Olisikohan tosiaan ollut vain kosteudesta johtuvaa.... Odotellaan edelleen asiantuntevampien kommentteja.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Eli kirjoitetaanpa sitten vaihteeksi ihan selkeät kysymykset. Autoa olen vain käytellyt vähän pihassa ja on nyt käynyt ja ottanut kierroksia normaalisti, testilenkkiä en ole uskaltautunut vielä lähteä ajamaan.
Onko kampiakselin asentotunnistin sama kaikissa 110-sarjan autoissa käytetyissä moottoreissa, vai onko eroa Boschin ja GM:n järjestelmien ja 8- ja 16-venttiilisten koneiden välillä?
Onko Ladan tunnistimelle Opelista tuttu kosteuden aiheuttama vika ominainen, vai pitäisikö tässä alkaa hankkimaan uutta tunnistinta? Jostain aiemmasta säikeestä tosin luin, että tämän tunnistimen rikkoutuminen on aika epätodennäköistä. Varsinkin kun auto on näin vähän ajettu, niin pitäisikö alkaa tutkimaan myös mahdollista johdinvikaa?
Onko kampiakselin asentotunnistin sama kaikissa 110-sarjan autoissa käytetyissä moottoreissa, vai onko eroa Boschin ja GM:n järjestelmien ja 8- ja 16-venttiilisten koneiden välillä?
Onko Ladan tunnistimelle Opelista tuttu kosteuden aiheuttama vika ominainen, vai pitäisikö tässä alkaa hankkimaan uutta tunnistinta? Jostain aiemmasta säikeestä tosin luin, että tämän tunnistimen rikkoutuminen on aika epätodennäköistä. Varsinkin kun auto on näin vähän ajettu, niin pitäisikö alkaa tutkimaan myös mahdollista johdinvikaa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Bosch ja gm on erilaisia, käsitykseni mukaan kaikki boschit ovat samanlaisia (siis 8v ja 16v). Tarkistasisin silmämääräisesti sen anturin ja johdot, anturin ulkopuolinen puhdistus ja samoin liittimen puhdistus.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Terve!
Kaikissa boschilaisissa on sama anturi, muistelisin että myös GM:ssä on samanlainen.
Vikakoodia P033G ei ole olemassa, mahdollisia ovat P0335, P0336, P0337 ja P0338, jotka puolestaan johtuvat eri syistä. Mikähän niistä olisi kyseessä?
menestystä
SvS
Kaikissa boschilaisissa on sama anturi, muistelisin että myös GM:ssä on samanlainen.
Vikakoodia P033G ei ole olemassa, mahdollisia ovat P0335, P0336, P0337 ja P0338, jotka puolestaan johtuvat eri syistä. Mikähän niistä olisi kyseessä?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Jos ja kun kaikissa on samalaiset kampiakselinasentotunnistimet niin oliko 8V ja 16V erilaiset nokkatunnistimet?
Törmäsin tähän Venäjällä. Minulle tyrkytettiin joko 1ruuvilla kiinnitettävää tasapäistä tai 2ruuvilla kiinnitettävää hahlopäistä anturia.
Tämä nyt ei suoraan olen tämän ketjun asia, mutta saattaa antaa infoa sopivasti jos ja kun joku tämän tietää.
Törmäsin tähän Venäjällä. Minulle tyrkytettiin joko 1ruuvilla kiinnitettävää tasapäistä tai 2ruuvilla kiinnitettävää hahlopäistä anturia.
Tämä nyt ei suoraan olen tämän ketjun asia, mutta saattaa antaa infoa sopivasti jos ja kun joku tämän tietää.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 10.7.2012 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Terve!
Hahlopää kaksiruuvinen on 16-venttiilisen, numero 21120-3706040-0x.
Tasapää yksiruuvinen on 8-venttiilisen, numero 21110-3706040-0x.
(x on mikä numero tahansa, ilmoittaa osan valmistajan, eri "x":t ovat vaihtokelpoisia)
Ks. tarvittaessa varaosakirjan kuvataulu K160.
menestystä
SvS
Hahlopää kaksiruuvinen on 16-venttiilisen, numero 21120-3706040-0x.
Tasapää yksiruuvinen on 8-venttiilisen, numero 21110-3706040-0x.
(x on mikä numero tahansa, ilmoittaa osan valmistajan, eri "x":t ovat vaihtokelpoisia)
Ks. tarvittaessa varaosakirjan kuvataulu K160.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Valitettavasti en pysty vastaamaan, kun koodi nollattiin lukemisen yhteydessä. Ongemana siis, etten osannut lukea vikakoodia venäjänkielisellä ajotietokoneellani, vaan kaveri luki koodin yleistesterillä, joka ilmoitti koodiksi tuon G-loppuisen. Saksankielisestä korjaamokäsikirjasta jo tässä katselinkin, että tosiaan P033-alkuisia koodeja useampi, kaikki viittaavat kampiakselin asentotunnistimeen.Sdelano v SSSR kirjoitti:Vikakoodia P033G ei ole olemassa, mahdollisia ovat P0335, P0336, P0337 ja P0338, jotka puolestaan johtuvat eri syistä. Mikähän niistä olisi kyseessä?
