Kertokee viisaammat mistä vois johtua moiset heitot
yli 2000 kierrosta
mitattu, sallittu
CO 3,28, 0,20
HC 130, 100
lambda 0,92, 0,97-1,03
tuossa pielessä olevat
Ei vikakoodeja eikä tieten häiriövaloakaan
ps. kulkinehan on myös myynnissä...nyt edullisesti, korjauksen jälkeen kalliimmalla
otsikostahan jo malli selviääkin ja kilometrejä auto on nähnyt huikeat 33tkm
Onko ilmansuodatin puhdas?
Ja jäähdytinnestettä riittävästi, lähinnä lämpöanturin toimintaa ajattelin. Ettei luule olevansa kylmempi kuin onkaan
Lämpöanturin johdotus voisi olla hyvä tarkastaa myös, moottorin vaihteiston päästä löytyy kyseinen anturi. Yleensä vikapaikka löytyy 10-12cm päästä anturista.
äölkjhgf kirjoitti:Onko ilmansuodatin puhdas?
Ja jäähdytinnestettä riittävästi, lähinnä lämpöanturin toimintaa ajattelin. Ettei luule olevansa kylmempi kuin onkaan
Lämpöanturin johdotus voisi olla hyvä tarkastaa myös, moottorin vaihteiston päästä löytyy kyseinen anturi. Yleensä vikapaikka löytyy 10-12cm päästä anturista.
Ilmanputsari on ok, ei uus muttei paha.
Nestettä jonkinverran alarajan paremmalla puolella
Anturin johto näyttää sukeltavan suojukseen, en viitsinyt heti purkaa. Yleismittarilla kokeilin johtoa, ei hälyttävää...liekö sitte taikaa
Viallinen lambda-anturihan (ehkä sen liittimen huono kontaktikin) saattaa sotkea seosta. Itselläni ei ole kokemusta kyseisen signaalijännitteen ym. mittaamisesta, haulla saattaisi jotain löytyä. Toinen voisi olla ilmamassamittari. Toisaalta likainen massamittarihan aiheuttanee liian laihan seoksen kun lanka ei jäähdy ilmamassan vaikutuksesta niin tehokkaasti. Vai oliko näissä edes kuumalankamallinen mittari, en ole siitäkään varma. Tällaista spekulointia tällä kertaa
Resistanssi ei ole ohmin päälle, 5 % poikkeama ohjearvosta on normaali. Jos anturi on OK, sitten anturijohdotuksen kimppuun.
***
Ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.
***
Viimeisin Lada, jossa oli kuumalankailmamassa-anturi, oli GM-tekniikkaan perustuva, yhdessäkään boschilaisessa (kuten potilas) tai siemensläisessä ei tietenkään tätä jo henryfordinaikaista systeemiä ole.
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.
Itsekin oletin tuollaista, kun pakokaasuarvot viittaavat selvästi hieman rikkaaseen seokseen. Eli voisi tuosta lämpötila-anturista lähteä vikavyyhtiä purkamaan. Ja kaikki edellämainittu on täältä Lada-sivustolta opittua.
Ihan ensiksi kannattaa mitata jäädytysnesteen lämpötila-anturin resistanssi.
ensiolettamani on siis, että anturi näyttää omiaan, ja moottori käy koko ajan kylmäkäyntirikastus ("ryyppy") päällä.
***
menestystä
SvS
Mitattu johtojen läpi, onko merkitystä vai pitääkö anturilta suoraan mitata?
Jos ei merkitystä niin lähtötilanne hiukan yli 3000 ohmia (ulkolämpötila n. 14astetta) ja tippuu nopeasti lähelle nollaa.
Antaako kyseinen anturi tiedon myös lämpömittarille, näyttäis että auto "normi" lämmöissä n. 10 minutissa tyhjäkäynnillä
En ymmärrä, mitä tarkoittaa "johtojen läpi mittaaminen", joten siihen en osaa vastata.
Jos on tarkoitus mitata anturin resistanssia, on luonnollisesti selvintä, että mitataan anturin resistanssia, eikä muuta. Siis: suoraan anturilta.
Lämpömittarille ja moottorinohjaukselle on eri lämpötila-anturit.
menestystä
SvS
Siis anturille menevien johtojen läpi nuppineulat ja siitä mitattu...on niin ahdasta liittimillä ettei tahdo mahtua mittaan suoraan anturilta
edit..kävin testaan viel ja eipä se onnistu, antaa loppujenlopuksi mitä sattuu. Hitto ku ei mittarilla pääse tonne, eikä viitsis vielä käteen ottaa. Taitaa olla sama hakea uus ja laittaa se samantien. Kokeilin käyttää autoa johto irti ja kävi paremmin ja tasaisemmin, viittais ehkäpä anturitautiin
En ole ihan 100% varma asiasta, mutta omassa Lada 110:ssa jos lämpöanturin johdon näppää irti niin jäähdyttimen flekti lähtee käyntiin virran ollessa päällä. Ja käy siis kokoajan.
Tuosta lähtökohdasta voisi ajatella että Ladassasi olisi anturin johdotuksessa eristevaurio, jolloin moottorinohjain saa jonkinlaisen Ohmi-lukeman (vastusarvon) vaikka johto onkin irti. Ja tästä johtuen ei siis flekti lähde pyörimään kuten sen kuuluisi johdon ollessa irti.
äölkjhgf kirjoitti:En ole ihan 100% varma asiasta, mutta omassa Lada 110:ssa jos lämpöanturin johdon näppää irti niin jäähdyttimen flekti lähtee käyntiin virran ollessa päällä. Ja käy siis kokoajan.
Tuosta lähtökohdasta voisi ajatella että Ladassasi olisi anturin johdotuksessa eristevaurio, jolloin moottorinohjain saa jonkinlaisen Ohmi-lukeman (vastusarvon) vaikka johto onkin irti. Ja tästä johtuen ei siis flekti lähde pyörimään kuten sen kuuluisi johdon ollessa irti.
Viisaammat kumotkoon väittämäni
Ääh, unohdin mainita...flekti lähti pyöriin heti ku nappas liittimen käydessä irti.
Hain uuden anturin ja vaihdoinkin jo, käynti tasottui ehkä aikaisempaan verrattuna. Päästöistä nyt ei tiedä vielä ku en omista testeriä.
Tulipa tuossa samalla katsottua kuskin ajovalokorkeuden "moottorikin", oli jumissa joten kohta alkais viat ja puutteet oleen korjattuna/katsottuna. Joskus toiveissa saada leimattua
tokor kirjoitti:
Ääh, unohdin mainita...flekti lähti pyöriin heti ku nappas liittimen käydessä irti.
Hain uuden anturin ja vaihdoinkin jo, käynti tasottui ehkä aikaisempaan verrattuna. Päästöistä nyt ei tiedä vielä ku en omista testeriä.
Eli voisi olettaa johdotuksen olevan kunnossa Toivotaan että päästöt tuli kuntohon. Kun seuraavan kerran menet päästöjä mittaamaan niin ajele katti kunnolla kuumaksi, pienellä vaihteella moottoritietä jonkin matkaa. Varsinkin kun on käynyt rikkaalla, niin palaa vanhat karstat pois.