GM-ruiskusamara ja flekti
GM-ruiskusamara ja flekti
Onko gm-ruiskullisessa tuo flekti termostaattiohjattu kuten kaasutinmalleissa vai ohjaako ecu sitä? Omassani flekti ei lähtenyt pyörimään kun kokeilin käynnistää moottorin lämpötila-anturin johto irti. Jos flektissä on toimintahäiriötä, niin missäs sen johtojen liittimet tarkalleen sijaitsevat? Mihin asti mittariston lämpötilamittarin viisarin pitäisi mennä ennen kuin flekti käynnistyy?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
En tiedä voiko verrata 1.7i:hin, mutta siinä ecu ohjaa ja flekti pyörähtää kun on viisari pystyssä.
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Muistaaksein anturi on kaasarimallissa syylärissä ja rele tulipellissa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Terve!
GM-Samarassa on kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen antamassa lämpötilatietoa moottorinohjausyksikölle.
Moottorinohjausyksikkö antaa sitten "ohjeet" jäähdytyspuhaltimelle.
GM-Samaran jäähdyttimessä ei ole lämpötilakytkintä.
Puhaltimen pitäisi käynnistyä, kun nesteen lt on 102...105 celsiusastetta.
menestystä
SvS
GM-Samarassa on kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen antamassa lämpötilatietoa moottorinohjausyksikölle.
Moottorinohjausyksikkö antaa sitten "ohjeet" jäähdytyspuhaltimelle.
GM-Samaran jäähdyttimessä ei ole lämpötilakytkintä.
Puhaltimen pitäisi käynnistyä, kun nesteen lt on 102...105 celsiusastetta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Pitäisikö puhaltimen käynnistyä myös lämpötila-anturin johdon ollessa kiinni? Itselläni johdon irti nyppääminen aiheutti vain rikkaan seoksen joka hankaloitti käymistä ja käynnistäessä tarvitsi painaa kaasun pohjaan, mutta flekti ei pyörinyt.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Uppia
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Terve!
Ainakin omassa GM-Samarassani puhallin käynnistyi, jos anturi oli [tarpeeksi] rikki tai liittimen irrotti.
***
Rikas seos? Ettei vain olisi laiha. Kaasuun pohjaan painaminen aktivoi täyskaasurikastuksen, mikä helpottaa kylmän koneen käynnistystä. Anturi- tai johdinrikko siirtää moottorinohjaimen oletusarvotilaan, jossa toimitaan kuin jäähdytysnesteen lämpötila olisi 80 celsiusastetta.
menestystä
SvS
Ainakin omassa GM-Samarassani puhallin käynnistyi, jos anturi oli [tarpeeksi] rikki tai liittimen irrotti.
***
Rikas seos? Ettei vain olisi laiha. Kaasuun pohjaan painaminen aktivoi täyskaasurikastuksen, mikä helpottaa kylmän koneen käynnistystä. Anturi- tai johdinrikko siirtää moottorinohjaimen oletusarvotilaan, jossa toimitaan kuin jäähdytysnesteen lämpötila olisi 80 celsiusastetta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Sitten flektissä lienee jotain toimintahäiriötä, kun ei käynnistynyt. Mistä sen johdot menevät?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Terve!
Kytkentäkaavio on täällä:
http://autoswr.ru/index.php/autoelektri ... -2111.html
menestystä
SvS
hakusanoja: gm, samara, kytkentäkaavio, 2111-1411020-20
Huomautus boschilaisen järjestelmän tutkijoille: Bosch-järjestelmässä jäähdytyspuhallin on sitten kytketty eri tavalla. Puhaltimeen tulee jännite aina, kun sytytysvirta on päällä, maadoitus tapahtuu "moottorinohjaimen kautta".
Kytkentäkaavio on täällä:
http://autoswr.ru/index.php/autoelektri ... -2111.html
menestystä
SvS
hakusanoja: gm, samara, kytkentäkaavio, 2111-1411020-20
Huomautus boschilaisen järjestelmän tutkijoille: Bosch-järjestelmässä jäähdytyspuhallin on sitten kytketty eri tavalla. Puhaltimeen tulee jännite aina, kun sytytysvirta on päällä, maadoitus tapahtuu "moottorinohjaimen kautta".
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Vika on todennäköisesti releessä. Missä tuon flektin rele sijaitsee? Onko se joku niistä ecun yhteydessä olevista releistä, ja jos on, niin mikä niistä? Onko rele tuossa kytkentäkaaviossa tuo K9?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Konepellin allakin on releitä. Onko flektin rele joku näistä: http://aijaa.com/0019010595553
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Puhdistin noiden releiden liitännät ja kokeilin toimintaa lämpöanturin johto irrallaan, eikä flekti silti pyörinyt.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Luin vikakoodit, vikakoodeja lukiessa flekti ei lähtenyt pyörimään ja järjestelmään oli tallentunut vikakoodit 15 ja 19. Ikinä ei ole ajaessa CE-valoa polttanut. Vikakoodeja lukiessa myös aktiivihiilisäiliöstä kuului napsutusta.
Ilmeisesti vikakoodi 15 on jäähdytysnesteanturin liian korkea jännite, kun taas 19 liittyy kampiakselin asentotunnistimeen. Vikakoodin 15 uskoisin tallentuneen muistiin lämpöanturin johtoa irrotellessa, mutta mistä tuo vikakoodi 19 on tullut, kun kerran ei ajaessa ole ikinä mitään häiriötä tai vikakoodia ollut?
Ilmeisesti vikakoodi 15 on jäähdytysnesteanturin liian korkea jännite, kun taas 19 liittyy kampiakselin asentotunnistimeen. Vikakoodin 15 uskoisin tallentuneen muistiin lämpöanturin johtoa irrotellessa, mutta mistä tuo vikakoodi 19 on tullut, kun kerran ei ajaessa ole ikinä mitään häiriötä tai vikakoodia ollut?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Kokeilin pitkien valojen relettä (eli toimivaa relettä) jokaisen tulipellissä olevan releen tilalle ruiskun ollessa vikakoodien lukutilassa, eikä flekti lähtenyt pyörimään. Kai tuota flektiä sitten pitää alkaa yrittämään suoralla virralla. Sen liitäntä on vain niin helkkarin vaikeassa paikassa 

☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Puhdistin myös noiden mittariston alapuolelta löytyvien neljän releen liitännät. Ilmeisesti yksi noista releistä oli mittariston rele, toinen oli mittaristo taustavalon rele, kolmas oli mittariston merkkivalojen rele ja neljäs (vasemmanpuolimmaisin) oli joku, joka kyllä naksumisesta päätellen aktivoitui virtojen ollessa päällä, mutta en huomannut releelle käyttötarkoitusta. Huomasin siellä oleilevan myös yhden irtojohdon, joka ilmeisesti kuuluu ryypyn merkkivalon kytkimeen (jota ei tietenkään tuossa mallissa ole), koska kun liitin sen myöskin irtonaiseen vastakappaleeseensa, alkoi ryypyn merkkivalo palaa. Purin ilmanputsarin pois ja mittasin, tuleeko flektille jännitettä vikakoodien lukutilassa, mutta nollaa volttia näytti yleismittari. Vika ei siis ole flektissä. Vaihtelin ruiskun tilaa lennosta vikakoodien lukutilaan ja perustilaan kuunnellakseni naksuuko flektin rele (jonka tarkkaa sijaintia ei edelleenkään ole kukaan suostunut kertomaan
), mutta en kuullut mitään naksumista. Ilmeisesti ko. releelle ei siis tule ohjausta ECUlta, eli vika on jossain siinä ECUn ja releen välillä. Kuuluuko tuon aktiivihiilipömpelin naksua vikakoodienlukutilassa? Entinen omistaja sanoi vaihtaneensa tuon moottorinohjausyksikön, joten kävi mielessä, että joku johtohan saattaa olla kytketty väärin, kaksi samanlaista liitäntää ehkä mennyt sekaisin tai joku johto jäänyt kytkemättä tai huonolle kontaktille. Minkälaiset liitännät tuolla ECUn takana on?
Olisi kiva jos joku vastaisi...

Olisi kiva jos joku vastaisi...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä