112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
tokor

112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

Kertokee viisaammat mistä vois johtua moiset heitot

yli 2000 kierrosta

mitattu, sallittu
CO 3,28, 0,20
HC 130, 100
lambda 0,92, 0,97-1,03

tuossa pielessä olevat

Ei vikakoodeja eikä tieten häiriövaloakaan

ps. kulkinehan on myös myynnissä...nyt edullisesti, korjauksen jälkeen kalliimmalla :lol:
otsikostahan jo malli selviääkin ja kilometrejä auto on nähnyt huikeat 33tkm
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onko ilmansuodatin puhdas?
Ja jäähdytinnestettä riittävästi, lähinnä lämpöanturin toimintaa ajattelin. Ettei luule olevansa kylmempi kuin onkaan 8)
Lämpöanturin johdotus voisi olla hyvä tarkastaa myös, moottorin vaihteiston päästä löytyy kyseinen anturi. Yleensä vikapaikka löytyy 10-12cm päästä anturista.
tokor

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

äölkjhgf kirjoitti:Onko ilmansuodatin puhdas?
Ja jäähdytinnestettä riittävästi, lähinnä lämpöanturin toimintaa ajattelin. Ettei luule olevansa kylmempi kuin onkaan 8)
Lämpöanturin johdotus voisi olla hyvä tarkastaa myös, moottorin vaihteiston päästä löytyy kyseinen anturi. Yleensä vikapaikka löytyy 10-12cm päästä anturista.
Ilmanputsari on ok, ei uus muttei paha.
Nestettä jonkinverran alarajan paremmalla puolella
Anturin johto näyttää sukeltavan suojukseen, en viitsinyt heti purkaa. Yleismittarilla kokeilin johtoa, ei hälyttävää...liekö sitte taikaa :roll:
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ajattelin vain noista arvoista että kävisi rikkaalla. Mikäli oikein tuon lambda-arvonkin tulkitsin..

En ole ihan varma miten se anturijohtovika vaikuttaa, rikastaako seosta vai mitä tekee.

Mutta se selviää vain purkamalla vyyhtiä riittävän pitkältä matkalta.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Viallinen lambda-anturihan (ehkä sen liittimen huono kontaktikin) saattaa sotkea seosta. Itselläni ei ole kokemusta kyseisen signaalijännitteen ym. mittaamisesta, haulla saattaisi jotain löytyä. Toinen voisi olla ilmamassamittari. Toisaalta likainen massamittarihan aiheuttanee liian laihan seoksen kun lanka ei jäähdy ilmamassan vaikutuksesta niin tehokkaasti. Vai oliko näissä edes kuumalankamallinen mittari, en ole siitäkään varma. Tällaista spekulointia tällä kertaa 8)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ihan ensiksi kannattaa mitata jäädytysnesteen lämpötila-anturin resistanssi.

Alla nimellisarvot, vasen sarake on celsiusasteita ja oikea ohmeja.

100 177
90 241
80 332
70 467
60 667
50 973
45 1188
40 1459
35 1802
30 2238
25 2796
20 3520
15 4450
10 5670
5 7280
0 9420

Resistanssi ei ole ohmin päälle, 5 % poikkeama ohjearvosta on normaali. Jos anturi on OK, sitten anturijohdotuksen kimppuun.

***

Ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.

***

Viimeisin Lada, jossa oli kuumalankailmamassa-anturi, oli GM-tekniikkaan perustuva, yhdessäkään boschilaisessa (kuten potilas) tai siemensläisessä ei tietenkään tätä jo henryfordinaikaista systeemiä ole.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.
Itsekin oletin tuollaista, kun pakokaasuarvot viittaavat selvästi hieman rikkaaseen seokseen. Eli voisi tuosta lämpötila-anturista lähteä vikavyyhtiä purkamaan. Ja kaikki edellämainittu on täältä Lada-sivustolta opittua. :lol:
tokor

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

Minä kiitän asiantuntija vinkeistä äölkjhgf ja SvS :D

Huomenna tutkimaan ja hutkimaan
tokor

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Ihan ensiksi kannattaa mitata jäädytysnesteen lämpötila-anturin resistanssi.

ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.

