Samara ja 110

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
suklaa

Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja suklaa »

Tällä hetkellä omistan samaran, mutta katsastus lähestyy ja vikalista on pitkä :D Tarkoituksena olisi hommata uusi auto ja olen luultavasti hankkimassa uudenpaa ladaa tilalle. Kysymys siis kuuluu että kuinka paljon yhteensopivia osia samaralla ja uudemmilla malleilla on? Eli onko mitään järkeä säilyttää samaraa osien takia?

Varmasti tyhmä kysymys asiasta tietäville :D Anteeksi ja kiitos.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Marko »

Jos on ruiskusamara.käy moottorista anturit hyvin pitkälle.Alustan osat,vetoakselit käy vanhemmastakin.On järkevää säilyttää Samara,jos ei muun asian takia ole pakko hävittää.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllähän tuollainen Samara on kasa sellaista kuonaa, että kannattaa pistää paaliin. Ihan sama mitä kommarit täällä yrittää selittää. Äläkä vaan Ladaa enää erehdy hankkimaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuosta voisi saada väärän käsityksen jos ei olisi lukenut aikaisempia viestejä.
Vai olisiko Jaska kirjoittanut taiteilijanimellä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se on realistinen tosiasia. Samara on kuonaa vaikka voissa paistettaisiin. Ja 110 on samaa kuonaa eri paketissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Marko »

Mist oot saanu tämmösen tiedon?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pravdasta palstalla. Samara on kuonaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Samara on hyvää kuonaa. Tietysti jos vikalista on pitkä, voi kannattavampaa olla hankkia uudempi auto. Satakymppiin sopii monet osat Samarasta suoraan. Varsinkin konepuolella taitaa enemmistö osista olla täysin samoja.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
suklaa

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja suklaa »

Entäs 111 ja 112? Onko nekin sitä samaa "kuonaa"? :D Entä onko jotain mitä on syytä katsoa tarkemmin kun menee tekemään kauppoja? Esim. kohdat jotka ruostuu/mätänee helpoiten? Samara palveli urhoollisesti useamman vuoden ilman mitään isompia vikoja. Vähintäänkin samaa haluaisin uudelta. 8)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

suklaa kirjoitti:Entäs 111 ja 112? Onko nekin sitä samaa "kuonaa"? :D
Samaa sarjaahan ne, omaani olen kyllä ollut tyytyväinen. Omistettua on tullut n. 8 kk ja kilometrejä tänä aikana on ehtinyt kertyä jo 18 000. Käytännössä toiminut, kuten pitääkin ja bensankulutuskin ollut pientä. Sellainen pieni vika tosin oli, että kampiakselin asentotunnistimen johto oli ottanut pakosarjaan kiinni ja eriste sulanut, aiheutti häiriötä sytytykseen - helppo oli korjata.
suklaa kirjoitti: Entä onko jotain mitä on syytä katsoa tarkemmin kun menee tekemään kauppoja? [ Esim. kohdat jotka ruostuu/mätänee helpoiten?
Takaiskaritolpat ovat olleet ruosteherkkiä. Aiemmat vuosimallit herkempiä ruostumaan kuin myöhemmät, myöhempiin tullut jo osittainen korin sinkitys.
suklaa kirjoitti: Samara palveli urhoollisesti useamman vuoden ilman mitään isompia vikoja. Vähintäänkin samaa haluaisin uudelta. 8)
Oman kokemuksen mukaan 110-sarja toimii samoin, huonompiakin kokemuskai foorumilta kyllä löytyy. Usein näissä autoissa on ongelmana, että halvan auton huolto-ohjelmaa laiminlyödään, ja siitä seuraa paljon vikoja. Kannattaa tutustua huolto-ohjelmaan ja autoa ostattessa ottaa selvää, onko huollot tehty ajallaan, vai onko jotain laiminlyöty.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja pressa »

JohnDoe kirjoitti:Usein näissä autoissa on ongelmana, että halvan auton huolto-ohjelmaa laiminlyödään, ja siitä seuraa paljon vikoja. Kannattaa tutustua huolto-ohjelmaan ja autoa ostattessa ottaa selvää, onko huollot tehty ajallaan, vai onko jotain laiminlyöty.
Ja vaikka auto olisi uutena merkkilliikkessä käynyt huollossa niin niiden huoltojen tasossa on eroja. Joissain Alffa-Mazda-lada huolloissa asentajan rangaistus on huoltaa lLadaa, ja asenne työhön sen mukaista. Jaskan satakymppi on hyvä esimerkki kun vikaa ei korjattu vaan vian seurauksia yritettiin (ja onnistuttiin) laittamaan asiakkaan syyksi. Samoin Lada-juntin kohdalla kävi että huollosta kotiin ja öljyt valuivat maahan, maksaja käyttäjä itse, senhän se pitäisi osata valvoa että merkkihuollon asentaja laitaa suodattimenkin kiinni autoon.