Putsailin tänään tunnistimen liittimineen ja 40 km:n reissu ajettu, ei ongelmia. Ilmeisesti pitää seurailla tilannetta, toki voisi hankkia varalle uuden tunnistimen, kun eivät mitä ilmeisemmin paljoa maksa. Vaihtaa sitten, jos vielä tulee ongelmia. Vai voisiko jokin vikakoodeista aiheutua tunnistimesta riippumattomastakin syystä?
edit: Toki on mahdollisuus, että kaveri katsoi vähän huolimattomasti ja luki 5:sen tai 6:sen G:ksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Kannattaa opetella tuo vianhaku ajotietokoneen avulla. Sehän on ainakin omasta mielestä sen aparaatin tärkein tehtävä. Mikäs kompuutteri siinä muuten on, jos voinen vaikka antaa neuvoa?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Laite on ilmeisesti täällä harvinaisempi WTAБ6 маршрутный Бортовой компьютер. Nacolle on pitänyt skannata ohjekirja suomennettavaksi, mutta jotenkin vain en ole ehtinyt. Kellon olen tuohon ilman venäjän taitoa saanut aikaan ja samoin laitteen näyttämään samanaikaisesti kellonaikaa sekä hetkellistä ja keskikulutusta. Siihen on toistaiseksi jäänyt.Sepi kirjoitti:Kannattaa opetella tuo vianhaku ajotietokoneen avulla. Sehän on ainakin omasta mielestä sen aparaatin tärkein tehtävä. Mikäs kompuutteri siinä muuten on, jos voinen vaikka antaa neuvoa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Apuja tarvittaisiin pikaisesti ja paljon.
Ei korjaantunut kampiakselin asentotunnistustimen vaihdolla, vaan alkoi auto taas kovasti nykiä. Piti kääntyä reissun päältä takaisin kotiin ja kun pihassa tarpeeksi kauan kaasutteli, niin sai MIL-valonkin syttymään ja vikakoodi olisi P0336. Auttaisiko tämä koodin nyt kertomaan, mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Ei korjaantunut kampiakselin asentotunnistustimen vaihdolla, vaan alkoi auto taas kovasti nykiä. Piti kääntyä reissun päältä takaisin kotiin ja kun pihassa tarpeeksi kauan kaasutteli, niin sai MIL-valonkin syttymään ja vikakoodi olisi P0336. Auttaisiko tämä koodin nyt kertomaan, mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Terve!
Vähän epävarmalla pohjalla tämä vastaus, mutta yritetään:
P0336 - kampiakselin asentotunnistimen signaali epäluotettava / signaalijännite ei sallituissa rajoissa.
Mahdollisia syitä:
- viallinen anturi
- viallinen johdotus
- viallinen hammaskehä
- viallinen hihnapyörä
Seuraavia voisi yrittää:
Anturiresistanssin mittaus, pitäisi olla noin 900 ohmia.
Anturijännitteen mittaus (huom vaihtojännite), pitäisi olla yli 0,3 V käynnitysmoottorin antamalla pyörintänopeudella.
Hihnapyörän tarkastus, hammaskehän ehjyys, pyörän kumisen vääntövärahtelyvaimentimen ehjyys, pyörän epäkeskisyys, anturin ja hammaskehän välinen etäisyys (noin 0,8...1,0 mm, ei saa vaihdella kampiakselin eri asennoissa).
Johtimien mittaus
Signaalijohtimet: oltava yhteys moottorinohjausyksikköön, keskinäinen resistanssi hyvin suuri, samoin johtimien ja maan välinen resistanssi.
Signaalijohtimien koaksiaalisuoja: resistanssi maahan oltava lähellä nollaa.
Kytkentäkaavion saa osoitteesta: http://chiptuner.ru/content/pin5/, klikkaa sivun alareunasta Схема соединений ЭСУД в 21124 (16V)
menestystä
SvS
JK. Jos käytössäsi on oskilloskooppi, mittaa anturin antama signaali moottorin käydessä. Viallinen tai epäkeskinen hammaskehä näkyvät selvästi.
Vähän epävarmalla pohjalla tämä vastaus, mutta yritetään:
P0336 - kampiakselin asentotunnistimen signaali epäluotettava / signaalijännite ei sallituissa rajoissa.
Mahdollisia syitä:
- viallinen anturi
- viallinen johdotus
- viallinen hammaskehä
- viallinen hihnapyörä
Seuraavia voisi yrittää:
Anturiresistanssin mittaus, pitäisi olla noin 900 ohmia.
Anturijännitteen mittaus (huom vaihtojännite), pitäisi olla yli 0,3 V käynnitysmoottorin antamalla pyörintänopeudella.
Hihnapyörän tarkastus, hammaskehän ehjyys, pyörän kumisen vääntövärahtelyvaimentimen ehjyys, pyörän epäkeskisyys, anturin ja hammaskehän välinen etäisyys (noin 0,8...1,0 mm, ei saa vaihdella kampiakselin eri asennoissa).
Johtimien mittaus
Signaalijohtimet: oltava yhteys moottorinohjausyksikköön, keskinäinen resistanssi hyvin suuri, samoin johtimien ja maan välinen resistanssi.
Signaalijohtimien koaksiaalisuoja: resistanssi maahan oltava lähellä nollaa.
Kytkentäkaavion saa osoitteesta: http://chiptuner.ru/content/pin5/, klikkaa sivun alareunasta Схема соединений ЭСУД в 21124 (16V)
menestystä
SvS
JK. Jos käytössäsi on oskilloskooppi, mittaa anturin antama signaali moottorin käydessä. Viallinen tai epäkeskinen hammaskehä näkyvät selvästi.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Voisiko olla mahdollista että hihnapyörä olisi löysällä? (joskus on tullut vastaan että kiinityspultti on pohjannut enne kuin on kiristänyt pyörän kunnolla) Mikäli akselin kiilaura olisi levennyt ja pyörä pääsisi hivenen liikkumaan? Tällöinhän olisi mahdollista että anturin antama arvo heittelisi ja kampiakselin asentotunnistimen signaali olisi epäluotettava.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 112 1,6 16v 2005 yllättävä vika
Terve!
On mielestäni myös mahdollinen vika. Hyvä lisäys.
SvS
On mielestäni myös mahdollinen vika. Hyvä lisäys.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!