***

menestystä

SvS
Mitattu johtojen läpi, onko merkitystä vai pitääkö anturilta suoraan mitata?
Jos ei merkitystä niin lähtötilanne hiukan yli 3000 ohmia (ulkolämpötila n. 14astetta) ja tippuu nopeasti lähelle nollaa.
Antaako kyseinen anturi tiedon myös lämpömittarille, näyttäis että auto "normi" lämmöissä n. 10 minutissa tyhjäkäynnillä :shock:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

En ymmärrä, mitä tarkoittaa "johtojen läpi mittaaminen", joten siihen en osaa vastata.

Jos on tarkoitus mitata anturin resistanssia, on luonnollisesti selvintä, että mitataan anturin resistanssia, eikä muuta. Siis: suoraan anturilta.

Lämpömittarille ja moottorinohjaukselle on eri lämpötila-anturit.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tokor

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

En ymmärrä, mitä tarkoittaa "johtojen läpi mittaaminen", joten siihen en osaa vastata.

Jos on tarkoitus mitata anturin resistanssia, on luonnollisesti selvintä, että mitataan anturin resistanssia, eikä muuta. Siis: suoraan anturilta.

Lämpömittarille ja moottorinohjaukselle on eri lämpötila-anturit.

menestystä

SvS
Siis anturille menevien johtojen läpi nuppineulat ja siitä mitattu...on niin ahdasta liittimillä ettei tahdo mahtua mittaan suoraan anturilta

edit..kävin testaan viel ja eipä se onnistu, antaa loppujenlopuksi mitä sattuu. Hitto ku ei mittarilla pääse tonne, eikä viitsis vielä käteen ottaa. Taitaa olla sama hakea uus ja laittaa se samantien. Kokeilin käyttää autoa johto irti ja kävi paremmin ja tasaisemmin, viittais ehkäpä anturitautiin :roll:
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En ole ihan 100% varma asiasta, mutta omassa Lada 110:ssa jos lämpöanturin johdon näppää irti niin jäähdyttimen flekti lähtee käyntiin virran ollessa päällä. Ja käy siis kokoajan.

Tuosta lähtökohdasta voisi ajatella että Ladassasi olisi anturin johdotuksessa eristevaurio, jolloin moottorinohjain saa jonkinlaisen Ohmi-lukeman (vastusarvon) vaikka johto onkin irti. Ja tästä johtuen ei siis flekti lähde pyörimään kuten sen kuuluisi johdon ollessa irti.


Viisaammat kumotkoon väittämäni :lol:
tokor

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja tokor »

äölkjhgf kirjoitti:En ole ihan 100% varma asiasta, mutta omassa Lada 110:ssa jos lämpöanturin johdon näppää irti niin jäähdyttimen flekti lähtee käyntiin virran ollessa päällä. Ja käy siis kokoajan.

Tuosta lähtökohdasta voisi ajatella että Ladassasi olisi anturin johdotuksessa eristevaurio, jolloin moottorinohjain saa jonkinlaisen Ohmi-lukeman (vastusarvon) vaikka johto onkin irti. Ja tästä johtuen ei siis flekti lähde pyörimään kuten sen kuuluisi johdon ollessa irti.


Viisaammat kumotkoon väittämäni :lol:
Ääh, unohdin mainita...flekti lähti pyöriin heti ku nappas liittimen käydessä irti.
Hain uuden anturin ja vaihdoinkin jo, käynti tasottui ehkä aikaisempaan verrattuna. Päästöistä nyt ei tiedä vielä ku en omista testeriä.

Tulipa tuossa samalla katsottua kuskin ajovalokorkeuden "moottorikin", oli jumissa joten kohta alkais viat ja puutteet oleen korjattuna/katsottuna. Joskus toiveissa saada leimattua :lol:
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 112 1,5 8v -03 pakokaasupäästöt ja lambda pielessä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

tokor kirjoitti: Ääh, unohdin mainita...flekti lähti pyöriin heti ku nappas liittimen käydessä irti.
Hain uuden anturin ja vaihdoinkin jo, käynti tasottui ehkä aikaisempaan verrattuna. Päästöistä nyt ei tiedä vielä ku en omista testeriä.
Eli voisi olettaa johdotuksen olevan kunnossa 8) Toivotaan että päästöt tuli kuntohon. Kun seuraavan kerran menet päästöjä mittaamaan niin ajele katti kunnolla kuumaksi, pienellä vaihteella moottoritietä jonkin matkaa. Varsinkin kun on käynyt rikkaalla, niin palaa vanhat karstat pois.
Vastaa Viestiin