Ruostumiskohtia on takaiskarin tolpat ja pyöräkotelot, ovien alareunat joissa korikitti on huokoista ja lattian ja kynnyksen välinen sauma missä myös tuota huokoista korikittiäo (ja se korikitti pitää kohdan kosteana ja ruoste etenee sen alla).
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Mulla on sellainen vahva käsitys tästä tehtaan käyttämästä kitistä, että tehtaalla tehdään virhe siinä, että korikitti levitetään suoraan maalaamattoman pellin päälle. Onko saumoissa jossain kohtaan ollut kosteutta jo tehtaalla, vaiko reagoiko rautapelti sen kitin kanssa, mutta vesitiiviinkin kitti ja pintamaalikerroksen alta voi paljastua vahvaa ruostetta.

Kerran tutkin muutaman vuoden vanhaa Samaran ovea, käytännössä uutta vastaavaa ovea, matkustamon puoleisia saumoja. Availin huvikseni uutta, ehjää ja silmämääräisesti vesitiivistä maali/kittikerrosta. Jossain kohtaa kitin alta löytyi pitkälle edennyttä ruostumista, viisi senttiä saumaa toiseen suuntaan ei maalipinnan kitin alla sitten taas löytynyt ruostetta olenkaan. Sitten taas jonkin matkan päästä löytyi ruostetta. Otin aiheesta valokuviakin, mutta ovat tainneet kadota bittiavaruuteen.

Onneksi Ladan ovien pelti on sen verran vahvaa etteivät helposti puhki ruostu.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minä irrottelisin osia samarasta hyllylle, loppu raato paaliin...Tällä foorumilla esiintyvistä muutama käy naapurimaassa, heidän matkassa varmaankin kulkeutuu edullisia uusia osia ladan kotimaasta?
warre 353w sedan,
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Samara ja 110

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

pressa kirjoitti:
JohnDoe kirjoitti:Usein näissä autoissa on ongelmana, että halvan auton huolto-ohjelmaa laiminlyödään, ja siitä seuraa paljon vikoja. Kannattaa tutustua huolto-ohjelmaan ja autoa ostattessa ottaa selvää, onko huollot tehty ajallaan, vai onko jotain laiminlyöty.
Ja vaikka auto olisi uutena merkkilliikkessä käynyt huollossa niin niiden huoltojen tasossa on eroja. Joissain Alffa-Mazda-lada huolloissa asentajan rangaistus on huoltaa lLadaa, ja asenne työhön sen mukaista. Jaskan satakymppi on hyvä esimerkki kun vikaa ei korjattu vaan vian seurauksia yritettiin (ja onnistuttiin) laittamaan asiakkaan syyksi. Samoin Lada-juntin kohdalla kävi että huollosta kotiin ja öljyt valuivat maahan, maksaja käyttäjä itse, senhän se pitäisi osata valvoa että merkkihuollon asentaja laitaa suodattimenkin kiinni autoon.

Ruostumiskohtia on takaiskarin tolpat ja pyöräkotelot, ovien alareunat joissa korikitti on huokoista ja lattian ja kynnyksen välinen sauma missä myös tuota huokoista korikittiäo (ja se korikitti pitää kohdan kosteana ja ruoste etenee sen alla).
....eli minulla oli jäänyt huolto-ohjelmasta peräluukun kaasupumppujen vaihto 2kk ajon jälkeen,auton paikkamaalaus vuoden vanhana,lämmityslaitteen ennakkokorjaus sen ollessa 3kk vanha,rengaspaineiden pudottaminen kolmesta kilosta kahteen ennen sen luovutusta,kudoksettoman vesiletkun vaihto oikeaan vesiletkuun,irtomuttereiden kerääminen penkin alta,laturin hihnapyörän mutterin kiristys,hattuhyllyn nostinkumien vaihto kestävämpiin,rustetäplien paikkamaalaus ennen auton luovutusta jne.....
Vastaa Viestiin