GM-ruiskusamara ja flekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Onko gm-ruiskullisessa tuo flekti termostaattiohjattu kuten kaasutinmalleissa vai ohjaako ecu sitä? Omassani flekti ei lähtenyt pyörimään kun kokeilin käynnistää moottorin lämpötila-anturin johto irti. Jos flektissä on toimintahäiriötä, niin missäs sen johtojen liittimet tarkalleen sijaitsevat? Mihin asti mittariston lämpötilamittarin viisarin pitäisi mennä ennen kuin flekti käynnistyy?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

En tiedä voiko verrata 1.7i:hin, mutta siinä ecu ohjaa ja flekti pyörähtää kun on viisari pystyssä.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Marko »

Muistaaksein anturi on kaasarimallissa syylärissä ja rele tulipellissa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

GM-Samarassa on kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen antamassa lämpötilatietoa moottorinohjausyksikölle.

Moottorinohjausyksikkö antaa sitten "ohjeet" jäähdytyspuhaltimelle.

GM-Samaran jäähdyttimessä ei ole lämpötilakytkintä.

Puhaltimen pitäisi käynnistyä, kun nesteen lt on 102...105 celsiusastetta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Pitäisikö puhaltimen käynnistyä myös lämpötila-anturin johdon ollessa kiinni? Itselläni johdon irti nyppääminen aiheutti vain rikkaan seoksen joka hankaloitti käymistä ja käynnistäessä tarvitsi painaa kaasun pohjaan, mutta flekti ei pyörinyt.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Uppia
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ainakin omassa GM-Samarassani puhallin käynnistyi, jos anturi oli [tarpeeksi] rikki tai liittimen irrotti.

***

Rikas seos? Ettei vain olisi laiha. Kaasuun pohjaan painaminen aktivoi täyskaasurikastuksen, mikä helpottaa kylmän koneen käynnistystä. Anturi- tai johdinrikko siirtää moottorinohjaimen oletusarvotilaan, jossa toimitaan kuin jäähdytysnesteen lämpötila olisi 80 celsiusastetta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Sitten flektissä lienee jotain toimintahäiriötä, kun ei käynnistynyt. Mistä sen johdot menevät?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kytkentäkaavio on täällä:

http://autoswr.ru/index.php/autoelektri ... -2111.html

menestystä

SvS

hakusanoja: gm, samara, kytkentäkaavio, 2111-1411020-20

Huomautus boschilaisen järjestelmän tutkijoille: Bosch-järjestelmässä jäähdytyspuhallin on sitten kytketty eri tavalla. Puhaltimeen tulee jännite aina, kun sytytysvirta on päällä, maadoitus tapahtuu "moottorinohjaimen kautta".
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vika on todennäköisesti releessä. Missä tuon flektin rele sijaitsee? Onko se joku niistä ecun yhteydessä olevista releistä, ja jos on, niin mikä niistä? Onko rele tuossa kytkentäkaaviossa tuo K9?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Konepellin allakin on releitä. Onko flektin rele joku näistä: http://aijaa.com/0019010595553
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Puhdistin noiden releiden liitännät ja kokeilin toimintaa lämpöanturin johto irrallaan, eikä flekti silti pyörinyt.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Luin vikakoodit, vikakoodeja lukiessa flekti ei lähtenyt pyörimään ja järjestelmään oli tallentunut vikakoodit 15 ja 19. Ikinä ei ole ajaessa CE-valoa polttanut. Vikakoodeja lukiessa myös aktiivihiilisäiliöstä kuului napsutusta.

Ilmeisesti vikakoodi 15 on jäähdytysnesteanturin liian korkea jännite, kun taas 19 liittyy kampiakselin asentotunnistimeen. Vikakoodin 15 uskoisin tallentuneen muistiin lämpöanturin johtoa irrotellessa, mutta mistä tuo vikakoodi 19 on tullut, kun kerran ei ajaessa ole ikinä mitään häiriötä tai vikakoodia ollut?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kokeilin pitkien valojen relettä (eli toimivaa relettä) jokaisen tulipellissä olevan releen tilalle ruiskun ollessa vikakoodien lukutilassa, eikä flekti lähtenyt pyörimään. Kai tuota flektiä sitten pitää alkaa yrittämään suoralla virralla. Sen liitäntä on vain niin helkkarin vaikeassa paikassa :(
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Puhdistin myös noiden mittariston alapuolelta löytyvien neljän releen liitännät. Ilmeisesti yksi noista releistä oli mittariston rele, toinen oli mittaristo taustavalon rele, kolmas oli mittariston merkkivalojen rele ja neljäs (vasemmanpuolimmaisin) oli joku, joka kyllä naksumisesta päätellen aktivoitui virtojen ollessa päällä, mutta en huomannut releelle käyttötarkoitusta. Huomasin siellä oleilevan myös yhden irtojohdon, joka ilmeisesti kuuluu ryypyn merkkivalon kytkimeen (jota ei tietenkään tuossa mallissa ole), koska kun liitin sen myöskin irtonaiseen vastakappaleeseensa, alkoi ryypyn merkkivalo palaa. Purin ilmanputsarin pois ja mittasin, tuleeko flektille jännitettä vikakoodien lukutilassa, mutta nollaa volttia näytti yleismittari. Vika ei siis ole flektissä. Vaihtelin ruiskun tilaa lennosta vikakoodien lukutilaan ja perustilaan kuunnellakseni naksuuko flektin rele (jonka tarkkaa sijaintia ei edelleenkään ole kukaan suostunut kertomaan :evil: ), mutta en kuullut mitään naksumista. Ilmeisesti ko. releelle ei siis tule ohjausta ECUlta, eli vika on jossain siinä ECUn ja releen välillä. Kuuluuko tuon aktiivihiilipömpelin naksua vikakoodienlukutilassa? Entinen omistaja sanoi vaihtaneensa tuon moottorinohjausyksikön, joten kävi mielessä, että joku johtohan saattaa olla kytketty väärin, kaksi samanlaista liitäntää ehkä mennyt sekaisin tai joku johto jäänyt kytkemättä tai huonolle kontaktille. Minkälaiset liitännät tuolla ECUn takana on?

Olisi kiva jos joku vastaisi...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin